Vauva arki

Vihertävä kakka voi mun tietääkseni tulla ihan siitä rotasta.
 
Hei kauanko ootte nukuttanu vauvaa ulkona? Eipä tuola pakkasta ole mutta ihan mielenkiinnosta kyselen :)
 
Meillä on elo-syyskuussa oltu vaunuissa ulkona jopa 5-6 tuntia, sisältäen lenkkeilyn.
 
Tuolla 10 asteessa on nukkunut neljäkin tuntia putkeen sisältäen lenkkeilyn.
 
Meillä on ollut äp-pakkauksen tumput (ne raapimisenesto), lapaset, villasukat, myssy + neulottu myssy kylmemmällä, vuorellinen välikausihaalari (ei oo topattu) ja äp:n makuupussi. Ne on ollut meillä sopiva setti.
 
Meillä ollu 2 tumput, sukat ja villasukat, pipo tai kypärämyssy ja fleece haalari tai vuoreton vkhaalari. Alla body ja housut ollu. Hyvin on tossa quadroliftissä pärjänny.
 
Almalla ollut kauhea läheisyyden kaipuu :Heartred Tänään raukka säikähti, kun päästi tissin suusta ja kuulu maiskaus :D Ei sais nauraa :D Itkuhan siinä tuli :/ Kauheesti Alma säikkyy muutenkin, ihan ihmeellisiä asioita, kovat äänet ja ei edes äkilliset vaikuta... Mutta joku tuollainen :D Vähän myös rupeaa suupielet meneen alaspäin, kun joku tulee kylään, vaikka näkee päivittäin, toivottavasti ei tule kauheaa vieratusta :) Ilta oli kaamea, Alma vain itkeskeli unissaan, silloin hän ei rauhoitu kuin mun vieressä... En tiiä miksi unissaan itkua tulee? Se on oikein sellaista sydäntä särkevää marinaa...
 
46c9c40006f7533607fa625d81362910


Me saatiin ekat löylyt uudessa saunassa :)
Huomenna jatkuu vielä viimeistelyllä.
Vähän mä oon onnellinen 3.5 kk saunattomuuden jälkeen. Tai onhan meillä toi pihasauna mut kyllä sitä joutuu 2 tuntia lämmittää et pääsee kylpee niin ei ihan joka päivä onnistu :D
 
Hehe, meillä kanssa säikytään niitä tissimaiskauksia [emoji23]
Uusi sauna, tuo varmasti ihanaa luksusta arkeen! Millon muutes ootte käyttäneet vauvoja ekaa kertaa saunomassa? Mun mies on saunotettu ekan kerran 2 kk ikäisenä ja oon miettinyt josko meidänkin pojan uskaltaisi sen ikäisenä saunaan viedä.
 
Meilläkin nukutaan päikkärit ulkona ja nukkuu aika monta tuntia :) en oo miettiny mitä laitan päälle ku riippuu niin säästä, on eteläpuolella ni jos aurinko paistaa ni ei voi hirveesti pukea. Meillä siis lasitettu parveke rivarissa ni on ku kasvihuone jos paistaa aurinko :P
 
Hehe, meillä kanssa säikytään niitä tissimaiskauksia [emoji23]
Uusi sauna, tuo varmasti ihanaa luksusta arkeen! Millon muutes ootte käyttäneet vauvoja ekaa kertaa saunomassa? Mun mies on saunotettu ekan kerran 2 kk ikäisenä ja oon miettinyt josko meidänkin pojan uskaltaisi sen ikäisenä saunaan viedä.

Meillä ollaan käyty ekan kerran 2 viikon ikäisenä 40-50 asteisessa saunassa ala-lauteella istumassa 5min ja siitä pikku hiljaa pidennetty aikaa pojan jaksamisen mukaan. Eilenkin istui vesisaavissa keskilauteella ja ei oteta löylyä ikinä pojan läsnäollessa. Pappa saunotti taas pientä miestä vadissa - kastellen päätä ja muuta kroppaa. 1-2 kertaa viikossa on käyty siitä 2 viikon vanhasta. Minut ja mun sisarukset ja mies ja sen sisarukset on kans kaikki saunoneet ihan pienestä kaikki ja ennen vanhaanhan sitä synnytettiin saunassa ja sinnehän se mainen matkakin aina ennen vanhaan päättyi..
 
Heii. Saisiko vielä kokemukset korvikkeista ja mitä suosittelette. Ajattelin uskaltautua kokeilemaan jotain, että hädän tullen tietää jonkun ottaa.

Kiitos!
 
Esper, meillä hyväksi todettu Arlan luomu. Mutta kuten todettu niin koittamalla selviää :)
 
Meille neuvolassa sanottiin ettei pientä vauvaa missään nimessä saunaan ja alotettiin esikoisella sitten kun osasi itse istua ilman tukea, ei mitään konkreettista syytä tähän ollut mutta rajapyykkinä. Vauvan lämmönsäätely on heikkoa ja ei välttämättä osaa kertoa jos on liian kuuma koska Vauva alkaa kirjaimellisesti lämpenemään kuumasta ja kylmmettyy kylmästä. Siksi on erikseen myös vauvauinnit muunmuassa, vesi on lämmitetty tiettyyn asteeseen . Varmaan tämäkin vauveli menee saunaan siinä puolen vuoden tienoilla vasta:)
 
Mä kans luin, et vasta vuoden ikäisenä normi uima-altaaseen (paitsi vauvauinti, kun lämpöisempi ja hygieniisempi, kun ei koruja yms) ja saunaan samoin vasta sit.
Muistaakseni meidän esikoinen kyl aiemmin oli miedoissa...

Arlan luomulle peukut täältäkin!
 
Olis meillekin varmaan sanottu samat ohjeet jos kertoisin et poika käy saunassa :D Kysyn neuvolassa jos on jotakin kysyttävää - harvemmin on kyllä mitään kysyttävää ja vastaan kysymyksiin tietty jos multa kysytään :) Mä oon sitä mieltä et neuvolasta saa ohjeita ja neuvoja - ei niiden ohjeet oo mitään absoluuttisia touuksia ja jokainen vanhempi valitsee lapselleen itse kuinka toimii.
 
Alle vuotiaan saunottamisessa pitää olla tarkkana et ei lämpene liikaa lapsi ja et nesteytys on riittävää. Alle vuotiaan lämmönsäätelykyky on kuitenkin edelleen puutteellinen!
Mut maalaisjärjellä voi mennä tässäkin asiassa. :)
 
Joo ja lakiaukilettakin pitää varoa vaikka muu kroppa pysyisikin hyvässä lämmössä saunassa vannan avulla :)
 
Takaisin
Top