Vauvan kanssa

Ihanaa pääsimpä mäkin tänne kirjottelemaan:D
Imetyksestä jonka äärellä täällä parhaillaan ollaan:) sehän on se maailman ihanin ja luontevin tapa syöttää vauvaa eikä siinä pitäis mitään noloa olla julkisilla paikoilla, mut osaan kyl samaistua edeltäjään! Itsekään en "osaa" imettää" julkisesti... tuntuu et kaikki kyttää mun tissejä/arvostele(en kyl usko et kukaan niin tekee mut...) aikaisemmat on osaimetetty ja nyt tähtäimessä ihan koko imetys jälleen kerran, saa nähdä onnistuuko nytkään mut ainakin toistaiseksi maito tuntuu riittävän:) tytöllä ikää 2pv<3

Joo täällä sama, se on maailman luonnollisin asia, ja kotona vaikka ois kylässä vieraita niin otan tissin rohkeesti esiin,kylässä saatan mennä toiseen huoneeseen...mut sit jossain kaupassa, ärsyttää muiden katseitten alla, kun muutenkin aina katellaan tarkkaan kun on pieni vauva mukana..:sorry: noh, ehkä tää on tätä alku jäykkyyttä! Meillä tulee huomenna neljä viikkoo täyteen poitsulla...ja tässä mietin, kun herralla on päiviä, että herää syömään, tekee kakan ja takasin nukkumaan...nukkuis koko ajan, ja vaikuttaa uneliaalta..onko muita? Tänäänkin ollut hereillä about kaks tuntia aamutunneista..sit syöny -nukkumaan..ja mun tissit on niin täynnä, oottamassa syöjää!!:wacky: pumpulle ei heru niin paljon kummiskaan...:grin

Ninamommy^^ meidän tyttö ihan samanlainen. Nukkuis ja nukkuis ja nukkuis. Alussa etenkin piti herätellä syömään ja oli vaikeuksia pitää hereillä ruokailun ajan. Nyt hän kyllä jo siis itse herää vähän väliä ja vaatii tissiä. Pari kertaa päivässä sanoisin että on hereillä vähän pitempään kerralla esim. 2h ja muuten tunnin tai lyhempiä pätkiä.

Meidän tyttö reilu 5 viikkoa vanha.

Täällä sama homma! Nukutaan koko päivä. Paitsi siinä kohtaa jos itse yritän menee makaamaan hetkeksi ja huilaamaan, silloin iskee aina joku kitivitikohtaus.

Myös imettämisestä julkisilla paikoilla oon samaa mieltä edellisten kanssa, jotenkin kauheen hankalaa saada pidettyä paletti kasassa. Ja kun mulla vielä rintakumi käytössä niin sekin pitää ensin asetella paikoilleen ja sit koittaa saada tissi tytön suuhun niin ettei se kumi lähde pois paikoiltaan...

Meillä on tyttö nyt reilu 3-viikkoinen

Me ei pahemmin olla ulos menty muutakun lääkärikäynnit ja miehen vanhemmilla käydään kaks kertaa viikossa syömässä, yleensä vauva nukkuu kopassa tyytyväisenä lääkärissä ja kotona syötetään kun herää. Miehen vanhemmilla sitten olen kuin kotonani, tissit vaan ulos! Mullakun pitää sitten aina muistaa kerääjäkuppi laittaa toiseen tissiin kun heruu samalla (ja öisin nukun harsovaippa rintsikoihin taiteltuna :dead:), enkä kotonakaan saa koko hommaa tehtyä yhdellä kädellä, pitää aina huudattaa pientä kun kestää ja kestää se asettelu :sad001
Kerran sairaalassa kun kesti parikin tuntia niin tyynesti kaivoin vaan tissin esiin kanssa ja peitin vähän harsolla päätä, ei mieskään tajunnu että imetys käynnissä :p oli kyllä synnytysosastolla niin ajattelin että turha kenenkään ois siellä arvostella.

Tosta nukkumisesta, meillä oli pari viikkoa sitten päiviä jolloin tosiaan vaan nukkui, ei edes syömään ois heränny (väkisin herätin kun tissitkin oli räjähdyspisteessä), mutta nyt nukkuu päivällä vaan niin yhdet parin tunnin päikkärit, ja välillä 15 min sylissä :wideyed: yöllä nukkuukin sitten yleensä 23-9 hyvin, herää 3 ja 6 syömään (joskus vaan 6),ja joskus nukutaan vielä 11 asti.. Että ehkä tyttö ei yksinkertaisesti tarvii päivällä enempää unta :rolleyes: harmi vaan suurimman osan hereilläoloajasta hän itkee, on päivät välillä aika raskaita (ja nyt äiti vielä tappokuumeessa :sad001)

