Vauva-arki

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Maeri44
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

Maeri44

Jostain jotain jo tietävä
Heippa kaikki synnyttäneet!

Ajattelin luoda tähän uuden ketjun, jossa me kaikki voitaisiin kertoa tuntemuksia vauva-arjesta. Miten on lähtenyt vauvan kanssa arki rullaamaan :) Kiva olisi lukea muidenkin kokemuksia.

Itsellä siis ensimmäinen vauva ja pikkuhiljaa alkaa oppimaan vauvvaa paremmin ja paremmin. Todella rauhallinen vauva, nukkuu ja syö päivisin 3h välein, yöllä syötän kun ähinää alkaa kehdosta siihen malliin kuulumaan.. mutta koskaan en ole yöllä itkuun herännyt, miten te muut? Täysimetättekö te? Itselläni on semmoiset suihkurinnat, että maitoa tulee vaikka muille jakaisi :D Riittää kun syö aina toisesta rinnasta max 15min yhdellä syöttökerralla.

Neuvolassakin käytiin eka kertaa maanantaina niin pituutta kolmessa viikossa tullut jo hurjat 5cm ja painoa yli puoli kiloa :)

Kuinka paljon teillä vauvat nukkuu/ on hereillä päivisin? Minusta tuntuu että vauvvallani on vähän vatsavaivoja kun aina hereillä ollessa tuntuu itkevän.. voi ehkä johtua antibiooteista, joita syön rintatulehdukseen ja ehkä tuosta d-vitamiinista (neuvolan täti sanoi, että pitäkää tämä viikkoa taukoa niiistä vitamiineista )

Ja mitä mieltä olette, voiko 1kk ikäinen vauva jo oppia sen että nukahtaa aina jomman kumman rinnan päälle mahalleen.. ja heti kun se on uinahtanut yritän vaivihkaa siirtää sen omaan kehtoon niin hetken päästä alkaa ähinä ja itku ja kun ottaa takaisin rinnan päälle niin ei mene kauaa kun pikkunen tuhisee taas.. saapa nähdä oppiiko vain nukahtamaan tuohon rinnan päälle.. Miten teillä muilla? Täytyykö syönnin päälle aina nukutella uneen? :)

Meillä poika on nyt jo hieman yli kuukauden ikäinen. Ennenaikaisuuden takia häntä on tähän asti ruokittu pääosin pullolla (jotta tiedetään että jaksaa syödä tarpeeksi) ja rintaa on treenattu siinä sivussa aina kun poika ei ole liian nälkäinen eikä äiti liian väsynyt. Nyt kun alkuperäinen laskettu aika (15.1.) lähestyy olemme siirtyneet määrätietoisemmin rintaruokintaan. Pullolla toimi aluksi tuo sama 3 tunnin systeemi, mutta nyt se on alkanut lipsua. Taitaa imeminen vielä ottaa voimille kun ensimmäisen rinnan jälkeen nukahtaa ja herää vajaan tunnin sisällä ja haluaa toisen. Ja yhteen menee aina n. 40 minuuttia + röyhtäyttäminen... Mutta joka paikassa kuitenkin mainitaan, että silloin tällöin on noita tiheän syömisen kausia - ehkä tämä nyt on sitten sitä. Painoa on ainakin tullut hyvin, nyt jo kilo!

Nukkuminen ei tähän asti ole tuottanut ongelmaa (nukahtanut heti syötyään, vaikka mihin asentoon), mutta nyt ruokinnan muutoksen yhteydessä sekin alkaa muuttua. Poika nukahtaa tuohon rinnalle tosi helposti, mutta nyt sänkyyn laittaessa alkaa pienoinen kitinä. Meillä on se pyörillä kulkeva Vaavi sänky, joten olen pitänyt sitä lähellä kun touhuan esim. keittiössä - poika rauhoittuu aika pian itsekseen ja nukahtaa kattiloiden kolinaan. Ainakin tostaiseksi!?  Neuvottiinko sulle Maeri44 käyttämään niitä RELA tippoja masuvaivoihin? Minusta ne auttaa jonkin verran..

