Vauva-arki

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Maeri44
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Meillä syödään 3- 3,5h välein, eli syötetään, nukutaan/seurustellaan :) Parina kolmena edellisyönä tuntuu että on menny hieman rytmit sekaisin.. nimittäin ollaan tyttö riepu saatu nukkumaan vasta klo. 1-3 välillä yöllä kun tuntuu että sattuu justiinsa tuo virkeä aika tuolloin.. Mitenhän sen saisi muutettua? kun tuntuu ettei toista raski pitää päivällä väkisin hereillä... :/ Paljonko teillä on vauvat hereillä vuorokaudessa? Meillä esim. herättiin tänään syömään n. 10.30, syötiin ja sitten pikkanen nukahti sen jälkeen ja nukkui n. puoli kahteen jolloin syötin seuraavan kerran, sitten lähettiinki kyläileen ja kylässä oltiin oikeastaan hereillä koko ajan, pientä simahdusta lukuun ottamatta, sitten taas syötiin neljän jälkeen ja simahti automatkan ajaksi (15min) ja kun kotia päästiin heräs ja syötin vähäsen ku jäi kylässä imetys hieman "kesken", no sitten nukahti vasta kaheksalta.. elikkö käytännössä ollut hereillä melkein koko päivän.. noh tämähän voi olla hyvä homma tulevaa yötä varten mutta voiko jo 6viikkoiset olla näin paljon hereillä vai onko sekin niin yksilöllistä.. :)

Huomasin nyt vasta Luckyn parin päivän takaisen tuskastelun ulkonäköasioista ja pimppahuolet.... 

Hei! IHAN VARMASTI palaudut vielä ihan normaalin näköiseksi, eikä siihen mene kuin kuukausi, pari. Luulen että ne superpallot saattaisi olla tosiaan turvotusta niinkuin sanot, tai vielä todennäköisemmin suonikohjuja: sillä alueella kulkevat laskimot on päässeet turpoamaan MUTTA se kyllä korjaantuu ajan myötä.

Joskus havoin naisille jää hävyn alueelle tai vaginaan jotain pysyviä isompia muutoksia - joko toiminnallisia (voi olla että tulee kipua yhdynnässä tai virtsanpidätysvaikeuksia) tai esteettisiä (on vain oudon näköinen). Näitä kyllä myös korjataan leikkauksin, ihan vakavasti otetaan ne ulkonäöllisetkin huolet ja apua on saatavissa. Mutta meillä ei ole mitään syytä uskoa että just sinä tarttisit sellaista hoitoa, aikaa on kulunut niin vähän, että on kaikki syyt uskoa että olet ihan niinkuin suuri enemmistö ja aika korjaa ennenkuin uskotkaan. Tsemppiä!! 

Pitää nyt koitaa muistaa kerätä maitoa joka imetyksellä kun liivit märkinä saa muuten olla. Eilen illalla tuli toisesta imetyksen aikana kerättyä 40 ml... 

Minä pidän kirjaa syötöistä ja unista, suunnilleen-ajat siis kirjaan vihkoon niin voi seurailla rytmiä ja syömisiä, muisti kun pelaa n. 2 minuuttia... ;) 

Viime yö saatiin nukkua jopa 3 tunnin pätkiä, paitsi 6-8 neiti oli hereillä ja inisi ja ähisi ja piti pikkuisen kiukutakkin jos en nostanut viereen. Taisi osua valvonta-aika tuohon poikkeuksellisesti. 

Neiti on yleensä pari kertaa päivässä pari tuntia hereillä, syö silloin 3-4 kertaa ja seurustellaan muutenkin. Unet kestää 1-3 tuntia, kerran on nukkunut melkein 5 tuntia mutta tietenkin illalla kun itse valvottiin vielä :D 

Joku kyseli nukkumisista päivällä ja yöunista: luin että mitä paremmin vastasyntynyt nukkuu päivällä, sitä paremmin nukkuu myös yöllä. Illalla voi antaa myös syödä ihan reilusti usein, iltaisin maitoa muodostuu hitaampaa ja on rasvaisempaa joten rauhoittaa pidemmille yöunille paremmin. 

