Vauvan kehitys

Meillä huudetaan ÄNNÄNNÄNNÄÄ ku kiukuttaa väsyttää tai sylii halutaa(+ kädet eteen sojottaa). Kun ollaan hyvällä tuulella niin sitte huudellaa PLÄÄPLÄÄPLÄÄemoticon

Istumistakin kovasti harjoitellaan ja pieniä hetkiä pysyykin selkä suorana pystyssä.

Ryömimään ei vielä oo opittu, yritys kuitenkin kova mutta päätyy peruuttamiseen.emoticon

Henna osaa seisoa tukea vasten todella hienosti, mutta ei itse vielä jaksa nousta jaloilleen joten siinä tarvitaan vanhempien apua.
Leluja heitellää täälläkin.

Nyt oon myös huomannu että musiikki on päivä päivältä tärkeämpää. Sen tahtiin on hauska potkia sitterissä vauhtia ja muutenkin "tanssia" ja päätä nyökytellä. BLUES on Hennan suosikki ollu alusta lähtien. Sitä oikein jaksetaan tuntikin kuunnella hiirenhiljaa sitterissä ja kiikutella. Se myös rauhoittaa jos mikään muu ei auta
 
Nyt huomaa, miten nopeaa kehitys on. Meillä neiti on yhtä leveää hymyä, naurua ja laulun hyräilyä hempeällä äänellä. Välillä kirkuu kun se on niin mukavaa. Ja välillä neiti temperamentti suuttuu kovasti ja tulisesti, mutta onneksi leppyy nopeasti.
Sormilla näplätään leluja ja kaikki päätyy lopulta suuhun. En ymmärrä, kuinka neiti osasi purkaa yhden helistimen.
Piilosilla olo on leikki nro 1.
Sohvan selkänojaa vasten seisominen mukavaa ja konttausasentoa haetaan.
Puuron ajan istutaan tuolissa ja samalla viskellään  leluja lattialle.
Ja tuo vauvauinti on mukavaa, siellä potkitaan ja hakataan vettä hymy naamalla :)
 
On siellä taigankin pikkuinen äkkiä oppinut nousemaan pystyyn!

Meillä Sisu nousi eilen ekaa kertaa tukea vasten seisomaan. Uskokaa tai älkää! Meidän sängyllä oli ja siinä vieressä sattuu vieläkin olemaan se äitiyspakkauksen laatikko niin sitä vasten veti itsensä pystyyn. Ja seisoi siis ihan molemmat jalat suorana, mutta selkä vähän eteenpäin kumartuneena. Mutta nousipa kuitenkin. :) On se aika epeli!
 
Meillä on vastikään opittu itse nousemaan istumaan. Henna löys myös omat hiuksensa ja heti ku joku harmittaa, pitää niitä repiä ja sit sitä vasta harmittaakiemoticon
 
Nopeasti ne lapset kasvavat!

Meillä tyttö ei ole liikunnallisesti mikään vauhtiveikko, yhä viihtyy lattiantasossa. Tosin tällä viikolla oppi nousemaan konttausasentoon ja sitä harjoittelee nyt. Mutta ei liiku (muuta kuin taaksepäin vahingossa), eikä nouse istumaan saatika seisomaan. Sylissä hän kyllä tykkää seisoskella ja varaa hienosti jaloilleen, ei tarvitse kuin vähän tukea ettei horjahda pahemmin.

Liikkumisen sijaan tyttö on keskittynyt käden taitojen kehittämiseen. Pöydän hakkaaminen on yksi suosikki. Sit jos käteen vielä saa jonkin helistimen, jota hakata pöytään, niin voi sitä riemua! Sormiruokailu on kehittänyt sorminäppäryyttä huimasti, nyt tyttö pistelee luumut, banaanin palat ym. näppärästi suukkuunsa. Leluissa kiinnostavat niiden tuotetieto-laput ym. pikkuosat kovasti, enemmän kuin itse lelun idea. Lelun vaihtaminen kädestä toiseen on jo vanha juttu, mutta nyt tyttö on oppinut ylittämään vartalon keskilinjan. Yrittää siis poimia oikealla kädellä tavaroita kehon vasemmalta puolelta jne.