Nyt taitaa olla kerran päivässä sellainen 3-4 tunnin virkeä jakso - yleensä aamu viidestä eteenpäin tai pahimmillaan yö kahdesta eteenpäin.. Siihen ei sitten auta muu kuin pitää hälle seuraa, nukahtaminen ei onnistu sitten millään! Onneksi poika on suht hyväntuulinen, muuten se kävisi yöllä aika raskaaksi.

Kyllä neuvottiin että kannattaa kokeilla niitä tippoja, tosin ostin semmosia kuin Biophilus dropseja, mutta siis samaa asiaa ajaa kuin Rela-tipat :) Niitä olen antanut nyt parisen viikkoa.. Toivottavasti helpottavat!! Viimeistään kun nuo mun antibiootit loppuvat. :)

Mutta tottahan se on että vauvat itkevät, mutta tuntuu hassulta että aina kun on hereillä niin kitisee eikä ole tyytyväinen, mutta heti kun pääsee mahalleen oman rinnan päälle niin loppuu kitinä ja nukahtaa siihen.. :D ehkä se on lämpö, sydämen syke, jotka tekee olon mukavaksi.. se vain että toivottavasti vauva ei opi siihen että missään muualla ei voi rauhoittua kuin äidin tai isän rinnan päälle.. oppiiko nuin pienet vielä tuommoista?

Maeri44 kirjoitti:

toivottavasti vauva ei opi siihen että missään muualla ei voi rauhoittua kuin äidin tai isän rinnan päälle.. oppiiko nuin pienet vielä tuommoista?

Sanoisin, että vauva OSAA jo sen, mikä on kautta ihmiskunnan historian ollut vauvojen eloonjäämiselle ihan oleellista: "älä ole yksin". Ihminen on jälkeläisiään mukana kantava nisäkäs - alunperin! Ei ole ollut hyvä jättää vauvaa itsekseen kellimään johonkin kivenkoloon tai ruohikkoon. Siksi vauvoilla on tehokas mekanismi jolla ne osaavat heti yksin jäätyään muistuttaa että "ottakaas mut mukaan".

No, jotkut vauvat ovat lungeja luonnostaan ja helpostikin nukkuvat kehdossa tai vaunuissa ja luottavat että kyllä heistä pidetään huolta joka tapauksessa. Toiset ovat tarkkoja tarpeistaan ja vaativat syliä PALJON ensimmäiset pari, kolme kuukautta (ja jotkut harvat vielä pidempäänkin, googlaapa "suuritarpeinen vauva"!). 

Sinun vauvasi on vielä niiiiin nuori, että minun mielestäni on ihan turha vielä stressata itseään huolehtimalla siitä, että "tuleeko tämä aina olemaan tällaista". Nyt olette vielä siinä vaiheessa, jossa - taas minun mielestäni :-) - on paljon viisaampaa ottaa hetki kerrallaan ja mennä niin kuin on tällä hetkellä kaikille helpointa. Jos vauva on tyytyväinen sylissä, niin pitää häntä paljon sylissä. Jos vauva syö usein, niin syöttää usein. Hetki kerrallaan. Rytmit ja tavat ehtivät muuttua vielä monta kertaa. 

Tietysti sitä omaan sänkyyn rauhoittamistakin voi kokeilla harjoitella - kunhan ei ota siitä paniikkia :-) Keinuvaan sitteriin tai turvakaukaloon voi olla helpompi tyyntyä? Tai kiedo vauva peittoon siinä rinnallasi ja siirrä peiton kanssa? Tai pidä käsi lujalla otteella vauvan massun päällä kun olet siirtänyt hänet sänkyyn ja hytkyttele hiukan kunnes hän vaipuu syvempään uneen. Nämä koeteltuja kikkoja jotka toimivat.... joillain :-)

meillä vielä ihan alussa tämä elo kun eilen päästiin vasta kotia. Viime yön poika päätti sitten valvoa ja mulla on 5pvä sairaalasta olosta kauheat uni velat niin viime yö meni todella pyörryksissä. Ehkä sen viiden pvä aikana max nukkunut jonkun 10 h jos sitäkään. Tänään olisi tarkotus sitten pumppailla miehelle vähän maitoa ja mennä itse nukkumaan vähän velkoja pois ennen ens yötä. Poika on kovasti reipastunut ja on ihan tyytyväisen oloinen. Päivälläkin valvoo välillä ja ihmettelee maailman menoo. Ei tunnu koirien haukunnasta tai muusta kolinoista välittävän yhtään. Hyvä niin :)

