Vauva hoidossa

Nansu

Oman äänensä löytänyt
Onko kukaan ollu vielä vauvastaan erossa ja jos on, niin minkälaisia aikoja? Millasia hoitokokemukset oli ja millaset fiilikset itsellä?

Meidän Jimi on lauantaina päivää vaille neljäviikkonen ja aion jättää sen isäni ja äitipuoleni hoiviin ja lähtee tuulettumaan. En oo ollu tähän mennessä puolta tuntia kauempaa erossa vauvasta ja senkin vaan kerran, joten jännittää aika paljon. Nää neljä viikkoo on mahavaivoja itkevän vauvan kanssa ollu kyllä niin rankkoja, että odotan tota omaa aikaa ihan tohkeissani! Voi silti olla, että en pysty oleen poissa kun tunnin...
Suunnitelmissa on pumppailla maitoo varuiks, jos Jimille tulee nälkä, kun oon poissa ja otan myös pumpun mukaan, jos alkaa liikaa maitoo pakkautua rintoihin. Mut mitä muuta kannattais ottaa huomioon?
 
Mä olin kolme tuntia kampaajalla, kun meiän vaavi oli kahden viikon ikäinen. Lisäksi oon käyny salilla suunnilleen joka toinen päivä. Hyvin on isi ja vauva keskenään pärjännyt sillä aikaa ku oon poissa. Oon pumppaillut maitoa ja on saanu korviketta, kun ei tuo oma maito meinaa millään riittää.

Mä olen sitä mieltä, että jos on kerran lapsi yhdessä tehty, niin elämän ei tartte vauvan tuloon loppua. Mulla on ihana mies, joka haluaa täysillä osallistua. Meillä tää on toiminu ja kaikki on tyytyväisiä.
 
Mun äiti tuli meille vauvaa hoitamaan jo kun tyttö oli vasta neljän päivän ikäinen. Oli kyllä pakkorako kun mun oli päästävä nopeasti lääkäriin synnytyksestä tulleiden nirhaumien tulehduksen takia. Mies lähti kuskiksi, koska itse olin liian kipeä ajamaan. Meillä meni reissuun noin kolme tuntia ja olin pumpannut maitoa valmiiksi. Hyvin olivat pärjänneet, mutta mulla ehti tulla tyttöä ikävä. Jatkossakin aion hyödyntää tuota maidon pumppausta, että pääsen esim. salille. Ja heinäkuun alussa meillä on ystävien häät tiedossa ja tarkoitus olisi jättää pikkuinen hoitoon. Tosin voi hyvin olla, että mä en kykene vielä siinä vaiheessa olemaan yötä erossa tytöstä, joten mun osalta saattaa juhliminen jäädä vähän lyhyemmäksi..
 
Käytiin avomiehen kanssa katsomassa se uusin piraattileffa ja Papu (ikä sillon 2 vk) jäi siksi aikaa mummunsa ja tätinsä hoidettavaksi :) Mulla oli kauhee sisäinen taistelu, että pystynkö jättämään Papun kolmeksi tunniksi, mutta hyvin oli tytöllä mennyt. Noi hoitotädit on vielä päiväkodintäti ja sairaanhoitaja niin osasivat asiansa :D
 
pombomushu: Mekin käytiin kattomassa se piraattileffa ja vielä hyvällä omalla tunnolla. Tuntu hyvältä päästä hetkeks pois kotoo, kun en koskaan oo ollu mikään varsinainen sohvaperuna.

Tuntu kyllä vähän, et oon huono äiti kun tuntu niin hyvälle lähtee vauvan luota pois eikä hirveetä kiirettä ollu ees takas... Kaipa se "äitiytyminen" ottaa aikansa.
 
Meillä jäi kanssa poitsu isin kanssa kotiin vajaan kahden viikon ikäisenä, kun mulle tuli tärkeä meno. Hyvin oltiin täälläkin pärjätty, vaikka isi olikin saanut pissat päällensä. :D Melkein 3 tuntia olin pois ja mieli teki soittaa, että miten pärjätään! Täällä siis ei isä ollut vaihtanut kertaakaan vaippaa tms ennen tätä!

Mummin hoidossa oli eilen tunnin (tasan 2 viikon ikäisenä), kun kävin itse hierojalla.
 
