Vauvaelämää

Suusi, meillä neidillä on ollut jo kolme nuhaa, kun pojat raahaavat pöpöjä eskarista ja kerhosta, ja aina olen silti vaunuissa nukuttanut! Poikien kanssa tein niin, että jos on kova kuume(=oikein kunnolla sairas vauva), pidin sisällä, mutta jos oli vain vähän lämpöä niin ulkona nukkuivat, kun muuten olisi mennyt vain pikku torkuiksi.

Minttu, mä en ole juurikaan vellejä harrastanut. Esikoiselle annettiin alle 4kk iässä neuvolan suosituksesta maissivelliä ja lopputulos oli se, että poika oli ekat pari vuotta tosi allerginen maissille (maitoallergiaa ei siis oltu todettu vielä tuossa vaiheessa). Neiti on saanut nyt kohta 3 viikkoa soseita lounasaikaan ehkä parin viikon päästä ruvetaan maistelemaan riisipuuroa. Mä en lähtisi antamaan kiinteitä ennen sitä 4kk ikää, vaikka eikai siinä nyt sinänsä mitään niin kovin vaarallista ole, kun keskosille ja pienipainoisille sitä 3kk aloitusta suositellaan. Jos aloittelet jo, niin pieniä makuannoksia kerrallaan, eli noin teelusikallista ensimmäiset päivät ja sitten paria. Ja suositus lienee että noin yksi uusi maku per viikko, niin ehtii näkemään jos jotain ongelmia/oireita tulee. 6kk iässä jos aloittelee, tahti on reippaampi. Velliä jos antaa, niin ensin vain pieni määrä maidon sekaan ja siitä vähitellen lisäten, sä tietysti joudut tosiaan itse tekemään vellin, koska niitä ei maidottomia ole. Ja mitään uutta ei kannata kokeilla yötä vasten, niin että jos jotain mahavaivaa tulee niin ei ainakaan yötä sotke :).

Täällä ei mitään uutta. Neitiä ei kääntyily kiinnosta yhtään, ihan selvästi keskittyy vaan jutusteluun.

Kiitos Mariannu vastauksista. Meille lastenlääkäri sano tossa pari viikkoa sitte et viimeistään 4kk iässä kiinteiden alotus, koska aikasempi 3kk suositus muutettiin kuulemma vaan siks, et äidit imettäis pidempään. No, mä kun en oo pystyny muutenkaan imettämään ekan 3 viikon jälkeen ni... Joten kiinteet aloteltiin jo nyt varovasti kun neiti on yber-nälkänen ja korviketta menee välillä jopa 1700ml. Huomenna saadaan labravastaukset allergiakokeista (tosin kävin ne jo ite netistä kattomassa ja olivat ok) ja ohjeet jatkosta. Jos kaikki on ok ni eiköhän me sit kai koiteta varovasti siirtyy takasin ns. normimaitoihin... tai jotain. Huomennahan se selvinnee.
Meil ois ollu vaan soittoaika lääkärille, mut mennäänki nyt paikanpäälle, kun neidillä on ollu viikon verran flunssa, joka vaan pahenee kaikista vippaskonsteista huolimatta. On sipulit harsossa sängynpäädyssä, pääty koholla, höyryhengitellään, käytetään physiomeria ja niistetään niistäjällä. Mut silti tyttö on koko ajan vaan räkäsempi ja väsyneempi. Kuumetta ei oo ollu koko aikana, ja ruoka maistuu, mut muuten on melko apea, eikä oikein jaksa edes seurustella sillai kun yleensä. Senpä takia tsekkautetaan nyt sitte lastenlääkärillä huomenna ja saadaan labravastaukset samalla.

