Vauvalle nimeks

vauveli

Puuhakas puhuja
Ootteko suunnitellu jo kovasti vauvalle nimiehdotuksia.. [:)]
Meillä on pähkäilty pää puhki erinäisiä vaihtoehtoja. Jotain vähän tavallisesta poikkeavampaa ois kiva antaa, ettei luokalla oo viittä saman nimistä.

Googlettamalla löysin tällasen sivuston. http://www.etunimet.net/
Tulostin kaikki mielenkiintoset nimet ja niitä on nyt sit useena iltana ympyräity ja ruksittu. Suosikkeja löyty tosi paljon ja ihan sellasia uusia nimiä mitä ei o tullu ajatelleeksikaan aiemmin. Nyt pitäis niistä sit vaa yhdistellä kahden tai kolmen nimen rimsuja, et mikä sopii ja sointuu yhteen ja kuulostaa parhaalta omaan korvaan. Vaikee tehtävä edessä [:)].
 
Me ollaan varmaan vähän ajoissa mutta meillä on kyllä nimi ollu jo yli kuukauden =/ Voihan olla että se muuttu jos tulee joku mieleen kun saa neidon syliin mutta muuten nimi on jo lyöty lukkoon [8|]
 
Meillä on nimi sekä tytölle että pojalle. Täytyy vain toivoa, että tulokas näyttää sitte nimeltään :D
 
Teil on sit jo hyvällä mallilla asiat.. [:D]
Meillä oli pitkään pari suosikkia. Tai ykskin nimi jo monta vuotta mielessä jos saatais tyttö, mut nyt ku sitä on pyöritelly vuositolkulla mielessä ja sen kaikille kertonu ni jotensakin alkanu kyllästyttää nimi. Tuntuu et sen tarttiskin ollla vähän freesimpi ja uudempi. Tai miten sen nyt ottaa vanhanaikaset nimet nytkin suosikkeja, mut siis meille uusi ettei o liian "kulunu" nimi.

Pojalle ois kyl löytyny heti nimi. Oisin ihan ehottomasti halunnu: Onni Vernerin, mut tytölle tarvii vielä pähkäillä jotain nättiä. [;)]
 
Mä olen miettinyt molemmille nimiä,mutta kun se tyttö tuli kyseeseen niin se on nyt päätetty. :) Ei ole mikään kauheen yleinen. [;)]
 
Meillä on ollut syksystä alkaen nimivaihtoehdot katsottuina. Kevään mittaan sitten on tullut ne tietyt joita nyt ajateltu tuli sitten tyttö tai poika [:)]. Kastajaispappikin on varattu jo sen takia, että on kesä-heinäkuussa kiireistä aikaa ja kyseinen henkilö on tuttuni niin varattiin ettei sitten jää saamatta.. ja kun heinäkuussa on tosiaan muita sukujuhlia toisaalla tiedossa, niin emme halua kastajaisia samaan kuukausirumbaan.  Sehän on niin että lapsi on kastettava 2 kk sisällä syntymästä ellei ole jotain pätevää syytä pitkittää.. Näin lukee seurakunnan nettisivuilla. Sitä siis totellessa.
Nyt tässä vaan odotellaan että mitä 3 tuttavapariskunnan lapsista tulee nimiltään kun on syntynyt 2 poikaa ja yksi tyttönen [:D]. 
 