Taisin sairaalassa ollessa totuttaa sen nukkumaan kainalossa kun oli huoli kova niin halusin tuntea sen hengityksen että pystyin ees vähän nukkumaan, niin viimeyönäkin sen sit viimein sain nukkumaan kun otin kainaloon ja laitoin tissin suuhun (rintakumin kanssa..) Siinä me sit saatiin nukuttua 6-11. Tuntuu ihan uskomattoman hyvältä joku tommonen 5h unipätkäkin. Sairaalassa painon takia piti imettää 3h tunnin välein ja yks imetys kerta vei vähintään sen 1,5h kauhean säädön takia niin eipä paljoa jäänyt aikaa nukkua ja päivällä se on tosi vaikeeta. Nyt poika tuntuu osaavan jo ite ilmaista ku on nälkä. Tyytyväisenä se tossa sitterissä äsken pällisteli ja nyt nukahti. Kyllä tämä tästä!

Meillä sairaalassa söi kolmen tunnin välein sokereiden takia vaikka niissä ei koko aikana ollut mitään ongelmaa. Nyt täällä kotona nukkuu 3h ja syö. Täysimetän ja annan lisämaitoa tarpeen mukaan jos jää nälkäiseksi, koska nukahtaa rinnalle tosi nopeeta. Ei ime varmaan ku jotai reilu 5min/rinta ja kummastakin syötän.. tissin ku saan pois suusta niin on heti taas vailla.. ja taas nukahtaa entistä nopeemmin... syömistä pitkittää vielä se ettei ihan vielä saa rintaa kunnolla suuhun niin sen kanssa taistellessa menee aina jotai 15min/rinta.. mulla vissiin jotenki omituisen malliset rinnat on kun niin vaikeeta... sillon ku rinnat ei ole niin täydet niin onnistuu paremmin. 

meillä kans vähän maha vaivoja. toissa päivänä aloitettiin jekovit tipat (d-vitamiini) jotka saatiin neuvolasta ilmaseks.  Ja RELA-tipat myös aloitettiin joista on ollut kyllä iso apu kun pierettäävät niin hyvin ilmat masusta pois. Vauva aloittaa joskus 2-3 aikaan valvomisen kun on syönyt ja valvoskelee jotai 2h kipeän mahansa kanssa ja piereskelee... viime yönä ihan kokeeksi otinki että jos vähän jumpataan ennen ku kovasti kerkee kouristaa niin se kyllä autto :) sängyllä pitkällään kun on niin jalat kohti kattoa ja pyllystä heijaan ylös ja alas... vauva kyllä nauttii tuosta kovasti.. viime yö olikin aika helppo vai jokohan tuohon alkaa tottumaan. :D 

mulla kans ongelma kun sairaalassa jo halusin viereen ja sieltä asti vieressä nukkunut niin nyt en raski laittaa edes kokeeksi tuonne omaan sänkyyn että saisin nukuttua välillä vaikka mahallaan.. meillä jo 2viikon ikäinen pikku herra osaa jo "ryömiä" äitin tissille hamutessaan sitä... niin pelottaa välillä jos jotenki pahasti käy että tulee liian lähelle.. mutta onneksi tähän asti on pitänyt niin kovaa eh eh meteliä hamutessaan että siihen herää vähän väkisin... :D mutta on se maailman ihanin tapaus ja sen kanssa mielellään valvoskelee vaikka väsyttäs kuinka paljon.

meillä laski vauvan paino vähän kun kotiin tultiin mutta nyt ollaan jo ihanne painossa.

jos vähän kerkeisi kirjottelemaan meidänkin kuulumisia. meillä meni sairaalassa tuo imetys ihan pieleen, lisämaitoa sai heti melkein joka ruokinnalla. en oikein saanu apua koko imetys asiaan sairaalassa. tosi nopeesti vaan kävivät näyttämässä asentoa ja imuotetta, mutta ihan verillehän nuo rinnanpäät meni, ja tosi kivuliasta oli sitten sen jälkeen yrittää imettää.