Meillä lähtee pojat hoitoon joko huomenna koko yöks tai sitten vasta sunnuntai aamuna päiväks. Saadaan miehen kanssa vähän levätä ja keräillä voimia. Ajattelin et jos pojot menee huomena hoitoon yöks niin sit oon rohkee ja meen lähibaariin nauttiin oluen. Jos ne lähtee vasta sunnuntai aamuna niin sit aion vaan maata koko päivän. Ja luultavasti pestä ton pyykkivuoren tuolta pois ja saada noi pestyt pyykit kaappiin.. Vähän jänskättää jos pojat lähtee yöks pois et miten sitä osaa yön nukkua ku ei pojat oo herättääs...luultavasti herään automaattisesti muutaman tunnin välein..
 
Moi!

Mä kuulin villin jutun, että Suomessa on laitonta laittaa alle vuoden ikäinen lapsi yöksi hoitoon! En oo vielä etsinyt itse lakitekstiä käsiini, mutta lähde oli kuitenkin luotettava, eli ilmeisesti sellainen laki kuitenkin on, ainakin jossain muodossa. Aika melkoista, eikö! Ihan kun esim. lasta ei uskaltaisi viedä mummolaan yöksi.. huhhuh. Noh, täytyy etsiä se laki kuitenkin käsiin ja katsoa että mitä siinä oikeasti sanotaan. Tuskin kuitenkaan tuommoista seurataan, tai siitä mitään seuraamuksia ainakaan on, ellei sitten ihan joka yöksi laita ties mihin...  itse aion ainakin laittaa mummolaan alle vuoden ikäisenä edes joskus että saa itse levätä!
 
kameli: En pysty uskomaan, että tuollaista lakia on. Mutta kerro toki, jos jostain löydät.

Meillä ei pikkuinen ole ollut kuin isän hoidossa sen about puoli tuntia, kun oon käynyt kaupassa. Mä kun en oo vieläkään saanut aikaiseksi kerätä maitoa, tai pumpata talteen, enkä oo ostanut korviketta kaappiin (tänään lisäsin sen sentään kauppalistalle, et ehkä ens kerralla, kun käyn kaupassa!). Ja poika syö vielä niin epäsäännöllisesti, etten yhtään pysty veikkaamaan koska syö seuraavaksi.

Esikoisen kanssa suunnittelin, että tottakai opetan sen juomaan pullosta. Neidin ollessa n. 1,5 kk olinkin onnistuneesti illan (klo 17-23?) yksissä juhlissa mummin hoitaessa neitiä. Kun neiti oli 2kk yritin samaa uudestaan ja parin tunnin poissaolon jälkeen soi mun puhelin, että voisitko tulla kotiin, kun tää on huutanut 1,5 h putkeen suoraa huutoa, eikä tuttipullo vaan kelpaa. Ja tiedän, ettei mummi ihan helposti mua soita takaisin. Eli eipä neiti suostunut enää sen jälkeen pullosta juomaan.

Toivottavasti kakkosen kanssa pääsisin joskus jonnekin. Toistaiseksi poika on ollut helpompi kuin siskonsa, vaikkei musta siskokaan ollut vaikea. Ainakin aion jonkun harrastuksen (liikuntaa) aloittaa syksyllä, niin saa isä pärjätä kerran-pari viikossa lasten kanssa kotona muutaman tunnin.

Sen oon tosiaan oppinut jo ekan kanssa, että kaikki ei mee niin kuin suunnittelee.
 
Nyt on pakko tunnustaa (taas).. Kaveri haki pojot puolen päivän aikoihin.. ja me lähettiin sit samalla oven avauksella tohon mein ostarille, kyllä muuten maistu olut tuopista hyvälle. Tän jälkeen sit käytiin vuokraan pari leffaa ja ostaan mässyy.. Pitsat on tilauksessa. Kyllä tekee hyvää vaikka poikia onkin jo kova ikävä.. Saan ne sit taas illalla kaikkuun.. :D :D Ukko jo meinas kaverille lähettää viestin et miten menee, mut kielsin koska kyllä sieltä soitetaan jos hermo menee.
 