Juttua on alkanut olla taas enemmän. Kurlausta, päristelyä, narinaa, kiljumista, kaikenlaista. Onhan sitä hauska seurata kun toinen vakavissaan örisee vaikkapa muovimukille.

Temperamentti alkaa näkyä jo selvästi. Tyttömme on sellainen ilopilleri, joka tykkää laululeikeistä, pyörittämisestä, hypyttämisestä ja kukkuu-leikeistä. Vaan vieraammissa paikoissa ja vieraiden ihmisten kanssa menee vähän sormi suuhun ja alahuuli väpättää. Osa johtuu varmasti alkavasta vierastuksesta, mutta mukana on myös sellaista pientä varauksellisuutta. Muuten tyttö on tosi helppo: kohtuu rytmillinen, mutta rytmissään joustava, ei kovin helposti ärtyvä,  melko tyytyväinen pallero. Kokoa on edelleenkin ihan kivasti: vaatekoko on 80 :) Koko ajan tyttö on kuitenkin hoikkenemaan päin, vaikka ruoka kyllä maistuu paremmin kuin hyvin.
 
Henna on nyt viikonpäivät osannu kontata, ja nousee tukea vasten polviseisontaan. Pinsettiote osataa myös silloin kun jotain pientä välttämättä tahtoo käsiinsä.

Eilen neiti ei suostunu syömään ennen ku sai oman lusikan käteeemoticon Muutenkin on oma tahto varsin kova. Taitaa tulla aikamoinen dramaqueenemoticon Yks aamu oli kaatuvinaan neljästi perättäin( huomasin kyllä että ei oikeasti sattunut ja otti käsillä vastaan) ja vaan siksi että otin hammasharjan pois(saa leikkiä hoitopöydällä sillä). Mun oli vaan pakko nauraa toiselle ja neiti lopetti sitte ku huomas ettei feikkaamisella saanu tahtoaan läpiemoticon
 
Täällä vajaan kuukauden aikana tapahtunut taas valtavaa kehitystä.

* Mummolassa oppi kiipeämään portaita (kotoa ei portaita löydy)
* Otti ensiaskeleensa tukea vasten.
* Oppinut heiluttamaan kättä moikatakseen taittaen ranteesta. Varsinaista vilkutusta (sormien liikutusta) ei vielä hallitse.
* Piilosta/ kukkuu-leikkiä leikittäessä menee itse piiloon ja tulee esiin ison hymyn kera.
* Täälläkin on käsien ja lelujen hakkaaminen pöytää yms vasten todella mukavaa. Samoin lelujen ja tavaroiden jatkuva pudottaminen lattialle.
* Niin ja meillä on leluja otettu keskilinjan yli nyt varmaan sellaiset 1,5kk.
* Nyt on sitten 5. hammas rikkonut ihon ja on ihan juuri puhkeamassa.

Ja vielä hampaisiin liittyen yksi ikävämpi juttu. Sisu on nyt viimeisen kuukauden päivät välillä purrut milloin äitiä ja milloin isää. Kovasti leluja nakertelee ja mitä vain saa suuhunsa ja pururengas on myös hampaita varten. Mistähän tämä mahtaa johtua? Onko muilla kokemuksia?
 
moi!
Meillä tyttö nyt 7kk ja n.3 vko

Meillä nyt ei ihan vielä noin huimaa kehitystä ole kuin monella muulla vauvelila mutta hiljaa hyvä tulee..

* osataan pyörittää päätä, kun ei haluta ruokaa tai jos kysyy jotain niin siihenkin pyörittää päätään..
(käyttää myös pään pyöritystä leikeissä, jolloin äitin tai isän täytyy nyökätä ja sitten tyttö nauraa kikattaa kovasti)
* 2 ihanaa helmihammasta on alhaalla ja kovasti kutiaa ylhäältä ikenet, että pian sinnekin ne etuhampaat varmastikin tulevat.. (sais tulla jo!!!) :)
*kovasti yrittää lähteä ryömiin.. mutta sitten taas toisaalta nostelee kroppaansa niin kovasti ylöspäin lattialla selällään ja mahallaan, että voipi olla että siirtyy sitten, kun aika on, konttaamaan suoraan..
* tuottenu istuu ja nauttii siitä kovasti.. vielä on niin heiveröistä, et parempi tukea.. pää tuntuu painavan kovasti.
* oikea hymytyttö!!!
* ja niin älyttömän utelias.. joka paikkaan täytyy nähdä!
* jep, täälläkin havaittu pientä vierastamista.. aluksi totisena ollaan ja "töllätään" et kukahan toikin on..ja mikäs paikka tää on.. mut sitten jonkin ajan kuluttua ollaan kyl ihan "kotonaan"