Mullakin oli mennyt jotenkin ohi toi luckyn tarinat...

Itellä on juurikin pidätys vaikeuksia. Jos et heti mee vessaan kun on pissi hätä niin voi lirahtaa housuun. Kerran kun nauratti kovasti niin tuli huosuun. Onneksi oltiin kotona silloin, tosi karmivaa.
Ulkopuolin olen sormella tuota haava aluetta tunnustellut, tuntuu vähän erikoisemmalta mitä normaalisti, mutta ihan siistin näkösen kätilö oli saanut tikattua. :)

Me viime viikonloppuna varovasti kokeiltiin petipuuhia, kieltämättä pelotti tosi paljon. Onneksi mies oli että sanot heti jos sattuu tai tuntuu pahalle, niin mentiin tosi varovasti. Ja ei itellä ainakaan pahoja tuntemuksia ollut. Vähän löysähköltähän paikat tuntui, mutta eiköhän ne siitä vähän vielä palaudu. :)

mistä voi johtua ku vauvan silmäkulmaan ilmesty tänään verisuonia. Ilmeisesti ne on katkenneita ja se kulma vähän punertaa..? Google sano vaan et jos oksentaa rajusti tai itkee tai muuta vastaavaa niin saattaa paine niitä suonia katkoa mutta ei oo poika tehny mitään semmosta ? Oon jo ihan vainoharhanen et mikä suoni siltä päästä on katkennu!!

Tukka rupee olee jo aika pitkä..millonhan sais vähän takaa lyhentää ennen ku on samanlainen takku tukka ku äitillä?  emoticon

Miten teillä sujuu yöt? Meillä on nyt toinen ähinä-puhina-yö takana... Alkuyön nukkuu hienosti mutta jossain vaiheessa alkaa kauhea mekkala. Ähinää, tuhinaa, ininää, jopa kakomista ja tuntuu että hengityskatkoksia... Tänä yönä alkoi jo kolmen aikaan ja oikeastaan vasta nyt kahdeksan aikaan rauhoittui. Nukkui kyllä välissäkin mutta metelin kera. Ei itke mutta saattaa kitistä ja pieni parku pääsee siinä vaiheessa kun lopulta kunnolla herää ja nostan rinnalle.

Ilmeisesti tämä mekkalointi on kuitenkin täysin normaalia ja menee ohi itsestään, ainakin googlella löytyy paljon samaa pohtineita ja vastaukset ovat aina: "Niin meilläkin, on ihan normaalia. Korvatulpat on jees". Pitää tänään kuitenkin aloittaa tuo Cuplatonin antaminen joka aterialla, eilen annoin pari kertaa mutta en kaikilla kerroilla kun tuntui turhalta.

Hiukan huolettaa kuitenkin kun mies on ollut koko viikon kauheassa flunssassa ja itselläkin lieviä oireita, kun nyt vaan ei tyttö tulisi kipeäksi :/ 

Meillä kyllä nukutaan onneksi yöt melko hyvin. Oli jopa kolme yötä kun nukkui yli kuuden tunnin pätkät, sitten se ylellisyys loppui ja nyt heräillään n. 2-5h välein mutta yleensä yö menee kylläkin yhdellä herätyksellä. Tarkoittaa kylläkin että vika syöttö on vasta 23-01 aikaan.

Tuhinaa on kyllä täälläkin jonkin verran. Olen sitten tarkistanut niistäjällä että olisko nenussa jotain "ylimääräistä"ja melkein aina on knölli sieltä tullut...milloin isompi milloin pienenpi!! Ja toisinaan siellä rohisee maidon jämät ja uudelleen kunnon rohtäisyt niin helpottaa.

