Vauva, koti ja arki!

1. Kestoja 6-8 ja kertsejä 2-5, määrä riippuu ihan tuleeko kakkoja, ollaanko liikenteessä vai kotona jne.

2. Kerta tai max. kaksi viikkoon kylpy tai suihkussa käynti. Kakan yhteydessä tietty pyllypesu, jos ei ole sellaista tilannetta ollut (tyttö on ollut vähän panttaaja) niin iltapesulla pylly + kädet, nassu ja kaula. Kosteuspyyhkeitä käytän todella harvoin, jotenkin hirvittää viedä sellaisia kemikaaleja sukupuolielinten lähelle... Pissahan on vauvalla hoitavaa, joten pelkkien pissavaippojen yhteydessä ei edes ole tarvetta "pestä" mitenkään.

3. Pyykkäys parin päivän välein, siivous kerta viikkoon, tavaroiden järjestelyä ym. toki päivittäin. Ruuanlaitto ja kaupassa käynti välillä vauvan kanssa kahdestaan, välillä koko perhe.
 
1. Meillä menee 6-8 vaippaa (kertsiä) päivässä.

2. Neidin kylpypäivät on keskiviikkona ja lauantaina, aamuin ja illoin on pikkupesut silmät, kasvot, kädet ja jalat ja peppu sekä kädet aina ennen ruokailua ja ruokailun jälkeen kädet ja kasvot. Ja tietysti kakan tultua on pepun pesu.

3. Mä teen meillä kaikki ruoat, mies ei osaa. Koiran mies vie kahdesti ulos ja me neidin kanssa kerran. Mä pesen pyykkiä päivittäin ja sama on astianpesukoneen kanssa, mä yleensä sen tyhjennän. Siivotaan yhdessä, mies ainakin imuroi ja joskus tekee koko viikkosiivouksen.
 
No mie oo miettiny tuota kosteuspyyhkeiden käyttöö pissavaipan vaihdon yhteydessä. Oon pyyhkiny sen takia ku käytän perujauhoja pojan nivusissa, imee kosteuden ni on ees hetken kuiva iho vaipan vaihdon jälkeen, tarvii vaa se pottujauhotöhnä pyyhkii pois kun vaihtaa vaipan. Pitää varmaan sit vähentää perunajauhojen ja kosteuspyyhkeiden käyttöö jos kerta pissa on vaa hyväks iholle.
 
No juu, sellasta töhnää ei ehkä saa ihan tosta vaan sipastua pois. :grin Mä oon monesti miettinyt tota perunajauhojen käyttöä, mutta jäänyt aina vaan seuraamaan ihon kuntoa eikä se ole mitenkään pahemmaksi mennyt niin on sit jäänyt jauhot laittamatta. Pissahomman mulle vannotti vauvojen kanssa töitä tekevä ja sitä olen noudattanut. Hyvänä on iho pysynyt! :cool:
 
Olin jo tänne kirjoittavinani, minne lie hävis... No mutta joka tapauksessa... minä en käytä myöskään kosteuspyyhkeitä, jos vaihdan pissavaipan, ellei ole juuri pissannut ja iho sen vuoksi märkä tai ole tullut vaipasta yli. Talkkia saattaa jäädä taipeisiin edellisestä vaipanvaihtokerrasta (harvoin kyllä käytän). Kakan jälkeen pesu ja tarvittaessa kosteuspyyhkeellä vielä pyyhkäisen. Neuvolassa just ihoa kehuttiin eli jatkan samaan malliin.
Kylvyssä/suihkussa esikoinen alkoi käydä joka toinen päivä vasta 1-vuotiaana ja nyt 2,5-vuotiaana käy päivittäin, etenkin kesällä, mutta hiukset pestään shampoolla joka toinen päivä.
 
Mie oon miettiny kylvetetäänkö liian usen ku melkein joka ilta kylpyilta, ehkä 6 kertaa viikossa. Poika tykkää olla kylvyssä, niin pitkään pidetään ku omat kädet jaksaa kannatella (ei kylpytukea eikä istu vielä) eli ehkä 5-10 min kerrallaan. Sillon alkuunhan oli ohje että kerran tai kaks viikossa, useemmin jos iho ei oo kuiva. Meillä ei oo ollu ihon kanssa mitää ongelmia ni sen takia kylpee usein. Joka toiseen tai joka kolmanteen kylpyyn oon laittanu öljyä ja hiukset pestään kerran viikossa tai harvemmin. Kylpykerrat on vähitellen lisääntyny, varmaa 3kk iässä oli vielä 2 kertaa viikossa. Tarvii varmaan neuvolan mielipide tähänkii kysyy ens viikolla :grin
 