no kotona ihana netti autto :) ja nyt mennäänkin pelkällä rintamaidolla! en ois ikinä uskonu miten ahistavaa voi olla kun ei imetys sujukkaan. olin ekat päivät kotona ihan rikki, ku ei tuntunu onnistuvan koko imetys. meillä autto ihokontakti, ilmakylvyt, lämmin kauratyyny, kotikalja, rintapumppu.

neuvolatäti kävi perjantaina, ku tytsy oli 10pvän ikänen, paino oli noussu ihan ok. eli syntymä 3335, ja nyt oli 3500g. hyvää ihoa kehui, ja napa hyvin parantunut.

nyt tuli vieraita..

mulla on nänninpäät ihan sika kipeet ja kävin myös netissä eilen opiskelemassa.. vissiin imetys asento/ote on jotenki huono ku tuntuu kuin nännin viiltäis veitsellä pois... no sitten otetta yritetty muuttaa vauvan kanssa ja kipu on hellittänyt vaikkakin nänninpäät ei ole parantunut, mutta sitten tuntuu taas että nyt vauva on rinnalla tunti tolkulla saamatta rinnasta mitään, kun hamuaa rinnalle heti jo puolentunnin päästä uudelleen vaikka tisseistä suihkuaa maitoa.

mitähän pitäis tehä kun en nyt ihan kehtais puolen tunnin välein yölläkin herätä ja kiusata tissejä. Korvikemaitoa olen yöllä antanut lisäksi ja päivälläkin kun näyttää ettei rintamaito ole riittänyt niin yöllä nukkunut jopa sen 4h nyt, mikä itsestä tuntuu hyvälle mutta ei se ainakaan nopeuta imemis otteen opettelua. ärsyttää.. olis niin kiva luottaa siihen että vauva saa tarpeeksi rintamaitoa imetyksi ja eikä lisämaitoa tartteis antaa... mutta painoa  on varmasti tullut lisää kun on jo kaksoisleukaa ruvennu tekemään leuan alle.. pitäis ihan soittaa nruvolaan että voisko tehä välipunnituksen...vaikka onkin osittain lisämaidon ansiota.

meillä vauvalla muuten meni iho ihan punasille pisteille kauttaaltaan ja paheni vaippaaluetta myöten.. epäiltiin suklaata ja huuhteluainetta, mutta se häviski yhtäkkiä vaikka olen suklaata syönyt ja käyttänyt samaa huuhtelu ainetta...

meillä oli kans tänään asutaan rinnalla päivä.. ja kyllähän nuo rinnanpäät aika kovilla on. lueskelin tuossa kans, että on ihan tavallista et on näitä syömismaratoneja vauvoilla, liittyy noihin kasvupyrähyksiin, et lisäävät sillä maidon määrää vastaamaan tarpeitaan. jospa huomenna ois jo helpompi päivä. mulla alkaa oikeestaan sattuun vasta sitten rinnanpäihin, ku tytsy on lopettanu syömisen, kauan aikaa polttelee ja juilii, inhottavaa kipua.

me käytiin ekaa kertaa vaunuilemassa! käytiin lähikaupassa, ja kyllä jännitti, et mitä jos tyttö alkaa itkemään, eihän sitä kaupassa voi alkaa imettämään.. mutta turhaan tuli stressattua, nukku tyytyväisenä koko reissun ajan.

välillä kyllä pelottaa että menee ihan yli mulla tää huoli pikkusesta.. panikoin jos meille tulee vieraita, keillä on ollu flunssaa tyyliin alkuvuodesta, mietin vaan et vauva ei saa sairastua. ja sit kun mies on kotona, ja muksu nukkuu just syönnin päälle, nii vaikka tiiän et nukkuu yleensä sen pari tuntii ainakin, ja korvikettakin on kaapissa jos hätä tulee, niin silti lenkille jos lähen koirien kaa, nii en pysty olee ees tuntia poissa. hirmu kiireellä vaa takasin. puol tuntii on mun poissaolo ennätys :) noo, kohta saa muksun kaa vaunujen kaa mennä pihalla jo pidempiäkin pätkiä. ja kaippa tämä tasottuu tästä ajan myötä muutenkin, ettei joka aivastaja saa huolta kasvamaan.

neiti tänään kahden viikon ikäinen! D-vitskut alotetaan tänään, toivottavasti ei tulisi mahavaivoja niistä.
mut jospa koittas itekki vähä torkahtaa, ennenku tuhisija herää vaatimaan evästä.