Minttu, kyllä mäkin noilla korvikemäärillä alottaisin jo kiinteät! Usein kai sanotaan, että jos korviketta alkaa mennä lähemmäs se kaksi litraa, niin on jo hyvä aika antaa vauvalle vähän muutakin mahan täytettä. Mä sinuna ottaisin ekana jotain peruskasviksia ja sitten aika pian mukaan se riisipuuro iltaisin. Muksulla on ainakin tosi näppärät vauvariisipuurohiutaleet, jotka voi sekoittaa lämpimään veteen ja siihen on sitten helppo sekoittaa joukkoon korvikejauhetta. Eli unohda suosiolla se velli ja aloita suoraan puuro. Kotimaiset viljat sitten vasta vähän myöhemmin. Tehtiinkö teille muuten maitoaltistusta vai vaan verikokeet? Mä olen ymmärtänyt että maitoallergian kohdalla verikokeet ei ole ollenkaan varmat, vaan altistus on ainoa varma tapa testata maitoallergia.

Juu en mä mitään maissivellejä jaksa alkaa kokeilee. Nyt on parina iltana otettu korviketta jossa on pottuporkkanaa vähän seassa ni nyt taas nukuttaa. Piereskely on lisääntyny nyt kiinteiden alotuksen jälkeen mut muuten ei oo ollu mitää vaivoja. :) Toi riisipuuro pitääki kokeilla tos jossain vaiheessa.

Labrat tosiaan oli ok, ja lääkäri sanoki just tosta et vaik labrat on ok ni altistus voi silti näyttää muuta. Otettiin vaa siks labrat et jos ois jo niissä näkyny allergia ni ei ois tehty altistusta. Mut nyt siis ootellaan aikaa altistukseen... :)

Meillä on poika ollut nyt muutaman päivän vähän räkäinen, aivastelee ja yskii sillointällöin. Räkä rohisee nenässä, mutta merisuolatipat on auttaneet siihen ja avanneet nenää niin että olo on helpottanut. Lämpöä ei ole ollut ja muutenkin vauva on ollut reipas, joten en ole muuta lääkitystä/toimenpiteitä vielä harkinnut.

Eleanor, toivotaan että ei mene pikkuisella nuhaa pahemmaksi! Nenäfriidalla kannattaa imeä räkää pois, jos se haittaa nukkumista tai syömistä. Meillä pojat on syysloman kunniaksi räkäisiä, joten saapa nähdä koska neitikin on...

Minttu, meilläkin kiinteät lisäsi ilmavaivoja, mutta sen kummempaa mahavaivaa ei onneksi ole tullut. Ja paukutkin tulee hyvin, joten eivät vaivaa neitiä. Yölläkin vaan välillä pörinä käy pinniksestä :). Mekin nyt aloiteltiin maistelemaan riisipuuroa, niin saadaan se sitten iltaan lisättyä.

Haa, vihdoin taas täällä. Olin 6päivää lasten ja koirien kanssa äidilläni syysloman vietossa, mies oli vaan viikonlopun ja lähti sitten junalla kotiin/töihin. Lunta alko sataa siellä Hämeenkyrössä jo eilen, täällä Riihimäellä oli vasta tänä aamuna valkosta. Esikoinen menikin heti lastenohjelmien jälkeen into piukeena puolekstoista tunniks ulos peuhaamaan.

Tänään annoin pikku-miehelle ekan kerran bataattia ja hyvinhän se suju, vielä ei oo tullu ainakaa pukluakaan siitä. Sellaset glögilusikat on tosi käteviä kun suu on niin pieni vielä, tulee niillekkin lusikoille käyttöä.

Tonne toiseen osioon kirjotinkin, että mulle tuli virtsatietulehdus, ei oo oikeesti tervettä päivää ollu niiden minipillereiden alottamisen jälkeen, ihan jatkuvalla syötöllä jotain "vikaa" alapäässä. Monenko päivän antibioottikuurit muilla sairasteilla on ollut ko. vaivaan? Mä kärvistelin 4 päivää sen kanssa, eikä itestään ohi menny vaikka kuinka join puolukkamehua. Nyt on helpompi olo kun oon päivän jo syöny antibioottia, jotka mulla siis oli kotona kun jäi keväisestä korvatulehduksesta, kun jouduin vaihtaan toiseen antibioottiin.