Mä olen alusta asti imettänyt niillä rintakumeilla, nyt eilisestä asti nännit on kumista huolimatta ihan pirun kipeät!!! Sattuu julmetusti imetys. Nukkumaan mennessä laitoin oikein kunnon kerroksen bepanttenia ja auttoi hiukan. Yöllä imetin sitten vain vähemmän kipeestä rinnasta ja mies antoi pullolla lisää ja annoin toisen rauhoittua yön yli mutta aamulla se olikin ihan yli täysi!!! Vaikka muulloinkin on ollut pidempi syöttöväli niin nyt oli aivan uusi tilanne. Sitäkö se kipeily enteili? Jos vain maitoa alkoi nousta enempi kun tyttökin parina päivänä imenyt rintaa oikein tunteella
emoticon
Miten teillä vauvat kakkii? Meillä kun tota tavaraa tulee lähes joka vaippaan..ja vaippoja menee päivässä ainakin kymmenen!!

Meillä kyllä nukutaan onneksi yöt melko hyvin. Oli jopa kolme yötä kun nukkui yli kuuden tunnin pätkät, sitten se ylellisyys loppui ja nyt heräillään n. 2-5h välein mutta yleensä yö menee kylläkin yhdellä herätyksellä. Tarkoittaa kylläkin että vika syöttö on vasta 23-01 aikaan.

Tuhinaa on kyllä täälläkin jonkin verran. Olen sitten tarkistanut niistäjällä että olisko nenussa jotain "ylimääräistä"ja melkein aina on knölli sieltä tullut...milloin isompi milloin pienenpi!! Ja toisinaan siellä rohisee maidon jämät ja uudelleen kunnon rohtäisyt niin helpottaa.

Mä olen alusta asti imettänyt niillä rintakumeilla, nyt eilisestä asti nännit on kumista huolimatta ihan pirun kipeät!!! Sattuu julmetusti imetys. Nukkumaan mennessä laitoin oikein kunnon kerroksen bepanttenia ja auttoi hiukan. Yöllä imetin sitten vain vähemmän kipeestä rinnasta ja mies antoi pullolla lisää ja annoin toisen rauhoittua yön yli mutta aamulla se olikin ihan yli täysi!!! Vaikka muulloinkin on ollut pidempi syöttöväli niin nyt oli aivan uusi tilanne. Sitäkö se kipeily enteili? Jos vain maitoa alkoi nousta enempi kun tyttökin parina päivänä imenyt rintaa oikein tunteella
emoticon
Miten teillä vauvat kakkii? Meillä kun tota tavaraa tulee lähes joka vaippaan..ja vaippoja menee päivässä ainakin kymmenen!!

Mulla parani tuo toinen nänni vissiin ihan itsestään kun käytin muutaman kerran rintakumia, muistin joka imetyksen jälkeen 'rasvata' maidolla ja tein pari bepanthen-käsittelyä. Varmaan löytyi se oikea imetysasentokin sitten kun ei enää ole yhtään kipeä :) 

Meillä on kans kakat käytännöllisesti katsoen joka vaipassa, ei ole tässä 2,5 viikon aikana tullut montaa pissavaippaa vaihdettua. Ruoka ainakin menee sitten perille ;) 

Minäkin putsaan nenun säännöllisesti; suolatipat + fridalla imu ja aina sieltä on tullut kökkö. Mutta tää rohina ja muu ääntely ei tule nenästä vaan syvemmältä ja pelottaa hiukan että meinaa sitä flunssaa tehdä. Maitohappobakteeria saa joten toivottavasti ei tule tauti päälle :( Ens viikolla on neuvola, pitää siellä kysyä mistä tuo johtuu vaikkakin toivon ettei tuo jatku ja unohdan autuaasti koko homman... 

täälä autto kipeeseen rinnanpäähän se että pidin ihan vuorokauden tauon imetyksestä, pumppailin vaan, ja seki meinas tehä liian kipeetä. ja sit maidonkerääjää oon nyt pitäny siinä koko ajan, ku sen verta herkkä on jos osuu johki. nyt siitä pystyn jo ihan normisti imettään. rintakumi ei meilläkään sitä kipua taittanut :(

cuplatonista puhuttiin eilen äitin kanssa, ja oli aika tiukka mielipide äitillä.. oli ite testannu sitä, ku pikkuveli oli vauvana vaan huutanu enempi sillon ku sai cuplatonia. no äiti sano, et ku oli testannu sitä, nii teki mieli itekki huutaa aina ku oli hajottamassa mahassa sitä kaasu kuplaa..et kuulemma sattu aika pirusti. mut kaippa tuokin on yksilöllistä.