Meillä oli pojalle nimi jo joulusta asti, mut nyt kun liikkeitä on tuntunu enemmän ja oppinu "tuntemaan" masukin paremmin niin jotenki tuntu ettei se enää sovi [:D] niimpä on sit asia ihan auki...
 
täytyykin käydä noi sivut kurkkimassa! Kiitos vauveli
 
Meillä kans on nimeä mietitty jo useamman kuukauden ajan. Se kun ei oo ihan helppoo päättää sellaista nimeä, jota sit lapsi voi kantaa ylpeänä koko elämänsä ajan. Paljon oon katellu nimiä kirjoista, ja just vauvelin antamasta osoitteesta, tavoitteena olis keksiä semmoinen nimi, joka ei ihan jokaisella vastaantulijalla ole [:)] Mut kuitenki semmonen, että se on tunnistettavasti suomalainen, ja että sointuu kauniisti sitten sukunimenkin kanssa. Muutamaa vaihtoehtoa on pyöritelty vielä mielessä, mut vielä ei olla päätöstä saatu tehtyä [:)]


Miten muuten teillä muilla sen sukunimen kans, te jotka ette ole naimisissa niin saako lapsenne ihan teidän vai miehenne sukunimen?

Miten ootte sit muuten suunnitellu/ajatellu itse ristiäisiä/nimiäisiä? Meillä alkaa olla vaan kummit päätettynä, mut ei sit muuten itse sitä tilaisuutta olla pohdittu sen kummemmin.
 
Meillä saa ukon sukunimen jonka minä sitten ehkä vuoden päästä saan myös :P Ois tänä kesänä muuten, mutta vaavi tulee huonoon aikaan eikä varmasti jaksaisi suunnitella häitä.

Ristiäiset pidetään, ei nyt hirveeti suunniteltu . Kummeja ollaan pyydettä ja mun veli tekee pöperöt sinne. Vähän ollaan vieraslistaa katteltu, yritetään pitää aikaa pienimuotosina ja kotona.
 
Meillä on tytön nimi kokonaisuudessaan valmiina. Kolme nimeä, kuten minullakin, joista kolmas tulee sekä minun, että mieheni äidiltä (heillä sama toinen nimi), toinen on minun toinen nimeni ja lempparini Mirja [;)] Etunimi ei myöskään tietääkseni ole mikään järin yleinen.
Pojalla on myös kolme nimeä tulossa, mutta vain kaksi jälkimmäistä on valmiina. Kolmas nimi on miehen suvussa ollut tapana antaa pojille ainakin vissiin isoisästään alkaen, toinen tulee sitten minun isältäni etunimi. Mutta eka onkin pojan tapauksessa avoinna. Mutta eiköhän me yksi nimi saada sitten siinä tapauksessa kahdessa kuukaudessa päätettyä [:D] Varsinkin, kun siihenkin on ihan hyviä ehdotuksia jo.
 
Me ollaan menossa heinäkuussa naimisiin niin lapsi saa sit isänsä sukunimen kun minäkin sen sit otan [:)] Ristiäiset pidetään kesäkuun puolivälissä Jyväskyläsasä miehen kotipaikkakunnalla kun häät on täällä mun kotonurkilla. Mun ajatus oli et ihan "reiluuden" merkeissä pidetään siellä..mut tuntuu et tuleva anoppi otti sen niin et niiden pitäis kaikki kustantaa [&:] Kysyttiin alunperin et jos heillä saisi pitää...mut ei kuulemma mahdu kun mulla on niin iso suku [>:] Ja sit pitäis laittaa ihan ruokaa tarjolle kun vierait tulee niin "kaukaa" eikä hänel oo aikaa tehä. Ei olla missään vaihees pyydetty/oletettu et hän tekis yhtään mitään. Myönnetään et jos lasketaan samoilla kriteereillä lähin suku eli vanhemmat, sisarukset, isovanhemmat ja vanhempien sisarukset perheineen niin meitä on se 15 enemmän...mut eihän se miun vika ole...ja toisaalta mies on perheensä vanhin, minä nuorin, mulla on jo veljilläkin lapsia [:)] Tuntunut vaan aika ikävältä tuommonen kun mulle perhe ja suku on tosi tärkee ja ollaan isolla porukalla läheisiä...vähän jänskättää noi häätkin kun mun puolelta on enempi ihmisiä ja he on määritelly ketä mies saa kutsuu ettei vieraslista paisu [:@] Totesin kyl miehelle et me maksetaan nää ihan ITSE niin kutsuu tasan sit kaikki ne ketä tahtoo.
 