Kiitos kela-korttilinkistä, sitä tässä nyt kovasti odotellaan saapuvaksi.... Ja arvaatkaapa ketkä pääsee itsenäisyyspäivänä lähteen kaksistaan tallinnaan! (miksei noi hymiöt toimi?!!?) Miehen työpaikka järjestää reissun (avecit mukaan), ja anoppi lupas ottaa tilanteen haltuun kahden lapsen ja kahden koiran kanssa. Nyt vaan passeja hommaamaan ja toivotaan että päästään oikeesti lähtemään, ettei anoppi peru tai sairastuta. Ah, kahdenkeskistä aikaa <3

Minttu, teilläpä menee rutkasti korviketta! :O

Mohomaha Kävin lueskelemassa noista hymiöistä tuolla ylläpidon sivuilla nii ne pitääki nykyään lisätä ton kirjotuskentän yläreunassa olevasta napista.. :nicethread

Meillä on alettu jutella nyt ihan tosissaan. Tyttö kun on hereillä, ei oo varmaan 10 min pidempää hiljakseen kun alkaa kauhia jutustelu ja naureskelu. :) Kahden-kolmen tunnin välein tankataan päivällä, mut yöt tyttö nukkuu taas kokonaan. Soseita menee nyt lounasaikaan ja iltaruualla pottuporkkanaa ja lisäks marjasosetta herkuks. :wink Riisipuuroa ei vielä oo alotettu mut kunhan nyt massu tottuu kunnolla noihin soseisiin ni sit otetaan puuro iltaan vielä. Soseiden alottamisella saatiin korvikemäärää vähän vähäsemmäks, nyt menee joku 800ml-1000ml... :grinonhan sekin aika paljon soseiden rinnalla, mut kasvuun ilmeisesti syöpi kun ei ainakaan pullura oo. :grin

Minttu, hyvältä kuulostaa teidän rytmi! Noinhan se onkin hyvä, että päivällä tankataan ja yöllä nukutaan kunnolla. Meillä neiti syö vielä kerran yössä. Päivällä saisi syödä enemmän, mutta kun nukkuu niin pitkiä päiväunia ettei ehdi päivän aikana kovin montaa kertaa syödä... Aamupäikkärit on sen neljä tuntia ja sitten iltapäivällä toiset 2-3 tuntia. Ja tarvittaessa 10 minsan iltatorkut. Niin ottaa aamupullon, lounaaksi n.150ml maitoa ja soseet, sitten onkin jo "iltaruoka"maito ja seiskan pintaan iltapuuro ja sitten vielä maitoa ennen nukkumaanmenoa. Yhden ruokailukerran voisi päivään vielä lisätä, mutta näillä päikkäreillä se ei vaan onnistu. Enkä raaski ruveta herättelemään aamupäikkäreiltä, kun mulla on siinä niin ihanasti aikaa joko touhuta kakkosen kanssa tai ihan omaa aikaa tiistaisin ja torstaisin, kun kakkonen on kerhossa. Joten, meillä varmaan tuo yösyöttö pysyy vielä tovin kuvioissa. Nyt kun syö illalla jo kunnolla puuroa (annan syödä niin paljon kun itse haluaa, ehkä desi menee), niin syö yöllä vasta ehkä 04-05 tienoilla. Maitoa meillä menee ehkä 7-9dl vuorokaudessa.

Tänne ei taaskaan mitään uutta. Viikonloppuna neiti sai oman huoneen, kun raivattiin työhuone kakkosen huoneeksi ja neiti pääsi kakkosen vanhaan huoneeseen (kun on lähinnä meidän makkaria).

Täällä nuha vaan jatkuu jo toista viikkoa. Oli tarkoitus käydä hakemassa rota-rokotteen tehoste viime viikolla avoneuvolasta, kun 3kk-neuvolassa ei sitä otettu, kun ei haluttu tulossa olleeseen reissuun mahdollista ripulia. No, viime viikolla ei voitu mennä nuhan takia eikä sitten vielä tänäänkään, jolloin olisi avoneuvola meidän neuvolassa. Ehkä ensi viikolla sitten... soittelin neuvolan neuvontanumeroon ja totesivat, että ei aikataulullisesti ongelma, koska ainoa rajoite on, että 3. rota-rokote pitää antaa ennen 7 kk ikää.

