Vauvan ihottumat

Autumn

Piirimestaruustason postaaja
Marraskuunmammat 2014
Onko muilla marrasvauvoilla ihottumia? Millaista ja missä? Mitä hoidoksi? Meidän pojalla (nyt 3 kk) on ollut muutaman viikon poskissa rohtuneet ja punaiset läiskät, paranivat viikon kortisonivoidekuurilla tosi hyvin. Korvalehdissä on kuivat vähön rupiset kohdat, samoin kyynärpäiden sivussa on vähän kuivaa punaista syheröä. Välillä kasvoihin ilmestyy pieniä punaisia läiskiä tai pisteitä jotka katoavat n. päivässä. Leuka on punoittava mutta se johtunee siitä kun se on melkein koko ajan kuolassa... Ilmeisesti erilaiset ihottumat on pikkulapsilla aika tavallisia. mutta eka lapsi kun on niin tietenkin sitä on vähän hädissään että mistä tämäkin nyt voi johtua jne.
 
Meillä oli aikanaan esikoisella juurikin tuommoiset punaiset ja karheat posket. Hän tosin oli n. 3-4kk tuolloin ja epäilin omena-allergiaa. Nyt isompana hänellä on selvästi atooppinen iho, jota joutuu etenkin talvisin rasvaamaan aamuin illoin :sad001 tiedä sitten oliko omenasta johtuvaa vai oireiliko poskista juuri tuolla atooppisuudella. Vuoden ikäisenä ei ainakaan reagoinut omenaan enään.
 
Me saatiin lääkärin mielipide, että 7viikkoisella ei voi olla atooppista ja jäbän ihottuma on hormoninäppyä. Hyvä jos näin todella on.
 
Hmm, minkäköhän ikäisellä sitä atooppista ihottumaa voi sitten jo tulla... Meillä poskiin tulee enemmän punoittavia läiskiä tai pisteitä, ei niinkään selkeitä näppylöitä. Hormoninäppyjä tuli jo sairaalassa ja sitä kesti muutaman viikon, mutta tää vaikuttaa kyllä ihan erilaiselta. En enää imetä joten mun ruokavalio ei vaikuta. Onneksi tuo uhottuma ei tunnu häiritsevän vauvaa, ts. ei kutise ainakaan kovin paljoa. Joskus nukkumaan mennessä hieroo naamaansa tumpuilla taii röyhtäyttäessä harsoon.
 
Meillä oli tosi pahat hormoninäpyt 5-7vko poskissa. Kuivivat kyllä sitten itsestään pois. Neidillä on tosi kuiva iho muutenkin.

Nyt poskiin ja masuun on taas tullu punaisia näppyjä sinne tänne. Tänä aamuna huomasin, että käsissä oli lähes koko käsivärret täynnä punaista röpelöä kuivaa ihottumaa. Eilen käytiin kylvyssä, että toivottavasti johtuu vaan kuivuudesta eikä oo esim allergiaa, jota kyllä aina välillä epäilen meidän neidillä olevan.

Vaippaihottumaa meillä on aina välillä ja välillä saadaan hoidettua pois. Johtuu varmaan siitä kun melkein koko ajan tulee märkiä pieruja ja ne hiertää peppua vaikka miten usein vaippaa vaihtaisi.
 
Me käytiin tänään lääkärissä kun jätkän posket alkoi taas näyttää tosi pahoilta. Kortisonivoidetta käytettiin viikko ja parani sillä, mutta nyt 3 pv oltu ilman ja vaan perusrasvauksella ja jo on punaista ihottumaa taas naamassa ja vähän käsivarsissakin. Lisäksi ollut tosi itkuinen päivisin, mutta se voi ehkä johtua vielä rota-rokotteestakin. Mutta vaihtoehdot siis maitoallergia tai atooppinen ihottuma, josta jälkimmäistä piti todennäköisempänä. Kokeillaan kuitenkin varalta pari viikkoa Nutrilon Peptiä, jos ihottuma helpottaa niin sitten lääkäri määrää maitoaltistuskokeeseen. Aqualan Duo, Ceralan, Sibicort ja hydrocortison, niilläpä sitten hoitamaan jatkossa. :sad001
 
Eipä ollut Nutrilon Peptistä apua ihottumaan. :sad001 Oikeastaan vaan pahentunut ja alkanut vaivata vauvaakin enemmän. Lääkäri ehdotti vielä kokeilemaan Neocate LCP:tä (erityiskorvike) ja otetaan vielä verikokeesta vasta-aineet. Maitoallergiaa kumminkin vielä epäili aiheuttajaksi, jos ei sitä ole niin käteen jää paha atooppinen ihottuma diagnoosiksi. Voi pientä ressukkaa :Heartred
 
Pojalle on tullu on tullu molempii kässii samalle kohalle tommoset punaset kuivat läntit, ei oo nyt nii paha ku oon locobase rasvalla rasvannu ja siskolta sain sitä sipikorttia (en osaa kirjottaa sitä xD) posket oli kans semmosella kuivalla ryhelmällä ja oli punaset, nii niitäki oon rasvannu locobasella.. on paremman näköset nyt. Varmaa on atooppista ihottumaa, ku on mullakin... :sad001
ja 2vk päästä 3kk..
 