1. Meillä menee kertsejä hyvin vähän, vähimmillään 3/päivä. Välillä käytin kestoja satunnaisesti kerran päivässä, kun uskoin ettei sinä päivänä(kään) kakkaa tulisi. Aamuvaippa on yleensä ollut tosi raskas, kun yöllä en pissavaippaa vaihda. Seuraava vaipanvaihto klo 14-16 ja sitten illalla ennen nukkumaanmenoa, mikä on selkeästi lyhin väli, tulee kovin kevyitä vaippoja siinä.
Jos tulee kakka, niin sitten vaippa vaihdetaan heti. Nyt kakkaa on tullut vähän enemmän, joten enimmillään on mennyt 5 vaippaa vuorokaudessa, yleensä 4. Mitään niskakakkoja ei ole koskaan tullut.
Pissan määrä on meillä selkeästi vähentynyt kiinteiden aloituksen myötä, ja olenkin miettinyt että pitäiskö pojan juoda enemmän.

2. Alkuun meillä kylvettiin päivittäin, koska sain silloin parhaiten hierottua pojan vatsaa ja lämmin tuntui rentouttavan poikaa. Pyllypesuja teen aamuisin (kun pissa ollut kauan vaipassa) mutta mies ei. Aamuisin käyn myös kostealla ja perusrasvatulla pumpulilapulla pojan kaulan ja kainalot. Käytän myös puhdistuspyyhkeitä pojan iholle.
Valitettavasti meillä oli varsinaisesta kylvystä parin viikon tauko, ja kun koitin kylvettää poikaa, se huusi ja pelkäsi... No, suihkussa sujui vielä hyvin, kunnes seuraavalla viikolla sekään ei ollut kivaa. Poika tarrautui olkapäähän ja oli peloissaan :eek:
Olis pitänyt päästä aloittamaan vauvauinti 3 kk iässä....

3. Siivous?
Imurointia on useampi kerta viikossa tiloissa joissa oleskellaan päivisin, makuuhuoneet näkee imuria harvemmin. Keittiön pinnat tulee siivottua useimmin.
Täytetään ja tyhjennetään tiskikone miehen kanssa aika puoliksi. Molemmat tekee myös ruokaa. Pyykkiä ei tule pestyä ihan joka päivä, toisaalta jonain päivänä voidaan pestä enemmän (esim. lakanat ja pyyhkeet).
Haluan myös hetken itselleni päivässä kuten DT. Nyt kun mies on lomalla, tämä ei oikein toteudu. Mies on niin pahuksen energinen, ettei siinä voi istahtaa ja uppoutua kirjaan tai ohjelmaan kahvin tm. kanssa.
Kauppareissua en koe kotihommiksi, siellä käyn jopa ihan mielelläni.
Aika paljon aikaa menee pojan ruokailuihin nyt kiinteiden myötä: aamu- ja iltapuuro, kahdesti liha-kasvissose ja jälkkäriksi hedelmäsose, kerran kasvissose ja (tarvittaessa lisäruokaa ja) maitoa.
 
1) vaippoja menee päivästä riipuen 7-10, suurimmaksi osaksi kertsejä, sillä kaikki kestot mitä meillä on falskaa lahkeensuusta vaikka mitä oon kokeillut. Vissiin vielä liian isoja meidän rimppakintulle. Äp:n totsbots sopivin.

2) kylvyssä noin kerta viikossa, iltasuihkussa päivittäin, ihan vaan vesipesu. Ruokailujen ja kakkavaippojen jälkeen toki paikallispesut. Uinti kerranviikossa, paitsi nyt heinäkuun tauolla.

3) muuta? No koska asutaan kahdestaan niin kaikki tarpeellinen; siivoukset, kaupassa käynnit, kissanhoidot, tällä hetkellä myös remonttiprojekti ja turhista tavaroista eroon hankkiutuminen, sitten mulla on kerta viikkoon terapia, nähdään kavereita kaupungilla 1-3x viikossa, vauvauinti viikottain ja silloin tällöin vauvajooga
 
Käytättekö siis pesuainetta? Meillä pestään vain vedellä. Hiukset aloin pestä esikoiselta vauvapesuaineella vasta noin vuoden iässä ja vasta reilusti yli 2-vuotiaana hiustenpesu lasten shampoolla. Hänellä kylpyveteen lisättiin aina pari tippaa vauvaöljyä hiustenpesun (vedellä) jälkeen, kun oli niin paljon hiuksia vauvasta asti. Nyt poitsulle öljyä harvakseltaan eli lähestulkoon vain vedellä pestään. Vauvan pesunesteellä pessyt hiukset vain pari kertaa, kun oli käytetty päänahkaan öljyä karstan vuoksi.
 
