Vauvan koliikki, refluksi, allergiat

Itsekin ihmettelen tuota jatkuvaa itkemistä. Meillä tosiaan jatkunut jo kauan. Nukkuu nykyään vaunuissa n. 2x1h ja siinä onkin koko päivän unet. Torkahtelee ehkä 5minuutiksi syliin, mutta sisällä ei nuku siis päivisin yhtään. :/mistä johtuu. 6viikkoa, tuli siis meilläkin täyteen. Eka epäilin koliikiksi, mutta tämä rauhoittuu aina tissille, joten eipä varmaan koliikkiakaan ole. Tuttia ei huoli. Joten ei tämä äiti pääse yhtään irtautumaan :/
Voi että, ei siis vieläkään helpottanut :sad001
 
Ei ole.. En tiedä mikä neuvoksi. En nyt usko että suurempaa hätää on, kun kuitenkin tissille rauhoittuu. Ehkä olen vain tutti käytössä jatkuvasti,huomenna on neuvola, niin kysyn vähän ohjeita. Neuvolassa kyllä viimeksi sanottiin,että 2viikon iässä olisi pitänyt tuttia tarjota, että olisi oppinut siihen. Nyt on kuulemma tutti vaihe ohitse, eikä siis välttämättä kelpaa ollenkaan. Tästä nyt siis varmasti on kysymys itkussa, on toinen sen verran vaativa ja imemisen tarve kova :/
 
Meillä otettiin nyt kokeiluun erikoiskorvike nutrilon pepti. Testataan siis voisko kovat vatsavaivat olla maitoallergiaa. Koska imetän myös (hyvin säälittävän pienen määrän..) joudun nyt myös itse maidottomalle ruokavaliolle. Huoh.

Onko muuten täällä muita jotka antaa myös korviketta? Onko teille neuvolasta sanottu mitään D-vitamiinin määrästä? Mulle on neuvolasta sanottu vaan että antaa sen 5 tippaa. Tietävät kyllä että vauva saa suurimmaksi osaksi korviketta. Apteekissa sitte sanottiin, että nuo korvikkeet on valmiiksi D-vitaminoituja ja se pitäs huomioida annettavien tippojen määrässä. Mites muilla, onko moisesta mainittu neuvolassa?
 
En kyl usko et sillä on mitää välii et huoliiko joku tuttii vai ei että missä iässä kokeilee. Toiset ei vaan huoli. Säästytpä sit jossain vaiheessa itkuilta sen suhteen vaikkei se nyt lohdutakaan..

Korvikkeista en tiedä muuten kuin että ilmeisesti niissä on niin "vähän" d vitamiinia ettei sillä ole merkitystä, joissain maissa d-vitamiinisuositukset ovat Suomea suuremmat eikä esim kaksinkertainen annoskaan ole vaaraksi (20mikrog). Suomessa yleisesti ottaen d vitamiinin saanti on liian vähäistä
 
Meillä esikoinen eli korvikkeella viidestä viikosta eteenpäin ja koko ajan annettiin sitä viittä tippaa D-vitamiinia.
 
Ei oo kyllä sanottu mitään d vitskusta vaikka täysin korvikkeella menee.
Meillä tutti on kovassa käytössä, haastavaa oli opettaa se siihen mutta nyt äiti kiittää. Tutin vierotuksen toivon menevän samanlailla kun itsellä kuulema meni: yhtenä päivänä olin vaan heittänyt tutin auton ikkunasta ulos ja siihen jäi tuttihommat :hilarious:
 
Meillä sanottiin, että D-vitskua viisi tippaa huolimatta siitä syökö korviketta vai ei. Katselin, että sais syödä yli tai ainakin sen 1000 ml päivässä että saisi korvikkeesta saman määrän kuin tipoista (tuuti käytössä meillä). Eli ihan järkyttäviä määriä pitäisi syödä, jotta sais yliannoksen...
 
Mulle sanottiin tosiaan apteekissa että 10 mikrogrammaa D-vitamiinia päivässä on se saantitarve. Desissä tota meän korviketta on 1,2 mikrogrammaa eli jos esim 600milliä saa korviketta päivässä niin se tekee 7,2 mikrogrammaa. Ja jos siihen antaa päälle 10 mikrogrammaa tippoina niin kokonaismäärä on jo 17,2. Mutta kysymys kuuluukin että onko se liikaa vai ihan ok määrä. Täytynee soittaa huomenna neuvolaan ja kysyä. Meillä kun näitä vatsavaivoja on niiiiin paljon niin haluaa kyllä ottaa huomioon kaikki asiat jotka siihen voi vaikuttaa :wideyed:
 
Pitääpä yrittää muistaa kysyä huomenna neuvolassa tosta. Meillä kakka kulkee kyllä pirun hyvin kun saa 4-5 tippaa reladropsia päivässä! :eek: eikä oo itketty masuvaivaa kyllä nimeksikkään! Arastelin reladropsien kans ku pelkäsin mahavaivaa ja mentiin 1-2 tipalla tosi pitkään. Sillon oli vähä masuitkua ku kakka oli tiukassa (1 kakkavaippa päivässä, nyt 2-4!).
 