meillä kans kitinä lisääntyny, johtunee d-vitamiinista, vielä ei masu oo tottunu täysin siihen. mut ei tytsy oo kyllä viel koskaan kurkku suorana huutoa esittänyt, (koputtaa puuta), nii uskosin et menee ajan myötä ohi, kuhan vaa elimistö tottuu tuohon uuteen mömmöön.

tänään onkin kylpypäivä, tyttö tykkää hirveesti! pitää vaan olla lämpöstä vettä, se suositus lämpö oli liian koleeta neidille :) mites muitten lapsoset tykkää ammeilla?

herran jumala ku oon huono äiti!! liukastuin tänään mattoon vauva sylissä ja lensin ihan selälleni!! onneks vauva alko heti itkemään ja rauhottu nopeesti syliin. muutenkin on normaalin oloinen ei tullut kuhmua tai muutakaan merkkkiä vielä ilmennyt kuin säihkähdys. itellä vieläkin syke jossain 150 vaikka jo pari tuntia kulunut. täyttyy seurata vointia ja yöllä herätellä jne..vissiin viim 24h ilmenee jos aivotärähdys tai muuta. ite onneks otin pahimman iskun vastaan ja vauva meni refleksillä sykeröön ja painoi päänsä rintaa vasten jne.  aivan hirveä olo tuli siitä ja kauhea huoli emoticon täytyy hiukka varovaisempi olla! onneksi googlen mukaan en ole ainut jolle näin on käynyt ja luultavasti tulee monta kolhua vielä, mutta ei kyllä yhtään enää mun aihettamana!!emoticon  kaveri tuli just ovesta sisään ja se sano että vauva pysy kyllä mun sylissä koko ajan että ei varsinaisesti lattiaan osunut..voi että ku ottaa sydämmestä emoticon

Meidän neiti tykkää kyllä kans kun sitä kylvettää! :) ilmaisee kyllä jos vesi on liian "viileää" :D 

Käytiin tänään neuvolassa, tyttö 6vkoa .. pituutta huikeat 54,5cm ja painoa 4,2kg :) hyvin kasvaa siis!!

Kävin tänään ostamassa ristiäismekon, kerman värisen, kylläkin lyhyt hihainen, ei kait tuo nyt haitanne kun laittaa sinne bodyn alle. :) se vaan oli niin sievä!! se varmaan on jokaisen oma asia haluaako siihen laittaa vaal.pun nauhaa, itse aattelin jättää pois ja laittaa tytölle vaal.pun pannan päähän :) onkohan ihan huono ajatus? ois ollu kyllä kiva joku suvun kastemekko mutta kummaltakin puolelta ne on hukka teillä! :( joko teillä on nimet pienokaisille tiedossa? :)

onko muilla paremmin tietoa vauvan silmien karsastamisesta? neuvolan täti meinas että karsastais vähän, oisko kuitenkin näin pienille vauvoille ihan tavallista?? :)

Jokohan tänne ketjuun kehtais jo kirjotella kuulumisia..

Paljonkohan vastasyntyneiden pitäsi oikein nukkua...? Tämä tyttö (tänään kokonaista 5 päivää vanha) ei nuku päivisin ollenkaan vaan on ollut tänäänkin hereillä aamukahdeksasta ja koko ajan haluaa rintaa ellei muuta hyssytystä. rintaa syö vähintään 15 min välein - eipä tässä muuta ehi tekemään ku istumaan imettämässä. nännit ruvella...