Tääläki olis ensimmäinen isinhoitoiltapäivä tiedossa.. Vähän tahtoo jännittää miten se tytön kans pärjää mun parturissa oloajan.. Ens viikolla olis aika.. Ehkäpä täytyy alkaa oikeen opettamaan mitä pitää tehdä.. Vaikka kyllä tuo hoksaa vaipan vaihdon ja ruokahommat ja näin.. MUTTA tänään taas näytti osaamisensa kakkavaipan kans:D Raukka, ei osannut nostaa vauvaa oikein syliinsä että saisi pestyä peppua.. En oikein tiedä miten se vauvaa piti mutta aivan kummallisesti se oli ja ei tiennyt miten laittaa se hoitotasolle takasin kun jouduttiin vaihtamaan sitte että minä näytän sadannen kerran miten se käsi on sielä alla :D Täytyy vaan toivoa että silloin ei olisi ruikkelia vaipassa ja neiti nukkuisi koko ajan.. Vaikka toisaalta, olis hyvä että tyttö olisi hereillä että isäkin joutuisi tekemään jotain :) Ja vielä itsellä se, että miten mä voin olla sen ajan pois kotoa :) Koska vieläkään en ole ollut ilman tyttöä missään ja jos jossain ollaan käyty, kaupungissa tai kaupassa, on kumpikin ollut mukana, mies ja vauva :) Nyt on siis pakko jo ensimmäistä kertaa lähteä ilman muita, tekee kyllä hyvääkin liikkua jonnekin yksin. Pitää vaan pumppailla tota maitoa sitä mukaan että pärjäävät kotona :) Ja pakkokin mennä parturiin kun ristiäiset ne vaan lähestyy uhkaavasti koko ajan, sais edes olla ihmisen näkönen ku kuitenki kaikki räpsii kuvia :D
 
Kameli: mä en usko et tuollainen laki on olemassa kun ne kuitenkin neuvolastakin sanoo et pitää pyytää apua vauvan hoidossa sukulaisilta et itse saa levätä... tainnu kyl tää sun luotettava lähde vedättää sua.. Tai sit ymmärtänyt väärin ku alle vuoden ikäistä lasta ei saa suomessa viedä päivähoitoon (eli päiväkodit ei ota alle 1 ikäistä lasta vastaan) .. ja laps joka on rinta ruokinnassa ei SUOSITELLA laitettavaks koko yöks hoitoon... Siinäkään ei ole lakia joka sanoo ettei saa.. Kaikkihan tekee omalla tyylillään... itse en laittaisi alle 3 kuukauden ikäistä lasta yö hoitoon.. Mutta se olen minä.. muut tekee niinkuin itse näkevät parhaaksi itselleen ja lapselleen.. :)
 
Meillä lähti pojut yökylään tänään.. ite mennään huomenna perästä.. Tää mamma lähtee kohta nauttimaan terassille oluen, tai kaksi. Tuntuu oudolta olla kotona kun ei oo jompikumpi pojista huutamassa!! :D Saa nähä miten sitä osaa nukkua kun pojut ei oo kotona..
 
Meillä olis lauantaiksi kummi lupautunu tulemaan kattomaan tyttöä illalla.. Ku täälä on noi Tnagomarkkinat ja tos uudes yökerhos on jotkut sisäpihafestarit nii huvittais kovaa mennä sinne... MUTTA tässä on se vaan että maltanko lähteä ja ottaa pari sidukkaa vaaaiiii.. jäänkö märehtimään kotia ja seuraavana päivänä ottaa aivoon ku en lähteny. Toki hyväähän tuo tekis lähteä miehen kans pois kotoa, eihän se oo ku 5h mitä on poissa... Kuitenki ajattelin nukuttaa tytön ennen lähtöä.. Huoh... Saa nähdä mihin tulokseen tuun.. Onneksi kummi on varautunu että tulee hoitamaan tyttöä, vaikka taisi sanoa että vois joka tapauksessa tulla kylään että väliä ei oo vaikken lähtisikää :) Saas nähä miten tän mamman käy :)
 
Meillä Heta ja Juho menee mamman ja papan luo hoitoon 22-24.7 kun mie lähen mieheni kans viikonlopuksi Pudasjärvelle autotapahtumaan...Juho on kans ollut ihan vauvasta mammalla hoidossa samaten 3 veljeään...Mulla on vaan sellanen eroahistus mitä lähemmäksi tuo viikonloppu tulee...
 

