Vauvan kireä kielijänne.

Zeni

Tietävä tietäjä
Tammimammat 2017
Kesäkuun äidit 2019
Meidän vauvalla on ilmeisesti kireä kielijänne :sad001 Vauva ei saa kieltä kunnolla ulos suusta ja kielenkärki on herttamainen, paino nousee vähän huonosti ja imuote on napsuva. Keskiviikkona on aika knk-lääkärille joka varmaan (toivottavasti!) jänteen katkaisee.

Onko jonkun toisen vauvalla katkaistu kielijännettä? Millainen toimenpide oli, tuliko verta, oliko vauva kivulias toimenpiteen jälkeen? Mua vähän pelottaa katkaisu :depressed: Meidän vauvalla jänne on ilmeisesti jotenkin erilainen kun normaali kireä kielijänne, kireys on enemmän ikenen takana kuin varsinaisesti kielessä, sen takia imetyspolilla ei katkaisua voitu tehdä.
 
Meidän esikoiselta katkaistiin muutaman kuukauden iässä sekä kieli- että huulijänne. Tehtiin yksityisellä, ja sinne päädyttiin neuvolan imetysohjaajan kautta. Muuten ei asia varmaan olisi tullut esiin, mutta imetys sattui huonon otteen takia ihan valtavasti.

Itse toimenpide oli aika nopea, mutta kyllähän se omaa sydäntä raasti, kun pieni itki jo aivan hysteerisesti kun puudutteet laitettiin. Ja vaikka vauva ei itse toimenpidettä tuntenut, niin se itkun määrä oli valtava kun tietysti piti pientä pitää paikallaan väkisin. :sorry: Puudute siis laitettiin piikillä, sen jälkeen lääkäri saksilla nipsaisi jänteet poikki, ja se oli about siinä. Verta tuli toimepiteen jälkeen jonkun verran, mutta ei mitenkään mahdottomasti. Lääkäri kehotti jo ennen leikkausta, että heti lapsi vaan rinnalle kun jänteet on leikattu, ja siihen pieni sitten heti rauhoittuikin. :) Muistaakseni saatiin vielä särkylääkeresepti mukaan, ja taidettiin sitä antaakin, mutta meidän pieni ei kyllä juurikaan mitään oireillut toimenpiteen jälkeen. Muutenkin toipui tosi nopeasti koko operaatiosta. :) Jälkihoito olikin sitten asia erikseen. :hungover: Leikkauskohtia pitää siis hieroa monta kertaa päivässä x viikon ajan, jottei ne kasva umpeen. Ja siitähän meidän pieni ei tykännyt yhtään, ja varsinkin kun piti yölläkin hieroa.:inpain: Mutta kaikenkaikkiaan sanoisin, että kohtuullisen helppo operaatio, ja meillä ainakin auttoi heti imetyskipuun, ja oon tyytyväinen että leikkaus tehtiin, kun miettii että mitä vaivoja sillä saatta tulevaisuudessa ehkäistä. :) Kyllä muakin jännitti tosi paljon se operaatio, ja mietin pitkään että haluanko pelkän imetyskivun takia käyttää lapsen ko. toimenpiteessä. Mutta meillä olis ilman tuota todennäköisesti imetys loppunut, ja muut hyödyt mukaan lukien niin tehtiin kyllä oikea päätös.
 
Muokattu viimeksi:
justiin odotellaan vuoroa knk-lääkärille. Äsken oltiin neuvolassa vaa'alla ja painoa oli tullut viikossa vain 40g :sad001 itku meinaa päästä kun ei tämä kasva. Toivottavasti kielijänne nyt katkaistaan ja se auttaisi.
Kiitos Ibis kokemuksesi jakamisesta :Heartred minulla ei imetys satu yhtään (ehkä mulla on monen imetyksen takia jo niin parkkiintuneet nännit :rolleyes:), mutta vauva ei saa otetta pidettyä kunnolla.
 
Eipä kestä, toivottavasti teillä meni hyvin lääkärissä! :Heartred Tuosta meilläkin oli silloin puhetta, että jos jänteitä ei leikata, niin riskinä on että vauva ei saa huonon otteen takia tarpeeksi maitoa, maitomäärä voi laskea ja sitten vaikuttaa kasvuun. Tsemppiä, hyvin se menee jos leikkaukseen pääsette! :)
 
Jänne nipsaistiin poikki tuolla käynnillä :) Nyt jo tuntuu vauvan syöminen tehokkaammalta! Leikkaus meni todella hyvin, suuhun suihkutettiin puudutetta eikä vauva edes huomannut leikkaamista, hän keskittyi huutamaan puudutteen pahaa makua :rolleyes: Vertakaan ei tullut paria tippaa enempää :)
 
Ihana että kaikki meni hyvin, toivottavasti nyt alkaa syöminen sujua ja paino nousta! :Heartred
 
Meillä kielijänne napsaistiin jo heti synnärillä kun poika oli 2 päivän ikäinen. Oli kyllä mitätön toimenpide, jonka jälkeen elämä jatkui täysin normaalisti. Ilmeisesti kun se tehdään heti, on se kaikkein helpointa.. Myöhemmin voi olla kivuliaampaa ja toipuminen kestää hiukan pidempään..
 
Meilläkin kielijänne leikattiin jo synnärillä, poika silloin muutaman päivän vanha. Kielijänteessä oli jotain ylimääräistä kudosta (?) joka pahasti rajoitti kielen liikettä ja näin ollen myös imetystä. Otetta ei löytynyt niin millään. Onneksi lastenlääkäri sen leikkasi heti (kaikki eivät kuulemma leikkaa). Poika parkaisi kerran ja verta ei tullut lainkaan, eli miltei kivuton toimenpide. Kesti ehkä 3 minuuttia kaikkinensa mutta tietenkin se on vähän eri vanhemman lapsen kanssa.
Itse en edes ajatellut koko toimenpidettä mitenkään pahana mutta onneksi hoitaja ohjasi meidät ulos huoneesta leikkuun ajaksi. Heti kun poika sen kerran huudahti aloin itkemään. Sain heti pojan takaisin syliin (ja huom, silloin hän jo nukkui) ja hoitaja vaan totesi etten ole ensimmäinen tai viimeinen itkevä äiti... :hilarious:
 
Takaisin
Top