Vauva-arki

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Maeri44
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
rozie: Kun kaveri teki esikoisensa kanssa tutkimuksen pampers ja libero vaipoille. Sano ihan samaa että pampers on jopa liian pehmee isommalle vauvalle että läpi tulee tavarat. Joilloin he siirtyivät liberoon joka tuntui olevan pitävämpi, ei niin pehmeä. Eli 1 koko pamperseilla ja siitä eteenpäin liberoa.
Me mennään samoilla.

Onko muilla ongelmaa että tisseistä suihkuaa maitoa?
Löysin linkin jonka neuvoja pitää kokeilla. http://babyidea.fi/imetys/ipalsta/suihkutissit.html
Koska tossa kun on aluksi ne kysymykset niin muihin paitsi kahteen viimeseen vastaan kyllä.

Täällä on neiti kiukunnut tosi paljon ilmeisesti mahaansa, eikä sen takia oikein taho käydä nukkumaankaan. Vaihetaan d-vitamiini öljypohjasesta vesipohjaseen jos sekin auttaisi vähäsen. Ja sitten rupeen imettämään ton linkin ohjeilla. Katotaan mitä tapahtuu...

heippa kaikki !
Me ollaan nyt oltu vajaan viikon verran kotona ja kaikki on mennyt osi hyvin :) Eilen kävi neukuätäti kotikäynnillä ja paino oli noussut hyvin.
Huomasin eilen että tytölle on noussut jotain pientä näppyä naamaan ja kaulaan. en kyllä tiiä mitä se on mutta ei varmaan  mitään vaarallista :/
Tyttö nukkuu 3-4 tunnin pätkiä.

Minkä ikäisenä voi alka käyttään kantoreppua? Kantoliinan käyttö ei oikeen onnistunut ja ajattelin tuota reppua mutta kannattaako noin pienellä vielä?

Bofink: Mä päädyin nyt kuitenkin Pampersiin, vielä on Liberoitakin jäljellä ja jatkan tutkimuksia. Lueskelin muuten netistä että Lidlin vaippoja on kehuttu kovasti, pitää niitäkin siis kokeilla. (olikohan se 2007 voittanut jopa kuluttajatutkimuksen) 
Mulla ruiskii rinnat jonkin verran, ei vielä pahasti. Viime yönä oli tosin liivitkin kastuneet kun ei ollut liivinsuojista riittävää suojaa... Pitääpä tutustua tuohon linkkiin tarkemmin :) 

Citronella: Ne on herkkyysnäppyjä (hormooninäppyjä) ja ihan normaaleita, meillä on ollut ihan syntymästä asti. Häviävät aikanaan itsestään. :) 

D-vitskut aloitetaan tänään ja pistin just miehen apteekkiin ostamaan valmiiksi gefilus-tippoja ja cuplatonta. Valmiina ollaan taistelussa ilmavaivoja vastaan ;) 

rozie kirjoitti:
Miten pitkään teidän pienet ruokailee kerrallaan? Meillä kun vaihtelee suuresti 5-25 min, ja tuntuu että suurin osa päivästä menee 5-10 min imemisellä. Neukkutäti sanoi että 15 min riittää ja silloin saa takamaidonkin mutta mites nuo 5-10 min imemiset sitten riittää?? Vauvahan syö minkä tarvitsee mutta tämmöisiä mietiskelen... Pissaa ja kakkaa hyvin joten evästä kyllä saa :) 

Meillä syödään semmoset 20 min - 1 h 20 min. :D Tosin nuo pidemmät ajat sisältää semmosia luovia taukoja... Yleisin taitaa kuitenkin olla puolisen tuntia.

