Vauvan iho

VilliVadelma

Vauhtiin päässyt keskustelija
Myös tällainen ketju kiinnostaa minua.


Meillä on ollut jonkin aikaa iho-ongelmia ja syytä selvitellään. Etenkin kasvoissa punoitusta, kuivuutta ja välillä jopa ihan reilua rohtumaa. Taipeetkin herkillä ja punoittavat. Muutenkin kuiva koko ukko :D

Onkohan ihan atopiaa... Sitä itse epäilen. Onko vinkkejä hoitoon?
Maitoallergiaa ei ole, se on testattu. Kiinteistäkään en osaa yhdistää oireiluun mitään tiettyä ruokaa.

Onko muilla ollut iho-ongelmia?
 
Meitin poitsulla kans toinen poski aivan kauheen näkönen välillä, tulipunanen ja välillä hilseilee. Toisessa poskessa kans vähän punotusta ja kuivuutta muttei niin paljon. Päänahka on kans päältä ihan kuiva, punanen ja hilseilee. Olkapäät ja reidet kuivan tuntuset muttei hilseile samalla tavalla kun pää. Saatiin eilen resepti tuohon Ceralaniin ja sitä oon nyt sit lätränny poikaan ihan urakalla muttei nyt ainakaan vielä oo iho paremman näkönen/tuntunen. Jatketaan siis läträämistä ja toivotaan että auttaa. Jos ei auta ni pyydän sitä Ceralan plussaa kun lääkäri kirjotti meille vaan tota tavallista. Kysyin kans eilen neuvolassa että mites pesujen kanssa kun iho on kuiva niin sano että puhtaus on aina hyvä juttu eli kylpyyn vaikka päivittäin ja esim. vauvaöljyä kylpyveteen.
 
Me myös rasvailtu ahkerasti ja kylvettykin lähes päivittäin. Tosi vaihtelevaa tuo ihon vointi. Kun tietäis mistä johtuu, niin vois vältellä sitä.
 
On mulla itellänikin talvisin tosi kuiva iho. Heti helpottaa kun pakkaset loppuu ja kevät tulee. Toivotaan et näin kävis vaavanki kanssa. :)
 
Kuulosti melkein samanlaiselta, kun meidän pojan iho. Rohtumia miellä ei oo pahemmin ollut.

Sultti luin tuota sun kommenttia ja ihmettelin, ettei rasva auta, kun meillä auttaa niin hyvin. Mutta teille olikin näköjään sitä tavallista Ceralania annettu.. Höh, olis nyt laittanut sitä Plussaa saman tien.. :sad001 Mutta se on tosiaan auttanut hyvin, suosittelen! :)

Meillä on kanssa päänahka aika kuiva ja neuvolantäti kehoitti laittamaan rasvaa sinnekin ja auttoihan se tottakai. Eikä hiuksistakaan tullut sellaisia rasvaisia kuitenkaan. Itse en vaan oo tottunut päänahkaa rasvailemaan, niin ei heti sytyttänyt, että rasvaa voi laittaa sinnekin. :)
 
Ja pakkasista piti vielä sanoo, että mulla on kans itsellä talvisin kuiva iho ja kesällä ihan normaali. Ja nyt jo oon huomannut, että pojankin iho on selkeästi kuivempi kun on enemmän pakkasta.
 
Vastavirrassa, vielä sen verran, että montako kertaa rasvaat päivän aikana? Me kaksi kertaa mutta mietin riittääkö se... Siis pahimpiin kohtiin.
 
Meille lääkäri sanoi esikoisen aikaan, joka siis ns. talviatoopikko, ettei se punoitus oikeastaan lähde kuin kortisonilla. Siis jos joku muukin taistelee punoittavan, kuivan läiskäihottuman kanssa. Turha sitä kortisoniakaan on pelätä, jos sitä ei jatkuvasti käytä. Meillä yleensä auttaa kun parina päivänä laittaa mietoa kortisonia kerran päivässä punoittavaan kohtaan ja lopetan heti, kun punoituskin häviää. Sen jälkeen vain muistan rasvata niin ei ala punoittamaankaan. Kesäisin ei tarvitse rasvata ollenkaan :)

Edit: Unohdin mainita, että vauva-aikana laitoin myös semmoista kuin Bebanthen Anti Exem, semmoinen violetti tuubi. Rauhoittaa myös punoitusta, muttei yhtä tehokkaasti kuin kortisoni. Voi olla kuitenkin mukavampi käyttää tuota esim. poskiin, jos ne oikein punoittaa. Mulla ei ole itsellä atopiaa tai muutakaan, niin en ehkä ole paras näihin asioihin vastaamaan mutta meillä edelliset menetelmät on auttaneet. Rasvana on ollut Dermalog punainen ja violetti.
 
Aamutähti, samaa meille nyt toistuvasti sanottu kortisonista. Että ihan reippaasti voi käyttää. Lääkäri myös ohjeisti, etttä käyttöä jatkaa 1-2 päivää punoituksen hävittyä. Ja kuurina max. 2 viikkoa, jonka jälkeen väh. 2 viikon tauko.
 
Mä en enää niin tarkasti muista, miten esikoisen aikaan ohjeisti (siitä on yli 2 vuotta) mutta semmoinen mielikuva on, että meille olisi puhunut max. viikon kuurista. Itse olen lopettanut laittamisen kun punoitus katoaa. Mutta tosiaan, meillä ei ole kovin paha tuo tilanne niin ohjeistus voi olla sen mukaan :)
 
Villivadelma rasvailen aamuin illoin, jos esim jalat on tosi kuivat niin saatan rasvata kerran-pari enemmänkin vaipanvaihdon yhteydessä.

En nyt tiedä kuinka punoittavia kohtia tarkoitatte, mutta mulle itselle ainakin riittää ihan perusrasvaus sellaisiin hieman punoittaviin kuiviin kohtiin. Tietysti, jos niitä kohtia on perusvoiteenkäytöstä huolimatta, pitää varmaan ottaa kortisonikuuri avuksi.
 
Hmm, mitähän tämä nyt on, poitsun kaula pukkas viikonloppuna täyteen punaista näppylää. Tuntuu sellaselta röpöläiseltä koko kaula! Mitään uutta ei olla syöty.
 
Voi olla ihan hikinäppyäkin kun (jos) kaula muhii siellä ihopoimujen alla. Samoin kaula saattaa tästä syystä erittää kudosnestettä, joka kuivuessaan voi röpelöittää ihoa.

Eihän tuota varmaksi voi tietenkään sanoa. Kannattaa pitää kaula puhtaana ja kuivana. Kuolalaput ehdottomasti kehiin jos vauva jo kuolaa reilusti. Se ärsyttää kyllä kaulan ihoa.
 
Ei poitsu kauheemmin kuolaa. Täytyy seurailla tässä... Toivottavasti ei ainakaan pahemmaks mee. Tuota "näppylää" on ihan korvia myöten ettei ihan vaan siellä poimuissa.
 
Mistä niitä kuolalappuja voisi ostaa lisää? Mulla on vain se äp:n lappu ja nyt kyllä kuolaa/puklaa niin paljon, et ainaki pari lisää tartteis.
 
Takaisin
Top