Vauvalle vakuutus - kokemuksia yhtiöistä?

taistosissi

Oman äänensä löytänyt
Heippa,
olettekos te tutustuneet vauvalle otettaviin vakuutuksiin?

Tiedän, että vakuutuksenotto ylipäätään jakaa mielipiteet (että kannattaako vai ei, ja jokaisella on tietenkin oma, juuri heidän tilanteeseensa ja luonteeseensa sopiva mielipide, hyvä niin :), mutta me olemme nyt joka tapauksessa päätyneet vakuutuksen ottamaan (hölmöä tai ei :). Niinpä olisin kysellyt teiltä kokemuksia eri vakuutusyhtiöiden tarjoamista vaihtoehdoista: mihin olette olleet tyytyväisiä, missä on mahdollisesti mennyt sukset ristiin tms?

Olemme itse olleet pitkään Pohjolan asiakkaita, mutta nyt äkkiseltään en ollut tyytyväinen heidän tarjoukseensa vauvalle(että omavastuu aina 10%, tai min 100 eur/hakukerta, haut kannattaa tehdä kerran vuodessa). Lisäksi jäi epäselväksi, miten vakuutus suhtautuu synnytyksessä mahdollisesti tapahtuviin/ilmeneviin ongelmiin. Tuossa olen juurikin eilen soitellut kaikista muista putiikeista tarjoukset, niitä siis odotellessa...

Te, joilla hyviä tai huonoja kokemuksia eri yhtiöiden vakuutuksista, kertokaa toki! Ettei jää sitten joku pienellä präntätty huomaamatta. :)

Kiittäen,
Taistosissi 23+1 :)
 
Samaa tahtoisin tietää. Itsellä kanssa suurin osa vakuutuksista Pohjolassa, niin haluaisin tietää millaisia mielipiteitä ihmisillä on sieltä..
 
Meillä on esikoisen sekä tämän vakuutus otettu Lähivakuutuksesta (lähes kaikki sieltä kun sukulainen töissä). Esikoiselle ollut suuri hyöty eikä kovinkaan kallis (eipä niissä suuria eroja keskenään). Monessa vakuutuksessa vaaditaan, että pitää olla kotivakuutus samasta tai saa ainakin halvemmalla kun on. Meillä on omavastuu 50e ja vakuutus vuodessa joku 250-300e/vuosi en nyt muista tarkalleen. 2vuoden jälkeen tippuu.
 
Me käytiin eilen hakemassa vakuutus Lähivakuutuksesta, kun siellä on meidän kotivakuutuskin. Ihan hyvältä vaikutti, vaikka hinnat on nykyään suorastaan hävyttömän korkeita.
 
Me käytiin tuon miehen kanssa tässä yks päivä juoksemassa paikkakunnan kaikki vakuutusliikkeet läpi (IF, Pohjola, Lähivakuutus ja Tapiola) ja tultiin siihen tulokseen, et parhaimman tarjouksen teki lähivakuutus eli otetaan vakuutus sieltä. Muut oli kalliimpia ja esimerkiksi IF ei antanut edes tarjousta pelkälle vauvavakuutukselle vaan samalla olis pitänyt laittaa sinne kaikki mahdolliset vakuutukset ja ottaa kaupan päälle vielä jotain muutaki :D. Ei ainakaan mua nappaa, kun kysyttiin myyjältä parikin kertaa, et miten se vauvavakuutus ja samassa alkaa kamala tykitys jostain autovakuutuksesta...
 
Heippa!

Me otettiin vauvavakuutus Pohjolasta. Kirjoittelen nyt vähän siitä että miten siihen päädyttiin:

Meille on esikoinen tulossa, eli vauvavakuutuksista ei sinänsä omakohtaisesti ole vielä hyvää eikä huonoa sanottavaa. Kun tutuilta kyselin, niin Pohjolassa oli aika monella ja ovat olleet tyytyväisiä. Samoin Lähivakuutuksesta on tutut vakuutuksia ottaneet.