citronella: Meille äiti osti joululahjaksi cragon kantorepun ja siinä oli ikäsuositus 0-6kk, painorajaa en nyt muista. Ohjeissa kyllä on mutten jaksa kaivaa kaapista. :)  Muutaman kerran oon neidillä kokeillut on tykännyt olla mutta neiti vielä niin pikkuinen että hukkuu siihen. Varmaan muutaman viikon päästä sopivampi. :)

rozie: Tyttö syö yleensä 3-4 tunnin välein, joskus ollut 5 tunnin taukojakin, harvemmin 3 tuntia lyhyempiä taukoja. Joskus toki tulee semmosia, että syö 20 min, pitää 15 min taukoa ja haluaa lisää ja imee toiset 20 min.
Mutta noita yli tunnin ruokailuja tulee ehkä sen 1-2 kertaa päivässä, muut on lyhyempiä. Kyllähän se hieman väsyttää, kun yöllä tulee tommonen maraton syöminki eteen, varsinkaan kun tuolle ei jostain syystä kelpaa makuultaan imetys, pakko nousta istumaan. Mutta pääasia kai, että ruoka maittaa. :D Ja parempi varata viereen vaikka lehti luettavaksi, ettei käy tylsäksi...

On niin kovin erilaista kuin meillä :D Laskin just että tämän vuorokauden puolella (siis klo 0.00 jälkeen) on 11 imetyskertaa, kestot 5-10 min. Eipä tuota voi pakottaakkaan syömään sitä varttia ja kai tämä on ihan normaalia? Googlesta ei taas viisastu yhtään. Vauvantahtisella imetyksellä annetaan rintaa aina kun vauva tahtoo, ja näin tahtoo meidän vauva ;) 

Hain juuri postista Baby Björn Original rintarepun, jonka ostin käytettynä netistä. Siinä painoraja on 3,5 kilosta 12 kiloon.  Meidän kuukauden ikäiselle 4 kiloiselle tuntuu olevan oikein sopiva. Ja nyt pienen testailun jälkeentuntuu tuossa viihtyvän ihan hyvin!

mäkin oon sortunut käyttämään kertakäyttövaippoja öisin ja reissussa. kestot tuppaavat sotkee kaikki vaatteet niin niitä on ihan ok käyttää kotona. Ite oon käyttäny niitä markettien biohajoavia jotka ei oo kyllä yhtään se ekologisempia varmaan ku muovisetkaan, mut voipahan kuvitella et ois jotenki parempi. Mä en tykännyt ainakka liberoista mitä sairaalasta sai ku niitten imukyky on niin hurjaa että ois vauva voinu samoissa vetää vaikka koko päivän mikä ei musta oo kauheen hyvä juttu :/ kestoja käyttämällä vauva kyllä inahtaa heti mikä varmaan edistää sitä kuivaks opettelua tulevaisuudessa :) biot on hyviä mutta ei liian imukykysiä et tahtoo puhtaan sit melko nopeesti.

vieläkään en oo oppinu rintsikoita käyttämään ja yöllä on oltava pyyhe alla ku valuu het hirveesti! ei varsinaisesti suihkua mutta valuu jatkuvasti jos on täynnä ja toisesta imettää. suojistakin välillä tulee läpi ku pojalla on hyvät unenlahjat.

meillä menee imetys yleensä sillei et illalla se alottaa siinä 9 aikaan syömään ja syö sinne 12 vähän väliä..ehkä 1-15min per kerta..(unenlahjat tosissaan meinaa aina viedä voiton..) sit nukutaan lähemmäs 7 ja sydään sängyssä, en tiiä kuin kauan ku nukahan itekkin ja nukutaan vielä johonkin 10..sit taas aamupvästä  sydään usein mutta vähän iltapvä poika nukkuu mut kyllä meillä ainakin kakkaa riittää et jos suositus on 2-5 kakkaa/ pvä niin hyvin riittää :D mä unohan aina kummasta se on viimeks syöny niin en tiiä tästä etu- takamaito tilanteesta..

kuinkas pitkään niitä imetyksestä johtuvia kohdun supisteluja voi tulla? mulla välillä vieläkin kourasee ku poika imee.. Huimaako muita ku kyykkystä nousee vaikka ku vauvaa nostaa sitteristä? rautaa syön ja ruokaa jne niin en oikein tajua mikä heikottaa..voiko verenpaine olla jotenkin matala tai jotain?

nii ja meillä on reppu jossa paino raja 5kg pitää siis ootella ja kantoliina jota en kyllä osaa oikein käyttää että täytyy käydä myyjän opastuksessa tässä joku pvä..mut sen pitäs kyl käydä vastasyntyneellekin ilman painorajoja..

