Vauva ja lemmikit

Sipsi

Näppärä viestien naputtelija
Marraskuun äidit 2019
Hei te, joilla on lemmikkejä:

Miten olette ajetelleet totuttaa lemmikkinne vauvaan? Millaisia rajoja aiotte pitää lemmikillenne, saako esim. kissa olla vauvan pinnasängyssä tai koira nuolla vauvan käsiä/kasvoja?
 
Me ei olla mitenkään erityisemmin koskaan totutettu lemmikkejä vauvaan. Kissat on meillä aina ollut varovaisen kiinnostuneita. Ovat käyneet haistelemassa vauvaa mutta pysyvät mielummin vähän kauempana. Koira nyt tietenkin on vähän enemmän kiinnostunut mutta kun meillä ei muutenkaan koira saa nuolla ketään niin ei ole sitten edes yrittänyt nuolla vauvaa
 
Tää onkin hyvä aihe, tai siis aihe, jota olen paljon pohtinut. Meillä on kaksi hyvin rakasta kissaa, ne on olleet mulle vähän kun mun ”vauvoja”, kun oikeaa ei ole tullut. Ovat luonteeltaan niin ihmisläheisiä ja kaikessa aina mukana. Toki vauvan terveys ja hyvinvointi on tärkeintä, mutta kyllä mä luulen, että kissoista ja vauvasta läheisiä tulee pian :)
Pyritään varmaan opettamaan, ettei pinnasänkyyn menisi hyppimään, ettei vaan satu. Muuten saavat kyllä nukkua vauvan lähellä.

Ja alussa täytyy varmaan totuttaa vauvan tuoksuihin, ihan jo synnytyslaitoksella ollessamme viemällä vauvan vaatteita kissoille :) Etenkin meidän toinen kissoista on vähän stressiherkkä jos muutoksia hänen elämässään tapahtuu...
 
Meillä kaks koiraa, terrierejä, ja esikoinen siis 1,5v. Tuotiin vauva kotiin niin että ensin menin itse sisään kun olin ollut monta päivää poissa, koirat saivat moikata ensin minua, ja sitten hain mieheltä vauvan. Laskin turvakaukalon maahan ja annoin koirien haistella. Ekana päivänä nuorempi koira oli vähän kierroksilla, rupesi haukkumaan kun vauva itki ja hormonihöyryissä olin itse ihan itkuinen että eihän tällaista sirkusta kestä kukaan :hilarious: mutta seuraavana aamuna kun herättiin niin nuorempi koirakin oli ihan kuin vauva olisi ollut meillä aina :smug: sen jälkeen tosi luonnollisesti on mennyt. Meillä koirat on saaneet vähän nuolaista vauvaa naamasta mutta on sitten nätisti ohjattu huomio muualle pian ettei nyt ihan pesemiseksi mennyt :woot: pikkaisen on pitänyt katsoa perään ettei koirat juosseet yli varsinkaan pikkuvauvasta j toiseen suuntaan ettei vauva ottanut koiria hännästä mutta muuten ei ole tarvinnut kyllä mitään stressailla, kyllä lapset ja eläimet sopivat ihanasti yhteen :happy:
 
Meillä on tosi vilkas koira joka edellisessä kodissaan sai hyppiä sängyillä ja jopa pöydällä. Pinnasänky ajateltiin koota hyvissä ajoin ja opetetaan ettei sinne mennä. Riippuu nyt vähän millaseen asuntoon muutetaan mutta lasten nukkumahuoneen ovelle laitetaan sellanen portti mistä saa koira mennä vaan meidän seurassa jos onnistuu. Oon tosi varovainen kun mäkin saan välillä tassusta naamaan kun tuo ei ymmärrä.. Eli selkeä ero lastenhuoneeseen missä saa luvan rauhottua tai sitten ei sinne mene. Toivottavasti koira tajuaa että ovat pieniä ja on varovaisempi.
 
Meillä valitettavasti koira saa lähtöpassit, kun vauva alkaa liikkua :sad001 Tämä on ollut selvä jo kauan ennen kuin vauvaa alettiin edes yrittää. Kyseessä on löytöeläinkodin kasvatti, joka on arvaamaton ja hermostuu helposti. On todella tarkka omasta tilastaan ja ei millään tapaan perhekoira. Luopuminen tulee olemaan vaikea paikka itselle, mutta vauvan turvallisuus tulee ensin. Alustavasti puhuttu, että koira pääsisi muuttamaan siskoni luo eläkevuosiksi
 
Meillä on jo vanha koira, joka on jo pennusta tottunut lapsiin. Koira on maailman kiltein, enkä usko että ongelmia tulee, paitsi jos meillä on ollut pieniä lapsia kylässä niin koira on kyllä heidän kimpussaan useasti ollut
 
Meillä on kaksi kissaa ja esikoinen kun saapui kotiin herra kissa aloitti syömälakon... ehkä vähän mustis oli tai järkyttynyt miksi Ei lähtenyt pois. Neiti kissa katseli kauempaa ja on muutenkin etäinen lapsiin. Herra kissa on nykyään aina lasten leikeissä mukana, joten luulen että ei enää järkyty niin pahasti tulevasta.
Pinnasänkyyn eivät koskaan tunkeneet.
 
Mulla 2 kissaa jotka ovat yhtä tärkeitä perheenjäseniä kuin ihmisetkin. Tärkein arvo, jonka aion lapselle opettaa, on kaikkien elävien kunnioitus ja hyvä kohtelu. En usko että mitään ongelmia tulee, luotan siihen että kissat vaistoavat miten toimia. Ja heti kun mahdollista otan muksun tallille mukaan, jotta tulee siedätystä. Koirat yms saa nuolla naamaa
 
Takaisin
Top