Mä tein itse vertailun siten, että tulostin Pohjolan, Tapiolan, Ifin, Lähivakuutuksen, Fennian, Turvan ja Pohjantähden vauvavakuutusten vakuutusehdot netistä ja luin ne. Vertailun pohjalta voin sanoa, että lähinnä eroja oli omavastuiden määräytymisessä ja jossain määrin myös korvaavuudessa. Pohjantähti taitaa korvata melkoisen laajasti verrattuna muihin, mm. iho-ongelmissa niitä rasvoja ja voiteita yms. Muilla yhtiöillä oli aika samat rajoitukset korvattavuudessa, mm. synnytyksestä aiheutuvat komplikaatiot yms. oli yleensä rajattu pois. Ja sit eroja oli siinä, että miten pitkään vakuutus on lapsella voimassa. 

Omavastuissa oli oikeastaan kaksi perustyyppiä: hakukertakohtainen tai sairauskohtainen. Tätä me eniten pohdittiin.. eli jos lapsi sairastaa vuoden aikana usein ja monia eri vaivoja, niin silloin hakukertakohtainen omavastuu on mun järkeilyn mukaan parempi (tietty joutuu koko vuoden keräilemään kuitteja ja sitten kerran vuodessa laittamaan korvauspaperit menemään. Omavastuu menee siis tällöin vain kerran vuoden aikana). Jos taas lapsi sairastuu esim. johonkin yhteen tiettyyn sairauteen ja siitä on kuluja useita vuosia, sairauskohtaisessa omavastuussa menee sit taas omavastuu vain kerran koko sairauden aikana. Eli puolensa kummassakin. Tapiolassa olis mun mielestä ollut paras toi omavastuusysteemi.

Pohjolaan päädyttiin lopulta sen takia, että vaikka omavastuusysteemi oli ehkä markkinoiden huonoin (10 % aina, väh. 100 e/hakukerta), niin vakuutus on voimassa 65-ikävuoteen saakka. Muissa päättyi muistaakseni 18-20 v (ainakin suurinpiirtein). Toisaalta ajateltiin, että hakukertakohtainen on meille parempi kuin sairauskohtainen (esim. korvatulehdus katsottiin Lähivakuutuksessa eri sairauksiksi, jos niiden välissä lapsi on ollut terve 6 kk tms. Eli se siitä sairauskohtaisuudesta siinä tapauksessa). Ja sit korvaustoiminta on Pohjolalla ollut ainakin muissa vakuutuksissa meidän kohdalla tosi hyvää (ja näin olen tutuiltakin kuullut). Ja tietty vaikutti jonkun verran se, että ollaan muutenkin Pohjolan asiakkaita, lainat on OP:sta ja mä olen samassa ryhmässä töissä.. Eli jos yritän antaa ns. täysin puolueettoman mielipiteen, niin mun tekemän vertailun pohjalta myös Lähivakuutus ja Tapiola olisivat olleet aika vahvoilla.

Toivottavasti tästä oli jollekin jotakin hyötyä, tuli vähän pitkä sepustus :) Pitää vaan miettiä se, että mitkä tekijät itsellä ratkaisee. Hinnat oli mun mielestä joka paikassa aika vastaavat (siis jos kotivakuutuksen siirtää myös, ja useissa yhtiössähän se tosiaan vaaditaankin). Ja loppujen lopuksi, tuskin missään yhtiössä kovin huono vauvavakuutus on :)
 
Alice83, täällä ilmeisesti juurikin samantyyppinen valintaprosessi menossa, kuin minkä olet jo läpikäynyt. ;) Olen kanssa pyytänyt tarjoukset+tuoteselosteet kaikista putiikeista ja nyt olen jo menettämässä järkeäni. Kun tosiaan osittain pitää/kannattaa siirtää sitten kaikki vakuutukset kerralla, niin vertailumatriisissani on sitten lapsivakuutusten lisäksi mm. koti-, henki-, tapaturma-, työkyvyttömyys-, matka- ja autovakuutukset. Plaah. Ja yksiselitteisesti parasta kun ei taida olla olemassa. ;) Lopputulos lienee miltei sama, jos valitsen tästä nyt vain jonkun, paitsi että säilytän vielä edes hippusia järjestäni... Kun luonto ei vain anna periksi olla vääntämättä optimointiyhtälöitä joka pirun asiasta ;)

Onko Sinulla Alice83 jäänyt mieleen, miten yhtiöissä suhtaudutaan tuohon mainitsemaasi synnytyksessä mahdollisesti aiheutuneisiin ongelmiin? Muilla tästä aiheesta näkemyksiä? Kun valtaosassa papereita on tämä alue hyvin ympäripyöreästi ilmaistu, tai jätetty jopa kokonaan pois. (Vai vain minun tulosteistani? ;) Soittelinkin tuosta jo pariin firmaan täsmäkysymyksenä, mutta kummassakaan eivät osanneet vastata, palaavat myöhemmin. Outoa...