rozie 
taas sama moka ku joskus aikasemmin!!!! emoticon tarkoitin siis veljen vaimolta... on se niin vaikeeta hahmottaa että kuka on kuka kun on näitä miehiä ja siskoja ja veljiä... he he!!! 

meillä kans pampersia ja liberoa.. liberot on jotenki epäillyttävän kovia ja niitä käytän silloin kun on kakka päivä että kuluisivat nopeemmin eivätkä ole ihoa hankaamassa kovin kauaa... tänään taas sellainen... meillä oliki ihana yö tuossa to-pe välillä kun 01-0530 valvoi ja kitisi...ei rauhottunut kun siihen että sylissä kannoin ja kävelin koko ajan... maitoa sai tunnin välein.. koko aika olisi vailla mutta varmaan hyvä pitää taukoa välillä... 

viime yönä jouduin ottamaan tutin käyttöön... kun meinas koko ajan olla tississä kiinni vaan... säälittävää mutta niin tyytyväinen... vatsa kipukin unohtui... :D en kyllä aio kun ihan äärimmäisissä tapauksissa antaa tutia...kerkeisinköhän käymään pikaiseen suihkussa nyt kun nukahti tuohon tissille jo toistamiseen... :D

nyt vielä pääsen jatkaa... onkohan tuo pikku mies nyt niillä pitkillä yö unillaan vai ei kun ei aina tiedä... kun sillä että meniskö nukkuu vai odottelisko seuraava syöntiä...

taidan odotella ja nauttia tästä ihanasta vapaa ajasta, tosiaan kun aamu yöstä kitissyt ja vatsaa vääntänyt ja piereskellyt... miks muuten vauvat valvoskelee yöllä ja kitisee... olis virkeempi kun sais hyssytellä päivällä.

mites teidän oma jaksaminen/olotila on näin synnytyksen jälkeen ollut...

minä jaksan muuten ihan hyvin vieläpä ilman päivä unia, mutta oma ulkonäkö vaivaa niin pahasti varsinki sillon kun mies on paikalla että on ihan paha olla... vatsan seutu on löllö löysä tiikerinraidallinen höllyvän yököttävä punarantuinen nahka ja vaikka mitkä housut laitat jalkaan niin nahka jää roikkumaan housun vyötärön päälle... ellei sitten kainaloihin asti vedä jotai isoja kolitseja :D

ja toinen on se että tuo ala pää on ihan hirveen näköinen... ihan ku super palloja emätin täynnä... ei varmaan ketään kiinnosta tietää mutta sellasia palloja ne on... onkohan se häviävää turvotusta vai tuliko ne jäädäkseen.. jos ovat tulleet jäädäkseen niin eipä tarvii varmaan enää mistään miehen kanssa yhteisistä saunomisista tai sänkypuuhista puhumattakaan haaveilla!! nytki reissussa saunomassa oltiin ja olin saunassa kun pikku tytöt.. hirveen vaikee rentoutua kun tietää oman kehonsa olevan ruma kun mikäki ja varsinki ku mies odottaa että olisin shutkot entisellään ellen paremmassaki näössä vaikkei odota sitä heti tapahtuvan ja eikä siitä ääneen mainitse mutta tiedän sen...

kaupassaki ku vaatteita sovittelin niin kyseli että miks pitää aina noin tiukkoja vaatteita ostaa.. vastasin vaan että enpä halua mitään L kokoja ostella kun tavoite että entiset mahtuis vielä päälle niinku ennenki... Ihan hirvee ulko näkö kriisi!!! ja vitjat jos tuo emätin jää tuollaseksi... ainut asia helpottaa oloa kun tiedän syyn miksi vartalo on muuttunut tämän näköiseksi.. maailman ihanin kulta sen aiheutti <3 

enkä mä tiedä osaanko tehdä lantionpohja liikkeitä oikein eikä tee mieli mennä sormella tökkimään tuonne ja kokeilemaan puristuuko sormi ym. hrr.. ihan kylmät väreet tulee että tuonne mitään tökkisin.. onkos teillä jälkivuoto mitenkä runsasta.. mulla on 3,5viikkoa synnytyksestä ja niukahkoa limasta ruskeen vihreetä vuotoa on... onkohan sekää normaalia kun eikös sen pitänyt olla ihan ku normaalia menkka vuotoa...
MIKS TÄÄ ON NÄIN HEMMETIN VAIKEETA!!? emoticon

Meillä käytiin tänään tokassa neuolassa (2vko). Tyttö saanut painoa yli 350g viikossa ja mentiin syntymäpainon yli että heilahti!

