Vauvan kehitys.

Mun mielestä on jotenkin hellyyttävää kun vauva kesken imetyksen irrottaa yhtäkkiä otteensa, hymyilee katsoen suoraan silmiin ja alkaa kuumeisesti selittää kuin olisi tärkeääkin asiaa :D jokeltelua saattaa kestää monta minuuttia ja sitten taas tissi suuhun ja ruokailu voi jatkua.

Ennen vauva myös nukahti heti kun väsytti, nyt on alkanut itkeskelemään väsyn iskettyä, eikä tajua itse laittaa silmiään kiinni, vaan pitää oikein nukuttamalla nukuttaa.
 
Meilläkin on nyrkit löytyneet ja kuolatuotanto alkanut. Se tissillä höpötys ja naureskelu on kyllä ihanaa :Heartred monesti ennen imemistä naureskelee hetken.
Myös tissihulinat on alkaneet kun maha täyttyy niin nopeesti mut vielä tekis mieli. Hyytävää itkua ja tissikamppailua. Otan aina pois tissiltä ja tehdään jotain muuta. Sit nälkäisenä syö taas kunnolla.
 
Meillä käänytään selältä vatsalle ja hihkutaan ja erilaisia äänteitä tulee. Ja kylvyssä meni konttausasentoon kokoajan kun pidin rinnan alta kiinni. Ei suostunut suoristaa jalkojaan ja kädet meni aina altaan pohjaan.
 
Pari päivää sitten jalat nousivat ylös koukkuun ja nyt jo kääntyi kyljelleen. Nyt on myös sylissä ruvennut katsomaan olkansa yli että kenenkäs sylissä sitä ollaan.
 
Meillä tyttö kierähti tänään ekaa kertaa selältä kyljelleen. Ähersi aikansa kyllä kun halusi nähdä mitä "yläpuolella" tapahtuu.. sitten seuraavat kääntymiset menikin jo luonnostaan. :happy:
 
Meillä poika osaa edelleen vaan mahaltaan kääntyä selälleen.. Eikä kyllä oikein edes kiinnosta kääntyä kyljelleen.. Vähän huolestuttaa jotenkin..
 
Fuji meillä ei kääntyillä vielä mihinkään suuntaan ja kun asiasta puhuttiin 3kk neuvolassa viikko sitten niin siellä oltiin sitä mieltä, ettei vielä tarvitsekaan :)
 
Ei meillä poika käänny vielä ollenkaan ja neuvolassa sanottiin että vasta 4kk kieppeillä kääntyvät. Eli ei huoleta. Hienosti kannattelee päätään ja sai 3kk neuvolassa kehuja jäntevyydestään.
 
Meillä on tainnut alkaa vierastus :eek: Kuvittelin, että se tulisi vasta paljon myöhemmin, mutta nyt kahtena peräkkäisenä päivänä tullut kauhea huuto, kun yritetty antaa vauvaa isovanhempien syliin, eikä oikein muutakaan syytä tule mieleen. Minun syliini rauhottui heti.

Täällä koitetaan kovin kääntyä kyljelleen, hiukan jää vielä jalat taakse. Naurua ja höpöttelyä riittää, poika ei tahdo malttaa olla hetkeäkään hiljaa päivisin :Heartred
 
Ei kannat stressat sitä kehitystä. Kyl vauva sit käänty, ku haluaa. Meijän neiti on jo 4kk, eikä oo viäl kääntyny mahalt selälleen eikä toisinpäin. Koht taitaa kyl lähtee liikkeel, ku kekkas, et selällään hän pystyy työntää itteään jaloil eteenpäin :)
Eikä oo mikään järki vertail oman vauvan kehityst muihin, ku monet värittää/suurentelee totuutta. Esim, jos jonkun vauva on epätasaisel alustal kierähtänyt ympäri, ku alusta viettää alaspäin, ni sit heti huudellaan, ku kaksviikkonen osaa jo ite kääntyy.
 
Ei meilläkään vielä kääntyillä, toki korjattua ikää vasta reilu pari kuukautta. Sängyssä kyllä pyörii kuin hyrrä. Kun herään imettämään niin kaveri saattaa löytyä poikittain meidän välistä :grin
 
Meilläkään vauva ei vielä käänny mahalle. Kyljelleen saattaa välillä kääntyä. Mutta kylläpä vielä ehtii kääntyilemään.
Meillä vauvan ääntelyt ovat välillä kuulostaneet siltä kuin yrittäisi sanoa äitiä. Tänä aamunakin heräsin siihen, kun vauva vieressä olisi sanonut kuin "äityy". :D
 
Meillä poika kääntyi kerran mahalta selälleen tossa olkkarin lattialla, mutta ei ole toistanut tätä pyörähdystä enää. Tais heilauttaa vaan päätä niin lujaa että kroppa humpsahti mukana, oli nimittäin aika vauhdikas suoritus ilman minkäänlaisia ponnisteluja
Nyt en tiiä mikä energia piikki on iskenyt kun on ollut kuudesta asti hereillä (seiskan aikaan yhet 10min torkut) ja edelleen ihan hyväntuulisena. Yleensä alkaa parin tunnin jälkeen kitisemään väsymystä. Otetaan tää vaikka niin että oon vaan niin mielettömän hyvää seuraa, kun soittelen Kelaan, juon teetä ja plärään h&mn kuvastoa! :D
 
Niin, siis tarkoitukseni oli vain kertoa uusia tuulia vauvan kehityksestä, eikä aiheuttaa kellekään mitään pahaa mieltä tai huolta.. Jokainen vauva kehittyy omaan tahtiin ja kyllä minusta on mukava seurata milloin tapahtuu mitäkin, ei ole tarkoituskaan vertailla toisiin vauvoihin.. :)
 
Hemppa, mitä tarkoittaa korjattu ikä? Oon muutamii kertoi törmännyt sanontaan, mut en silti ymmärtä x)
Ja yks esimerkki "vertailusta": tuli kaverin kans puheeks, et hänen vauva kääntys jo 3kk ikäsenä, ja samaan hengenvetoon hän hämmästeli, ku mun neidil oli n.3kk ikäsenä hyvä motoriikka. Eli jokanen kehittyy omaa tahtii, ja joskus joku kehitysvaihe voi tulla vähän myöhemmin, ku on opittu jotain muuta, ehkä jopa kiinnostavampaa.
Ja, ah, noita riemunkiljahduksia :Heartred Paras kaveri on täl hetkel violetti kirahvi :D
 
Syntymäikä tai kalenteri-ikä lasketaan syntymäpäivästä, korjattu ikä lasketaan lasketusta ajasta silloin kun vauva syntyy ennenaikaisesti ennen rv 37 muistaakseni. Yli rv 30 taidetaan käyttää korjattua ikää tarvittaessa kahteen ikävuoteen asti ja hyvin ennenaikaisesti syntyneillä tarvittaessa viiteen vuoteen asti, mikäli kehitys poikkeaa normaalista.
 
Sori Hemppa, painoin vahingos väärää symbolia :D Sit tyhmä kysymys, onko toi rv 37 37+0 vai 36+0. Ku neiti syntyi 36+2.
Oon niin pihalla näistä asioista :/
 
Takaisin
Top