Vauva nukkumaan...

Vähän off topic taas MUTTA

Missä olette ajatelleet "nukuttaa" vauvan ensimmäisinä kuukausina? Meinaa, että onko jokin ensi sänky vai suoraan pinnasänkyyn? Ja joillakin on tämä perhepeti jne... ? 

Meillä on suvussa sellainen rottinkinen pieni pinnasänky; joka on tehty mun äidilleni ja häneltä sen sain. Meillä esikoinen nukkunut siinä ensimmäiset 3kk ja sitte siirtyi vasta "isoon" pinnasänkyyn. Ja nyt prinsessalla sama juttu. Tuntuisi hullulta laittaa "niiin isoon pinnasänkyyn" niin pieni vauva; sehän hukkuu sinne ? emoticon
Oon myös kuullut, että monet käyttää äitiyspakkausta tai vaunun koppaa ensisänkynä....

Tätä asiaa on jollain topicilla vähän sivuttukin [:
 
Mä luulen, että me otetaan se äitiyspakkauksen laatikko käyttöön ekaks, koska likka nukkuu edelleen pinnasängyssä ja ei tod. meinata uutta sänkyä ostaa. Mulla on vähän ajatuksena myös se, että likka saa nukkua omassa sängyssä ja totutella uuteen tulokkaaseen sillä tavalla. Tää meidän kakara on myös niin pieni kokoinen, että mä luulen että se "hukkuis" hänen uuteen sänkyynsä, joten senkin vuoksi saa muutaman kk aikaa vielä kesällä kasvaa emoticon .
 
Meillä tyttö 2v6kk nukkuu edelleen välissä :D Vieroitettu ollaan yrittää neitiä nukkumaan omassa huoneessaan omassa sängyssään, mutta yleensä joka yö ( poikkeuksia löytyy) hän tulee väliin nukkumaan omaa peittoa raahaten. Mun mielestä se on sulosta, ja nukun itsekkin paremmin! ÄLKÄÄ teilatko :D Tyttö on muutenkin erittäin kiinni meissä enkä pidä sitä pahana asiana, muistan kyllä kun synnytin hänet ajattelin silloin että on helpompi että hän nukkuu omassa sängyssään mutta totuus iski sitten vasten kasvoja :D Oli paljon mukavampi ja erittäin erittäin paljon helpompi nukkua hänen kanssaan vierekkäin. Äitinä ainakin olen erittäin herkkä uninen edelleen, en osaa edes kuvitella että olisin vierähtänyt tytön päälle jotenkin sitä oikeasti virittäytyy sen lapsen läheisyyteen- En usko että kyse on ainakaan imetyksestä koska meillä imetys ei onnistunut (valitettavasti). No nyt tämän pikkukakkosen kohdalla en osaa sanoa mihin ratkaisuun päädymme, tyttöä on vaikea vieroittaa vierestä enkä usko että on järkevää ottaa enään pientä vastasyntynyttä siihen samaan sänkyyn, sen näen jo vähän "arveluttavana", että todennäköisesti pieni joutuu nukkumaan omassa sängyssään ihan äidin sängyn vieressä. Meillä käytössä  suvussa kulkeva rottinkinen pyörillä liikkuva kohdun mallinen sänky joka on vanha kuin taivas :) Aika tunteita herättävä asia tuo perhepeteily, meille se on sopinut mutta ehkä se ei kaikille sovi :)
 
Meillä vauva menee varmaan heti pinnasänkyyn. Kaksi pientä koiraa vähän mietityttää pahvilaatikon ja vielä enemmän rottinkisen sängyn kanssa. Ne kun rakastaa järsiä juuri kyseisiä materiaaleja. Vois olla päivän aikana vauvan sänky silppua... emoticon Olen aikamoinen halimaan niin luulen, että todellisuudessa vauva voi hyvinkin nukkua meidän sängyssä jossain vaiheessa vaikka kuinka päätetään muuta.
 
Meillä pinnasänky on tarkoitus sijoittaa meidän makkariin meidän sängyn viereen, mun puolelle. Hyvässä lykyssä jos saadaan hankittua semmonen pinnari, mistä saa toisen laidan laskettua, niin vauvan siirtäminen omaan sänkyyn onnistuu tosi helposti, eli periaatteessa on ihan vieressä, mutta käytännössä kuitenkin omassa sängyssä. emoticon

Ja alkuun varmaan tosiaan vois laittaa vaikka sen äitiyspakkauslaatikon sinne pinnariin, jos tuntuu liian isolta muuten. Mutta kun ei oo vielä hankittuna sitä pinnasänkyä, niin jää nähtäväksi, niinkun tietysti käytännöt muutenkin, voihan sitä olla vaikka mitä suunnitelmia, mutta käytäntö osoittautuukin sitten joksikin ihan muuksi.

Meillä on semmonen talo, että keskikerroksessa on vain yksi makkari (nyt siis meidän makkarina). Alkuun ollaan siis kaikki siellä. Meillä on sitten yläkerrassa kyllä 3 huoneen verran lisää tilaa, mut sinne pitää kulkea kylmän rappukäytävän kautta, joten kovin pientä ei voi missään nimessä sinne yksin laittaa nukkumaan. Niinpä me jossain vaiheessa varmaan muutetaan yläkertaan nukkumaan koko konkkaronkka, ja vasta kun lapsi/lapset on riittävän isoja pärjäämään siellä keskenään, muutetaan aikuisten makkari takas alas. Siihen asti tuo nykyinen makkari saanee toimia vierashuoneena tai päivälepohuoneena tms. mitä nyt keksitäänkin. Mutta se on sitten sen ajan murhe...