Mä imetän mutta on saanut lisämaitoakin,noin pari kertaa päivässä. Max menee yksi purkki (2dl) päivässä mutta nytkin saanut viimeksi viime yönä.

Täällä on kolme hyvin nukuttua yötä takana, tyttö nukkunut yli kuuden tunnin pätkiä :) Meillä aamuseltaan torkutaan ja syödään semmoset pari tuntia sitten nukkuu pari tuntia ja taas syödään. Yleensä yhdet 3-4h unet nukkuu jossain vaiheessa päivää ja sitten illasta alkaa taas sama aamuinen parintunnin torkkumis/syömis pätkä ja sitten ennen yöunille menoa yritän parhaimpani mukaan pitää tyttöä hereillä parintuntia ja tankkaillaan samalla. ennen yöunille menoa syötän aina molemmat tissit niin kauan kun vaan jaksaa syödä, yleensä n. 20-30min per tissi ja sitten annetaan tarvittaessa vielä pikkasen lisämaitoa ja kyllä nukkuu!!

Meillä imetys hoituu rintakumeilla, en ole jaksanut opetella niistä eroon..kaikki aikanaa. Tyttö syö yleensä yhtä rintaa semmoset 20-40min välillä kyllä joudun vähän herätellä ja jos ei meinaa jaksaa pysyy hereillä niin röyhtäytän välissä ja jutustelen hänelle niin olen sen huomannut auttavan. Masuun tulee het enempi tilaa kun röyhtäsee. Ja sitten jatketaan. Ekan tissin jälkeen pidetään pien tauko ja sitten toinen, toista ei välttämättä jaksa sitten niin kauan.
Neuvolasta sanoivat että on kovin yksilöllistä tuo ns.takamaidon tulo, riippuu melkoisesti miten maitoa alkaa heruu. ja sanoi että samalla kun imettää niin voi hieroa rintaa niin heruu nopeammin ja näin ollen takamaitoa tuloo nopeammin. Yksi tuttu sanoi että heillä imetettiin 8kk aina 5-7min kerralla ja vain yksi tissi ja syöttöväli oli 3-4tuntia...kasvoi hyvin!!

Vaipoista meilläkin oli pamppers sekä libero..hmmm..en osaa sanoa kumpi parempi. Nyt alkaa liberot loppumaan ja pamppersseja on 7pkt odottamassa joten täällä mennään niillä. ollaan siirrytty jo 2 kokoon(3-6kg) koska ne olivat citymarketin tarjouksessa mukana.Ei meillä kyllä ole kumpikaan valskannu, vaikuttanee varmasti että olen vaihtanut melko usein vaippaa kun neiti tuntuu töräyttelevän harvakseltaan vaippaan ja aina sinne tulee pikkasen kakkaa niin en raaski antaa olla kauan kakoissa vaikka ne onkin vain pienet. Ja aina kun saa kuivan vaipan vaihdettua niin sitten oikein keskittyy uudelleen piereskelemään ja kakkimaan :))
emoticon

rozie: eiköhän se ole just pääasia, että vauva syö ja kasvaa hyvin, oli se imetysaika sit minuutin tai puoltoista tuntia. :) Niin yksilöllisiä nää pikkuset ihanuudet on.
Täällä on nyt havaittu loistavaksi keksinnöksi nuo maidonkerääjät. Imetyksen aikana kerääjä toiseen rintaan, ja samalla vaivalla saa satsin ylimäärästä maitoa jääkaappiin/pakkaseen. Suosittelen kaikille, joilla maitoa tippuu toisesta rinnasta imetyksen aikana!

Juu, kyllä tuo varmasti tarpeeksi saa kun vaippaan asti tulee tarpeeksi tavaraa :) Käytännössä joka vaipassa on kakka. 