sitterissä oon syöttäny, kun ei kerran vielä istu omillaan niin ei ihan hirveästi olla harjoiteltu lusikalla syöntiä tai nokkamukin käyttöä..
Nokkamuki on leikeissä mukana ja tuttipulloon oon ostanu kyl vastaavanlaisia nokkatutteja.. mut jotenkin se ei vaan luonnistu se juominen niillä. Vinkkejä?

 
voih!meil nyt ollaan kans siinä 7kk ja 3 viikon iässä...kyl tämä on huimaa ollut!kaks hammasta vieläkin vaikka kolmaskin kohtapuolin neljännen kans tulos..istutaan ihan hienosti itse ja nyt ryömitäänkin.kovaa vaan haluais konttaamaanki mennä,mutta ei varmasti kauaa mene nii se myös sen tekee!puree välis oikeenki kovaa ja välissä taas on ihana pikkunen enkeli..
Kohta 3 kk ajan heiluttanut päätänsä ihan hassusti ja raapinut korviansa ja mä siitä jo 5kk neuvolas sanoin,et katsoisivat korvat,mut ei kuulemma ollut korvatulehduksen oireita,6kk lääkärineuvolas sanottiin samalla tavalla.nyt sitten ihan itse päätin et nyt ne korvat sittten himskutti viekööt tarkistetaan ja siinäpäs oli paha ja pitkittynyt korvatulehdus!nyt on antibiootit otettu ja sit koko tän höskän päälle heitti vielä kauheen flunssan..oikeen 40 asteen kuumeessa likka eikä päivystykseen oteta ku vasta vähä yli vuorokauden kestänyt...
mut vaikka onki korvat ollut nyt pitkän aikaa pahas kunnos,hän on sellainen aurinko kun lapsi ikänä voi olla! :) olen ihan hirveen ylpee siitä!ja hei,meil on se pinsettiote muuten aika hyvä!

VIPIK 16: meil ei kans nokkamukit ole hyviä,mut pillillä menee tosi nätisti :) kannattaa kokeilla ensiks sillä ja sit pikkuhiljaa siirtyä nokkamukiin päin :)
 
meillä tyttö oppi tasan 7kk:den iässä konttaamaan.. ei ole siis ryöminyt ollenkaan vaan lähti suoraan istuma-asennosta yks kaks yhtenä päivänä eteenpäin.. opppi siis jo tosi aikasin (joskus 4-5kk paikkeilla) itse istumaan... johtunee kai siitä.. mietityttää vaan kun viimeks neuvolas sanovat et pitää myös ryömiä, ettei voi hypätä kehitysvaiheen yli ja näin nyt kävi, et pitäskö olla huolestunu..? seuraava neuvola vasta 8kk, eli loppukuusta..

ruuissa ollaan siirrytty jo 8kk purkkeihin ja kotiruokaan.. hampaita ei vielä ole mutta pikkupurkit ei riitä.. kova tyttö syömää vetää 7 pikkupurkki + aamu- ja iltapuurot päivässä.. silti mennään - käyrillä.. pullosta ei huoli enää mitään, ruokajuomat ollaan jo pari kuukautta juotu nokkamukista tai lasista. maitoa ei huoli muutakun illalla ja yöllä pullosta.. juos n. 400 ml maitoa vrkaudessa + puurot teen maitoon eli yhteensä varmaan 600-700 ml tulee maitoo vuorokaudessa.. onko teidän mielestä liian vähän, kun neuvolassa sanottiin ettei oo ja itestä tuntuu et miten ne luut voi kehittyä noin pienestä määrästä?

meillä kans nyt toinen korvatulehdus menossa ja seuraavasta kait sit putkitetaan.. muuten ollu terve ja virkee tyttö.. kolmet päiväunet nukutaan päivässä ja yöt yhdellä heräämisellä.

touhua siis riittää...
 