Jos häitä ei olis tiedossa niin varmaan sais poika mun sukunimen...
 
Vähän aihe lipes mut muistu ärsyttääpi tuommonen ja ärsyttää vaan enempi mitä lähemmäs mennään [:D]
 
Meillä saa isänsä sukunimen. Meillä tulossa kotikastajaiset pienessä piirissä ihan sen takia ettei haluta mitään suurta, eli meidän vanhemmat(isovanhemmat) ja sisarukset +avecit jne ja kummit. Kastemekko ja malja ovat perintönä äidiltä lapselle. Mekko on tainnut kiertää muitakin kun äidin, mutta kyllä tuolta 70-80-luvlta on [:D]. Tarjoillaa mieleisemme kakkukahvit. Hyvin on selvillä miten homma meillä menee (tällä äitillä visiot valmiina ja meillä yleensä) ja kummit on mietitty jo kanssa kuukausia sitten eli sylikummi ja kummi [:)].Nimiä ei vielä mainita [:D].
 
Me ei olla miehen kanssa naimisissa,ja lapselle tulee isänsä sukunimi,vaikka sointuu meidän molempien sukunimiin,mutta olen kuullut,että on yleistä vissiinkin antaa isän sukunimi,joten se tulee ja sointuukin nätisti.:)
Etunimi on erikoinen,mutta suomalainen ja varmaan käytetään ulkomaillakin,toinen nimi on minun toinen nimi ja kolmas nimi on sitten tuolta amerikoista,tai mistä lie onkaan,mutta sopii hyvin nimeen. [:)]

Ristiäiset meillä pidetään kotona (Tulee halvemmaksi!) ja tehdään ruoatkin itse.
Kummeja on mietitty ja ainakin 2 varmaa on,ihan kummi ja sylikummi,mutta sitten jos saisi vaikka pari muuta vielä niin saa riittää.
Ja lähimmät sukulaiset tulee,että en ole koko sukua tänne tyrkkääs. Nätti pieni tilaisuus,jossa me vanhemmat,isovanhemmat,kummit ja varmaan minun ja miehen omat sylikummit. Nämä tunnen läheisimmäksi,niin ja sitten minulta tulee pari ystävää ja miehen pari ystävää.

[:)]

Tuosta nimestä vielä...tekisi mieli kailottaa se tähän jo,mutta ehkä pidättelen vielä [;)]
 
Sehän täs onki jotensaki huvittavaa et miehen puolelt ei missään nimes sais jättää kutsumatta  vanhempien sisaruksia kun yritin ehdottaa sit suosiolla reippaasti pienempiä et vois pitää ne miehen lapsuuskodissa, et jos olis vaan vanhemmat, isovanhemmat ja omat sisarukset...mut sit mun pitäs karsia...mun logiikalla ei toimi kun ollaan ihan yhtä läheisiä kun miehenki puolen suku [:D]
 
Mimmu86, ei mee mun kuuppaan toi tommonen ajattelutapa [:D] Että toisen pitäs olla valmis karsimaan ja tekemään kompromisseja, ja toinen sit sais tehä ihan niinku haluu. Kummallista [&:]

Me ajateltiin kans ristiäiset viettää ihan täällä kotosalla. Tosin meidän asunto on melko pieni (65neliöö), että ei pysty ihan koko sukua kutsumaan [;)]. Tosin onneks sillon on jo kesä, niin pystyy tota meidän takapihan terassia sit hyödyntämään! [:)] Yks vaihtoehto oli että pidettäis mun vanhempien luona maalla, mut jotenki aateltiin että halutaan kuitenki kastaa oma lapsi omassa kodissa [:)] Saa nyt nähdä mihin sitä loppujen lopuksi päädytään.

