Vauvan kääntyminen raivotarjontaan

Mä en kyllä ota selvää, että mitenpäin poitsu masussa köllöttää. On niin villiä menoa edelleen, että koko masu tutajaa ja tärisee, varsinkin iltaisin. Eniten tuntuu edelleen tuolla oikean kylkikaaren alla, mutta viimeksi neuvolassa sanottiin että ne on varmaan kädet jotka siellä nyrkkeilee. Ensi viikolla olisi neuvola, jossa terkkari taas tutkailee asiaa.
 
Mä olen varsinaisesti vasta tässä raskaudessa ekan kerran tuntenut kuinka se vauvan pää on oikeesti tuolla "jalkojen välissä". Vaikka siis ovat aikaisemmatkin laskeutuneet ja eka kiinnittyikin. Mut silti se otti ja kääntyi toisinpäin vielä joulupäivänä, ollakseen "väärinperin" 2vrk. Mulla taitaa olla nää kaikki kolme olleet samanlaisia eli viihtyvät pääasiassa tosi pitkään tuossa samassa asennossa. Käyvät vielä aika myöhäänkin kerran tai pari pääylöspäin, mutta ovat niin vain sen pari vuorokautta ja sitten taas samaan asentoon. Selkä vasemmalla ja kintut tuolla oikealla, pää alaspäin. Et ei se laskeutuminenkaan vielä sitä sano etteikö vielä kääntyis. Ja siis laskeutuminen todettiin myös neuvolassa jouluviikolla.

Mä tunnen kyllä aika selkeesti nyt ja myös jo ekassa raskaudessani miten päin vauva masussa on. Ja muistan varsinkin siinä ekassani kuinka synnyttämään mennessäkin supistukset tekivät sen, että vauvan pyllyn kaari ja koukussa olevien jalkojen ääriviivat tulivat esille supistuksen aikana. Kätilökin tätä kyllä katsoi, et onhan tosi kvoia supistuksia ja täytyy olla vähän vatsan peitteitä et näkyy noin hyvin ja selkeesti ulospäin. Mut niin ne vaan näkyivät ja niin näkyi toisessakin. Ei ehkä ihan niin selkeesti mut kuitenkin. Mä siis ite koittelen vähän painella tuota masua niin kyllä sieltä löytää ääriviivat nyt varsinkin näin isoilla viikoilla. Pylly tuntuu yllättävänkin kovalta mutta pää on sitten vielä kovenpi.
 
Mulle tämä on eka raskaus, mutta mulla on aika selvä käsitys siitä, miten päin pikkumies tuolla on. Asento tuli puheeksi ekan kerran vasta tuossa jouluviikon neuvolassa ja silloin oli pää alaspäin. Terkkari sanoi, että on niin pieni vielä, että tulee vielä liikkumaan moneen kertaan ympäri, mutta sen jälkeen liikkeet ovat aina tuntuneet samoissa kohdissa, takapuoli tuossa navan jommalla kummalla puolella ja se, jota kantapääksi kuvittelen, tuolla vasemmalla alhaalla tai kyljessä. Väittäisin siis, ettei se enää (tai tällä hetkellä) kuperkeikkaa siellä tee, ainakaan tuota kantapäätä ei ole kertaakaan tuntunut tuolla oikealla puolella.
 
Täällä masussa on tosiaan edelleen todella vilkas meno. Muutamia viikkoja sitten tuntui, että tiesin edes hieman mitenpäin masussa ollaan, mutta nyt se tuntuu paljon vaikeammalta.. En tiedä miksi. Nyt tuntuu siltä, että päivisin poistu on joko pää ylhäällä tai alhaalla ja öisin  lähes poikkeuksetta niin, että nämä kovat kohdat eli pää ja peppu tuntuvat molemmilla vatsan reunoilla eli poikittain. Isosiskon mukaan hänen kaikki neljä vauvaa ovat käyttäytyneet samoin, joten ehkä tämä meidänkin poitsu kääntyy oikeaan asentoon, kunhan aika on sopiva :)

 
Mulla kyllä tuntuu vauvan pää tuolla alhaalla hyvin. Tosin en sitä tuntisi, ellei neuvolassa olisi niin sanottu. Tunnen vain semmoisen kovemman kohdan ihan alhaalla tuossa keskellä, pää sen on oltava, kun kerran poju siellä pää alaspäin majailee. Melkoista painetta tuntuu välillä myös tuolla alamahalla. Vielä en ole huomannut paineen tunnetta kohdunsuulla vaan ehtiihän tuo vielä tulla. Rakko sen sijaan on aika kovilla jo ja tänään olen saanut ravata pissalla vähän väliä. Ilmeisesti vauvan pää jonnekin sinne seutuville painaa.

Liikkeitä tuntuu säännöllisesti ja liikelaskentaa ei ole tarvinnut edes harkita. Silti tuntuu, että meno on kyllä jo huomattavasti rauhoittunut, joskaan ei se nyt älyttömän villiä ole missään vaiheessa ollutkaan.
 
Tämäkin on kyllä niin vilkas pikkumies, ettei tarvitse liikelaskentaa harrastaa. Tuleva isoveikkansa oli kyllä ihan samanlainen. Ja asento on aikas vakio täällä, pää alaspäin ja selkä äitin oikeassa kyljessä. Nyt viime päivinä on myös hyvin huomannut, kuinka tila alkaa ilmeisesti jo vähän ahdistamaan, kun pikkunen työntää pientä pyllyänsä kohti äitin kylkiluita ja tuntuu oikein sellainen terävä muoto tuossa oikeassa kyljessä. Supistusten aikana tuo vauvan "muoto" näkyy myös tosi selvästi - vasemmalla puolella on tyhjää ja oikealla puolella näkyy ja tuntuu pienen selkä.
emoticon
 
Täällä käännytty nyt rt:n. Pää häpyluun päällä, peppu ja selkä vasemmalla puolelle. Jaloilla potkiskelee siis oikeaan kylkeen. Edelleen vaihtaa asentoa jatkuvasti, joten huomenna se on varmaan taas jotain muuta. Mutta toivotaan, että tässä pysyisi :)
 
Eilen oli neuvola ja vauveli edelleen pää alaspäin. Takapuoli oli nyt eripuolella napaa ja jalat potkii nyt vasempaan kylkeen. Viikon verran ainakin ollut mielestäni näin päin, takapuoli aina oikealla.
 
Meidän poju edelleen rt asennossa ja pää on häpyluun takana tai siis niin syvällä jo että ite en sitä tunne, mutta terkkari kun osaa painaa sinne häpyluun alle niin siellä se on. Peppu pojalla on pääasiassa vasempaan ja kovasti se puskee sitä niin että navan seutuvilla on pakaranmuotonen möykky usein. Samalla tykkää ottaa jaloilla vauhtia oikeasta kyljestä ja kyllä se pitkälle tonne sivulle saakin jalkansa ja sitte maha onki kyllä erikoisen muotoinen. Välillä pitää sellasta sambaa kääntäen peppuaan tonne oikeaan kylkeen ja sitten taas takaisin. Vissiin kun on jo niin laskeutunut niin pojulla on vielä tilaa pitää sambasessioitaan. Toivon vaa todella että pysyy pääalaspäin loppun asti!
emoticon
Todella ei ole edelleenkään tarvinnu liikkeitä laskea sen verran aktiivinen kaveri on mahassa.
 
Takaisin
Top