Vauvan leikit ja "opetus"

Salla88

Satasella mukana keskusteluissa
Miten leikitte vauvan kanssa? Kuinka paljon masuaikaa? Mitä sanoja toistatte paljon .jne  =)
 
Kohtahan tää vasta alkaa kunnolla ajankohtaseks tulla kun pikkuset oppii kokoajan lisää, mutta teimpä jo valmiiks =)

Meillä aamulla on aina aktiivisin leikki/juttelu hetki. Pikku monsteri ääntelee minkä kerkeää ja hymyä ei saa mikään pyyhittyä pois.
Pikkusen yleisimmät ääntelyt on "äää" ,"äyyää" "aaa" ja paljon kurlausta ja "suupieruja" (pöristää ilmaa huulten välistä) =D

Meillä lauletaan paljon ja kutitellaan hellästi korvan takaa (tuntuu tykkäävän) =)
 

Meijän pojalla on hirveesti pissikakka juttuja kun aina vaipan vaihdossa rupee juttua lentämään ja naurua tulemaan ihan kunnolla emoticon

Me ollaan nyt hirveesti leikitty leikkimatoilla ( meillä on siis kaksi erilaista, toinen on isompi missä ollaan selällään ja toinen missä ollaan mahallaan) ja huomaan miten poika jaksaa päiväpäivältä leikkiä pidempään ja nyt tarttuu jo tosi hienosti erilaisiin leluihin ja saa niistä jo kovan metelin aikaseks! 

Pikkuukko kutisee herkästi varpaista ja leuasta, niistä hellästi hipsuttamalla saadaan kovat naurut aikaseks. Mies laittaa aina musiikin pauhamaan ja rupee ukkelin kanssa tanssimaan ja laulamaan. Ja aina kun poika on mun olalla me muiskautellaan toisillemme vuoron perään pusuja. Pojan pusut on vaan hieman kuolaisia, mutta ei se mua haittaa emoticon

 
Oi, ei meidän vauva vielä tartu esineisiin eikä leiki niillä, hyvä kun saa katseensa kohdistettua! Eikä pusuttele takaisin, hölmistynyttä katsetta vain näyttää :-) Hymyilee sentään :-)

Juttelukin on öö-öö-ää-ää -tasoa. Mutta jättääpähän enemmän sanansijaa minulle ;-) 

Ensimmäinen vauvaviittoma on otettu käyttöön, vaikka oikeasti niitä kuulemma kannattaa ruveta käyttämään vasta neljän kuukauden iässä. Aloitettiin nyt kuitenkin itsekeksityllä "maito" -viittomalla (vegaaneita kun ollaan ei haluttu käyttää lehmän lypsämiseen viittaavaa varsinaista viittomakielen viittomaa). 

Vauvaviittomista olen aika innoissani, ostin jo joskus vuonna 2000 Baby Signs -kirjan siinä toivossa, että mulla joskus vielä olisi vauva jolle viittoa. Nyt on! 

Jos joku ihmettelee, mitä ne vauvaviittomat ovat, niin esim tästä jutusta selviää: http://www.ts.fi/teemat/terveys/185228.html

 
Kressida; minua kanssa nuo vauvaviittomat kiinnostaa, hyvä kun muistutit! pitääkin etsiskellä löytyisiko kirjastosta kirjoja aiheesta.

Ei meän tyttökään vielä kovin paljoa takaisin juttele, parhaimmat hetket on syötön jälkeen mun olkapäällä: tyttö löytää jotain hirmu jännää sohvan takana olevasta seinästä (varmaan näkee paneelien raidoituksen) ja silloin monesti ääntelee ja naureskelee. Olohuoneen lamppu on kovin kiinnostava, ja koitan toistella sanoja että ne jäisi tytön mieleen (lamppu, kukka,...). Isukki saa tytön väläyttämään äänetöntä, hampaatonta ja hurmaavaa hymyään tosi monesti :)

Mutta ihanaa seurata milloin vuorovaikutusta alkaa tulla enemmän!
 
