Vauvan koliikki, refluksi, allergiat

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Windy87
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Leku, mitä siellä sanottu vihreestä maitokakasta ja suihkutisseistä?? Meiltä löytyy molemmat...
Vihree kakka voi johtuu ilmavaivoista jotka taas aiheutuu osittain suihkutisseistä

Libero, kyl sen tietää! Ku irrotat vauvan esim koska se yskii/pärskii/tukehtuu niin maito lentää monessa kaaressa puolen metrin korkeuteen tai mihin lie, ja vaven naama maidossa ko paineella tulee aluks ennenku tasottuu. No eipä tarvii lapsen ees imee, pitää vaa suuta auki ni äippä hoitaa tarjoilun

Mulla on tuo tilanne ainoastaan yöllä, kun rinnat ovat täydet.. Mutta kyllä aika usein pikkuinen vetää henkeen maidot. Pystyyköhän tähän edes itse vaikuttamaan mitenkään?

Oon tehny niin että syötän samaa rintaa useita kertoja peräkkäin ni ei suihkua ku ekalla paljon, ja sit jos pystyt ni pumppaa paine pois ennen kun annat, ja yöllä oon vaan parin imun jälkeen irrottanu ku tiedän et lähtee suihkut ja ottanu ne suihkut rättiin ja sit annan vasta vauvan imeä..tää vika ehkä sellainen hätäkonsti, pumppaaminen paras, mut ala nyt sit yöllä pumppailee....tyttö kyllä sietää jo paremmin suihkuja kun on kasvanu (6vko)

Mulla on helpottanut rintojen pakkautuminen ja suihkuaminen sillä, että lopetin päivittäisin pumppaamisen. Mulla kun oli tapana pumpata ne aamulla syötön jälkeen tyhjäksi. Viikon ajan suunnilleen lypsin nopeasti käsin rinnoista isoimmat paineet pois. Nyt ei enää pingota, eikä suihkua niin paljoa. Olin vissiin pumpannut itselleni ylituotannon, kun yritin oloani helpottaa. Nyt onkin sitten alkaneet rintaraivarit ja pelkään maidon nyt ehtyvän kun ei tunnu vauva paljoa rinnalla viihtyvän ja rinnatkin tuntuu melko pehmeiltä koko ajan... :nailbiting: Mutta se on toisen ketjun juttuja.

Nyt alkaa jo keinot olla vähissä. Täällä itketään koko ajan. Tissille rauhoittui, mutta saakin sitte olla koko ajan syömässä. Täällä ei nukuta päivällä siis ollenkaan. Ehkä voi laskea 5min maksimissaan sänkyyn ja sitten onkin taas jo itkemässä. Syliin ei rauhoitu ollenkaan.apua kaivataan !!? Soitan kyllä huomenna neuvolaan ja kysyn neuvoja. Onko tämä sitä koliikkia ?

Kyllähän tuo kriteerit täyttää jos vauva itkee väh. 3h/vrk 3pv viikossa sellaista "osoitteetonta" itkua eli ei oo nälkänen tms. En muista oliko teillä sitä refluksia, sehän helposti oireilee niin että vauva ei tykkää ollenkaan olla vaakatasossa kun nousee happoja ruokatorveen. Jos tuosta kyse, meillä auttoi vyöhyketerapia, kohotettu sängynpääty ja pidennetyt ruokavälit (min 1,5h syötön väli). Viimeinen siksi että refluksissa tulee helposti kierre, maito auttaa polttelevaan ruokatorveen mutta vatsa koko ajan ihan täys= vatsan sisältö nousee uudelleen ruokatorveen. Jos taas ei liity selvästi vatsavaivoihin, kannattaa kokeilla koliikkikeinua. Joku on saanut myös esim vauvahieronnasta apua mutta sitä ei kannata itse tehdä jos on kovin kireä ja jännittynyt, vaan pyytää esim miestä kokeilemaan

En ainakaan tiedä, että olisi refluksia..mutta on nyt pakko kokeilla tuota syöttövälien pidentämistä vaikka hermoja raastavaa se onkin

Oi että mie olin eilen onnellinen! Käytiin vyöhyketerapiassa päivällä. Heti sen jälkeen vauva oli kyllä normaaliin tapaansa aika itkuinen, mutta ihme koitti sitten illalla. Ensimmäistä kertaa, vauva rauhoittui hereillä mun syliin kun vain istuin paikoillaan sohvalla. Tähän asti vauvan kanssa illat on siis ollut aika lailla sitä, että mie hypin jumppapallon päällä vauva sylissä, kun toinen ei vatsakipuitkuilta rauhotu mihinkään muualle. Katsottiin huuli pyöreenä miehen kanssa kun vauva makas ihan tyytyväisen oloisena siinä mun sylissä ja saatiin jopa katsoa yks jakso Orange is the new blackia siinä samalla. Wau sanon mie! Nyt vaan sormet ristiin, että sama meno jatkuis!

