Vauvan kylvetys/pesut/ihon hoito

Meidän vauva käy 1-2 kertaa viikossa kylvyssä ilman pesu aineita. Kakka pestään yleensä pois mutta jos on tullut vain vähän tai ollaan kylässä niin pyyhin pesulapuilla. Sinkkivoidetta käytetään jos on punoitusta,eli ehkä kerran viikossa. Joskus on vähän iho kuivanut niin olen käyttänyt öljyä ja kerran kokeilin ainun hoitovoidetta.
Ajattelin kokeilla lähi aikoina että mitä poika tuumaas jos pääsis suihkuun isin tai äitin kans :) olishan se hyvä siihenkin tottua? :rolleyes:
 
Meillä kylvetään kerran tai kahdesti viikossa. Joskus olen napannut pojan mukaan suihkuunkin, mutta se on hänen mielestään vähän liian jännittävää. Poika ei muutenkaan ole mikään vesipeto, kylpykin jännittää joskus. Iho on kuiva ja atooppinen, joten rasvataan ainakin jalat päivittäin apteekin perusvoiteella, tarvittaessa käytetään myös kortisonia. Kylpyveteen olen lorauttanut reilusti kookosöljyä.

Poika kakkaa monta kertaa päivässä ja pylly pestään vedellä jokaisen jälkeen. Herkkäihoinen kun on niin kaikenlaisia punoituksia tuppaa tulemaan helposti. Ilmakylvyillä, sinkkivoiteella ja talkilla hoidetaan tarpeen mukaan. Myös kivesten poimuihin tulee ihan verinaarmuja, jos pääsevät hautumaan, ne on tosi kurjan näköisiä mutta hoituneet nopeasti Bepanthenilla.
 
Meillä ei oo mitään pesupäivää. Kerran viikossa suunnilleen kylpy. Tai jos sotkee puklulla ni sit mennään. Tyttö on nyt kakannut kerran viikossa ja ne sit yleensä vedellä pesen. Jos kakkaa yöllä, niin lapuilla. Sokkona teen sen yövaipanvaihdon, jos tarvii. Viime yö meni 19-06 ilman vaipanvaihtoa. Söi klo 4.30. Iho on tosi siisti, mut katotaan, mitä sit noi kiinteät tekee. Mitään rasvoja en käytä, kylpyveteen oon jotain öljyä laittanut välillä.
 
Meidän hikistelijöiden on pakko käydä päivittäin suihkussa, otan tytön siis mukaan suihkuun. Jos just nukkuu ni sit pesen kasvpt, kainalot, kädet ja kaulan lavuaarissa, siellä tuo istua töröttää :D Pylly aina aamuisin ja kakan jälkeen. Ilmakylpyjä yritetään ottaa päivittäin aamulla noin tunnin verran ainakin.
 
Meillä käytetään pesulla suihkussa tai kylvyssä 1-2krt viikossa. Iltasella yleensä kun molemmat ollaan kotona. Kylpyveteen pari pisaraa kylpyöljyä. Suihkussa pelkka vesi. Pyllypesu vedellä, joskus jos kakkatiukassa niin saippuatonta pesunestettä. Ei joka vaipan vaihdolla pestä pyllyä. Kosteuspyyhkeitä käytetään välillä. Märkiin pieruihin ja kyläillessä lähinnä. Rasvaa (apteekin perusrasvaa tai bepanthenia) joskus käyteyään. Säärissä pienet kuivat alueet välillä. Sinkkivoidetta pari kertaa laitettu pyllyyn. Talkkia ei oo ees ostettu. Iho pysyy aika hyvänä ihan ilmanki.
 
Meillä vauva pestään 1-2 krt viikossa (mukana vauvauintipesut), välillä suihkussa tai kylvetetään. Pelkkä vesipesu.

Kakkapylly pestään vedellä, jos on vain pieni röpö niin sitten puhdistuspyyhkeellä.

Punoitusta peppualueella ei ole ollut aikoihin, viimeksi joskus 1,5kk(?) iässä ja se meni nopeasti ohi sinkkivoiteen ja ilmakylpyjen avulla.

Tällä hetkellä pojan iho on kuivahko (kuivia kohtia ihossa), niin olen rasvaillut ihon perusvoiteella tai öljyllä aina pesun jälkeen ja ennen nukkumaan menoa.
 
Me käydään joka toinen päivä suihkussa tytön kans ja yleensä kerran viikossa saunassa niin silloin laitetaan kylpy. Suihkussa lorautan öljyä pyllylle ja muutoinkin ollaan pesty öljyllä ja vedellä intiimialue. Kiinteet muutti kakan niin että apuna käytän ensin ainun pesunestettä ja sit taas öljyä. Nuita natusanin kosteuspyyhkeitä käytän reissussa tai 'esipyyhin' kakan ennen pesua jos määrä on mahoton :smug: Laitan aina pebanthenia vaippaiholle, kun neiti pissaa niin paljon että on jollain suojattava, punoittaa siis aika herkästi esim. yön jäljiltä. Talkkia sipaistaan aamun ja illan 'pesujen' yhteydessä kainaloihin ja kaulaan. Kevyttä ihovoidetta tarpeen mukaan poskiin/nilkkoihin tai ranteisiin. Kädetkin pestään pari kertaa päivässä riippuen ruokailuista ja jos koira käy antaa käsiin pusuja - neitiä kun niin naurattaa nuo koiran esipesut käsille :p
 
Meidän poika on nyt vasta muutamasti ollut mun kans suihkus, ennen kylpi aina ammeessa, mutta on se jotenkin helpompi pestä suihkun alla. Eileen vielä vähän aluks pelkäs suihkua, mutta sitten kun tottu siihen niin olikin hauskaa :grin
 
Meillä ei enää pelätä suihkua ! :eek: tai no, kyllä käpertyy kovin halimaan äitiä kun menee suihkun alle mutta ei tuu enää paniikki-itkua :) kylvetään silti ennemmin ku tyttö siitä niin tykkää..
 
Meillä jätkä ei enää pysy kylpyammeessa. Suihkussa siis enimmäkseen käydään ja se onkin niiiin hauskaa, että pitää ihan kiljua riemusta kun vesi roiskuu päälle.
 
Takaisin
Top