Janzu89, meillä kans laps oppi tasan 7kk konttaamaan ja ryömimisvaihe jäi välistä. Ja on ihan normaalia että näin voi käydäemoticon  Meil myös syöty jo jokunen viikko 8kk ruokia.
 
Elokuisista vierailulla :) .
Janzu: Läheskään kaikki lapset ei ryömi, osa ei edes konttaa vaan menee pepullaan eteenpäin, outoa, että neuvolassa sanottu noin. :(. Meillä ei eteenpäin ryömitty kertaakaan ja konttaamaan lähdettiin tasan 6kk. Tuo määrä maitoa on kyllä tarpeeksi, onhan tuoa aikamoinen määrä sellaiselle kymmenkiloiselle ;) :).

Vaavi 2010;: Meillä purraan myös :(, mutta uskon, että johtuu ikenien kutiamisesta... tyttö välillä ihan hermostuneena jyystää mitä vaan käsiinsä saa, nmyös sormiaan. Voi kun vois auttaa jotenkin...
 
moi!

Marple: jep, kokeilen seuraavan kerran sitä pilliä. Syöttötuolissa, kun situtaan jo nätisti ja syöminen siinä sujuu ihan mukavasti  ja tuttipullosta tai nokkamukista juominen taas ei, niin se pilli voisikin olla ihan hyvä juttu.


Se liikkuu sittenkin.. nimittäin ryömitään ja kovaa taaksepäin. ja ei haittaa vaikka jalat osuu seinään ku sitten käännytään ja taas matka jatkuu taaksepäin. :) ehkä se suunta sitten joskus kääntyy eteenpäin :)


Ai niin.. mä olen vain ja ainoastaan juottanut tuolle meidän tytölle maitoa, siis korviketta. Nyt sitten ollaan siirtymässä NAN3 joka on 9kk eteenpäin ja vieroitusmaito nimellä..
8kk neuvolassa kysyin, et paljon maitoa tarvii vähintään juoda vrk:ssa niin se oli jotain 600ml.. kun soseita ja puuroa monipuolisesti syödään. Mut kai sitä nyt vettä ja sokeroimatonta mehua voi antaa..? tota nan3 ei ole kuin 2dl purkeissa.. eli siis mites te teette?
 
Päivitetäänpäs tänne taas osaamista. Eli Sisu osaa nyt sitten jo vilkuttaa ihan oikeasti. Samoin tapailee jo taputtamista, mutta ääntä ei vielä juuri kuulu. Pinsettiote tullut nyt tässä kuukauden aikana ja sen jo hyvin hallitsee, mutta ei vielä osoittele asioita/ tavaroita. Jatkuvasti yrittää kiivetä jonnekin ja tukea vasten seisominen ei riitä vaan pitää olla aina varpaillaan. Itsekseen seisomista harjoitellut muutaman kerran ja nyt tiistaina seisoikin hienosti itse pitämättä mistään kiinni! Tällä kertaa onnistui myös tulla alas hallitusti lässähtämättä lattialle. Tukia vasten kävelee jo mallikkaasti, muttei vielä ilmeisesti uskalla lähteä kävelemään käsistä pidettäessä. Kaappien ja muiden ovet ovat nyt mielenkiintoisia ja niitä avataankin jatkuvasti. Hienosti osaa paukuttaa, ettei vielä kertaakaan ole jäänyt pienet sormet väliin. Lisäksi Sisusta on nyt tullut ihan kauhea papupata. Tai siis ihanaahan se on, kun toinen höpöttää koko ajan. Pa-pa-pa tulee ja sitten esim. opta ja ättä. Nähtäväksi jäänee liekö tuo ättä tarkoittaa äitiä. :)

Niin ja Virpik16, en osaa sinällään korvikkeisiin sanoa mitään, kun meillä mennään vielä rintamaidolla. Mutta mikä siis tarkkaan ottaen on ongelma? Jos niitä on 2dl:n pakkauksissa ja 600ml tarttis päivässä niin sehän tekee 3 purkillista... Jos vauvasi juo kerralla vähemmän, niin eikös ne avatut purkit säily sen vuorokauden jääkaapissa? Ja vettä voi hyvin antaa, mehujen kanssa olisin itse varovaisempi. Tuoremehussa on kuitenkin yllättävän paljon sokeria vaikka ne monesti terveellisiksi koetaan eikä niissä ole sitä lisättyä sokeria. Ja sokerimehut jättäisin kokonaan antamatta juurikin sen sokerin vuoksi. Mutta kyllä itse olen silloin tällöin antanut vettä juotavaksi jossa on ihan pieni tilkka tuoremehua sen maun vuoksi. Eli lähinnä jos on esim vieraita kylässä ja itse hieman herkutellaan, niin saa Sisukin vähän makua. :)
 