Ruokahommat ja muut tarjoilut hoidetaan itse, oma mummoni kun on oikea mestarikokki, aina jokaisissa kissanristiäisissä pääkokkina [:)] Että sikäli varmaan se puoli hoituu melko edullisesti.

Vieraslista pidetään varmaan aika niukkana, just ton tilanpuutteen vuoksi: me vanhemmat, meidän sisarukset seuralaisineen ja lapsineen ja omat vanhemmat sekä isovanhemmat. Sit tietysti kummit seuralaisineen ja lapsineen. Ei varmaan ketään "ylimääräisiä" (ystäviä tai muita sukulaisia) kutsuta.. Ainakaan näillä näkymin [:)] Vielähän se mieli ehtii muuttua moneen kertaan [;)]

Mä mietin tota sukunimi asiaa. Naimisissa kun ei olla, eikä edes kihloja olla ostettu, molemmilla vähä ikäviä kokemuksia tosta killuttimesta sormessa.. Tosin "pakko" kai se on sormukset ostaa, kun lapsikin tulee. Mut ne ostetaan sit ku hyvältä tuntuu. Jotenki olis järkevää että lapsella olis miehen sukunimi, mut en tiiä miks minua jotenki kalvaa se ajatus.. Jotenki tuntuis paremmalta vaihtoehdolta kuitenki se että lapsi sais mun sukunimen. Ja kyllähän se lapsenkin sukunimi muuttuu sit ku äitinki! [:)]

Mulla on ihan huge problem.. Mun miehen veli pitää tietysti kutsua ristiäisiin. Ja tää velihän sillon mun raskauden alkuvaiheessa kävi muhun käsiks ja heitteli pitkin pientareita.. Jotenki tuntuu että en osaa olla siellä ristiäisissä sit normaalisti. Niinku en osaa olla missään muuallakaan. Ehkei pidä vielä vaivata mieltään ton ajattelemisella..
 
Kummit on jo päätetty, ja ristiäisiin tulee molempien vanhemmat, kummit sekä molempien sisarukset perheineen. Alle kakskytä henkeä kuitenki, meiät mukaan laskettuna.
 
Meillä on myös nimi valmiina, kolmiosanen.. onhan siinä kolme eri vaihtoehtoa kutsumanimeksi :) Poika saa loppujen lopuksi miehen sukunimen kun ei olla naimisissa, saahan minulla vauvan kanssa olla sama sukunimi siihen asti kun väestörekisteriin ilmoitetaan oikea nimi :) Kuitenkin sitte jos naimisiin mennään niin otan miehen sukunimen, joten lapsella olis se jo valmiina..

Nimenantojuhlaa ollaan mietitty jonkin verran.. jommassakummassa mummolassa mahdollisesti tullaan järjestämään, koska itse asutaan kerrostalossa ja itse leivotaan kakut ja tarjottavat. Heinäkuussa mahdollisesti koska mieskin on silloin lomalla. Miehen kanssa on erimielisyyksiä kummien tarpeellisuudesta, hänen mielestä ne kuuluvat vaan kristinuskoon mutta mielestäni olisi kiva jos muksulla olisi kuitenkin "siviilikummeja" .. ainakin olisi tiedossa sellaiset ihmiset jotka huolehtisivat lapsesta jos meille molemmille kävisi jotain..
 
Me ei pidetä ristiäisiä, kun ei olla koskaan kirkkoon kuultukaan. Sisko on kyllä luvannut lapset hoitaa jos meille joskus jotain kävis, mut toivotaan ettei käy [;)], joten sekin puoli on kunnossa.

Eli ihan vaan annetaan nimi lapselle sen synnyttyä ja nautitaan sukulaisten seurasta sen kummemmin mitään ihmeellistä järjestämällä. Sukuu on kyl tulossa kesällä ja tuttavia niin läheltä kun pidemmältäkin, mut eri aikoina. Kerkee sit kaikkien kaa oleen vuoronperää eikä tarvii rikkoa itteään/stressata heti alkuus.
 