Heipsan pitkästä aikaa!

Onpa siitä pitkä tovi kun olen tänne viimeksi kirjoitellut! Mitäpä meille, ei kummempia.

Lisämaustetta arkeen tuo meikäläisen valohoidot (mulla on ärsyttävä psoriasis ihossa) 3krt/vk, körötellään silloin vauvan kanssa bussilla toiselle puolelle kaupunkia. Kyllähän ne päivät saa silleenkin kulumaan! Tyttö on aina tyytyväinen kun saa bussilla huristella ja sairaalan hoitsut se hurmaa joka kerta (huh kun ekaa kertaa mentiin, valehtelematta JOKAINEN mahdollinen sairaalan työntekijä oli juttelemassa vauvalle. Ei taida vauvat olla ihan jokapäiväisiä vierailijoita iho ja allergiasairaalassa) :)

Meillä on ihan sama tilanne kuin Mariannulla, päiväunia nukutaan tuntitolkulla, joten öisin herätään ja tankataan 1-2krt.
Joskus ottaa kolmet, neljät 1-1,5 h pätkät, joskus nukkuu aamulla/aamupäivällä ekan pätkän 4-6h ja sitten vielä n.1h myöhemmin. Nukkumaan mennään klo 21 jälkeen ja heräillään siinä 7-8 (kova ähkintä alkaa aina aamuyöstä kun maha täynnä ilmaa..). Kyllähän nuo reippaat päiväunet verottaa yöunia (ei nuku yhtämittaan niin pitkiä pätkiä kuin silloin kun EI nukkunu kunnon päikkäreitä), mutta koskaan ei seurustella onneksi öisin, vaan tankataan ja nukutaan.
Ollaan alettu nyt nukuttamaan omaan sänkyyn (ennen nukahdettiin tissille tai ihan viereen), joten vähän semmoista ähellystä on se nukkumaanmeno. Mennään oikeastaan aina samoihin aikoihin mekin nukkumaan, niin saadaan vähän nukuttua itsekin :) en voi kuvitella meneväni enää katsomaan töllöä ym nukutuksen jälkeen, oon niin poikki aina! Ja tuskin tuo nukahtaa, jos tietää ettei olla samassa huoneessa sen kanssa... :D

Tissimaidolla mennään edelleen 90%, korviketta/maidonkerääjistä tullutta maitoa saa n.100-150ml/pv. Ja imetykset on ihania ilman sitä typerää rintakumia (syöntiväli nykyisin n. 2h, 10-20min kerrallaan), ihanasti iisimpää jos on jossain reissussa (kuten esim siellä sairaalassa).
Soseita ei olla edes maisteltu, ei tarvetta vielä kun paino nousee hyvin maidollakin. Tein bataattisosetta ja kukkakaalisosetta valmiiksi pakkaseen. Hirvee hinku ois ollu maistattaa, mutta pitää nyt malttaa odottaa.

Tarjoatteko soseet haaleana?

Vielä ei todellakaan kääntyillä mihinkään suuntaan! Masullaan viihtyy max. 10min, sit tulee yleensä puklu ja sitten naama on ihan puklussa. Selällään kun on, niin katselee rauhassa telkkaria ym. Taitaa olla vähän laiska :D
Hirmuisen kätevä on käsistään, äitiyspakkauksen se "hammaslelu" on jo käytössä kun kaikki pitää laittaa suuhun.
Ihana oli seurata aluksi sitä taistelua kuinka saada lelu suuhun, mutta nyt menee kuin vanhalta tekijältä :)

Ja pikkuisen kikatellaan kun äiti maiskuttelee suutaan.

Huh, eiköhän nää meidän kuulumiset tältä erää riitä.

Kivaa alkanutta viikkoa joka mammalle!