Tyttö aivastelee tosi paljon. onko muilla ollu sellaista?

onneks poika vaikkuttaa tosi normaalilta ja on ehkä normaalia reippaanpi ollut muutenkin tässä jo pari pvä! huomaa ettei enää ihan niin vastasyntynyt ole vaan rupee jo vähän vähemmään nukkua päivällä ja yölläkin ei nuku enää 7h putkeen että välissä syö. ainakin selittää raskaus ajan liikkeitten vähyyden kun on nytkin niin rauhallinen. ja monta hyväksyvää mielipidettä oon saanut sille että tapaturmasta ei pahempia jälkiä trauman lisäks jääny mutta varuulta ekstra tarkkailu huomiseen. ja en kule enää ku ihan sipsutellen ettei vaan käy mitään enää. matot lähtee nyt kyl vaihtoon et räsymatot pois ja kovemmat, liukumattomat tilalle!

meille neukku täti ainaki sano et karsastus on normaalia ja silmät vetää välillä muutenkin ihan hedelmäpeliä. normalisoituu sit ku näkö paranee. Ja aivastelu kuuluu asiaan kun limakalvot on kuivat eikä ihan tottunu tähän ilmastoon. nää on niin söpöjä ku tulee pärsky!

Tällä tuli alussa oikeestaan joka syönnin jälkeen kakka mutta nyt on vähän rauhottunu että ei ihan koko ajan tule. maitoo luulis tarpeeks saavan ku tissit välillä ihan suihkuaa.. d-vitamiinista en oo muuta huomannut kuin piereskelyn ei kipeeltä poika vaikuta.

no jospa häviäis tämä alapää huoli ja olis tosiaan ihan normaalia :D..

meillä on kummallaki kauhee ruti ruti rumpsis pum oireet ja mulla maha ihan kumman tuntuinen.. poika kitisee natisee ja rutisee koko aika... täälläpäin vatsa tautia liikkeellä... meillä apteekissa eivät suositelleet cuplatonia, koska niin vauva vielä (4vk) vaan DISFLATYL tippoja jota otin itsekkin ja tuntuu nyt vähemmän ahteri rutisevan... toivottavasti pienelläkin auttaa kun säälittää kun niin kova paine tuolla takalistossa kuulostaa olevan ja vatsaa vääntää... 

meilläki sattu sellanen turma että vaavin pää osu hylyn runaan joka oli hoitopöydän yläpuolella... kyllä siiinä pien paniikki tuli

niin ja meijän pojalla kans toinen silmä kattoo itään ja toinen länteen... nyt alkaa suoristua ja muutenki rupee kattelee ympärilleen... ja seurailee jo liikkeitä

Otettiin kokeeksi noi Rela-tipat. Annettiin eilen ja tänään niin neiti on huutanut naama punasena mahaansa koko päivän ja tän illan varsinkin, eikä oo nukkunut juuri kun jonku tunnin koko päivänä. Jätän huomenna noi Relat pois ja jatkan cuplatonien antamista. Niitten kanssa ei ainakaan näin paljoa oo huutanut. Ihan sydämmestä ottaa ku tuntuu että mikään ei auta. :'(

Muutaman kerran ollaan kylvyssä käyty ja viimesin kerta meni kivasti. Näytti että ihan nauttisi, mutta kun ottaa lämpimästä kylvystä pois niin sitten ei tykkää. Kun tuntuu viileeltä ennen ku kerkee laittaa vaatetta päälle.

Täälläkin aivastellaan monta kertaa päivässä. Kai se sit ihan normaalia on niin ku basura kirjoitteli mitä sille oli sanottu.

Se olis sitten neidilla tissi aika, heräsi taas... Nukku ehkä sen puol tuntia. Jospa hän yöllä nukkuis ku ei oo päivällä nukkunut.
Välillä on näitä huonoja päiviä...

Aivastelu on tosiaan ihan normaalia, mulle sanoivat jo synnytyssalissa asiasta kun neiti aivasteli :) 

Karsastus on myös normaalia, silmien lihakset on vielä kehittymättömät ja siitä johtuu siis tuo karsastus. Outoa että neuvolassa ihmetellään asiaa.... 

