Vauvaelämää

Heippahei! Snuikkeli: tosta "liikkumisesta" kyselit. Meillä tytsy kans toooosi jäntevä, ja menee kans selällään taaksepäin jaloilla pomppien, saman tekee myös kylvyssä, et pompsauttaa ittesä pois siitä kylpytuesta.Kyljelleen ei käänny vielä, mut massultaan on pyörähtäny useita kertoja selälleen. Neuvolan mukaan massultaan pyörähtäminen tässä vaiheessa johtuu jäntevyydestä, eikä vauva tee sitä tarkotuksella.... Eli kyljelleen menoa odotellessa.... :/

Meillä kanssa neiti on jo useamman viikon kääntynyt mahalta selälleen, mutta se menee lähinnä sen takia, että pää on niin painava että vetää koko kropan mukaan. Eli niinkuin Minttu sanoi, se ei yleensä tässä vaiheessa ole mitenkään tahallista. Tosin kyllä meilläkin neiti välillä tuntuu ihan hauskuuttavan meitä, kun laitetaan se mahalleen, kääntyy heti selälleen, laitetaan takaisin mahalleen, kääntyy taas ja tätä jatketaan ties kuinka kauan :). Kyljelleen neiti kääntyy myös, mutta vaan toiselle puolelle. Terkka totesi että valmiudet mahalleen kääntymiseen siis on, mutta ei ole vielä sitä hoksannut.

Ja meillä neiti kanssa liikkuu selällään "ylöspäin", eli ponkasee itseään jaloilla eteenpäin. Kääntyy mahallaan myös 10-20 senttiä akselinsa ympäri, kun vouhkaa niin paljon. Ja on niin mahdottoman hassun näköinen, kun tekee vaikka mitä ja on niin pienikokoinen :). Meillä lempiasento on sylissä seisten, haluaisi seistä nakottaa koko ajan.

Pippinen: kokeilin eilen sitä kävellessä syöttämistä (ilman liinaa), mutta ei ollut apua. Syöttöväli päiväsaikaan on ollut 2-2,5 tuntia ja voi tosiaan olla, että on nyt sitten liian taaja. Iltaraivarit on tietty voineet johtua myös väsystä, mutta siinäkin saattanut olla syynä liian lyhyt syöttöväli.

Viime yönä tyttö porskutti melkein 7 tunnin yöunet ennen ensimmäistä syöttöä! Tietenkään minä en osannut nukkua sitä aikaa, vaan heräsin noin 3,5 tunnin jälkeen ja valvoskelin aikani, kun kuvittelin, että kohta se tyttö herää...

Suusi, harmi juttu jos noistakaan ei ollut apua. Onko lapsi kovin kiinnostunut ympäristöstään, eli voisiko olla syynä että on alkanut katselemaan eikä malta syödä? Mun mielestä tuo syöttöväli ei kuulosta liian tiheältä, meillä syödään päivä aikaan juuri parin tunnin välein, poislukien tietty päiväunet, jolloin väli on pitempi. Vaikka varmasti sekin on yksilöllistä, meillä poika on nopea syömään, syö 10-15min eikä sen kauempia tissillä ole ellei sitten nukahda. Ehkä senkin takia syö tiheämmin ja öisinkin lähes aina samalla välillä. Jostain luin että rintaraivariaika on tyypillinen, mutta ohi menevää jos sen yli vain jaksaa taistella. Kokeile käydä imetyksen tuen maitolaiturilla tai facebook ryhmässä kyselemässä apuja, siellä monesti saa hyviä neuvoja! Neuvolastakin saattaisi saada apuja? Tsemppiä! :)

Me ollaan kotiuduttu 1,5 viikon ristiäisreissusta. Ihana olla kotona, vaikka mummolassa olikin paljon lastenhoitoapua. Meillä on vatsakivut selkeästi vähentyneet(jee!) ja en enää usko maitoallergiaan, koska lopetin täysin maidottoman dietin jo viikko sitten, eikä olot ole siitä pahentuneet. Joko Kupla stop sopii meille paremmin kuin cuplaton tai sitten poitsun vatsa on vihdoin alkanut tottua maitoon. Pieruja tulee edelleen paljon(ja haisee myös) ja kakkaa tulee vaan kerran viikossa isompi lasti mutta iltaitkut on vähentyneet ja nyt itkee selkeästi enemmän väsymystä kuin vatsaa.