 
Teidän talo kuulostaa ihanalta Jigglypuff !  Melkeimpä haluaisin olla käspäsenä katossa. emoticon
 
Kiitos Jenni90, kyllä tästä itekin kovasti tykätään emoticon

Parasta on ehkä kuitenkin tuo meidän privaattivessa, eli makkarin yhteydessä on meille ihan oma vessa, joka on vielä edellisten asukkaiden toimesta kaakeloitu tosi tyylikkääksi.
Kiva sitten vauvankin kanssa käydä pyllypyykillä, kun tuo vessa on tossa tosiaan ihan vieressä. Ja erityisesti raskauden alkuvaiheessa, kun oli koko ajan huono olo, oli kiva kun sängystä pääsee oksentamaan tuohon parin metrin päähän emoticon.
 
Ja tässä keskikerroksessa, joka siis muuten on oleskelukerros, on sitten toinen vessa, jota mies kutsuu asiakasWC:ksi, jota sitten vieraat käyttävät, kätevää. emoticon
 
Meillä on suunnitelmat vielä vähän auki.. Tällä hetkellä esikko (1v11kk) nukkuu pinnasängyssä, joka on meidän sängyssä kiinni.. Sieltä se sit yöllä aina omin avuin kömpii viereen.. :) Meidän ratkaisu luultavasti tulee olemaan perhepeti.. Esikko isukin vieressä, tai meidän välissä ja vauva pinniksessä minun puolella sänkyä, josta voin nostaa meidän sänkyyn tarvittaessa..! Mutta, sitten JOS esikko häiriintyy vauvan ääntelyistä yöllä, niin sit kai on poika yritettävä vieroittaa omaan huoneeseen..

(Tässähän on vielä sellainenkin mutta matkassa, että tällä hetkellä meillä on vasta yks makuuhuone, yläkerran rakentaminen on vielä vaiheessa.. ja mietin sitäkin, että voi tulla pojalle liian tiuhaan suuria muutoksia jos yhtäkkiä pitäis osata nukkua juniorisängyssä TÄYSIN uudessa omassa huoneessa YKSIN ja siihen vielä sisaruksen syntymä..)
 
En tiedä miten edes eksyin tänne, mutta juutuin kuitenkin lukemaan. Pakko sanoa Saigon, että olen kanssasi erityisen samaa mieltä!
Meillä tyttö nukkui mun kanssa samassa sängyssä jo ensimmäisenä yönä sairaalassa. Tuntui jotenkin luonnottomalta pitää vauvaa kopassaan ja erillään minusta koska se oli jo yhdeksän kuukautta ollut osa minua. Kolmen hengen huoneessamme meidä tyttö oli ainut, joka nukkui vieressä ja ainut joka ei itkenyt sairaalassa olon aikana. Kotona tyttö nukkui aluksi minun vieressäni, koska miestäni ajatus hieman pelotti. Hyvin pian mieheni kuitenkin huomasi juuri virittyvänsä vauvan taajuudelle nukkuessaankin ja tyttö siirtyi minun ja mieheni väliin. Kaikki nukkuivat paremmin kuin hyvin. Imetys tapahtui niin jotenkin automaattisesti, etten aamulla edes muistanut montako kertaa imetin tyttöä yön aikana.
Nyt tyttö nukkuu enimmäkseen omassa pinnasängyssään minun puolellani meidän sängyn vieressä, mutta monesti otan hänet vieläkin väliin nukkumaan. Esimerkiksi silloin tyttö nukkuu automaattisesti meidän välissä jos on kipeänä.
Tiedä sitten johtuuko se, että tyttö ei ole ikinä kärsinyt minkäänlaisesta eroahdistuksesta, vierastamisesta tai muusta vaivoista siitä että on saanut olla vastasyntyneestä asti niin paljon lähelläni. :)

Nyt kun meille on tulossa toinen lapsi ja remontoimme esikoiselle oman huoneen käyttöönsä niin ajatuksena on ollut siirtää hänet nukkumaan omaan huoneeseensa sen jälkeen kun on täyttänyt vuoden. Saa nähdä miltä tämä järjestely sitten tuntuu. En kuitenkaan usko, että se ainakaan tytön puolesta tuottaa mitään ongelmaa.

Jokainen tekee niinkuin itsestään parhaimmalta ja luonnollisimmalta tuntuu! :)
 
Kiva kuulla LauraElina, että teillä perhepeti on toiminut ja olette tykänneet. Ja tietty, että lapsikin on tykännyt! Tuo meilläkin olisi toive, että vauva nukkuisi ensialkuun vieressä ja sitten siirtyisi sänkymme viereen omaan sänkyynsä nukkumaan.emoticon
 
Viirukhan joo kun ei meidän esikoisten ikäiset oikein malta edes nukkuessa olla rauhassa.  :D ootteko hankkinu jo sängyn teidän sängyn viereen? Toimiiko? 

Meillä ei yksinkertaisesti tule mitään, jos  Turo-Eemilin yrittäis meidän väliin ottaaa. Ei kertakaikkiaan. Ja täytyy nyt tähän sanoa, että ei meilläkään olla koskaan vierastettu eikä koskaan ole ero ahdistusta ollut.... Vaikka on aina  nukkunut omassa sängyssä yöt ja nukkuu edelleenkin. Joten ei sekään siihen liity.  Ja kyllä meillä poika saa enemmän kun liikaakin läheisyyttä ja syliä....
Meillä asiat toimii näin parhaiten ja oikein tyytyväisiä ollaan. 
Nykyään meillä esikoinen vetää 12-14 tuntia unta palloon öisin sanomatta sanaakaan. 
 
Takaisin
Top