Kela kortti tuli muuten jo! Jihuu!! :grin (kiitos suhwi vinkistä)

Meillä syödään vielä kaks kertaa 11-12 tunnin yössä, huomenna on viikko maisteltu bataattia, jonka annan siinä 10-11 aikaan, riippuen päikkäreistä. Ja Mara annan sen lämpösenä. 2 tunnin välein syödään maitoo suurinpiirtein 120ml. Kaikki hyvin täälläkin muuten.

Meillekin tuli Kela-kortti eilen. Ei onneksi ollut niin paljon viivettä kun Kelan sivut pelotteli, meillä oli ristiäiset 29.9.

Me saatiin lupa alkaa maistelemaan soseita kolmen viikon päästä kun paino nousee vähän hitaan puoleisesti. Neuvolatäti epäili myös et mun maito ei riitäisi kun poitsu on iltaisin rinnalla joskus jopa puolen tunnin välein. Itse olen ehkä kuitenkin vähän eri mieltä kun ei aina syö pumpattua maitoakaan kauhean suuria määriä iltaisin. Tiedä häntä, ostin kuitenkin pari purkkia korviketta et voi testata jos viihtyy taas tissillä jatkuvasti. Aamuisin ja päivällä maitoa on ainakin tarpeeksi kun raasu meinaa ihan välillä tukehtua siihen.

Onkos jollakin muuten kokemuksia siitä missä vaiheessa vauvat alkaa nukkua täysiä öitä pelkällä rintamaidolla? Vai onko se edes mahdollista? Meillä syödään edelleen 2 kertaa yössä joskus vain tosi lyhyesti mut viime yönä oikein pitkään ja hartaasti. Muuten menee oikein hyvin, iltakitinätkin on vähentyneet ja nukkumaanmenoaika on aikaistunut 20-21 välille:) Vähän jänskättää miten tuo kellon kääntö vaikuttaa nukkumisiin, ei huvittaisi heräillä aamulla 6 ja 7 välillä kun nyt ollaan nukuttu joskus jopa 8 asti.

Täälläkin kauhulla odotetaan talviaikaan siirtymistä, se on oikein jokavuotinen riesa. Meillä on aina ollut aamuvirkut lapset ja tämä kellojen siirto aiheuttaa väsyneen viikon. Neitikin heräilee aamuisin heti kuuden jälkeen, joten pari väsynyttä aamua lienee tiedossa. Eilen aloitettiin pikkuhiljaa uuteen rytmiin siirtyminen, mutta tänään piti kuitenkin herättää pojat ajoissa, että ennätettiin viemään esikoinen eskariin. Huomenna toivon mukaan nukutaan lähemmäs kasia tätä vanhaa aikaa, niin sunnuntaiaamu menisi hyvin. Neidin kun saisi nukkumaan edes lähemmäs seiskaa.

Mara, mä annan soseet ja puuron lämpimänä, tosin ne kyllä ehtii siinä syömisen aikana aika lailla kylmetä.

summersun, se vaihtelee tooosi paljon koska vauvat lopettaa yösyönnit ja moni tarvitsee siihen aikuisen apua siinä vaiheessa kun syöminen muuttuu lähinnä tavaksi. Esikoinen (pulloruokittu) lopetti jonkin verran päälle 4kk iässä, mutta toisaalta nukkui siitä huolimatta ekan kokonaisen yön vasta 4-vuotiaana, kun ensin valvotti refluksi ja sitten oli muuten vaan levoton nukkuja. Kakkonen (jota imetin) söi neuvolakortin mukaan 5kk iässä vielä kolme kertaa yössä, enkä kyllä muista että minkä ikäisenä lopetti. Mutta toisaalta nukkui ekan kokonaisen yön varmaan alle 2-vuotiaana. Neiti syö nyt kerran yössä ja selvästi tuntuu tarvitsevan vielä sen yömaidon, eli syö nälkään eikä vaan tavan vuoksi. Tuttia tarjotaan aina ekaksi, eli siinä vaiheessa kun ei enää halua maitoa vaan pelkkä tutti riittää, jääpi yömaito historiaan.

