Vauvan kääntyminen raivotarjontaan

Rilla

Silmät suurina ihmettelijä
Heippa, 

Joko teillä on vauvat kääntyneet raivotarjontaan? Neuvolassa arvioitiin eilen vauvan olevan perätilassa. Toki vielä voi kääntyillä. Mutta miten muilla?
 
Perätilassa ja poikkitarjonnassa vuorotellen. Menee ihan kuperkeikkaa täällä vielä. Esikoinen oli raivotarjonnassa viikosta 31 lähtien, ehkäpä kakkonen myös.
 
Nii täälläkin kääntyillään vieläkin. Pääasiassa kuitenkin pää alaspäin. Kyllä ne voi kääntyillä vielä pitkään. Vasta sitten kun pää kiinnittyy lantioon niin sen jälkeen ei voi enää kääntyä. Mut sekin tapahtuu yleensä vasta viimeisten viikkojen aikana.
 
Täällä myös tehdään kupperiskeikkaa päivittäin, ainakin siltä tuntuu :)
Edellisviikolla äitiyspolin ultrassa oli kauniisti raivotarjonnassa, mutta seuraavalla viikolla neuvolassa pää oikean kylkikaaren alla ja viistosti kohti vasenta puolta. Se tuntuu olevan pojan lempiasento, sillä eniten tuntuu niin viihtyvän. Jännä nähdä perjantaina 4D-ultrassa, että mimmottis kummottis hää siellä silloin on :D
 
Musta on aina neuvolassa melkein kirjattu RT, mutta tuntuu kyllä siltä, että aika villisti se siellä kääntyilee ihan päivittäin. Mutta milloin lapsen pitäisi ihan viimeistään asettua raivotarjontaan? Mua pelottaa, jos joudun siihen ulkokäännökseen :(
 
Mistä sen tietää??
Meillä vauva pyörii kuin hyrrä, se on ainoa mitä voin sanoa varmasti :)
Välillä tuntuu jokin iso pyöreä ihon alla (olen ajatellut että se on pää) mutta en ole yhtään varma. Neuvolassa oli kuulemma raivotarjonnassa..
 
Mulla ollut vauva raivotarjonnassa jo pitkään, ainakin ultrien ja lääkärikäyntien aikana. Ja uskon kyllä sen olevankin, kun kaikki liikkeet tuntuu suurimmaksi osaksi ylämahassa.
Muuten ei kyllä ole täälläkään mitään tietoa, mistä sen tietää, miten siellä mahassa ollaan? Mulla tuntuu oikealla puolella mahaa semmoinen kovempi möykky, jonka olen takapuoleksi/seläksi ajatellut. Liikkeet tuntuu suurimmaksi osaksi tosiaan navan yläpuolella ja välillä aina tuntuu ihan siltä, kuin pieni kantapää liikkuisi aivan tuossa mahanahkan sisäpuolella. Tosin voihan se olla vaikka nyrkkikin, mutta joku semmoinen kova siinä liikkuu.
 
Täälläkin ollaan perätilassa, potkut tuntuu alavatsalle koko ajan.. Mutta tosiaan, onhan tässä vielä aikaa että kääntyis sitten itse raivotarjontaan.. Mulle työkaveri (kätilö) sanoi että sitä kääntämistä perätilasta raivotarjontaan ei välttämättä pysty tehdä jos on etuistukka.. Ja mullahan tietty on :D En kyllä millään haluais sectioon..
 
Meidänkin vauveli heittää vielä kuperkeikkaa, mutta enimmäkseen on pää alaspäin.. Mutta onhan tuohon laskettuunaikaankin vielä aikaa, että ehtiivät pyöriä vielä moneen eriasentoon. =) 
 
Eilen käytiin ultrassa sokerien takia, siellä se vaavi näytti olevan RT niinku on muistaakseni liikkeiden mukaan ollu melkein koko viikon. Kova potkimaan mut tekee vähempi nuit kuperkeikkoja. n. viikon välein vaihtaa asentoa
 
Täälläkin pyöritään vielä miten sattuu ja potkuja tulee joka suuntaan. Viimeaikoina ehkä enemmän potkut tulleet ylöspäin...
 
Täällä potkut suuntautuu koko ajan alaspäin. Näin ollut jo monta viikkoa ja näin on mennyt joka raskaudessa tähän asti. Vasta muutama viikko ennen h-hetkeä nuo on mulla yleensä pyörähtänyt "oikeaan" asentoon. Mutta eipä nuo mulla koskaan kiinnity tuonne alas niinkuin Eemi03 mainitsi. Liian ahdas lantio nähkääs :)
 
Mä just tänään otin ja kysyin siltä työkaveriltani, joka siis on pitkän linjan kätilö tästä asiasta.

Ja vastaukseksi sain, että vauvat voivat kääntyä vielä synnytyksenkin aikana!! Ja yksi esimerkki minkä kertoi sellainen, että kun oli illalla ottanut vastaan osastolle seuraavan päivän sektioon perätilan takia tulevan äidin niin vauva ollut perätilassa. Mutta seuraavana aamuna ennen sektiota vauva olikin pää alaspäin ja sektio peruttiin.