Eilen illalla veteli sitten yhtäkkiä 50 min maratonin, tosin tunti siitä eteenpäin tuli julmettu puklu ja liiat pihalle. Ei tarvitsisi ihan noin kauaa syöttää mutta tuntui etten halua keskeyttää vaikkakin neuvolan ohjeen mukaan kaikki yli 20 minuutin on lähinnä nautiskelua. No, anyway, yö sitten heräiltiin tasan tunnin välein, söi pari minuuttia jos söi, tahtoi vain viereen. Eilen aloitetut D-vitskut saattaa kyllä möyriä masussa... 

Paljonko ja miten olette antaneet Cuplatonia? Meillä ei pörise mutta vatsaa vääntää välillä aika paljon ja nyt puklailee enemmän niin voisi kokeilla olisiko tuosta apua. 

Meillä on vaipoissa 2-koko ollutkin koko ajan, muutama 1-koko ollut ja ne on minusta liian pieniä vaikkei neiti mikään valtava olekaan, kuitenkin alusta asti yli sen 3 kg. 

oletteko jo tutia antanut... minä jouduin toissa yönä sen antamaan ja autto siihen ettei ihan koko aika änise... kun tähän asti on tissillä rauhoittunut... 

Olen välillä antanut tutin jos on kova imuhalu mutta massu täynnä ja näyttää ettei uni tule; tutti suuhun ja nukahtaa melkein saman tien, tutti sitten pois kun uni on voittanut. Hyvin voi antaa tuttia välillä, erityisesti jos imee hyvin rintaa. Jos on ongelmia imetyksessä niin silloinhan sitä ei suositella. 

Täälläkin tuttia annettu viikon ikäisestä juuri tuohon imemis tarpeen tyydyttämiseen. Ku ei voi tissiäkään määrättömiä antaa ku sitten puklii kaikki pois.

Tän päivän meijän neiti joutuu olemaan pulloruokinnalla. Kävin aamulla magneettikuvissa ja joutuivat laittaa tehosteaineen suoneen niin nyt ei voi sitten vuorokauteen imettää. Käytiin korviketta ostamassa lisäksi, kun ei toi oma pakastettu maito riitä. Ei vaan oikein tahois tuota korviketta syyä, ei vissiin maistu niin hyvälle ku äitin oma maito. Onneksi pullosta juo kuitenkin, muuten oltais ihan pulassa.
Maanantaina olisi vielä yksi kuvaus, niin toivon kovasti ettei tarvi sitä tehosteainetta laittaa. Kun tää pulloruokinta on aikamoista rumbaa, ku ei saa heti annettua pienelle kun on nälkä.
Ja harmittaa tosi paljon kun mun pitää lypsää nää maidot viemäristä alan mitä tän vuorokauden aikana tulee. :/ Niin paljon maitoa hukkaan. :/ No huomen aamulla saa taas antaa tissiä.

Vaikkei mitään ihmeempiä haluja alkoholia kohtaan ole niin käytän nyt sitten tilaisuuden hyväksi ja kävin ostaa kaksi sauna siideriä illaksi.

Maidonkerääjää kanssa suosittelen! Aivan loistava, sillälailla oon saanutkin maitoa pakkaseen. Joka on nyt tosi tarpeen, kun tämmönen yllätys tuli, josta en etukäteen tiennyt ollenkaan(siis tuo tehosteaine ja että sen takia ei voi imettää).

mulla on suihkutissit... ja olen käyttänyt maidonkerääjää.. eräs kerta ihmettelin että 20ml maitoa herunut imettäessä toisesta rinnasta vaikka oli vaikeuksia aluksi jo pumppaamalla saada kummastakin rinnasta sen vertaa... nyt sitten maito tulee suihkuamalla kovalla paineella että puklaa vauva sen nopeasti poiski ja kakka on ihan vaahtoa... oon nyt yrittänyt pitää mahd. monta röyhtäsy taukoa ja vaikka röyhtässykki kunnolla niin silti puklaa vähän ajan kuluttua... pitänee käydä huomenna apteekista cuplatonia ostamassa ja kokeilla sitä jos voi relan kanssa käyttää yhtäaikaa... 

Takaisin