Meillä pelkkä vesipesu :) Ei olla öljyä edes käytetty. Poitsulla on hiuksia, mutta ei mitään tuuheita kutreja, niin en ole kokenut tarpeelliseksi :)
 
Meillä kylpyveteen lisätään aina hieman Sophie kylpyöljyä ja tarvittaessa pepun pesussa Natyn pesusaippuaa. Ja neidin ihon pehmeyttä aina neuvolassa kehuttu.
 
Meillä pestään hiukset vauvan shampoolla ehkä kerran viikossa tai harvemmin, silloin kun hiukset näyttää likaiselta. Pojan päätä silittelee millon kukakii ni käsistähän se lika hiuksiin tulee, pakko pestä siksi välillä kunnolla. Muuten ehkä joka toinen kylpykerta hiusten vesipesu.
 
Olen kerran pessyt pojan hiukset/pään pesuaineella. Taisi olla Dovea kun oltiin suihkussa ja sitä oli käden ulottuvilla. Poika haisi pahalta, en nyt tiedä mitä puklua/ruokaa oli päähänsä saanut. Pesun jälkeen on taas tuoksunut vauvalta.

Jos ihossa olisi ongelmia, pitäisi miettiä tarkemmin sen hoitoa. En usko, että omilla tekemisilläni on ollut mitään merkitystä meidän pojan hyvään ihoon.

Kylpyyn en ole laittanut saippuaa, mutta pyllypesussa saatan jotain käyttää. Tai sitten perusvoidetta saippuan sijaan. Sekin riippuu vähän siitä, mitä on käden ulottuvilla. Mitään hoitorutiinia ei siis ole.
 
Mä pesen kanssa ihan vaan vedellä, paitsi harvoin kun kakat jämähtänyt ihoon, niin oon pyllypesuun käyttänyt vauvapesuainetta, oisko meillä nyt ainua tällä hetkellä, se toimii myös meillä mun suihkusaippuana sekä kylppärissä käsienpesuaineena :grin
 
Meillä on ihon kans ongelmia ja neuvolasta sa ottiin et joka päivä pesut niin saa puhtaalle iholle rasvat laitettua (sibicort kuureittai ja essex plus päivittäin). Mutta ihan vedellä oon pessy.
 
Hiuksetkin ollaan tosiaan vedellä vain pesty ja hyvin lähtee puhtaaksi silläkin, paitsi se öljy. Meillä kysy, käytetäänkö vauvaöljyä kun niin pehmeä iho, mutta ei sitäkään käytetä kuin harvoin.
 
Täällä ei ollakaan hetkeen oltu, kun kännykällä en pääse kirjautuu jostain syystä, enkä jaksanut alkaa säätää...

Meillä arki rullaa rattoosasti, ja varsin tyytyväinen pikkuneiti on ollut koko ajan :) Enemmän nykyään kirjottelen facessa kun tosiaan aikaa ei enää tässä koneella roikkumiseen oo, ja mä koitan nukkua tarpeeksi et jaksaa yöllä heräillä (vielä sen 3-5krt)

megahyvää kesää foorumilaisille, perehdyn täällä postauksiin kun ehdin taas, gotta go! :greet025
 
Meilläkin pestään ihan vedellä vain yleensä. Vauvauinnin myötä ollaan alettu käymään enemmän suihkussa, mutta jos joskus teen pojalle kylvyn, niin sinne lorautan öljyä. Kylvetys on muutenkin jo tosi hankalaa, koska Oliver alkaa potkimaan vettä niin innoissaan ettei siitä pesemisestä enää tule yhtään mitään ja vesikin katoaa vannasta tosi nopeasti :grin Kylpeminen onkin enää pelkkää leikkimistä, peseytyminen tapahtuu suihkussa mun sylissä.
 
Mä en oo suihkuun uskaltanut viedä vielä, pelkään et liukkaana tipahtaa kaakelille!! :D Ehkä olis aika kokeilla...
 
Takaisin
Top