Kiitos jo etukäteen =)
 
Hei Alice83, kiitos ihan HIRVITTÄVÄSTI tästä raportista. Mä olen vasta pohdinta-asteella koska ahdistun siitä että kaikki pitäisi käydä läpi. Meilläkin on asiointi OPssa ja Pohjolassa jo valmiiksi ja alkoi jo *ttaa valmiiksi jos pitäisi siirtää johonkin muualle. Ilmeisesti tuo Pohjolan on kuitenkin ihan jees ja nuo mainitsemasi teidän valintakriteerit osuu meidän kanssa yksiin.
Ja tosiasiahan on ettei lapsen terveydestä voi tietää... Kaverin lapsi oli ekan vuoden täysin terve, vaikka eihän sitä nyt ala voivotella että voi perkule, sairasta nyt vähän että saadaan vakuutuksesta hyötyä. :D
 
Meillä meinas miehen kanssa jo järki mennä, kun vertailtiin noita vakuutuksia ja yritettiin löytää paras (Tapiola, Pohjola, If tai Lähivakuutus). Lopulta päädyttiin soittamaan kaikkiin yhtiöihin ja kasaamaan tiedot excel-taulukkoon.

If on kaikkein kallein ja se tarjoaa kahta eri tyyppistä vakuutusta, joista kummassakin tyhmät puolensa. Pohjola hyvin epämääräinen (ei anna hintatietoja suosiolla ja internet-sivut tosi puutteelliset) sekä omavastuukäytäntö huono (voisi hakea vain kerran vuodessa, kellä on varaa kerätä vuoden sairauskululaskut?). Tapiola oli asiallisin ja siellä kuluja voi hakea netin kautta niin usein kuin haluaa. Lähivakuutuksen omavastuukäytäntö ei miellyttänyt myöskään meitä.

Päädyimme pistämään hakemuksen Tapiolaan, vaikka hinnan puolesta vain If erottui kalliimpana kuin muut.
 
meillä kotivakuutus ja autovakuutus lähivakuutuksessa ja sieltä kysyttiin tuota vauvavakuutustakin... no kuulemma pitää varata 3 kuukautta ennen laskettua aikaa ja hinta on 104e. Toki vakuutuksen voi ottaa myöhemminkin mutta tuo kattaa ilmeisesti sitte sen et jos syntymähetkellä tapahtuu jotain. No kuitenki,tällä hetkellä tuo oli meille ainakin aivan liian kallista, joten taitaa jäädä vakuutuksen ottamiset myöhempään :)
 
Heippa!

Kiva jos mun mietteistä oli hyötyä :)

En kyllä sen tarkemmin tiedä vakuutusyhtiöiden suhtautumisesta raskaudesta tai synnytyksestä aiheutuviin komplikaatioihin. Huomasin vaan, että useammassa vakuutusyhtiössä on ne rajattu pois. Pohjolan vakuutusehdoissa luki näin:

Sairauden hoitokuluina ei korvata
- raskaudentilasta, synnytyksestä, raskauden keskeyttämisestä taikka lapsettomuuden tutkimuksesta tai hoidosta tai näihin liittyvistä komplikaatioista aiheutuvia kuluja.

Ymmärsin niin, että nämä synnytykseen liittyvät komplikaatiot ovat vaan vakuutusyhtiöiden kannalta niin kalliita korvattavia (vauvalle saattaa jäädä elinikäinen vamma), että niiden ei kannata niitä vakuutukseen sisällyttää. Tai sitten se pitäisi ottaa huomioon hinnassa ja sitten kenelläkään ei olisi vakuutukseen varaa. Ja kai ne komplikaatiot voi olla kans aika yleisiä, en tiedä.

