Vauva-arki

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Leina
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Meillä vaihdetaan vaippaa milloin missäkin, usein lattialla ja mahallaan. Selällään ei missään nimessä suostuta olemaan. Nukkuukin mahallaan. Piti aloittaa syöttötuolissa syöttäminen, kun ei tyttö suostu enää sitterissä istumaan.

Yläkerrassa makkarit ja siellä hoitopöytä. Alakerrassa hoitoalusta pyykinpesukoneen päällä. Vaippoja vaihdetaan noiden lisäksi vauvalle sohvalla ja sängyllä, taaperolle housuvaippoja missä vaan.

En kyllä tajua, miten sitä lasta sylissä puettaisiin. Aika hankalaa on ollu, jos joskus on yritetty. Toi 2v puetaan eteisen lattialla, portailla tai tuolilla, sisävaatteet missä vaan, esim. sohvalla, lattialla, sängyllä. Mutta ei sylissä.

Mietin että eikös sitten up and go mallit oo parhaimpia jossain vaiheessa. Tietysti jos jossain ostoskeskusvessassa joutuu vaihtamaan niin hyvä opetella vaikka sylissä vaihtamaan ettei tarvitse lattialle laskea. Kai niissä hoitopöydissä joku painorajoitus on.

"Vauvan liikunnallista kehitystä voidaan tukea hoitamalla häntä mahdollisimman paljon sylissä. Silloin vauva saa monipuolisia liikemalleja ja asentokokemuksia. Sylissä hoitaminen antaa hyvän perustan opittaville liikunnallisille taidoille. Vauvan kanssa voidaan seurustella, hänet voidaan pukea, riisua ja syöttää sylissä. --Vauva saa sylihoidon kautta erilaisia asentokokemuksia, joita hän tarvitsee myöhemmin opittavia uusia taitoja varten. Tärkeää on antaa vauvalle mahdollisimman monipuolisia asentokokemuksia niin vatsallaan, kyljellään kuin selälläänkin. Monipuolisten kokemusten kautta vauva oppii hallitsemaan liikkeitään ja asentojaan erilaisissa asennoissa. "

(Laitinen, E-M & Räsänen M, Vauvan liikunnallisen kehityksen tukeminen sylihoidolla, Savonia AMK 4.6.2008
http://demo.seco.tkk.fi/tervesuomi/item/nn:226)

Mulla on lastenhoitopöytä yläkerran kylppärissä mutta en käy siellä vaihtamassa vaippaa ellei satuta just siellä sillä hetkellä olemaan. Alakerrasta löytyy pikkuvessa ja yksi ylimääräinen hoitoalusta (jota nykyään en kyllä enää muista edes käyttää) ja vaipat tulee vaihdettua pääasiassa tossa matolla. Vauvalle en osaa vielä istuvalteen laittaa mutta esikoiselle oon vaihtanut jo iät ja ajat niin että on sylissä sekä teippi että housuvaippoja.

Ja tosiaan tossa jo tulikin vinkki miten se isompikin pylly mahtuu vielä lisäaikaa sinne lavuaariin. Meillä pesen esikoinen pyllyn juuri niin että jalat roikkuu ulkopuolella ja käytän nykyään käsisuihkua vielä huuhteluun. :)

Ja yksi vinkki kakkavaippoihin: kaada kakat pönttöön niin roskis ei haise niin pahalle :D

Mä puen housut 2-vuotiaalle sylissä..ja vaipankin laittoa joskus siinä..toki sitten nostan seisomaan, että saa housut ylös. Pepun pesen meidän 14-kiloiselta ihan sylissä kannatellen. Haba kasvaa..eikä lavuaarin reuna meillä oikein sovi istuskeluun. Puolivuotias kiljuu sen verran selällään hoitoalustalla (lattialla meillä), että sekin päätyy usein syliin puettavaksi. Pistin muuten ilmaisvaipan juuri housumallina ja sehän oli jo kätevämpi! Jes, seuraava paketti niitä. Jotenkin muistelin, että vasta vauvan seisoessa olis helpompi, mutta toihan sujahti tosi kätsästi jo nyt tän kääntyilijän kanssa.

Libero muisti meitäkin. Pitääkin kokeilla. Puenhan tosiaan housut ja sukat usein sylissä kun pojalla alkanut mennä hermo hoitopöydällä makoiliun..

Kyä ny ollaan taas oikei jännän äärel... Rakas poikaseni nukkui öisin pitkät pätkät kunnes ohitti 3kk rajan. Sitten alkoi jatkuva heräily ja mikään muu ei öisin kelvannut kuin tissi seuraavat 2kk. Nyt tämä herra on taas alkanut nukkua pidempiä pätkiä joiden välissä hän konttaa sängyssään ja höpöttelee innoissaan. Hulinointia? Nojoo miksei. Nimittäin unissaan hulinointia. Jätkä on umpiunessa ja hölöttää pitkin yötä. Kun unissakävelijääkään ei saa herättää niin saisiko unissakonttaajaa? Hereillä ollessaan pikkumies ei kontata osaa. Jokin aika sitten pääsin sanomaan että meidän lapsonen se pysyy paikallaan vain nukkuessaan mutta sekään ei siis enää pidä paikkaansa. Hoitopöydästä on luovuttu vaarallisena ja teippivaipoista kun ei niitä korkkiruuville saa puettua. Housuvaipat tosin falskaa aina välillä. Maailman paras hedelmämössö syntyy muuten appelsiineista omenoista banaaneista ja mannasuurimoista. Söisin itse jos poika ei kans tykkäis kovasti...