Meillä kovasti seuraa ja touhottaa kun jotain mielenkiintoista tapahtuu :D Kuten tänään; mies imuroi ja minä syötin tytsyä, röyhtäistäessä huomasi sitten että isillä on joku kiva juttu menossa eikä meinannut nahoissaan pysyä ennen kuin vein läheltä katsomaan tapahtumaa. Lupasin hälle että saa sitten vähän isompana aina imuroida jos tahtoo ;) Yleensä meistä toinen tuleekin vauvan kanssa viereen tarkkailemaan kun toinen tekee jotain, kuten ruokaa tai kun tänään pesin olkkarin ikkunat. Neiti kattelee välillä kulmat kurtussa touhua ja välillä naurattaa ja touhotus on sitä luokkaa että tosissaan saa pitää sylissä. 

Osaa näyttää jo kun tahtoo toiseen syliin, siis jos on vaikka mulla sylissä ja mies tulee lähelle niin tytsy touhottaa ja heiluttaa käsiään isin suuntaan, mutta vain siis jos tahtoo vaihtaa sylin eli ei joka kerta. 

Jumppamatolla ei viihdy kuin pienen hetken, ilmeisesti siellä on tylsää yksin. Sohvalla kyllä makoilee pitkäänkin yksin, katselee sohvan selkänojaa vasten olevaa soittokissaansa tai imetystyynyn kuvioita. Eilen makoiltiin mun kuumeillessa makkarissa koko päivä, toin lelukaaren hälle sinne ja jaksoi se siinä kiinnostaa, mutta lattialla tai sitterissä ollessa ei kiinnosta yhtään. Ilmeisesti meillä parasta viihdykettä on ne kotityöt :D 

Vaipan vaihto on maailman ihaninta hommaa, naurattaa koko ajan ja seinällä oleva iso Nalle Puhin naama tekee puuhasta entistä hauskempaa. Siinä puuhaillaankin usein pitkään, lallattelen 'Mörrimöykkyä' tms.. ja pöristytän jalkapohjia tai masua. Nyt alkaa tulla jo nauruksi laskettavaa ääntelyä. 
 
rozie  Joo toi vaipanvaihto tuntuu täälläkin olevan todella viihdyttävää! Yhtenäpäivänä heti ihanan lämpimän kylvyn jälkeen, kun tyttö oli  puhdas ja pehmoinen ja hyvin kuivattu, sain juuri laitettua puhtaan vaipan ja sitten kuului kunnon töräys...niimpä niin. Kysyin sitten tytöltä, että "nytkö sitten päätit kakkia" ja tyttö väläytti isoimman hymyn mitä on ikinä nähty
emoticon 
Kun sitten sain kakka härdellin hoidettua ja käännyin ottamaan kaapista uutta vaippaa niin ihmettelin, että mitä lämmintä mun kyljessä tuntuu...kyllä, tyttö päätti vielä pissiä mamin päälle ja taas väläytti sen pikku paholaisen virneen. Ei voinu muuta ku nauraa itekkin emoticon
 
mun piti tilata "kas metsämökin ikkunassa" kirja missä cd mukana kun muista yhtään lasten laulua leikkeineen..vähän on liian pieni vielä leikkimään mutta kovasti tuntuu naurattavan kun äiti yrittää sanoissa, sävelissä ja leikeissä pysyä mukana :D jos ei enää tarttis laulaa "hemaisevan seksikäs pörröpää" ku jostain syystä se tulee vaan mieleen kun yritän pojalle laulaa..

poju tykkää myös äitin epätoivoisesta zumba esityksestä..hyvin viihtyy sitterissä suu auki tuijottaen ja välillä naureskelee..et ihan hyvä pysyä kotona zumbailemassa vissiin :D
 
basura kirjoitti:
 jos ei enää tarttis laulaa "hemaisevan seksikäs pörröpää" ku jostain syystä se tulee vaan mieleen kun yritän pojalle laulaa..