Tyttö nyt melkeen 5vko:Heartred

Hei Vieena ja muut jotka käyttäny kerääjäkuppia. Pakastatko maidon joka siihen kertyy? Onko kätevä käyttää? Mulla aina heruu ihan järjettömästi maitoa varsin vasemmasta rinnasta jos oikeasta syötän ja rintsikat märkänä vaikka nursing pads käytössä.. Tuntuu tuhlaukselta kun sitä vois ihan hyvin söilöä tulevaa varten kun ei ees tarvi nähdä vaivaa pumpata. :D

Mulla ei oo tullu tuota julkista imettämistä vielä vastaan kun oon aina ajoittanu niin että tunti tai 2 pois kotoa ja just ennen lähtöä imettäny kotona. Mutta voin kuvitella että tiukkaa tekis kun tuntuis nololta julkisesti tehdä vaikka alunperin ajattelin että se on maailman luonnollisin asia (kuten on edelleen) ja tottakai itsekin aion. Meillä varsinki kun tyttö on joskus tosi äänekäs joskus sen takia että vaan nautiskelee ja toisinaan oikean otteen löytäminen hankalaa jos sieltä tuleekin paineella suun täydeltä maitoa.

Mää en kans tota julkisesti imettämistä vaan hallitse... jotenki se on nii vaikee ees ajatella ku maitoa tulee niin paljon että vauva sylkee puolet pois ja tissinki vähä väliä ja sitte sitä katellaan uudestaan... on omat vaatteet ja harsot sun muut aina ihan litimärkiä.

Mulla on kans tuo kerääjä käytössä, nykyään enää kyllä välillä, mutta mä oon pakastanu maidot talteen. :)

Täällä vauvan rytmi on edelleenki sitä että päivällä yleensä nukkuu parin tunnin pätkiä ja sitten syö, illalla huutaa vähintään kaks tuntia, eikä siihe auta mikään, sit ku saa nukkuu ni nukkuu tunnin pari ja syö ja taas huutaa kolme tuntia.. meinaa olla jo voimat ihan loppu ku ei saa ite missään välissä kunnon unta. :(

Tiedän tunteen räjähtävistä tisseistä! Mulla on ihan varmaan "suihkutissit" sitä vaan tulee ja tulee, tissit tosi kipeenä..:blackeye: ja sit oonkyl tehny sen virheen et oon pumpannu, noh sehä vaan lisää sitä tuotantoo..pojalla hirveet ilmavaivat, kiitos sen kun tulee paineella. Viime yönä googlailin imetysasentoja, ja siel neuvottii pysty-asentoo... kokeiltiin sillai et olin selällee puol makuulteen, poika haki ite tissin suuhun kun makas pitkiltee päällä..jännä asento- mut ei kuulemma suihkua niin paineella ja ilmaa ei täten kerry niin paljon...ootteko kokeillu? :woot:

Mä oon kans kuullut, että se asento auttaa! Ja onhan se loogistakin, että maito ei tuu niin kovalla paineella kun tulee ns. "ylämäkeen" :)

Mä kokeilin kanssa niin että puolmakuulla ja vauvan pää korkeemmalla kun tissi, mut se oli lähinnä hankala molemmille.. Ja tää tyttö ehti jo tykästyy siihen suihkun helppouteen, välillä vaan sylkee ulos jos oikeen paljon tulee!

Ja joo mä kanssa välillä lisään kuppimaidon pumpattuun, yleensä kun aamulla pumppaan ettei nyt ihan nenästä tursua. Välillä on kuppi ihan täys niin ei tosiaan haluis pois heittää (paitsi jos on ihan pelkkää vesimaitoa) pitää vaan aina kattoa että kuppi on hyvin pesty.

Mä oon pumpannut kun päivän mittaan maito selkeesti vähenee ja tyttö parkuu tissillä illalla, mut kuulemma jos on jatkuvasti suihku niin käsin kun poistaa ylimääräset niin ei niin kovasti vaikuta tuotantoon.

Nyt alko pelottaa että kuume johtuu rintatulehduksesta, onkos kellään kokemusta?

Jep, kaksi rintatulehdusta kerenny olla tässä vajaan kuukauden aikana.. sen kyllä sitte tisseissä tuntee kun on tulehdus. Ainaki mulla. Tissit menee kosketus araksi ja joku kohta on aivan todella kipeä ja kova..

Sitte ei muuta ku lämmintä vaan tisseihin, jotain villasta ja kuumaa suihkua, kaalinlehtiä.. ja sitten jossain neuvottiin että sitä kipeää kohtaa lämmittää varovasti hiustenkuivaajalla ennen imetystä niin se saa sen maidon pihalle. Näillä konsteilla mä sain nyt molemmilla kerroilla tulehduksen pois ilman antibioottia.. :)

Mulla ei vielä kovin pahana ole, vähän punasta läikkää ja vihloo sillon tällöin, tuntuu vähän pomppuja myös toisella puolen :sorry:
Onneks tänään on vauvan lääkärintarkastus niin voin kysästä siellä samalla..