Ootko Lucky87 kokeillut rintakumeja? Meillä tytsy onnistui rikkomaan toissapäivänä toisen nänninpään ja imettäminen olisi mahdotonta ilman kumeja. Mä oon saanut helpotusta nännien kipuiluun myös vaihtamalla imetysasentoja. Mä oon todennut parhaaksi asennoksi sen, että tytsy on kainalossa.

Ja samaa mieltä olen siitä, että synnärin imetysohjaus oli ihan peestä. Murr.

Mä ootan jo kovasti, että päästäis vaunuileen. Toivottavasti ei nyt alkais kovasti pakastaa ettei sen takia siirtyis.

Onko kukaan muuten syöttänyt vauvalle maitohappobakteereja? Meillä syödän niitä apteekin Gefilus-tippoja. Varmistin vielä lastenlääkäriltä että se on ok.

Minkä mittaisia unia ja hereillä olo jaksoja teillä muilla on? Meillä tytsy ottaa välillä 3-4 tunnin unia mutta ei tietenkään yöllä. Pisin hereillä olo on tähän mennessä 3,5 tuntia. Yleensä hereillä ollaan 1-2 tuntia kerrallaan.

Paljon olisi kuulumisia, mitä ois kiva kirjoitella, mutta koska tytsy haluaa seurustella, niin keskitytään sitten siihen nyt. :D

Mullakin on toisesta rinnasta nänni todella kipeä, tänään kuitenkin jo parempi kuin eilen. Toisessa ei mitään vikaa ja onneksi voin sitten syöttää siitä enemmän. Rintakumia pitäisi kokeilla mutta en tiedä onko nuo mun kumit normaalia isommat kun tuntuu valtavalta laittaa vauvan suuhun... Mutta kokeillaan :) Mulla auttaa kun sivelen maidolla nännin imetyksen jälkeen ja välillä muutenkin, lisäksi nännivoidetta imetyksen jälkeen ja tohon kipeeseen olen pari kertaa laittanut ihan reilusti Bebanthenia ja sitten liivinsuojus päälle että tekee hauteen. Parempaan päin siis mennään :)

Mun piti antaa eiliseen asti lisämaitona korviketta aina välillä kun painon lasku oli laitokselta lähtiessä 8,7%. Eilen käytiin sitten neuvolassa punnituksella ja paino oli noussut hyvin, ero oli enää 5% emoticon . Saatiinkin lupa nukkua 4-5 tuntia jos nukuttaa, aiemmin piti herätellä 3 tunnin välein syömään. No viime yöhän sitten meni tietenkin ihan päinvastoin, neiti heräsi tunnin välein syömään... Pääasia että ruoka maistuu ja nyt maistuu unikin.

Kovasti opetellaan elämää, omat otteet alkaa pikkuhiljaa varmentumaan ja tänään mieskin alkaa opetella hoitamista (laitoksella ei kyllä opettaneet miehelle ekaa kylvetystä lukuunottamatta yhtään mitään) kun ei ole enää päiviä töissä. Kaks yövuoroa ja sitten onkin kaksi viikkoa ihan kokonaan meidän <3.

Elämä keskittyy nyt pääosin makkariin, lukuunottamatta kylppäriin suuntautuvia hoitomatkoja :D Pikkuhiljaa aletaan laajentamaan reviiriä olkkariin kunhan tulee tuota varmuutta lisää. Olen kyllä hoitanut vauvoja ennenkin, mutta onhan se niiiin eriä tuon oman kanssa kun sitä ei voi antaa jollekulle toiselle jos itsellä menee sormi suuhun. ;D

Huomenna tulee neuvolan täti kylään, saadaan taas paino katsottua :) Kysyin jo tammikuun jutuissakin mutta kysyn vielä; tarjositteko tätille mitään vierailun aikana? Kahvia, pullaa???