Liitteet

  • 1422435090583.jpg
    1422435090583.jpg
    37.7 KB · Katsottu: 34
Idapa näyttää ihan samalta kuin meidän pojalla. Me mennään tosiaan perjantaina verikokeeseen, toivottavasti siitä selviäisi jotain. Toisaalta jos se on nega niin ei silti poissulje täysin maitoallergian mahdollisuutta. Toivon kovasti ettei olis maitoallergiaa, poju ei tykkää uudesta maidosta yhtään ja lisäksi se on aivan järkyttävän kallista! Miehellä oli lapsena tosi paha atooppinen ihottuma, joten luulen että siitä on myös tässä kyse. Mitän masuoireita ei ole ollut, vaan tuo lehahteleva ihottuma poskissa ja vähän muuallakin.
 
Tytöllä on tosi hyvä iho, mut pojalla oli posket pahimmillaan siinä kunnossa, että kudosnesteet tihku läpi. Pojalla oli maitoallergia ja oireili sitä mahallakin.
 
Autumn, maitoallergiaan pystyy mun ymmärtääkseni hakeen jotain tukea (kelalta) kun se todetaan niin se ei tule aivan niin kalliiksi, kertokaa joku paremmin jos tiedätte!! Ja jos vauvalle on vakuutus niin sekin varmasti korvaa paljon jos ei kaikkea?
 
Meidän vakuutusyhtiö ei korvaa erityiskorvikkeita, itse asiassa aika harva yhtiö taitaa niitä korvata. Neocate maksaa 68 e purkki ja siitä tulee vaivaiset 2,7 litraa... Eli kolmea päivää ei pärjää yhdellä purkilla! Kela-korvausta saa vasta jos näyttää että se auttaa, niin sitten lääkäri voi kirjoittaa B-lausunnon Kelaa varten.
 
Jätettiin pois tuo Neocate kun helahti tänään taas posket ruvelle. Pakko oli aloittaa taas kortisonivoide. :sad001 Odotellaan nyt vielä verikokeen tulokset jotka tulee keskiviikkona, jos ei ole mitään ihmeellistä niissä niin sitten varattava aikaa varmaan allergia- tai ihotautilääkärille. Luojan kiitos tuli kuitenkin otettua se hoitokuluvakuutus...
 
Tää nyt ei varsinaisesti oo ihottumaa, mutta en keksiny minkä otsikon alle kuuluis...
Meidän neidillä on poskipäässä pienen pisaran mallinen tummempi "pigmenttiläiskä". Kyseessä siis ehkä 1mm x 2mm alue. Mutta täällä tietty ihan paniikissa mietin, onko vaarallinen, tummuuko, kasvaako suureksi luomeksi jne. Onko muilla kokemuksia? Täytyy kysellä asiasta myös ens viikon neuvolassa...
 
Ei ole kokemusta mutta voikohan pienellä vauvalla olla vielä maksaläiskiä? En uskois että mistään vakavasta kuitenkaan on kyse. :)
 
Meillä pojalla tullu samanlaista ihottumaa ku Idapa teillä, tosin paljon paljon pienemmät läntit. 3 sellasta länttiä tänään havaitsin toisesta jalasta. Mulla itellä on ollu ihan vauvasta asti kuivaihottumaa ja mun mielestä meijän pojalla tuo tuntuu ja näyttää just siltä. Mulla oli penskana tosi ärhäkkää se ja kutisi palio! vai ku paljo rasvailtiin niitä kohtia niin rauhottu aina ja sitä yleensä tuli käsiin ja jalkoihin, taitekohtiin pahiten..
 
Verikokeiden tulokset tulivat eilen, ei ole niiden mukaan allergiaa maidolle, munalle, kalalle, soijalle ja pähkinöille. muuten oli siis normaaliarvot mutta jokin eosinofiili-arvo oli hieman yli raja-arvojen. Lääkäri ei kuitenkaan sanonut että olisi jotenkin huolestuttavaa. Antoi ohjeeksi rasvata nyt vain ahkerasti perus- ja hc-voiteella ja katsoa rauhoittuuko. Varattiin myös aika allergologille ensi maanantaiksi. Nuo verikokeet ovat vielä epätarkkoja näin pienellä, että allergia voi silti olla vaikka ei verikokeessa näy, toisaalta positiivinen tuloskaan ei välttämättä tarkoita että allergiaa varmasti olisi. Hankalia selvitettäviä nämä jutut. :sad001
 
Meillä jouduttiin apteekin maidolle atooppisen ihottuman takia. Itse jouduin maidottomalle ja munattomalle ruualle. Miten olette käytännössä käyttäneet tuota apteekin maitojauhetta? Eihän tuo vauva jaksa odottaa että kiehunut vesi jäähtyy.. Ootteko jäähdyttäneet ja lämmittäneet veden uudelleen kun maito menee käyttöön? Vähän uutta opeteltavaa tässä.
 
Takaisin
Top