Eiih... Tenkasta! Hih... mä lauloin tota samaa päivittäin mun miehelle kun sen tukka kasvoi tässä n. kuukausi sitten vähän pidemmäksi. Sitten autuaasti unohdin sen ja nyt se tuli taas mieleen... ja onhan tällä vauvalla tosi pörröinen tukka nyt kun katson.... Iiiks :-D 
 
basura kirjoitti:
poju tykkää myös äitin epätoivoisesta zumba esityksestä..hyvin viihtyy sitterissä suu auki tuijottaen ja välillä naureskelee..et ihan hyvä pysyä kotona zumbailemassa vissiin :D


He, tuosta zumbasta mun on pitänyki basuralta kysyä, että joko siellä on ne suunnitellut kesäksi-kuntoon-zumbareenit aloitettu emoticon ja siltä kuulostaa!  ;-)

Meillä menee tällä hetkellä äitin suullisella "levylautasella" Päivänsäde ja menninkäinen, Pikku-Matin auto, Ihhahhaa, Mörrimöykky, Leipuri Hiiva... Mä en oo ollu koskaan päiväkodissa, mutta seurakunnan päväkerhossa kyllä ja sieltä kait nuo monet kappaleet muistaa. Vauvamuskariin mennään tytön kanssa varmasti!
 
jos sitä pyrkis kesäkuntoon -12 :D tai -20 :D mä en muista sanoja mistään..sävel ehkä just ja just.. pikku roopen auto in kyl lemppari täällä :) sori kressida :D mut vois kai niitä huonompiakin biisejä päässä pyöriä :D
 
Tänään neiti alkoi kiljahdella ja se miellyttää neitin omaa korvaa todella paljon. Ensin kiljahdetaan sitten hämmästyneenä kuunnellaan ja lopuksi nauretaan kiljahduksen kera --> loputon oravanpyörä :)

Postimies Paten tunnari äitin laulamana on ihanaa. Myös koirien hötkyämisen seuraaminen sitteristä jaksaa viihdyttää pitkän aikaa.

On tämä ihanaa!!!
 
Ei käänny meijän tyttö vieläkään vatsaltaan selälleen...höh. Kovasti puhisee ja taistelee mut sit alkaa huuto =( Noh..eipä tässä mikään kiire ole..jokainen vauva omassa tahdissaan =)
 
Meillä on nyt muutaman kerran tyttö kääntynyt mahalta selälleen, mutta ei se suju vielä oikein rutiinilla, hirveää ähinää ja ponnistelua ja parempi olisi jos äiskä vielä vähän auttaisi. Yllättävän äkkiä kuitenkin on tapahtunut muutos, miten tyttö jaksaa olla mahallaan ja kannatella jo hyvin päätään. Yks päivä vaan hoksasin että tyttöhän yrittää selvästi kierähtää selälleen. Joten uskoisin myös tuon kääntymisen helpottuvan päivä päivältä. Pitää vaan sinnikkäästi laittaa tyttöä mahalleen leikkimatolle, kyllä se siitä voimistuu. Leluja ei läheskään kurkotella, katseella kyllä seurataan ja niille jutellaan, mutta käsissä ei ole vielä motoriikkaa. Suuhun ne nyrkit kyllä löytää :)

Niin ja selältä kääntyy tyttö kyljelleen, mutta siitä on vielä matkaa että kierähtäisi mahalleen.
 
Meilläkin neiti kääntyy kyljeltä selälleen ja selältä kyljelleen. Mahallaan ollaan vietetty aikaa lähinnä rinnan päällä. Niskat ovat jo voimistuneet paljon. Neiti jaksaa kannatella päätään aikas pitkään. Parasta viihdykettä on edelleen minun ilmeet, laulut, lorut ja äänet. Ne jaksaa ihastuttaa, onneksi näin.Pitääpäs maanantaina sitten viritellä leikkimatto lattialle, kun Oulun prinsessat ja prinssi tulevat kyläileen. Voivat vauvat viihdyttää toisiaan ringissä, kun äitit herkuttelee :)
 
Meillä on nyt neiti jopa alkanut hetkittäin viihtyä jumppamatolla. Ja selältä kääntyy kyljelleen ja toisinpäin kyllä mutta ei vielä mahalta selälleen, masuaikaa kun on valitettavan vähän tyrkyllä muuten kuin rinnan päällä. Onneksi on kesä tulossa ja tuo pahin veto lattianrajassa loppuu. 