Summersun, neuvolassa meille sanottiin, että 120g/viikossa riittää painon nousuksi, mutta meilläkin paino/pituussuhde käyrä kävi yhdessä vaiheessa laskusuhdanteisena, koska pituutta tuli niin hurjasti, että painonnousu ei riittänyt käyrää nostamaan. Samalla puhuttiin siitä, että pituusmitat pienillä, alle vuotiailla lapsilla on kuitenkin noin mittoja. Mittausvirheitä sattuu, kun pää ei aina ole ehkä niin tiiviisti päädyssä tai jalka ei olekaan ihan suorana. Mä tekisin niin, että jos susta tuntuu että oma maito riittää, niin luota siihen. Täyty oikein kattoa neuvolakortista ja ensimmäisen neljän viikon aikana meillä oli pituutta tullut 5,6cm ja painoa 716g. Sen jälkeen onkin pituuskasvu vähän rauhoittunut ja painoa alkanut tulemaan reilummin. Mutta onhan se normaalia, että välillä tulee enemmän pituutta ja välillä enemmän painoa. Eihän ne aina mene samaa tahtia. :) Ja illalla tuosta tissillä olemisesta, niin ei se välttämättä oo syömistä vaan vähä sellasta iltaväsymystä ja siihen tyytymättömyyteen mun ainakin tulee herkästi tarjottua tissiä ja iltasin onkin enemmän tissillä. Ja jotkuthan sanookin maidon olevan iltaisin laihempaa.

Meillä on pitkät yöunet klo 21-07 muuttunu lyhyemmiks ja retusemmiks. En tiiä onko kyseessä sellanen vilkkaan kehityksen kausi, kun levottomammat yöunet alkoi samoihin aikoihin kun oppi kääntymään. Ilmeisesti motoristen taitojen kehitys herkästi vaikuttaa yöuniiin. Nyt sitten eilenkin mentiin nukkumaan puoli yhdeltä yöllä ja nukuttiin aamulla kahdeksaan. Sillä välillä syötiin ehkä kolmisen kertaa, mikä oli tämän viikon muihin öihin verrattuna aika vähän. Nukahtaa illalla yheksältä, mutta nukkuu vain puoliska tuntia ja sen jälkeen kukkuu pirteänä puoleen yöhön. Pari iltaa yritin sitkeästi nukuttaa, sitten luovutin ja päätin että mennään sitten vasta myöhemmin nukkumaan. Lyhyemmät yöunet ei sinällänsä haittaa kun nukkuu hyviä päikkäreitäkin, mutta kunhan nyt ei tunnin välein heräisi, niin ei itse olisi ihan zombie aamulla. Uni on myös sen verran levotonta, että mun on vaikea nukkua pojan vieressä kun heiluu kuin heinämies. :D Täytynee alkaa miettiä nukuttamista omaan sänkyyn. Kellon siirtäminen taitaa tulla meille kuin tilauksesta, niin rytmi ehkä vähän aikaistuu, kun ei itse meinaa jaksaa valvoa yli puolen yön. On se vain lapsien kanssa justiinsa niin, että kun johonkin rytmiin tottuu, niin sen jälkeen se muuttuu. :D

Tsempit teille kaikille jotka "joudutte" heräilemään öisin. En pysty edes kuvittelemaan kuin väsyny olisin jos joutuisin monta kertaa yössä heräämään. :eek: Meillä on kuukauden verran nukuttu täysiä öitä, tosin ennen soseiden alottamista oli viikon putki jolloin herättiin kahdestikin yöllä syömään. Yleensä viden maissa tyttö herää tuttia huutelemaan mut sen saatuaan jatkaa puol kasiin.