Meillä oli lauantaina tyttö hoidossa kun oltiin kavereiden häissä. Vietiin yhden aikaan typy anopille ja haettiin illalla kymmeneltä. Oli mennyt tosi hyvin, tai näin meille ainakin kerrottiin:) Olin kerännyt omaa maitoa pakkaseen jonkin verran ja niillä olivat pärjänneet. 

Oli kyllä hirmu kiva pitkästä aikaa vähän panostaa omaan ulkomuotoonsa ja viettää aikaa miehen kanssa ilman vauvaa. Vaikka tietty olikin ikävä ja pari kertaa piti soittaa anopille ja kysellä miten menee...

Mua kyllä hiukan huvitti kun aina tasaisin väliajoin luotiin miehen kanssa toisillemme vihjailevia katseita ja sopivan tilanteen tullen luikittiin juhlatilan yläkerrassa olevaan makuuhuoneeseen, laitettiin ovi lukkoon ja mies auttoi multa mekon pois....Ja sitten me PUMPATTIIN MAITOA:D:D Tuli kyllä niin vahvasti sellainen olo, että ei hitto mä oon nyt äiti!!

 
Hahaa Sintura, hyvä läppä tuo yläkerran huoneeseen karkaaminen :D Me ollaan oltu vaan kerran kesäteatterissa ja sitten muutamia kertoja isolla kauppareissulla ilman vauvaa. Hyvin täällä on sillä aikaa mummin kanssa aina pärjätty. Vauva tuntuu olevan niin vieraskoree, että aina muiden ihmisten kanssa käyttäytyy kauniisti kuin enkeli, nukahtaa saman tien syöttämisen jälkeen tai seurustelee ja jokeltelee. Hyvä juttu, uskaltaa jättää paremmin hoitoon. Ens torstaina olis tarkotus mennä kaksin leffaan... käytiin jo kumpikin erikseen kerran, aika huvittava kokemus. En tiedä koska ekan yön uskallan jättää vauvan yksin hoitoon. Mutta eiköhän sekin päivä vielä joskus koita vaikka nyt ei uskois.
 
Meillä oli poika jo viikon vanhana muutaman tunnin mun äitin kanssa kun ite piti käydä asioilla ja hyvin oli menny, poika oli vetäny sikeitä koko ajan. Nyt on ollu viikossa muutaman illan vaan isin kaa ku ite oon käyny lenkille tai laitattamassa kynsiä tai ripsiä tai mitä millonkin :) Anopillaki on ollu muutamaan kertaan ku ollaan miehen kanssa käyty leffassa tai jossain.

Nyt aateltiin 3 viikon päästä antaa anopille yökylään ku ite lähetään vähä viihteelle ;). Uskon että hyvin menee ku kaikki muutki kyläilyt on sujunu niin hyvin. Ja kun en imetäkkään nii korvikkeilla sujuu ruokailuki hyvin.

Mulla ei mitään kauheita eroahdistuksia niin oo vaikka pojan jätänki hoitoon. Tottakai vähä on ikävä ja ihana taas ku sen saa kotiin, mutta oon kyllä huomannu miten aina virkistää ku jossain käy ihan itekseen :)
 
Mulla ei myöskään mitään ihan hirveetä eroahdistusta poikiin ollu kun ukon kanssa viihteiltiin.. Kummi laitto pari kertaa kuvan kera viestin et kaikki hyvin.. Ja tosiaankin luotin siihen että pojut oli hyvässä hoidossa.

Ja mä luulin et kun pojut on ekan kerran yöhoidossa niin mä oisin kokoajan soitelees et miten menee.. :D
 
No hyvä ettei muillakaan tee niin pahaa jättää vauva hoitoon. Just stressasin miehelle et oonko jotenki epänormaali ku niin "huolettomasti" voi jättää hoitoon, mut tosiaan kans tiedän että kyllä se anoppi osaa pojan hoitaa, varmaan huolehtisin enemmän jos olis joku kokemattomampi hoitaja :)
 
Takaisin
Top