Maanantaina "alotettiin d-vitamiinit alusta" (lähettiin nostaan siitä yhestä tipasta) ja sen lisäksi maitohappobakteereja 2tippaa, joka sekin kolmasosa suositellusta päiväannoksesta, että sitäkin varmaan nostellaan sitten pikkuhiljaa. Itestä tuntuu, että masuvaivat olleet nyt aika paljon vähäisempänä :)
Huhhu tänään oli taas tyttö kätinänä koko illan ja nukkumaankaan ei meinannut saada :sad001 Tällä kertaa tosin ei vaikuttanut masuvaivoilta, vaan tuntu olevan hirveillä kierroksilla :| Meni pari tuntia niin, että heräs samalla minuutilla kuin nukahtikin ja sitten kätistiin taas.. Kävi vähän sääliksi, kun näki että toista väsyttäs, mutta aina vaan herrää samointein :sad001 Päätin, että nyt loppu iteltä se viimenenkin aamukahvi ja limonaadit :D Katotaan tulleeko jotain muutosta. Onko muilla kokemusta/ajatuksia, että onko esim just tuo kahvin lopettaminen tuonut mitään muutosta? :D
 
Itse en ole huomannut kahvin lopettamisella mitään eroa. Ja nyt kun aloitin kahvin juonnin uudelleen, ovat itkut vähentyneet, eivät tietenkään tästä syystä. Meillä siis käytössä rela+cuplaton
 
Meillä kun oli oikein itkuisena poika niin sukulaiset painosti kattoon omasta ruokavaliosta sitä ja tätä pois. Minä en tommoseen usko, jos ei selvästi nää että joku tietty aiheuttaa. Eihän sitä ny hakuammunnalla aleta ite kokeileen, parempi vaan syödä monipuolisesti. Yritinkin selittää että syön joka päivä eri ruokia ja silti huutaa aina. Kahvin kokeilin jättää pois kun se toistuu joka päivä mutta en huomannut eroa. Tympäs jo kun anoppilassa ollaan muutenki jotenki outoja ton ruuan suhteen, kukaan ei voi syödä juuri mitään vaikkei kellään oo oikeesti todettu mitään. Vaikka asia käyty läpi, taas tuli kommentti että " eihän sulla sitte enää ookkaan muita vaihtoehtoja ku alkaa karsia ruokavaliota" kun pojalla oli jostain syystä aamukakka vielä tulemattaja sitä ähersi.... hoh.
 
Iteki oon päättäny et ku vaivoja selkeesti on joka tapauksessa ni juon kahvini aamulla ja syön sen jugurtin jonka oon aina syönyki. Nytki aamulla oli kakka keltasta ja muuttu vihreeks tuos päivällä mutta johtuuko se kahvista vai ylipäätänsä siitä et ilmavaivaa tulee ni en tiedä. Loppupäivästä en syö mitää ns ilmavaivoja aiheuttavaa mutta kakka pysyy vihreenä, ei se voi koko päivää sitä tehdä yhden kahvin takia
 
Hakuammuntaahan se toki on, jos ruokavaliolla lähtee kokeilemaan. Mutta meille se on kyllä tuonu avun. Ja mitä nyt oon perehtyny, niin vaikuttais, että lehmänmaidon proteiini (paljon käytettynä), on usein vauvoille se joka masua kiusaa. On niin "kovaa" tavaraa, eikä suolisto pysty sitä sulattamaan, kun ihmisiä ei alunperin oo tehty juomaan lehmän maitoa. Useimmilla se helpottaa sitten, kun suolisto kehittyy, eikä taustalla oo allergioita tai muutakaan kummempaa. :)

Enkä nyt tarkota, että kenenkään pitäs milleen dieetille alkaa, mutta tämmöstä on tullu lueskeltua. :)
 
Korvikkeella mennään joten omat syömiset ei vaikuta vauvaan mitenkään, mutta siitä huolimatta on toisinaan vihreetä kakkaa ja pylly paukkuu, etenkin jos on juonut maitoa koheltaen ja malttamattomana, niin nieleskelee sitä ilmaa sitten siinä samalla. Ja kun aina ei saa sitä ilmaa ruoan jälkeen ulos röyhtäytyksistä huolimatta!
 