Heipä hei!

Täällä prinsessa jo 1 viikko ja 1 päivää vanha. Hurjaa miten nopeesti menee tää aika!!

Meillä tyttö on nukkunut hyvin yöt 4h ja syöttö, melkein aina nukahtaa rinnalle. Iltaisin on muutamana päivänä nukutettu monta tuntia kun tahtoo taistella niin kovin unta vastaan. Näkee että nukuttas ihan kauheesti mutta väkisin pitää silmiä siristää auki ja kitistä. Puklaillut jonkin verran viimeviikon perjantaista asti. Harmittaa ku välillä tulee niin paljon että kaikki syödyt maidot menee hukkaan ja sitten taas nälkä kun mahaan ei jäänyt mitään... Ja pientä mahankipristelyäkin näkyisi olevan. Noo jospa se tästä.
Täällä täysimetetään kun maitoa tulee niin hyvin. Kerran oon tyhjentänyt rinnat kokonaan kun pakkautui niin paljon että oli ihan kivikovat ja sika kipeet. Nyt ollaanki menty muutama päivä ilman rintojen kivistelyjä. Toiseen nänniin tuli pieni haava viimeviikolla mutta bepanthenilla sain kuntoon. 
Mutta muuten oikein ihana ja rakas pikkupeikkotyttö! <3

Onko kukaan antanut cuplaton- valmistetta pikkuisille? Pitäisi pilkkoa ilmakuplia joka vähentäisi ilmavaivoja. Ostettiin sitä mutta ei olla vielä uskallettu antaa. D-tipatkin pitäs sitten ensiviikon maanantaina aloittaa. Saas nähä mitä pienen masu sanoo niistä.

Neuvolassa käytiin viimeviikon perjantaina jolloin neiti oli 4 päivää vanha. Paino oli noussut 3210g kun sairaalasta lähtöpäivänä(samanviikon keskiviikkona) oli 3020g. Oli oikein kiltisti. Vähän oli keltasuutta iholla mutta torstaina ku on taas neuvola niin kattovat että onko hävinnyt. Ite ei osaa sanoa kun näkee pientä koko ajan että onko hävinnyt.

Rintakumit tuntuu tosi isoilta, mutta niillä me ollaan kuitenkin pärjätty. Onko kukaan löytänyt pienempiä kuin Medelan 24mm? Sairaalassa oli pienempiä, mutten huomannut silloin kysyä mistä niitä saa. Olisi kuitenkin mukava päästä kumeistakin eroon, kun niistä pitää pitää niin tarkka huoli puhtauden suhteen. Kumia olen pitänyt vielä sen vuoksi, ettei poika oikein saa nänniä jostain syystä suuhunsa kunnolla.

Meillä oli tänään se "pelätty" lapsen isyyden tunnustaminen lastenvalvojan luona. Etukäteen kuullut jutut ja tiukkasävyinen kutsukirje arveluttivat hieman, mutta ihan rutiinijuttuhan se oli. Kysyivät vain kauanko on seurusteltu ja asuttu yhdessä (yli 10 vuotta!), myöntääkö mies olevansa lapsen isä ja kiistääkö/vahvistaako äiti sen. Erikseen piti vielä allekirjoittaa yhteishuoltajuuspaperi lapsesta. Huvittavinta oli, että kerkesimme mennä naimisiin vuoden viimeisenä päivänä, joten virkailija ei löytänyt oikeita papereita kun mun sukunimi oli jo päivittynyt niiden tietokantaan. Mutta muuttunut siviilisääty ei merkinnyt tässä vaiheessa mitään, nimiä piti kirjoitella moneen paperiin silti. Tarkoitus oli hoitaa tuo avioituminen ENNEN lapsen syntymää, mutta eihän me keritty kun tuo oli niin hätäinen! :)

rozie, meillä on käynyt neukkutäti nyt kaksi kertaa kotona kun on ollut niin kylmää.  Olin ekalla kerralla varautunut keittämmään kahvia, mutta tuntuvat olevan kovin kiireisiä (useampi kotikäynti samalla päivällä), joten en sitten edes kysynyt että maistuuko.