Istumaan nousu on alkanu neitiä kiinnostamaan nyt ihan tosissaan. Selällään ei viihdy enää oikee ollenkaan jos on pirteenä. Jos laittaa selälleen ni joko käännytään massulleen tai aletaan vatsalihaksilla punnertaa väkisin ylös ja sit menee hermo kun ei pääse. :grin

Minttu, mulla taas menee selkä jumiin jos joskus saan nukkua koko yön nousematta kertaakaan :). Kohta 7 vuotta olen lähestulkoon joka yö heräillyt/noussut sen 1-10 kertaa, niin eihän se vanhan kroppa enää mitään kahdeksaa tuntia sängyssä kestä. Mutta sellainen 6-7 tuntia tuntuu riittävän mulle yöuniksi ja sen hyvin saan nukuttua, kun 22-23 pintaan menee nukkumaan ja aamulla 06-07 välillä herää. Ja me vedetään siis koko perhe tällä rytmillä arjet ja viikonloput, ei harrasteta miehen kanssa edes vuorotellen myöhempään nukkumista. Kuuden aamuina saattaa hetken väsyttää, mutta pari kuppia kahvia auttaa ja viimeistään kasin jälkeen kun lähtee ulkoilemaan, niin siinä virkistyy sitten kunnolla. Ulkoilu on ehkä muutenkin se meidän "juttu", millä nuo vähän vauhdikkaammat pojatkin jaksaa, eli 4-6 tuntia ulkoilua joka päivä säästä riippumatta. Jaksaa itsekin tosi hyvin ja öisin nukuttaa sikeästi. Joskus viikonloppuisin kyllä tekee vähän tiukkaa, jos on illalla tehnyt mieli nautiskella enemmän kuin yksi lasi viiniä...

summersun, piti muuten vielä kommentoida tuota maidon riittämistä & lapsen painoa. Mä en sinuna lähtisi turhaan antamaan korviketta, jos tuntuu että vauva on ihan tyytyväinen. Kuten Pippinenkin sanoi, ei paino ja pituus aina nouse tasatahtiin, vaan välillä jompikumpi spurttaa tai puolestaan vähän hidastuu. Ihan varmasti tässä vaiheessa jo tunnet oman vauvasi ja sen, että tarvitseeko lisää ruokaa ollakseen tyytyväinen ja odottelet vaikka seuraavaan neuvolaan, että miltä painonkehitys näyttää. Tietysti jos haluat kokeilla että vähentääkö korvike iltaisin yösyömisiä, niin siitä vaan! Joillakin auttaa kyllä, kun vauva saa masun nopeammin kunnolla täyteen.

Täällä on kaikki lapset laitettu onnistuneesti nukkumaan tuntia normaalia myöhemmin, joten nyt vaan sormet ja varpaat ristissä että nukkuisivat aamulla edes himpun myöhempään, niin kellojen siirto olisi sitten helpompi.

Summersun, olen samaa mieltä Pippisen ja Mariannun kanssa tuosta imetysasiasta!

Välillä nuo neuvolan ohjeet tuntuvat vähän typeriltä!
Jos olet täysimettänyt jo 3kk ja vauvan paino on hienosti noussut ennen tätä viimeisintä neuvolakertaa, niin en kyllä näe korvikkeelle mitään tarvetta. Koska eikös siinä parin ekan kuukauden aikana maitomäärä vakiinnu vauvan tarpeisiin sopivaksi? Ja jos nyt lähiaikoina ei ole tapahtunut mitään dramaattista joka voisi imetykseen vaikuttaa, niin ei se maito sieltä yhtäkkiä vaan lopu. Tästä asiasta niin monet imetystukisivut toitottavat. Sen takia tuntuu typerältä, että neuvolassa heti aletaan sitä korviketta tuputtamaan jos ei käyrät ole ihan just siellä missä mediaani sijaitsee...

Ja en toki mollaa korvikkeita, käytetään itsekin "iltapullona" (2vk neuvolassa ohjeistettiin kun paino nousi hitaanlaisesti. Me alettiin sitten antamaan aina iltaisin desin verran, ja nyt siitä ei enää "pääse pois"), mutta kyllä neuvolassa pitäisi tuossa imetysasiassa antaa tukea enemmän eikä heti ratkaisuksi ehdottaa korviketta. Varsinkin jos imetys on sujunut noin hienosti koko ajan.

Mutta tottakai, jos olet epävarma painonkehityksestä ja haluat mielenrauhan asialle, niin ihmeessä korvikkeet kehiin jos siltä tuntuu. Luota itseesi imettäjänä ja "ole kovana" , minä en siihen pystynyt!
:)

Takaisin