Mä ihmettelin, että miksi Libero lähetti meille neloskoon housuvaippoja, kun luulisi niiden näkevän hyvin, että käytetään kolmoskoon teippivaippoja ja vitoskoon housuvaippoja. No, ehkä niitä voisi kokeilla. :)

Sikakissa tarvitsen vähän yksityiskohtaisemman reseptin kiitos! Liberon sivujen vaippakoulussa oli hyvä ote että saa vaipan päälle. Toimii ainakin meillä.

Tarvitset kuvassa näkyvät tuotteet eli kaksi appelsiinia kaksi isoa omppua (myös maultaan suuria) ja kaksi kypsää banaanaanaania sekä 1/4dl mannasuurimoita. Purista appelsiineista mehu hedelmälihoineen kattilaan. Kuori ja paloittele banaaninaanit ja samoin omput (joista kannattaa siis myös poistaa siemenkodat jne). Kiehauta appelsiinimehu kattilassa. Sitä pitäisi olla parisen desiä ja jos ei ole niin laita vaikka vettä lisäksi. Jos tuli paljon yli niin juo ylimääräiset itse. Lisää mannasuurimot ja omenapalaset ja keittele hiljaksiin miedolla lämmöllä kymmenen minuuttia. Lopuksi lisää banaanaanit ja surauta sauvasekoittimella sileäksi. Nam.

Liitteet

• 20160416_104941-1.jpg
    20160416_104941-1.jpg
    414.5 KB · Katsottu: 19
Mielenkiintoista tuo sylissä pukeminen. Meillä siis marraskuinen tyttö js oon varmaan tosiaan jostain 3 kuisesta alkaen pukenut sylissä ku ei tuo venkura pysy paikoillaan. Esikoisen aloin pukea sylissä myös tosi varhain... Kamalan kovia menijöitä molemmat. Ja sit taas vaipat pystyn vaihtaa pesukoneen päällä, osaavat käyttäytyä :D esikoisen (1,5v) vaihdan vanhaan tyyliin tai sit ihan vaan seisten. Pylly pestään lavuaaris käsisuihkulla. Haba kiittää ku roikottaa 15 kiloa :D

Nyt on niin paska äiti fiilis että oon itkeny koko päivän. Olin aamulla tehny tytölle kaurapuuron ja sen olin just valmiina nostanu pöydälle. Ite menin tässä vaiheessa vessaan. Mies laitto sitten tytön pöytään kiinnitettävään syöttötuoliin istumaan ja käänsi selkäsä, tyttö yltti nappaamaan kupista lusikan ja huitas käteensä kuumat puurot. Iso itku, juoksin tytön syliin ja äkkiä veden alle käsi. Itku oli niin sydäntä raastavaa. :-( Jos olisin laittanu lautasen jo heti alkujaan kauas syöttötuolista.. Tai jos mies olis kattonu tyttöä koko ajan tai siirtäny puurokupin sitten pois kun tyttö oli pöydän ääressä.. Ei olis käyny näin. Miks piti käydä näin.

Ei ne tk:ssa muuta ku bepanthenia käskivät laittaa kun ei ollut pahan näkönen. Koittivat myös mua rauhotella. Tyttö oli siellä iloinen, höpötti ja päristeli.. Ja mua vaan itketti enemmän. Ja itkettää vieläkin. Ei oo näin kurja fiilis tainnu ikinä olla.

Tottakai sulla on paha mieli. Itselläkin olisi.

Mä olin varma että minä askartelen paskartelen poikani kanssa..äitienpäivä tulossa. Mitä mä nyt sit askartelisin? Toinen mummi tehnyt itselleen valokuvamukin jo. Kysyinkin tältä että miksi?!

Voi Tuffe, ymmärrän kyllä ton fiiliksen, mutta mitään suurempaa vahinkoa ei käynyt ja nyt ainakaan uudestaan ei tuota vahinkoa satu! Mä tänä aamuna join kahvia vauva sylissä kun esikoinen rupes riuhtomaan mun kättä. Kahvit tietty kaatui pitkin poikin ja melkein sai vauva kuuman juoman päälleen. Ja siitäkin aina ja joka paikassa varoitetaan että ei kuumia juomia vauva sylissä. Ehkäpä se nyt meni jakeluun.

Mutta siis Tuffe, täysin inhimillinen vahinko. Anna itsellesi synninpäästö!

Triina, ollaanpa otettu tänään opiksemme sitten molemmat!
Tosissaan oon niin onnellinen ettei pahemmin käynyt. Ehkäpä tämä tästä. Nyt odotan kovasti että tyttö herää päikyiltä ja saan hänet takaisin syliin.

Hepsuli, hyvä kun mainitsit niin muistais itsekin jotain väkerrellä.. Vauvan jalanjäljethän on kyllä ihaninta ikinä, ehkä vois jotain niistä kehitellä ja alkaa sotkemaan sormiväreillä.

Eiköhän Tuffe meistä ihan jokainen tee samoja virheitä jossain vaiheessa. Mä vain odotan koska ensimmäinen käynti päivystykseen tulee. Elä oo niin ankara itselles. ;)

Mä saan joka kerta sydärin, kun vauva kääntyilee niin että kopse käy kun pää pamahtaa lattiaan. Mutta mies aina rauhoittelee että "jos se ei itke niin sitä ei satu". Huoh, kauhulla odotan sitä kun liikkeellelähtö tapahtuu ja sit kun aletaan seisomaan...

Takaisin