Meillä rintaraivareita on nykyään jo paljon harvemmin kuin vähän aikaa sitten. Huomasin että ne johtui ihan selkeästi meidän pojalla väsymyksestä ja liian kovaa suihkuavasta maidosta. Nyt kun muutenkin syö jo enemmän ei oo enää itkeskellyt rinnalla niin paljon vaikka maitoa välillä tuleekin ihan suihkuamalla aluksi. Pahimpina iltoina kun ei rinnan syönti tuntunut onnistuvan millään pumppasin maidon pulloon ja syötiin sitten siitä.

Pippinen: joo, tyttöä kiinnostaa nykyään muukin kuin syöminen, mutta raivarareiden aikaan vain raivoaa. Erikseen on sitten ne hetket, kun ei syö, koska haluaa vaikkapa seurustella. Olen nyt tehnyt niin, että jos raivoaa, en yritä kovin kauaa, vaan nukutan tai viihdytän muuten. Sitten vähän myöhemmin taas maistuu ihan hyvin, mikä tukee sitä teoriaa, että tarjoan tissiä liian usein.

Kiitti vinkeistä! Täytyy käydä lukemassa noita.

Jee! Meillä on tänään ikää muutama päivä alle 3kk ja tänään on hoksattu mahalleen kääntymisen salat. Kauanhan siinä menee, mutta aikansa kun ähisee, niin kyllähän se tuottaa tulosta. Toisinpäin meillä ei osata, eli mahaltaan ei osaa palata selälleen. Ja koska kädet on löytynyt, niin peukalo on suussa ihan koko ajan. Nyt oon koittanut tutille opettaa ettei nyt jäisi tuo peukalon imeskely päälle. Kolme eri tuttimallia kokeiltu ja eihän nuo häävisti näytä kelpaavan.. täytynee toivoa peukun imeskelyn olevan ohimenevää ja jatkaa tutin tyrkyttämistä samalla.

Jee, Pippinen, kääntyminen on mahtava taito! Meillä ainakin pojat on olleet siitä ihan innoissaan. Neiti ei ihan vielä hoksaa miten siitä kyljeltään pitäisi jatkaa. Ja täällä kädet suussa ihan koko ajan. Välillä nappaa itse tutin kädellä pois ja tunkee nyrkin tilalle...

Mekin odotellaan kääntymistä :) Kiva kuulla muittenkin liikkumisesta!
Typy on kääntynyt molemmille kyljille muutaman viikon (nyt ikää 2kk 2vk) ja kolme kertaa kääntynyt mahalleen vahingossa sohvalla tai sängyssä. Ei siis ymmärrä miten se tapahtuu, mutta sätkii niin kovasti, että kääntyy välillä vahingossa. Nyrkki on meilläkin suussa koko ajan, mutta ollaan vähän edistytty tutinkin kanssa. Ei sitä vielä syödä, mutta ihan joka kerta ei tule raivaria, kun yrittää tarjota.

Me kotiuduimme viikon Eestin sukuloimisreissulta, ja sitä ennen oli tytön nimijuhlat.
Ylihuomenna tyttö täyttää 3 kk, ja ensi viikolla on neuvola.

Yöt on nukkunut jo monta viikkoa 8-9h putkeen! Välillä saattaa inistä, mutta kun tutin tarjoaa niin uni jatkuu...
Viime viikon aikana se oppi ottamaan kiinni lelukaaren yhdestä linnusta ja tunkemaan sen jalan suuhunsa. Aluksi se oli vissiin ihan vaan vahinko, mutta kyllä huomaa miten pienet rattaat päässä raksuttaa, kun yrittää tarrata jalkaan kiinni. :D

Parisen viikkoa on jo mahalta selälleen kääntynyt välittömästi kun on mahalleen lapsen laittanut. Kirjoja tutkailee ja varsinkin jos on paljon värejä ja selkeitä kuvia. Pari kertaa on selällään kiertänyt itsensä niin vinkkeliin että on meinannut kääntyä mahalteen, ehkä kohta jo kääntyy!

