Vauva-arki

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Leina
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Meidän pikku veijari ryömii jo pitkin kämppää nopealla vauhdilla joten nyt tuli akuutiksi laittaa kämpän turvallisuus kuntoon. Mitä kaikkea pitäisi huomioida pistorasioisen lisäksi? Mitä kaikille johdoille ja lampuille pitäisi tehdä?

Tässä tarkistuslista tapaturmien ehkäisemiseksi. Toivottavasti saa jotain selvää kuvista, kun piti pienentää kuvia että sai liitettyä :/

Liitteet

• image.jpeg
    image.jpeg
    83.3 KB · Katsottu: 16
  • image.jpeg
    image.jpeg
    78.1 KB · Katsottu: 11
Uusimpia pistorasioita ei tarvitse suojata. Mies luki netistä että pitää kahta reikää yhtä aikaa painaa että olisi vaarallista vauva tuskin tajuaa.

Meillä on alettu vierastamaan. Ihan toden teolla! Veljen ja isän hyväksyy kyllä, mutta auta armias jos joku yrittää mennä tekemään tyttöön tuttavuutta, ilman et se on mun tai miehen sylissä! Anoppia se on vierastanu jo hollin tovin, näitä muita sukulaisia ja vieraita vasta nyt.

Aiotteko vuorata kotinne kulmasuojin helkaestein..mitä näitä nyt on. Kaapin ovien pitimin. Meidän kuulemma täytyy suojata terävät kulmat..ei munkaan lapsuudessa mitään suojattu. Vahdittiin lasta.

Mitenkäs muut mammat meinaa töihin paluun kanssa? Rupes aivan ahistamaan kun alakaa heinäkuu olemaan niin lähellä (jolloin mamma loma loppuisi). No nyt sain aikaseksi ilmoittaa töihin että en ainakaan tänä vuonna tule vielä töihin, pitänee sitten loppuvuodesta katsoo tilannetta uudelleen, mut tuntuupa kivalta kun tietää että saa nyt lapsosen kanssa kotona olla :)

Oon ilmoittanut pomolle aina kun hän asiasta kyselee, että syksyllä 2017 palaan töihin ja tästä ei ole suunnitelmat mihinkään muuttuneet. Joskus sekin tuntuu olevan jo lähellä :D

En mä Hepsuli ainakaan aio. Ehkä muutaman kulman voin suojata.

Tämän vuoden puolella en aio mennä töihin. Ei sillä että olisi edes työpaikkaa, johon palata, kun sanoin muuton takia itseni irti. Mutta anyway tämä vuosi lapsen kanssa kotona, vaikka rahallisesti tiukkaa tekeekin.

Meillä ei ole kulmia sen erikoisemmin suojattu, mutta kaappi- ja laatikkolukkoja on kyllä lähes kaikissa aukeavissa luukuissa. Se ainoa muovikuppikaappi, joka meillä ei ole lukossa, tyhjennetään ja "järjestellään" edelleen päivittäin. Taaperomme kiinnostus ei vaan tunnu lopahtavan. Vaatekaappinsakin tyhjentää edelleen aina kun vähänkin tilaisuus on. Ja kyllä, se on ärsyttävää.

Meillä on keittiössä vetokaapit joissa hidasteet. Esikoisen oli n . vuoden ku rupes niitä edes saamaan auki. Eli ei hommattu mitään lukkoja erikseen. Ja kulmasuojillekkaan ei ollu tarvetta. Muutomat pistorasiansuojat laitettiin paikkaan missä se tykkäs laittaa sormiaan ryömintä ja konttaus iässä pistorasiaan.

Laitoin jo tuossa Kelaan ja työpaikalle hakemukset kotihoidontuesta ja hoitovapaasta menemään ja Kelalta sain myöntävän vastauksen. Töistä ei oo vielä kuulunut mitään. Toiveissa olis et vuoden vaihteen jälkeen töihin. Muuten joutuisin tod.näk viettää joulun tai uuden vuoden töissä.

Mä ilmoitin että pidän vuosiloman ja sitten palaan takas töihin eli elokuun loppupuolella sitten työt odottaa. Mies pitää isyysvapaan ja lokakuun alussa on hoidon aloitus. Hakemuksen laitoin jo pari viikkoa sitten menemään, ensitoiveena on perhepäivähoito. Meillä ei kyllä talous anna periksi kotiin jäämistä.

Hei kertokaa tyhmälle et miten toi kotihoidontuen hakeminen tapahtuu? Voinko hakea nyt esim vuoden loppuun ja katsoa mikä tilanne silloin on ja hakea lisää jos haluan jäädä vielä kotiin? Vai pitääkö se hakea kerralla niin pitkälle kun suunnittelee olevansa kotona? Mä oon "työtön" eli määräyskirja loppui kun jäin äippälomalle, eli ei oo työnantajaa kelle tarvis ilmoitella, Kelaan ainoastaan.

^ kelalta voi hakea kotihoidontuen useammassa pätkässä. Pätkien on oltava vähintään 1kk kestoltaan. Ja, jos hoitolisään vaikuttavien tulojen kanssa epävarmuutta, voi sen hakea takautuvastikin 6kk:n ajan.

Mutta eikös per lapsi saa hakea vain jonkun tietyn verran niitä kotihoidontuen pätkiä 2 tai 3???

Työnantajan ns tarvitsee myöntää vain kaksi pätkää. Eli työnantajalta ei voi anoa pienissä pätkissä hoitovapaata. Toki työnantaja saa olla joustavampi. Mutta kelalta voi rahaa eli kotihoidontukea hakea pienissä pätkissä. Kelahan ei mitään kantaa ota vapaisiin, maksaa vain siitä ettei lapsi ole maksullisessa päivöhoidossa.

Meillä ei oo puurot eikä lämpimät ruuat kelvannu nyt moneen moneen päivään, kiukkuilua koko syöminen. Ja eilen valvottiin yhteen yöllä kunnes tyttö lopulta rauhoittui viereen nukkumaan. On siis nukkunut ekan unipätkän omassa sängyssä jonkin aikaa ja hyvin on nukahtanut kun on vähän silitellyt uneen. Nyt tunti meni kun koitin saada omaan sänkyyn.. Eipä onnistunut. Viereen siis nukahtaa tänäänkin. Voisko olla hampaita tulossa vai vaan joku vaihe? Ja voiskohan tää mennä pian ohi..

Voi elämän käpy! Koska nämä yöt rauhoittuu?! Nytkin herännyt vähintään kerran tunnissa kääntämään tyypin, kun on aina jossain väärässä asennossa eikä tajua kääntyä takaisin. Iso huoh...

Mä ajattelen niin että kyllä ne sitten helpottaa kun tyyppi muuttaa pois kotoota. Eli ehkä siellä 18-20 vuoden kuluttua. Välillä on hyviä öitä, välillä huonoja mutta ne vaan kuuluu osana tähän pakettiin. Siskokin sanoi että kyllä se helpottaa kun vauva on pari kuukautta, sitten kun se on puoli vuotta ja sitten taas kun se on reilun vuoden ikäinen... Eli ota siitä sitten selvää. Ehkäpä se vaan on niin että asiat hyväksyy niinkuin ne tulee ja sillä se muuttuu sitten helpommaksi. Näin ainakin mun kohdalla.

Takaisin