Niin ja tuosta kiinnittymisestä, en muistanutkaan, että tästä oli puhetta jo viime raskaudessani, että yleensä vain ensisynnyttäjillä se vauva kiinnittyy sinne lantioon. Toissynnyttäjillä tai siitä eteenpäin se vauva ei yleensä kiinnity kuin vasta sitten itse synnytyksessä ollessaan jo tulossa ulos. Poikkeuksia tietysti on ja joillakin toissynnyttäjillä kiinnittyy mutta yleisimmin ei. Ja tietysti on poikkeuksia aina niin kuin katusutariina mainitsi, että jos se ei mahdu sinne lantioon niin eihän se voi kiinnittyäkkään.

Mutta siis älkää olko huolissanne. Useimmiten ne kuitenkin kääntyvät "oikeinpäin" ennen h-hetkeä.
 
Jonkin aikaa on tuntunut jo potkut pallealla ja kylkien alla ja neuvolassa todettiin, että pää aika alhaalla, mutta voipi kääntyillä vielä. En ota paineita asiasta :)  Huomenna rv 31 täynnä.
 
Meillä on oltu raivotarjonnassa koko ajan tai ainakin aina neuvolassa/ultrassa. Eikä ole mitään isompia kuperkeikkoja tuntunut. Potkuja tuntuu pallean puolella ja alhaalla sitten vähän pienempiä liikkeitä, kun käsillä huidotaan.
 
Tänään kävin neuvolassa ja samantien kätilöopiskelija sanoi, että tässä on kantapää (siis tuossa ylhäällä heti rinnan alla). Itse en kyllä pysty oikein hänen ruumiinosiaan päättelemään :) Tosin potkuja on tuntunut tuossa rinnan alla, joten siitä olen päätellyt, että olis RT. Pään löytäminen olikin sitten kuulemma vähän vaikeampaa, koska se oli niin syvällä lantiossa. En tiedä tarkoittaako se sitä, että lapsi olis jo laskeutunut? Toivottavasti se sitten pysyykin niin päin :)
 
Miulla todettiin jo viikolla 25, että vauvan pää on niin alhaalla lantiossa, ettei sitä oikein ulkoa tunnustelemalla löydä eikä myöskään vatsan päältä ultraamalla saa kunnolla kuviin. Pään mitat otettiinkin alakautta ultraamalla ja siitä lähtien oon ollut sairaslomalla, kun vauva puskee itseään niin voimakkaasti kohdunkaulaa vasten ja se antaa vähän periks silloin. Jo tuolloin sanottiin, että erittäin epätodennäköistä, että se enää kääntys, kun asustelee jo nyt niin alhaalla eikä se asento oo siitä muuttunut, nyt on rv 31+2 :)
 
Viikko sitten äippäpolilla pikkuinen oli perätilassa. Olin kyllä itsekkin jo huomannut että potkut tuntuu alaspäin. toivottavsti kääntyilee itsestään!!

Ja ai jumankauta kuinka ikävältä tuntuu kun pikkuinen koittaa puskea päätään tuosta kylkiluiden alta läpi ja samalla ottaa jaloilla vähän vauhtia tuolta virtsarakon lähettyviltä!!!
 
Kovinpa on hiljaista taas tällä helmikuisten palstalla... kirjoittelen aikani kuluksi kommentteja nyt sitten vähän jokaiseen topiciin

Täällä oli toissapäiväisessä neuvolassa edelleen vauva pää alaspäin ihanteellisessa syntymäasennossa. Vauvan selkä on mun vasemman kyljen puolella ja takapuoli tuntuu ylämahassa hieman oikealla. Pieniä töytäisyjä tuntuu oikeassa kyljessä vähän väliä ja siellähän ne jalat juuri onkin. Alkaa kohta olemaan jo kylki hellänä, kun aina samaan kohtaan osuu joku isku. Liikkeet ei tosin enään kovin suuria ole, lähinnä venyttelyä ja jotain pientä liikehdintää.

Terveydenhoitaja oli sitä mieltä, ettei vauva enään kääntyisi toisinpäin, kun on jo pitkään viihtynyt samassa asennossa. Kuulemma enemmän kääntyilevät sellaiset vauvat, jotka ovat muutenkin koko ajan olleet eri asennoissa.

Onkohan se ihan normaalia, ettei vauva ole koko raskausaikana kovinkaan kovasti pyörinyt tuolla yksiössään? Meillä se on ollut kaikissa tarkistuksissa ja ultrissa aina pää alaspäin.

Mistä sen tietää/tuntee sitten, kun vauva on kunnolla laskeutunut ja kiinnittynyt lähtökuoppiinsa?
 
Yksi tuttu odottaja sanoi, että tuntuu oikeasti siltä, että jonkun pää on sun jalkojen välissä ;) eli käveleminen vaikeutuu jne. Tosin en tiedä onko kaikilla samanlainen tuntemus.
Mullakin ollut aina tutkimuksissa lapsi pää alaspäin. En tiedä onko hyvä vai huono? Kylkeä kyllä kääntelee...
 
Takaisin
Top