Mutta onko sitä kuinka luotettavasti tutkittu et minkä verran sitä lehmänmaidon proteiinia erittyy äidinmaitoon? Kun minä en oikeen just siihen usko että äidinmaidon koostumus ois juurikaan riippuvainen siitä mitä nainen suunkautta syö.. senhän pitäisi siis ensinnä erittyä verenkiertoon ja sieltä vielä maitorauhasten kautta maitoon? Näitä miettiessä tulee aina töistä mieleen mummo jonka ajatusmaailma menee kutakuinkin: torstaina söin panadolin,illalla yskitti = panadol aiheuttaa yskää. Söin päivällä viinirypäleitä, iltapäiväklä en aivan kerennyt vessaan = rypäleet aiheuttavat virtsankarkailua. Mutta toki, jokaisen pitää tehdä juuri se, millä sen pikkuisen rakkaan riiviön saa edeshetkeksi rauhoittumaan :wink
 
Windy, itse olen käsittänyt että jos todella oikeasti on allergiaa, herkkyyttä, vastaavaa niin toki vaikuttaa imettävän äidin syömiset vauvaan. Ystävältäni lääkäri kielsi maidot, viljat, kananmunan ja vaikka ja mitä. Mutta nämä todettiin vauvalla ihan vasta-aine tutkimuksilla. Ja nekin allergiat helpottivat sitten lähes kaikki jo ennen 3 ikävuotta. Maitoallergiakin (sekä monet muut lapsuuden allergiat) on sellainen joka sitten katoaa lähes aina ennen kouluikää.

Tuntuu kuitenkin, että monesti unohtuu, että se vauvan suolisto vain on kehittymätön, ja lähes kaikilla on ainakin jonkin verran jotain masu vaivaa. Toisilla sitten enemmän, ja toisilla vähemmän. Ja myös ne itkut kuuluu vauvaikään, ja sen hyväksyminen ettei kaikkeen yksinkertaisesti ole selkeää syytä, ja että ne kummasti helpottavat lapsen kasvaessa. Yritin aikaisemmalla viestilläni korvikemaidosta tuoda esiin juuri sitä, että korvikevauvoilla on varmasti yhtälailla erinäisiä masuvaivoja, eivätkä ne tosiaan voi johtua juuri muusta kuin suoliston kehittymättömyydestä ja ilman nielemisestä syömisen aikana, jonka vuoksi esim vauvat röyhtäytetään.

Koliikkia on myös nykyään tutkittu enemmänkin keskushermoston kypsymättömyytenä, joka aiheuttaa sen ettei vauva kykene suodattamaan kaikkia ympäristön ärsykkeitä. (Normaalilla vauvalla on kyky sulkea ympäristön ärsykkeet ja vetäytyä omaan tilaan/esim. Nukkumaan) Tämä keskushermoston kypsymättömyys taas johtaa ylirasitus-stressi tilaan, joka ilmenee itkuna, johon ei mikään auta. Eli uusimman tutkimustiedon mukaan koliikkia ei enää pidetä vatsavaivojen aiheuttamana itkuna, vaan vatsavaivat ovat normaaleja vauvoilla, mutta se kuinka rajuina ne kullakin ilmenevät, on yksilöllistä.
 
Ja siis edellisellä kirjoituksella tarkoitin että samoilla linjoilla olen kuin Yomanda ja Windy, että vähän hakuammunnalta tosiaan kuulostaa jos alkaa jättämään ruokavaliosta pois sitä ja tätä ja ettei niiden syy - seuraus suhteiden hakeminen vauvan masuvaivojen kanssa ole niin yksinkertaista. Etenkin kun ne vauvojenkin päivät tuntuu olevan niin erilaisia (pari yötä nukutaan tosi hyvin ja kolmantena ei sitten ollenkaan)

En siis todellakaan kenenkään oireilevaa vauvaa "vähättele" tai tarkoittanut kuulostaa mitenkään ylimalkaiselta todetessa että kaikilla on masuvaivoja. Itse myös ne jäätävät kipu itkut kokenut sen rautalisän kanssa! Siinä tosin syy-seuraus oli helposti todettavissa raudan tauottamisella ja ripulin mustan värin perusteella. Luojan kiitos saatiin siihen se lääkärin siunaus antaa ihan vain sen verran mitä vauva masu kestää.. Jaksamista kaikille itkuisten vauvojen äideille, kyllä se jossain vaiheessa helpottaa, aivan varmasti! (Ja sitten onkin edessä ne hampaiden tulo itkut jne... :D )
 
Samalla linjalla olen miekin, että masuvaivat ja itkut kuuluu vauvoille. Mutta etenkin nykymaailmassa, jossa syödään muutenkin päin perberiä, voi olla ihan aiheellistakin katsastella omaa evästelyään. :)

Mutta tuo Windyn antama esimerkki on myös mahdollinen siirtymä, jos alkaa liian tarkasti miettimään. :D Taitaa pitää välttää viinirypäleitä. :wink
 
Hammasitkuihin voi onneks antaa sit jo lääkettä, mikäli niin haluaa :) isompaa lasta on muutenkin helpompi rauhoitella, et ei Itkuvaihe ikuisesti jatku. Pari kuukautta, ni oikeesti helpottaa! Sit sen unohtaa miltei heti.

Mun mielestä ekan vuoden aikana pahin vaihe oli eroahdistus ja se jäätävä huuto, kun olin menossa jonnekin. Kyl siin oli itelläkin itku silmässä...
 
Takaisin
Top