Hirveesti höpöttelee, kiljahtelee ja "kurlaa". Ja on oppinut huonon tavan, nimittäin puhuu ruoka suussa :D Välillä päivisin ei malta syödä vaan kiemurtelee, heiluu, höpöttää ja hymyilee, eikä ruokilusta meinaa tulla mitään.

Ei turhia itke. Itkee nälkää, kakkaa, tylsyyttä ja väsymystä.

_DSF2345_.jpg

:grinJee! Täällä hoksattiin eilen vattalleen kääntyminen. Nyt tyttö haluaakin treenata sitä vaik kuin paljon. Kaikki lelut menee suuhun, ja tutin ottaa pois ja laittaa takas suuhun ite. Paitsi tietty jos tutti on jossain muualla ku ihan lähellä kättä tai suuta. Yöt nukutaa edelleen kokonaan, noin 10 tuntia heräämättä. :) Temperamenttia löytyy vaikka muille jakaa, kaiken pitäs tapahtuu heti kun neiti niin haluaa. :D Ja rokotuskiukkuki alkaa olee kärsitty. :) On oma lapsi kyl maailman ihanin asia. <3

Meillä menee hienosti mahalleen kun ottaa vaan kädestä kiinni niin ei tarvii ees vetää kun kääntyy, mutta ei vielä siis itekseen. Tuskin kauaa menee enään.
Soseet oon nyt hyvin pitkälle tehny, bataatilla varmaan alotellaan ja jatkan ehkä porkkanan kautta perunaan... Luumu täytyy varmaan ottaa myöskin heti kuvioihin. Jospa sitä sitten viikon päästä alkais rauhassa testaileen. Meillä on yöunet entistä rikkonaisempia, 3 herätystä yössä on nykyään :( huonompaan suuntaan siis menty.

Ja arvatkaapa vaan oonko vieläkään saanu sitä perhanan kela-korttia vaikka se "parin viikon sisään"-aikalupaus on jo reippaasti menny... Oottelen viel ens viikon ja sit soitan uudelleen. Mikä siinäkin voi maksaa!

Ancyn neiti on hurjan suloinen syksyn lehtien keskellä :).

Ja Kela on vaan ilmeisesti päättänyt olla lähettämättä mohomahan poitsulle kela-korttia. Aika outoa touhua.

Meillä menee soseita lounaaksi jo ihan hyvä satsi. Varmaan lähemmäs puoli desiä menee kasvissosetta (bataatti, kukkakaali ja porkkana on käytössä) ja päälle noin kaksi teelusikallista luumua. mohomaha, me alotettiin luumu melkein heti bataatin kanssa, kun neidillä on kakka ollut muutenkin vähän tiukassa. Nyt tulee oikein hyvin. Perunaa ajattelin että lisätään joukkoon viikonloppuna, kun sitä on muullekin perheelle ruokana. Mitään vaivaa ei mistään soseesta ole tullut, vähän enemmän paukkuja, mutta nekin tulee helposti.

Vinkkinä muuten, jos joku haluaa pistää rahansa "turhuuksiin"... Mun vanhemmat osti neidille syöttötuolin, Trip Trapin, ja siihen sen vauvakaukalon. Siis ihan mahtava kapistus! Kiinteiden syöttäminen on niiiiin paljon helpompaa, kun ei tarvitse kyykkiä sitterin ääressä lattialla ja neiti viihtyy tuossa muutenkin kun muu perhe syö. Itse en olisi tuohon rahojani tuhlannut, mutta kun lahjaksi saatiin, niin kovin kiitollinen olen.