Aika mennyt vauhdilla. . Äitiysloma loppui ja nyt pidän vanhat lomat pois, toukokuun alkupuolella paluu työelämään. Mutta onneksi osittaisen hoitovapaan muodossa, saa paljon olla neidin kanssa kotona :)
Vaan oli se helppoa, kun vauva katseli paikoillaan ihmeellistä maailmaa :) Nyt vauhti päällä kokoajan, suunilleen se sata lasissa. Anna ei kauan paikoillaan viihdy, vaikka kuinka mukavan lelun antaa käteen. Mukavinta on seistä milloin mitäkin vasten, kikkailla yhden käden varassa ja kiivetä jokakohtaan. Kuntoilulaitteen päällä on kiva keikkua ja joskus matalemmalla eli olohuoneen alimman tason päällä. Karhukävely on mukavaa ja kävely kun käsistä talutetaan. Kävelee myös, kun työntää edessä jotain hitaasti liikkuvaa.. kaatuu jos vauhti liian kova. Mutta mikään ei ole mukavaa kauan, aina menossa kohti uusia seikkailuja. Koirat kiinnostaa, niiden "hoitaminen" olisi niin mukavaa. Ja tottakai koirien vesikuppi olisi niiiiin mukava :/  Ostimme konttauspäähineen, että hiukan päätä kolhuilta saisi suojattua. Tiedä sitten, onko hyvä vai huonojuttu tuo päähine. Anna kun harvoin laskeutuu pehmeästi itsestään.
Äänteitä tulee paljon ja tiuhaan. Tavallisimpia on "vavvavvav" ja "papapapap", mutta aivan kuin mallaisi nuorimman koiran nimeäkin. Kolme eri ihmisitä (molemmat mummot ja kummitäti), kolmeen eriaikaan on kuullut Annan sanovan "äiti", mutta hemmetti, minä en ole äiti sanaa vielä kuullut. Kun isi soittaa, hänellekin kovasti kaijuttimen kautta jutellaan :)
Välillä hyräilee lempeästi ja välillä topakasti meitä komentaa.. topakka tyttö <3

 
Vaavi , meille lastenlääkäri sanoi tuosta varvistelusta, että jos lapsi tekee sitä paljon niin pitää ostaa tukevat sisäkengät. Muuten voi kävelyn oppiminen hankaloitua ja nilkat saada virheasennon ja sitä ei olekaan niin helppoa korjata sitten myöhemmin. Me nyt sitte ens kuun alus käydää kengät ostamassa.

Hennakin opettelee seisomaan ilman tukea, se tosin on niin jännää että meinaa rohkeus pettää. Meillä on semmonen brion punainen kärry jota neiti työntelee ihan iteemoticon

Muoks. Täällä sanotaan "äiti"
 
Meidän poitsu hieman päälle 9kk ja olen itse ollut töissä kuukauden verran (isä viettää isäkuukautta parhaillaan). Poitsu menee päiväkotiin parin viikon päästä, mikä tuntuu ihan järjettömän kammottavalta ajatukselta. Ei sitä ihan äkkiä toivoisi ajan kulkevan niin nopeasti, juurihan minä hänet synnnytin! Ja kuinka kamalalta tuntuu kun toiset pääsee näkemään kehityksen minun sijasta.

Kehitykseen; meillä istuttiin 7 kk iässä, 7,5 kk iässä ryömittiin ja 8,5kk iässä alettiin nousta seisomaan tukea vasten. Tavailee sanoja; tä-tä-tä on tullut nyt uutena mutta osaa ihan oikeitakin sanoja sanoa. Äiti-sanaa osaa välillä sanoa selkeästikin. Tutkii, leikkii itsekseen, kaipaa seuraa ja läheisyyttä, osaa osoittaa haluamaansa, tanssii musiikin tahtiin... ihan uusi poitsu hänestä tullut tuon ryömimisen oppimisen jälkeen :) :) Nyt sitä voi vain ihmetellä, miten pieni ihminen voikaan kehittyä niin nopealla temmolla.