Nimeä ei ole päätetty, mutta ykkösvaihtoehto on top10 listalla. Alkuun meinasin koko nimen tyrmätä, mutta onneksi Hesarin juttu viime vuoden suosituimmista ensimmäisistä etunimistä "pelasti" tilanteen. Eli väestörekisterin top 10 nimet voikin olla ensimmäinen, toinen tai kolmas etunimi(tätä en tiennyt). Ei pelkkä ensimmäinen etunimi. Ja suosituimpia ensimmäisiä etunimiä oli kastettu viime vuonna joku 450 muistaakseni, joten se ei kyllä tosiaan tee koko Suomeen niin paljon yhtä nimeä per paikkakunta, että luokalla olisi 5 saman nimistä! [:)] Olipa noissa suosituimmissa ensimmäisissä etunimissä sellaisiakin ihan kärjessä, mitä ei tuolla top kympissä ollut ollenkaan, joten ei näköjään tosiaan takaa harvinaisempaa ensimmäistä etunimeä se, että nimi ei ole top kympissä! Saattaa olla ihan päin vastoin, koska nyt kun tarkemmin tota top kymppiä kattoo, siellä on tosi paljon sellasia nimiä jotka on taatusti suosituimpia kakkos tai kolmos nimiä, kuten Johannes, Juhani, Maria jne.. Tuskin ovat tuolla käressä siks, että ensimmäisinä etuniminä olisi kovin suosittuja!
Tulipa paatos. Mutta siks kirjotin, jos jollakulla on sama tilanne kun meillä, että meinattiin tuosta suosikki nimestä luopua ton top 10-listan takia! [:)]

Ja siis tytön nimeä täällä pähkäillään, neitiä meille veikattiin.. Veikkaus oli kyllä aika EHKÄ, pojalle on kyllä nimi valmiina jos masukki pojaksi osoittautuu. Täytyy myöntää, että toivon hieman lääkärin olevan väärässä... Ei siksi, että muuten sukupuolella olisi väliä, mutta tahtoisin niin kovasti pojan, koska hänet kastettaisi minun syksyllä poisnukkuneen papan mukaan! Ei ihan keretty papalle kertoa tästä tulokkaasta. [:(] Mun suuri haave on ollut aina se, että saisin pojan, niin hän saa papan nimen. Hän oli äärettömän tärkeä ja luonteeltaan sellainen, etten toista niin ihanaa tunne!

Ristiäiset(juu, lapsi kastetaan) pidetään kanssa täällä meillä kotona. Anoppi ois tahtonut pitää ne heillä, mutta minä en niin tahdo.. Tuo hänen ajatus varmaan nyt johtui siitä, että hänellä on iskenyt nyt kamala kilpailu siitä, että hän haluaa olla parempi mummo.. [&o] huoh. Mutta kun me ollaan miehen kanssa eri paikkakunnilta kotoisin, molemmista on sellanen 100km tänne meille, on mielestäni reilua molempien sukua kohtaa, että ristiäiset on meillä. Ja muutenkin en tahdo niitä pidettävän kummankaan kotipaikkakunnalla. Meidän perhe asuu täällä.  Vieraslista on vähän auki. Mies sanoi, että hänen tädit varmasti olettavat saavansa kutsun. Olin hieman ihmeissäni, koska olin ajatellut vain pieniä ristiäisiä niin että vieraina vain tulevat iso- ja isoiso-vanhemmat, meidän sisarukset sekä kummit.
 
"onneksi Hesarin juttu viime vuoden suosituimmista ensimmäisistä etunimistä "pelasti" tilanteen. Eli väestörekisterin top 10 nimet voikin olla ensimmäinen, toinen tai kolmas etunimi(tätä en tiennyt). Ei pelkkä ensimmäinen etunimi."

No toi oli hyvä tietää, et siihen listaan lasketaan myös kakko ja kolmosnimet..
 
Takaisin
Top