Mut mun mielestä kannattaa kyllä ottaa vakuutus ennen lapsen syntymää, koska muuten pitää yleensä odottaa tietty aika syntymästä ennen kuin vakuutuksen saa voimaan (esim. 2 kk). Tällöin kaikki vaivat ja sairaudet, jotka lapsella jo syntyessään on, rajataan pois hoitokuluvakuutuksesta. Eli toisin sanoen lapsen täytyy olla käytännössä täysin terve saadakseen yhtä kattavan vakuutuksen kuin ennen syntymää otettuna. Me otettiin jo ennen rakenneultraa se vakuutus, koska jos äitiyskorttiin olisi kirjattu jotakin ultrassa todettuja poikkeavuuksia, olisi niihin kytköksissä olevat sairaudet pahimmassa tapauksessa voitu rajata pois.

Kyllä tää vakuuttaminen on sen verran monimutkaista, että oksat pois! Ei ihme, että hermot menee :) Mutta olen edelleen sitä mieltä, että päättää ne itselle tärkeät kriteerit ja valitsee vaan kylmästi sen mukaan. Kaikkea ei kuitenkaan millään pysty ottamaan huomioon. Ja kuten sanoin aiemminkin, niin ei näistä tunnetuimmista vakuutusyhtiöistä mikään kovin huonoja vakuutuksia tarjoa, ja joka vakuutusyhtiössä on varmasti joku juttu, joka ei toimi niinkuin toivoisi. Oli ne sitten nuo vakuutuksen kattavuusasiat, korvaukset, omavastuut tai mikä vaan!

 
Päivityksenä tänne (kun kerta ketjun aloitin kyselemällä apua), että kiitos jälleen ihanista ja ohjaavista kommenteistanne. Hurjan intensiivisen excel-matriisiarviointitaulukon ja pohdintojen ja asioiden arvottamisen ja ehtojen tavaamisen jälkeen me päädyimme Pohjantähteen. Toivottavasti aika näyttää, että koko vakuutus on turha (=eli että tuleva neitimme ei sairasta lainkaan ;), mutta että mielenrauhaksemme teimme nyt tällä erää tällaisen ratkaisun.
=)
 
Meillä on nyt harkinnassa Tapiola tai Pohjola, Tapsua on kaikki kehuneet, sieltä ei vielä tarjousta mutta ilmeisesti kikkailemalla (esim ottamalla vain pieni irtaimistovakuutus, muutaman kympin vuodessa) saa otettua "pelkän" vauvavakuutuksen ja Pohjolassa on kaikki meidän muut vakuutukset - ensi viikolla pitää päättää kun torstaina tulee neuvolakortin mukaan 27 viikkoa täyteen! Joten ei tässä enää kauaa arvota...
 
Meillä myöskin päädyttiin Pohjolaan kun tein nopean vertailun noista yleisimmistä ja hinta oli tosiaan sidottu monissa siihen kotivakuutukseen ja jostain ei edes saanut vauvavakuutusta jos ei ottanut kotivakuutusta samaan, hinnat oli hyvin lähellä toisiaan, samoin vakuutusehdot. Pohjola lopulta siksi kun meilläkin on lainat OP:ssa ja kaikki vakuutukset siellä (ja niitähän riittää...), siellä on hyvät keskittämisalennukset ja saa siis bonuksia ja maksettua laskuja OP-bonuksilla.

Meidän perheessä alkaa mennä kyllä jo hurja määrä vakuutuksiin rahaa kun kohta on seitsenhenkinen uusperhe, joista kolmen lapsen vakuutukset me maksetaan kokonaan ja kahden puoliksi eksän kanssa, sitten meillä on tietty laaja kotivakuutus, autovakuutus ja molemmilla puolisoilla henki- ja tapaturmavakuutukset. HUH! Mutta eipä oo isompia sattunut kun on perhe ja omaisuus hyvin vakuutettu. Ja ainakin minun lapsillani tuo vauvavakuutus on tullut arvoon arvaamattomaan koska molemmilla lapsilla on ollut korvakierteet ja allergiarumbat. Ilman vakuutuksia olisin kyllä huomattavasti köyhempi ja pojan ensimmäisinä vuosina (kun oli moniallergikko, ei käyny maito, ei viljat eikä muutenkaan paljon mikään ruoka-aine) olis menny tuhansia kaikkiin tutkimuksiin, lääkkeisiin ja lääkäreihin ilman tota vakuutusta. 