Meillä muuten painoa jo 4,2 kg ja kyllä tuntuu jo selässä nosteleminen! Ja ne pienimmät vaatteet alkaa olla jo lähes liian pieniä - voi haikeus! Pitäisiköhän ne ekat lempparivaatteet kehystää talteen?!

Täällä annettu cuplatonia parin viikon ikäisestä, näyttäis jonkin verran helpottavan. Pitää vaan muistaa antaa ennen jokaista syöttöä että apua olisi.

Meilläkin täysimetys ja hyvin tuntuu maitoa piisaavan. Ja kaksari kasvaa vauvalla :) Vähän tuo rintakumi pistää ärsyttää varsinkin öisin mutta ei toinen sitä nänniä käsitä niin minkäs teet. Pääasia että saa ruokaa. Meillä kyllä synnärillä tosi hyvin sitä imetystä ohjattiin ja kätilöt vuorotellen kävi tyrkkimässä nänniä suuhun..tuloksetta.. (en muuten läpsiny käsiä pois ku nänniä hiplaili :D Osas onneks kysyä ettei suoraan tarrannut ja muutenkin apu oli ihan hyvästä)

Torstaina sitten vaunuteltais neuvolaan jos alle 10 pakkasta. Pääsee viimein kattoo mitä painolle on tapahtunut.. Meillä se tippu joku 11% syntymästä. En tiedä sit mikä oli ero ku lähettiin. Hirveen vaikee ite päätellä et oisko painavampi ku koko ajan keinuttelee :) Meille taitaa kyllä tulla niin sylivauva..hirveen vähän raaskii sen olla missään itestään et aina melkein jonkun sylissä.

Tänään kävin sit yksinään kaupassa ettimässä ristiäiskortteja ja muuta yleistarpeellista ja jätin ukot kotiin. Oli kyllä ihan kauheeta! Näin vaan joka puolella vauvoja ja lapsia ja mä yritin hiplailla mahaa ja olin ihan hädässä ku ei kaveri ollut mukana. Onneks kohta pääsee yhessä kauppaan. Ja mä en kyllä meinaa sitä "nimetöntä lasta ei ulos" juttua.. Ei oo ainakaan mun mamma kaverit/sukulaiset tuollasesta kuullut. Vaunuissakin kun menee niin aika suojassahan se siellä on. Harvat bakteerit ilmassa vaan leviää ja tokkopa kukaan sinne koppaan menee yskimään. Luulis suurempi riski olevan tää vierailu tulva näinä ekoina viikkoina.

Sisko otti nyt sit verisesti itteensä kun ei päässyt kummiks vaikka oon oikein varonut etten vahigossakaan vihjaa sen suuntaan et ois pääsemässä. Ihana kamala suku..aina jos haluaa jotain tehdä sillei miten ite näkee parhaaks ja se poikkeaa jotenkin oletetusta niin saa jonkun (naisen) kanssa tapella..huah! Minä päätän kuka on kummi ja oma vika se on pitää suuria toiveita yllä pelkästään oletuksen takia. NAISET! :D Mut nyt ukko tahtoo viimein ruokaa! Tissit sanoo riks raks poks!!

Mammax kirjoitti:
Rintakumit tuntuu tosi isoilta, mutta niillä me ollaan kuitenkin pärjätty. Onko kukaan löytänyt pienempiä kuin Medelan 24mm?

Kuokin täällä "vauvapalstalla" ennen aikojani...anteeksi... mutta mä ostin valmiiksi 16 mm rintakumit kun ne 24 mm tuntui niin järjettömän suurilta. Ei niitä ollukaan ihan joka kaupassa (miks ne kauppiaat luulee että kaikilla äideillä on semmoset jättinännit??), mutta löytyi sitte muistaakseni ihan prismasta tai cittarista.