Vaikkei varsinaisesti kehitykseen kuulu, on meillä oltu pariin otteeseen flunssassa. Tällä hetkellä menossa siis se toinen. Ikävää nähdä poika niin punaposkisena ja silmät sikkuralla kun nenä kutiaa kovasti. Räkä vuotaa (mikä on hyvä että tulee ulos) ja kuumetta ollut tänään 38,4. Toivottavasti menee pian ohi.
 
Hei, tulin pitkästä aikaa kokeilemaan et mahtaakohan tämä toimia jo nykyisin. Ja selvästi paremmin onnistuu kirjoitus :)
Täällä pikku mies on tukia vasten kävellyt n.1kk verran, mutta konttaa ei :D että muuten mennään ryömien eteenpäin edelleen. Ääntä lähtee jos minkälaista mutta "äitiä" ei täällä ole vielä sanottu tai en ainakaan ole kuullut. 10kk neuvolassa käytiin juuri viime viikolla ja siellä Miro sulatti neuvolatädin sekä opiskelijan sydämmen :) poika alkoi heti hymyilemään ja tanssimaan kun mentiin huoneeseen sisään. Ja kehuttiin tosi sosiaaliseksi ja aurinkoiseksi pojaksi. Kotona ollaan sit ihan erillaisia :D täällä kaikki on tylsää, ei hetkeäkään haluaisi olla paikallaan ja kyllästyy leluihin ja muihin aktiviteetteihin samantien ja alkaa märistä. Joten meille on tullut aamupäivän ulkoilu jo osaksi arkirutiineja, ollaan puistoissa vaikkei poika vielä kävelekkään,mutta siellä tykkää keinua ja olla muuten mukana katsomassa toisten lasten leikkejä. Itse olen tällä hetkellä vielä kotona lapsen kanssa kahdestaan, mutta kesän jälkeen olen aloittamassa yksityisenä perhepäivähoitajana, niin ei tarvitse sitten viedä omaa lastakaan muualle hoitoon :)
 
hellurei!

jep, meillä istutaan ilma tukea mut vielä isukki ja äiti on lähellä jos kellahtaa..ja taaksepäin mennään..siis itseään työntämällä, maha visusti lattiassa kiinni.. ihan pikkuisen on elkeitä siitä josko konttaamaan tai karhunkävelyä.. aika tukevasti ottaa jaloilleen pystyssä mut ei ole vielä itse noussut tukea vasten..

joku oli hankkinut kolhuja varten suojan päähän.. kyl se hirvittää kun mahaltaan tuo meidänkin neiti kääntyy selälleen ja jotenkin se pää täytyy niin kamalan korkealta tiputtaa maahan mut aika nätisi kuitenkin. Pakkohan tuon pienen on oppia itse mikä sattuu ja mikä ei..ja kuulin sellaisen varoittavan esimerkin, että kun oli lasta varjeltu kovasti pään kolhimiselta niin myöhemmin luistellessa ei osannut leukaa laittaa rintakehää vasten ja kaatui sitten ihan suorilta jäähän.. no, onni onnettomuudessa ei kallo haljennu, kun oli kypärä mut silti ei yhtään osannut suojella päätään..

meillä on laattalattia ja teräviä tiilireunoja(piippu ja keittiön saareke) ja takka joten vaaranpaikkoja kyllä riittää.. mut eiköhän me ilma pääsuojaa pärjätä.
 
meillä tyttö ei vielä mee eteenpäin millää lailla..emoticon

taaksepäin ollaa ryömitty monta kuukautta ja konttausasentoon mennään jatkuvasti ku istutaan mutta eteenpäin ei vielä siitä menty. Niijoo paripäivää sit tyttö nous tukea vasten polvillee et jospa se lähtis sitte heti kävelee ku haluaa liikkeelle..

 

mutta eiks sellanen sanontaki oo et kieli on jalkojen eessä tai jalat kielen eessä kehityksessä :) kerta sanoja tulee jo muutama : äittä ja mamma ja vauva on ne yleisimmät ..

 
Takaisin
Top