Täytyy tässä todeta sellanenkin, että yksi kaveri jolla oli kaksi lasta ennestään ja molemmilla vakuutukset niin kun kolmas lapsi syntyi niin ei ottanut sille vakuutusta kun nämä kaksi aiempaa lasta ei juurikaan ole sairastaneet. Ja Murphyn lakihan sitten astui kuvioon. Poika ei oo juuri muuta tehnytkään kuin sairastanut korvia ja lopulta vuoden vanhana putkitettiin... pitkän jonotuksen jälkeen julkisella puolella koska eivät halunneet laittaa rahojaan kiinni yksityislääkäriin. Jos vakuutus olisi ollut, olisi poika saatu kuntoon huomattavasti nopeammin. 

Että tähän ja omaan kokemukseeni vedoten, SUOSITTELEN vauvavakuutuksen ottamista lämpimästi. Kyllä se maksaa joo ensimmäisen parin vuoden aikana paljon ja voihan se olla että rahat menee hukkaan mutta siitä saa sit olla onnellinen vaan... ja sit taas jos sairastellaan paljon niin eipä tartte murehtia terveyskeskusten jonoja sun muita kun vie vaan aina yksityiselle niin saa nopeasti ja turvallisesti apua eikä tartte niin sitä rahaa siinä sitten miettiä kun vakuutuksesta saa sen 100eur ylittävän osan aina pois.
 
Meillä kans otettiin Pohjolasta vakuutus..
En sen kummemmin vertaillut eri yhtiöitä kun kaikki muutkin vakuutukset ovat sielä niin saa tosiaan keskittämis alennuksia
emoticon 
 
Ollaan odoteltu Pohjolan päätöstä nyt lähes 3 viikkoa eikä taideta ehtiä muualta hakemaankaan jos hylsy saadaan.. Pikkuisen hermoja kiristää tämä odottelu emoticon  olis vaan pitäny laittaa tarjouspyyntö vetämään useampaan puljuun..!

tini rv 26+4...
 
Mut kai se riittää jos sitä on hakenut ennen kuin 3kk tulee täyteen...? Nimittäin kun heräsin itse vasta tässä siihen että hitto pitkällähän jo ollaan ja 3kk menee rikki ihan just (ens viikolla). Mennään tiistaina vielä Tapiolaan kuuntelemaan.
No, toivotaan et riittää.
 
Meillä otettiin esikoiselle vakuutus Lähivakuutuksesta. Saatiin vakuutus, vaikka aikaraja oli jo mennyt umpeen... kun kaikki oli mennyt hyvin raskaudessa. Hyödytön on (onneksi) vakuutus ollut. Meillä kun lähimpään yksityiseen matkaa n. 20 km, ja terveyskeskus tuossa parin kilsan päässä, niin terveyskeskuksessa ollaan käyty. Ihan hyvin täällä tuntuu saavan päivystysaikoja, kunhan vain soittaa heti aamulla (klo 8-9).

Tarttis ottaa toisellekin vakuutus, heti kun vaan saa aikaiseksi. Kohta alkaa tulla jo kiire =)
 
Eikö vakuutuksesta saa terveyskeskusmaksuja tai poliklinikkamaksuja? :O
Juu ens viikolla on 27 täynnä... Eipä tässä enää monta päivää. :) Hassua miten ensin aika menee hitaasti ja sitten tulee kiire.
 
Meillä ei ainakaan ole mennyt terveyskeskuksen päivystyksessä käynnistä maksua. En löytänyt oman paikkakunnan sivuilta tietoa, mutta mitä katselin muualta, niin alle 18-vuotiailta ei mene vissiin maksua.

Eli ainoat lääkäri/sairaalamaksut, joita on tullut, on olleet silloin alussa, kun tyttö joutui keskolaan 2 vrk:ksi. Eikä tuosta täyttynyt omavastuu. Ainoat lääkkeet on olleet 2*antibiootit, joiden hinnaksi on tullut ehkä 20 e yhteensä. Eli ei täyty omavastuut...
 
Takaisin
Top