Valitettavasti edellisessä viestissä mainitsemani rauhallisuus ei jatkunut sitä iltaa pidemmälle. Itkua itkua vaan riittää. Tänään oli aika lastenlääkärille jossa todettiin että meillä nyt vaan on ilmeisesti koliikkinen ja vaativa vauva. Tietysti hienoa ja tärkeintä jos ei mitään terveydellistä vikaa ole mutta on musertavaa myös ettei tälle voi nyt tehdä mitään. Nukuin viime yönä yhteensä jotain 4h ja senki kahdessa pätkässä. Vauva ei suostu päikkäreille, nukahtaa kyllä itkuunsa mun syliin mut herää heti kun alas laskee ja alkaa armoton itku. Alkaa tää mamma olla aika tööt :hungover:

Muokattu viimeksi:
Valitettavasti edellisessä viestissä mainitsemani rauhallisuus ei jatkunut sitä iltaa pidemmälle. Itkua itkua vaan riittää. Tänään oli aika lastenlääkärille jossa todettiin että meillä nyt vaan on ilmeisesti koliikkinen ja vaativa vauva. Tietysti hienoa ja tärkeintä jos ei mitään terveydellistä vikaa ole mutta on musertavaa myös ettei tälle voi nyt tehdä mitään. Nukuin viime yönä yhteensä jotain 4h ja senki kahdessa pätkässä. Vauva ei suostu päikkäreille, nukahtaa kyllä itkuunsa mun syliin mut herää heti kun alas laskee ja alkaa armoton itku. Alkaa tää mamma olla aika tööt :hungover:

Ihanaa,että on kohtalotoveri,vaikka tämä arki ei olekaan niin ihanaa.meillä menee samalla tavalla päivät. Ehkä yöllä saa hiukan enemmän nukuttua, mutta esikoinenkin kun herää 7 jälkeen, nii ei sitä unta kuitenkaan riittävästi tule.jaksamisia arkeen !! Mua lohduteltiin,että se pahin vaihe on ohi kolmessa kuukaudessa ja meillä auttoi rela-tipat ja syöttövälien pidentäminen jonkin verran

Madamea, varoittihan terapeutti että itku alkaa yleensä parin päivän päästä uudelleen? Meillä vaati 4 hoitokertaa ennen ku saatiin pysyvämpiä tuloksia. Harmi kun on itkuista arkea teillä :(

Madamea, varoittihan terapeutti että itku alkaa yleensä parin päivän päästä uudelleen? Meillä vaati 4 hoitokertaa ennen ku saatiin pysyvämpiä tuloksia. Harmi kun on itkuista arkea teillä :(

Juu terapeutti kyllä varoitteli ja sanoi että etenkin toisen hoitokerran jälkeen itkuisuutta voi olla enemmänkin. Ensi viikolla mennään toisen kerran sinne, saapa nähdä mitä sit tapahtuu. Kiitos tsempeistä, kyllähän se helpottaa kun tietää, että tän pitäis sit helpottaa parin kuukauden päästä.

onneksi nämä ongelmat ei ole ikuisia, ja loppujenlopuksi aika menee sitte niin nopeeta.. kohta saadaan jo murehtia teini-iän tekosia :P

Pojan naama on taas täynnä atooppista ihottumaa, taas se alkoi hormoninäppylöillä ja nyt on vajaan viikon ollut tuollainen. Tämä on siis jo toinen kerta, edellisestä ihan samanlaisesta ihottumakierroksesta on kai kuukausi. Soittelin lääkärille, josta kehotettiin kokeilemaan vielä mietoa kortisonia päivä tai max kaksi, sitten lääkäriin jos ei auta. Kurjan näköistä kun toista kutittaa :( Kun ei vaan olisi mitään allergiaa. Muita selkeitä oireita ei kyllä ole, mutta voisikohan esim. maitoallergia oireilla pelkkänä ihottumana...

HannaNanna: voi harmi... Minusta vähän kuulostaisi kyllä joltain allergiselta ihottumalta? Kannattaa sinne lääkäriin mennä näyttämään aika matalalla kynnyksellä!

Meidän tilanne päivitystä tuon raudan suhteen:
Saatiin lääkärin siunaus (aivan ihana lääkäri sattuikin kohdalle) antaa tuota rautaa sen verran mitä vaan masu kestää. Labroissa arvot olivat nyt kuitenkin viitealueen sisällä, mutta aika siellä alarajan tuntumassa. Eli ohjeeksi saatiin että se säännöllisyys on se tärkein juttu, ja kun kokoa tulee lisää, niin koittaa sitten pikku hiljaa kuitenkin nostella annosta aina siihen asti mitä sietää. Vähän harmitti että ei arvot olleet ihan niin hyvät, mutta onneksi saatiin nyt lekuri joka ymmärtää tilanteen eikä tuominnut tai mussuttanut sitä että "täytyy antaa se ohjeen mukaisesti" -vaikka vauva oireilis miten!

Näyttäisi tälläkin kertaa ihottuma lähtevän pois, pari kertaa laitoin kortisonia ja muuten Decubalia. Päänahan karstatkin on pikkuhiljaa hoitamalla saatu melkein kokonaan pois. Jospa ei nyt sitten olisikaan allergiaa, kun ei tosiaan mitään muita oireita ole ja mun ruokavalio on ns. vakio, minkä vuoksi vaikea selittää tällaisia silloin tällöin tulevia ihottumia.

Takaisin