Kuumeen takia ei kuuma suihku oikeen käy, mutta muuten kokeilen pitää lämpimänä :) hierominen imettäessä auttoi myös vähän vihlontaan

Hyvä kun ilmeisesti vauvalla alkoi taas tiheä imu niin välillä on tissillä tunnin putkeen, saa tyhjennettyä..

Mieki tuosta pystyasennoassa imettämisestä kuulin mutta se on joskus vähän hankala kyllä toteuttaa. Kokeilen sitä aina joskus.

En usko että mulla rintatulehdusta on mutta usein imettäessä se rinta joka ei oo käytössä niin juilii aika kivasti aluksi. Maitoa heruu siinä samalla luulen.

Mulla on ihme tissit :grin
Tai kaverin kanssa imettämisestä puhuttiin, niin se kommentoi noin.
Poju siis täys imetyksellä ollut kokoajan ja kasvanut hyvin. En ite tarvi liivinsuojia tai maidonkerääjiä ynm ja sitä kaveri ihmetteli :rolleyes:
Ei maitoa niin paljoa tule että valuisi, mutta näköjään sen verran että poika kasvaa :dummy: Välillä imetyksen jälkeen maito poskilla valuu, kun otteen irroittaa :grin

Mulla on ihme tissit :grin
Tai kaverin kanssa imettämisestä puhuttiin, niin se kommentoi noin.
Poju siis täys imetyksellä ollut kokoajan ja kasvanut hyvin. En ite tarvi liivinsuojia tai maidonkerääjiä ynm ja sitä kaveri ihmetteli :rolleyes:
Ei maitoa niin paljoa tule että valuisi, mutta näköjään sen verran että poika kasvaa :dummy: Välillä imetyksen jälkeen maito poskilla valuu, kun otteen irroittaa :grin

Nojoo, kieltämättä on ihmetissit... :D
Ei puhettakaan että ite vois olla ilman liivinsuojia.

Niinaki, muistelen kaihoten sitä päivää kun tuli sen verran kun poika tarvis, sit alko taas heruu liian paljon..meijän poitsu teki "maitotilauksia"varmaan kadun muillekki vauvoille:wacky:

Mullakin liivinsuojat käytössä mutta joskus kun tuleekin yhtäkkiä paljon nii menee läpi ja paita märkänä. :wtf:

Jos on rinnassa tulehduksen alkua ja tuntuu jossain kohdalla kovalta, niin vauva imee parhaiten leuan puolelta! Eli laita vauvan leuka siihen suuntaan, jossa se kova kohta on. Voi vaatia joskus hieman outoja imetysasentoja. Minulla oli näin kerran esikoisen kanssa ja kun tyttö imi rinnasta sen kovan kohdan pois, niin heti helpotti, eikä rintatulehdusta tullut.

Minullakin maitoa riittää, molemmilla kerroilla lapset ovat kasvaneet, ei suihkua, ei kovasti vuoda tai heru toisesta rinnasta imetyksen aikana, ei rintatulehduksia, eikä oikein valu muutenkaan. Tällä kertaa vielä vähemmän kuin esikoisen aikana. Pari viikkoa on ollut nuo liivinsuojat, mutta nyt tuntuvat aika turhilta.

Ymmärrän kyllä jos imettäessä maitoa valuu, kastelee ym. niin julkinen imettäminen arveluttaa. Voi olla että alkuvaiheessa on vähän totuttelua - myös tisseillä - ja oikean maitomäärän hakemista. Voi olla että kuukaudessa maidon määrä vähän suhteutuu lapsen syöntiin eikä noita ongelmia ole niin paljoa. Minulla ainakin esikoisen kanssa helppo imetys vielä helpottui entisestään, kun esikoinen oli parin kuukauden ikäinen.

Niin mieki toivon että tissit oppis tuottaan oikean määrän maitoa ja se suihkuaminen ja heruminen loppuu niin julkisilla paikoilla imetyksestä tulee huomattavavasti helpompaa.

Se on jännää kuin tyttö voi helposti nukkua esim 4h putkeen eikä valita nälkää mutta kun viimein herää niin sitten ollaankin mieluusti rinnalla lyhyitä hetkiä kerrallaan mutta kaiken kaikkiaan menee reilu tuntikin että on saanu tarpeeksi.. Tämä siis nyt ollu viimiset 2 viikkoa. Sitä ennen oli putkeen rinnalla niin kauan että oli täynnä joka yleensä oli 5-15min.

Mulla se kova ja punertava kohta on just tässä päällä ja vähän "sisäänpäin" niin saisi kyllä melkosta akrobatiaa harrastaa että leuan saisi sinnepäin :grin nyt tuntuu kyllä jo paremmalta kun imetin pääosin tuosta tissistä eilen. Sain kyllä eilen antibioottikuurin kun niin kova kuumekin noussut, vaikka mieskin jo sanoi illalla että näinköhän sitä olisi edes tarvinnut..

Takaisin