Neiti on muuten nyt keskittänyt voimansa selällään liikkumiseen, eikä edes yritä kääntyä. Menee matolla selällään pitkiä matkoja ja on selvästi tyytyväinen kun saa itse vaihdettua maisemaa. Mutta kääntyily ei nyt tosiaan sitten enää kiinnostakaan.

Mariannu ja mohomaha: millaista keitto/höyrystysaikaa olette käyttäneet bataatille? Ja sekoitatteko vettä tai äidinmaitoa/korviketta joukkoon, kun sulatatte pakastimesta soseen? Mä olen nyt tehnyt pakkaseen porkkana-, palsternakka-, parsakaali- ja kyssäkaalisoseita odottamaan tulevaa. Ei ole kiire aloittaa niitä, kun tyttö tuntuu kasvavan ihan täysimetykselläkin toistaiseksi.

Suusi, enpä ole edes katsonut kellosta minkä aikaa tuota bataattia keitän :). Välillä vaan haarukalla koitan että joko on valmista. Tulee paljon nopeammin kuin esim. peruna. Mä en laita soseen joukkoon mitään (paitsi joskus jos olen tehnyt turhan paksua sosetta, sitäkin joskus tapahtuu...). Soseutusvaiheessa käytän keitinlientä ja yritän saada sellaisen sopivan paksuisen mössön. Huvitti muuten kun neuvolantäti oli kirjoittanut neidin neuvolakorttiin että "pataatti ja luumu aloitettu" :).

Mariannu: Miestä hävetti kun halusin pistää tytön lehtien keskelle loikoilemaan kuvattavaksi... Kuva otettiin Eestissä ja siellä varmaan kuvittelivat että nyt tuo hullu suomalainen hylkää lapsensa johonkin lehtikasaan. :D

Mariannu: ok. Mä olen kypsentänyt noita soseutettavia kasviksia höyryssä ja pakastanut ilman lisänestettä Ajattelin, että sitten ennen kuin tarjoaa vauvalle, lisää keitettyä vettä tai äidinmaitoa.

Mariannu: sulla kun on kokemusta tosta maitoallergiakuviosta. :) Mites, ku meidän neiti on alkanu nyt olee todellatodella nälkänen ja korviketta menee aivan älyttömästi päivässä. Tyttö nukku kuukauden ajan täysiä öitä, mut nyt herää väkisin neljän aikaan syömään ku on niin karmiva nälkä. Me aotettii antamaan luumua tos pari päivää sitten, ja tarkotus ois alkaa antaa pian pottua ja porkkanaa. Mut millä tahdilla noi ensinnäkin voi vauvan ruokavalioon lisätä ja millasia annoksia? Nyt on saanu jonku 1-2tl luumua kerran päivässä. Ja lähinnä miks osotin tän kysymyksen Mariannulle, ootko tehny velliä jotenki? Katoin nutrician sivuilta et heidän maidottomasta puurojauheesta voi tehä velliä, mut voiko semmosta jo tän ikäselle antaa? Siis ikää nyt 3kk ja 10pv... o_O Kun etekin iltasin tyttö on tosi nälkänen ja koittaa tankata yötä varten, mut sit herää kamalaan nälkään kekellä yötä eikä jaksais kuitenkaan syödä ku on niin väsy. Ja siis meillähän on oltu puhaasti korvikkeella reilun 3 viikon iästä...

Neuvola on meillä vast ens kuun alussa joten sieltäkää en nyt pääse kysyy asiasta. Ja saa tähän toki muutkin ku Mariannu vastata. :D
Ensimmäisestä muksusta ku on kyse ni ei oo näistä kiinteiden alotuksesta niin minkäänlaista kokemusta... :grin

Täällä sairastetaan ensimmäistä nuhaa. Nenäfriida pääsi käyttöön. Tyttö oli aika kummissaan, kun nenästä imettiin räkää. Meinasi itku päästä.

Mietin tässä, voisko nuhaisen vauvan kanssa käydä vaunuilemassa. En ole varma, onko lämpöä vai ei. Onko muilla aiheesta kokemuksia?

Takaisin