Ensimmäinen viikko muksun kanssa on hurahtanut ihan siivillä. On harjoiteltu yöhuutoa, syvää unta päivällä, kerätty pissinäytettä labraan ( punaista pissiä) <- joka oli sitten rubiinia, .. ylimääräistä tai hajonnutta punasolua, ei vaarallista, kuten tohtori googlelta sunnuntai aamuna kysyttyäni oli todennäköisin vaihtoehtokin.
Aika huonosti myös täällä imetysopetus sai. Yritettiin aina vain selvitä syötöstä toiseen. Noh.. Imetteäjä Google osasi auttaa kuitenkin tässä ;) Tänään jätin rintakumin pois ja onnistui tuo syöminen ilmankin. Vinkkinä "tarjoa kuin hampurilaista" oli tosi osuva ja nänni nenän kohdalla kun alkaa sitten hamuaamaan on oikea kohta :)
Eilen käytiin ekalla neuvolakäynnillä. Painoa oli sata grammaa enemmän kuin sairaalasta lähtiessä, että suunta on oikea. Mutta syöminen tahtoo välillä jäädä nukkumisen jalkoihin. Muutenkin valo ja mekkala on ok, hiljaisuus ja pimeä ei osu nukkumiseen muksun mielestä. Viime yönäkin päädyttiin sitten sohvalle ja lapsi vaunuihin ja keittiöön valo, niin nukuttiin kuusi tuntia.
Pitänee lähteä tarjoamaan iltaruokaa ja sitten kiireen vilkkaan nukkumaan jotta jaksaa yösyötölle.
Tänään pääsin sentään jo itse normilenkille koirien kanssa miehen jäädessä muksun kanssa päiväunille :D Toivottavasti minun vastustuskyky on siirtynyt muksuun, miehessä on vähän nuhakuumetta. Minä en niitä sairastele, eikä lapseni :D :D
Mukavia hetkiä pienokaisten kanssa ja voimia väsyneisiin ja vaikeisiin hetkiin sisaret :)

Meillä nukuttiin yöllä viisi ja puoli tuntia putkeen!!! Itse heräsin kyllä aikaisemmin ja kelloa vilkaistessa iski paniikki, että ollanko sitä edes hengissä kun ei ole pihaustakaan kuulunut!!! Kahden tunnin pätkien jälkeen melkoista luksusta jos vielä itsekin  tottuisi tähän. Vaikka vahvasti kyllä epäilen, ettei tämä toistu ihan lähitulevaisuudessa...

Täällähän on mukavasti juttu luistanut!! Kiva lukea myös muiden juttuja! :)

Ja saahan täällä muutkin käydä kurkkimassa juttuja kuin vain me synnyttäneet!! :)

Meillä tyttö on huomenna jo 5vkoa ja käytiin vasta tänään ekaa kertaa vaunuilemassa, on ollut niin kylmä ettei olla päästy sisältä minnekkään!! :/ noh, tosin haettiin vaunutkin liikkeestä vasta maanantaina :D mitäpä niitä hakemaan aikaisemmin kun mittari on näyttänyt yli -10 astetta ja kerrostalossa asutaan eikä ole tilaa säilyttää niitä täällä omassa asunnossa.. kova homma kyllä yksin kantaa hissiin kun sinne ei mahdu kuin koppa osa.. :/ raahaa sitten erikseen ratasosa.. huhhuh.. :D

Mulla on jo toinen rintatulehdus päällä.. nyt molemmissa rinnoissa.. sain toiset vahvemmat antibiootit ja aivan kauheat sivuvaikutukset; vatsaa kouristaa ihan tosissaan ja ripuli on ihan hirveä!! toivottavasti te muut ette saa samaista tulehdusta!! Muistakaa suojata todella hyvin rinnat vaikka tuntuis että ulos mennessä on tarpeeksi vaatettta, ei muuta kuin villahuivia päälle!!

Onpa kiva että ei tarvitse ehkä stressata tuota että kun vauva nukkuu vain rinnan päällä, antaapa tosiaan nukkua, ihana lämpöpatteri onkin kun tuon tulehduksen takia kuumettakin oli lähes 39 astetta ja tärisin kuin haavan lehti!

Meilläkin tyttö kasvanut 5viikossa jo 7cm!! Aivan mahotonta kun tuntuu että ne söpöt pienimmät vaatteet on jo pieniä, kuukauden päiväthän ne meni käytössä! :)

Takaisin