Basura: huih, onneksi selvisitte säikähdyksellä. Noissahan on kuulemma nyrkkisääntönä oikeastaan se että jos osuu, ja vauva itkee niin kaikki pitäisi olla hyvin. Huolestua voi sitten jos ei itke vaikka sattuu. Mutta teidän tapaus nyt kuulostaa siltä ettei vauva osunut mihinkään :) 

Bofink: Oon tässä muutaman päivän lueskellut ihmisten kokemuksia noista maitohappobakteereista yms... ja olen saanut sen käsityksen että Gefilus-tipat tai Gefilus+D-tipat on vatsaystävällisempiä kuin Relat. 

Lisäksi toisille tuntuu sopivan paremmin Cuplaton ja toisille Disflatyl. Erikoista ettei apteekissa suositella Cuplatonia kun on nimenomaan kolmen kuukauden koliikkivaivoihin tarkoitettu vauvoille ja monissa synnytyssairaaloissakin sitä vauvoille annetaan tarvittaessa. Jospa apteekissa on luultu että tuo tarkoittaa sitä että voi antaa vasta 3 kuukauden iässä? Disflatylin etu on kai se ettei tarvitse antaa joka ruokailun yhteydessä kun taas Cuplatonia annetaan. Itse annan melkein joka ruokailulla ja nyt huomaa eron, pulauttelu on vähentynyt ja vääntely samaten. 

Viime yö nukuttiin jo hyvin, 2-3,5 tunnin pätkissä ilman ylimääräisiä kovia ähinöitä ja korinoita :)) 

onni onnettomuudessa. mutta ihan hyvä sinäänsä että kävi noin niin osaan olla paljon varovaisempi! Mutta kyllä on niin semmonen olo että oon pettäny pojan luottamuksen.. emoticon onneks lapsilla varsinkin näin pienillä on taito unohtaa nopeasti. Ja poika on reipas. huhuh..kyllä vieläkin vaan ahdistaa mutta kyllä tästä selvitään! Tänään matto kauppaan ja liukuesteet alle! Yöllä itekkin mietin tilannetta pitkään ennen kuin nukahdin niin tulin siihen tulokseen että sylissä pysy koko episodin aikana ja siitä kierähti sitten lattialle pehmeesti käden kautta. ja tosiaan se sykerö asento on varmaan joku vauvan oma suojelu refleksi..onneksi. HUHU!! ois kai ilmennyt jo oireet jos ois jotain tullu. En kyllä selviä tästä järkytyksestä ikinä..

Kylvyssä tykätään täälläkin..vähän ja heti kietoo pyyhkeeseen niin ei tule kiukkukaan. Vähän rutisee molempien takalisto täälläkin mutta en kyllä syytä d-vitamiinia jos se kerran mullakin rutisee :D Veikkaan ku ostin tuoreen limpun ja vedin sen melkein yksin parissa päivässä niin saatto molemmille tuoda vähän ilmavaivoja mukanaan.

Me ei olla vielä mitään tippoja anneltu, mutta cuplatonta on tuolla jemmassa varalta. Ei kai siinä mitään ikärajaa taida olla kuin pienelle sais antaa? No, ei oo tarvittu vielä. Mutta ne pitäis siis sekoittaa pieneen nestemäärään eli niitä ei saa tiputtaa suoraan suuhun ennen imetystä?

Neuvolan täti tulee ens viikolla ekalle käynnille. Toivottavasti paino olis noussut hyvin, ainakin tuo maito maistuu hyvin. Lähtöpaino laitokselta oli 3540 g eli syntymäpainoon ois vielä yli 200g. Pitänee ostaa itelle niin tarkka vaaka että voi itekin punniskella vauvelia. emoticon

Sadepilvi: Minä annan vauvalusikalla; muutama tippa rintamaitoa ja tipat siihen päälle ja lusikalla kaadan varovasti suuhun, hyvin onnistuu :) 

Meillä on kyllä ähinää ja vääntelyä nyt vähemmän kun annan tuota Cuplatonia. Ainakin toistaiseksi ;) Kovin pahoja ilmavaivoja meillä ei olekaan ollut eikä toivottavasti pahene. 

Takaisin