Hitti on tällä hetkellä vauvakeinu, jaksaa olla vaikka kuinka kauan keinumassa :) Sitterikään ei miellytä kuin hetkittäin mutta näköjään tuo keinu ajaa sen asian 

Hauskinta on edelleen yksinkertaisesti muiden naamojen katselu, nyt vietetään jo pitkiäkin juttutuokioita. Eilen jutteli jo ukille puhelimessakin, laitoin luurin korvalle ja ukki höpötteli niin neiti vastaili innoissaan 'Guuuuu-guuuu'-'Hiiihiii' ja kauheasti nauratti
 [img]http://www.cosgan.de/images/kao/haushalt/a070.gif[/img] 

 
Mä ostin just tytölle sänkyyn mobilen jossa on monta eri tuutulaulu vaihtoehtoa ja se myös heijastaa tähtikuvion kattoon =) Puuha/leikkimattokin on jo varattuna...pitää vaan ootella, että saisin asiasta jonkinlaisen vastauksen...hommaan näitä kamppeita nimittäin tori.fi sivustolta...tulee paljon halvemmaks =) Leikkimatonki hinta on vaan 25 €..ei paha ^^ Kohta on tyttö innoissaan!
emoticon 
 
Satunnaisesti täälläkin kääntyillään selältä tai mahalta kyljelleen. Tyttö viihtyy leikkimatolla ja sitterissä jossa on lelukaari. Varsinkin semmonen hello kitty- soittorasia on lemppari, sille jaksaa jutella ja hymyillä. :)
Kovasti hamuilee tavaroita käsillään ja muutaman kerran tarttunut(vahingossa). Huomaa ihan viikossa miten iso kehitys tullut, niskojakin kannattelee tosi hyvin. :)
Näin meijän pienet kasvaa! <3
 
Minkälaisia leluja ootte hankkineet vauvalle?

Meillä on lelukaari (jonka alla siis maataan), jossa roikkuu erilaisia pehmoeluja, peilejä, rapisevia juttuja jne. Ei vielä kokeiltu. Sitterin lelukaari, jossa on puisia pyöriviä leluja. Ihan hittilelu ja jaksaa viihdyttää pitkään. Käsi siis osuu vahingossa pyörittään tai sitten äiti pyörittää. Muutama helistin. Ei vielä kiinnosta.

Kirjaa isoilla kuvilla ja paksuilla sivuille etsin, mutta en ole löytänyt vielä. En halua siihen soittimia jne. Tuntuu, että nykyään on hakusassa ns. perinteiset yhden toiminnon lelut. Kaikissa leluissa on soitinta, kuvaa, pyörivää sitä tätä ja tuota. Hyvä, ettei ne keitä äitille kahvejakin siinä sivussa. Eikö perinteiset kirjat mene enää kaupaksi, kun niitä ei tunnu löytyvän?
 
Leluja ei olla hirveesti hankittu vielä, kun eihän tuo murunen vielä niistä mitään ymmärrä. Leikkimaton kaaressa roikkuvat pörriäiset on ehkä ainoita jotka kunnolla kiinnittää tytön huomion, niitä jaksaa neiti joskus tuijottaa pitkään ja jutella niille. Pehmohelistimiä on saatu pari kappaletta, niitä äiti ja isä kyllä aina heiluttelee tytön edessä mutta tytön kiinnostus syttynee myöhemmin.

Meillä tuo sitterin lelukaari puisine nalleineen ei hirveästi ole kiinnostanut vielä.

Sitten mummolassa käydessä hellyin ostamaan ensikirjan eli pehmoisen kuvakirjan jota sitten jossain vaiheessa ruvetaan tutkailemaan, mutta se ei vielä kiinnosta. Samoin sieltä löytyi paksusivuinen pikkukirja jossa isoja eläinten kuvia. En minäkään haluaisi mitään multi-tasking-leluja jotka vähintään soi, välkkyy ja värisee. Wii, jos käytte mummulareissulla niin ainaki siellä tietyssä isossa tavaratalossa oli vaikka hurumycket niitä paksusivuisia peruskirjoja ;-)

Koska tytöstä koitetaan kasvattaa vanhempiensa malliin musikaalista niin tytölle tullaan hankkimaan musisointivälineitä ja ne ei saa kuulema olla mitään heppoisia muovisia, vaan kunnollisia minikoon soittimia joilla saa lapsi rämpyttää (esim. ksylofoni)  :) Mutta sitten vasta kun alkaa lelut ja soittimet pysyä hyppysissä :D

 
Takaisin
Top