Vauva-arki

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Leina
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Millä millä ihmeellä vauvan saa nukkumaan? 6 viikkoa ikää ja nukkuu yöt mun mahan päällä. En jaksa kun ei nuku rattaisiin,ei selälleen mihinkään. Rinnalle nukahtaa mutta sitten röyhtäytettävä ja herää siihen. Selkä niin poikki kun pitää kantaa kantorepussa jossa nukkuu. Yöt mun mahan päällä. Isä sanoo että laitat vaan sänkyyn ja että se lopettaa kyllä 10 min ja nukahtaa??? En pysty kuunteleen sitä huutoa koska se ei todella mun mielestä sinne nukahda. Tuttia ei huoli.
Ja nyt kyse siis siitä että edes päiväunet nukkuisi pinniksessä. Isä onnistuu minä en. Oon niin finaalissa. Mä en voi tehdä yhtään mitään muuta kun huolehtia vauvasta 24/24. Itkee kaupassa,sitterissä,autoistuimessa,vaunuissa. Ja nukkuu vain mun mahan päällä yöllä kohtuullisesti.
Eihän se oo mahdollista että vauvan ei anna koskaan itkeä 5 min kauempaa koska tuo itkee sitä nukahtamista vastaankin sen ajan.

Agape, nukahtaisiko vauva yöunille isän mahan päällä? Meillä se toimii välillä parhaiten ja sitten isä siirtää vauvan kehtoon. Siirrossa me yritetään pitää lämmönvaihtelu minimissä. Vauva on jossain peitossa käärittynä tai toukkapussissa. Lisäksi isä just testaili, että vauva rauhottuu parhaiten kun on kyljellään lähellä sängyn reunaan, niin että tuntee reunan, pinnapehmusteen, käsillään.

Me ollaan yritetty saada nyt tuttia käyttöön. Joutuu yleensä hetken aikaa painamaan tuttia, jotta pysyy. Hain taas toisenmallisia tutteja kaupasta tänään. Jospa ne toimisi paremmin...

Isä ei oo usein päivisin paikallaa. Ja öisin ongelma on se,että kun vauva ei nuku selällään ja mä en uskalla sitä pinnikseen nukuttaa mahallaan. Niin nukkuu nyt sitten nun mahan päällä toistaiseksi ja siihen kyllä nukahtaa kunhan on vaan saanut syödäkseen. Ja ei huuda ainakaan nälkää koska nukahtaa kuitenkin. Ja paino noussut koko ajan reippaasti.

Kapaloinnista ei tykkää yhtään. Ja selällään kun on sängyssä niin huitominen ja potkiminen on ihan mieletöntä. Ei kai siihen nyt kukaan nukahda.

Mä laitoin pinnikseen peiton rullalle siihen reunoihin. Huitoi muuten ihan raivona. Nyt nukahtaa helpommin, kun tuntee sänkynsä reunat lähellä. Niin ja puolittain kyljellään myös meillä ja lisäksi pidän kättä kevyesti päällä painona niinkauan, että rauhoittuu.

On Agabe varmasti raskasta! Kaikki sympatiat täältä!

Agape, meillä on nyt ollut tällä viikolla tuommonen meininki! Phuuuuhhh!

Meillä taitaa olla aika helppo vauva. Nytkin nukkuu pinniksessään, tosin en tiedä miten vaikuttaa yöuniin kun kävi niin aikaisin nukkumaan. Tsemppiä Agapelle! Valitettavasti mulla ei ole tarjota neuvoja :( Oisko hällä massu kipeä ja siksi nukkuu vain mahallaan?

Unipupulla oli tossa hyviä vinkkejä, kiittis :) menee testaukseen.
Monta yötä mennyt täällä etten ole saanut yhtään pätkää pinnikseen nukahtamaan ja vauva kyllä nukkuu vieressä ihan ok, mutta itse heräsin esim viime yönä 6-7 kertaa vaihtamaan omaa ja vauvan asentoa/paikkaa kun puutuu hartiat/kädet/selkä. Vauva ei edes halunnut joka kerta asentoa vaihtaessa syödä vaikka automaattisesti tarjosin rintaa herätessäni.
Käytän päivin ja öin aktiivisuusranneketta, aamulla mielenkiinnosta katson sitten monta kertaa yöllä herätty/ mihin aikaan ja kuinka kauan. Aika vaihtelevia on näköjään nuo yöt. Normiyönä herätään kolme kertaa mutta viime yö taas vahvistaa säännön eli herättiin tosiaan vähän väliä TAI SIIS MINÄ heräsin.

Jännä tunne tuo kaipuu lapsen luo. Olimme katsomassa vauvaa sairaalassa ja oma oli hoidossa sen ajan. Kävimme myös jouluostoksilla. Yhtäkkiä kaupassa mua alkoi ahdistaa. Autossa mut valtasi tyhjä olo ja sanoin että jotain puuttuu. Hirvee ikävä omaa vauvaa vaikka erosta oli vasta kolme tuntia. :)

Tänään luulin että saisi edes synttärinään nukkua pikkasen,mut ei. Äitiys käsittää kkaiken oman ajan. Sain eilen pumpattua huiput 80ml maitoa että mies aamu yhdeksältä tekee aamutoimet ja syöttää. Poika jäi nälkäiseksi ja kymmeneltä mies toi vauvan mun rinnalle ja kyllä nälkä vielä oli. Nukahti sitten syliin. Ei tässä mitään kunnon unia nukuta. Tarttis olla toisessa talossa. Mies kokee ettei saa poikaa rauhoitetuksi tai että hän ei viihtyisi isin sylissä? En usko että siitä kyse, ehkä vauva vaan haluais mieluiten olla aina äidin tissillä.

Olen myös samaa mieltä siinä, että kyllä isäkin vauvan saa rauhoitettua ja vauva isänkin sylissä viihtyy, kun saa mahdollisuuden tottua siihenkin syliin. Mutta kyllä olen silti huomannut, että joskus on tilanteita, että vauva rauhottuu todella paljon helpommin äidin syliin, vaikka en siis edes imetä, enkä tuoksu maidolle. Varmaan sitä napanuoraa on edelleen sen verran jäljellä ja tottuihan vauva kuitenkin useamman kuukauden niihin äidin ääniin ja liikkeisiin ja nyt on ollut vasta vajaa kolme kuukautta (meidän tapauksessa) mahdollista oppia isän kehon ääniin ja liikkeisiin. Mutta aina on vauva lopulta rauhottunut myös isän käsittelyssä, jos äiti ei ole ollut saatavilla ja usein muulloinkin.

Meillä poika rauhottuu välillä ainoastaan isän syliin ja välillä ainoastaan mun syliin.

Meillä tyttö kans rauhoittuu nopeampaa minun syliin. Isän syliinkin kyllä ajan kanssa.
Minäkään en saa vauvaa viihtymään edes päiväunia sänkyyn/kehtoon. Tytön kans kahdestaan kotona ollessa olo ihan toivoton, kun ei edes vessassa ehdi rauhassa käydä. Ehkä vartin max viihtyy "nukkumassa" kun lasken hänet sänkyyn. Ei siinä paljoa mitään saa aikaiseksi, kun toimii sänkynä :D
Kokeiltiin kantoliinaa. Hyvin nukkui kyytissä pari tuntia ja olipahan ihana rauhassa touhuta vähän :) ongelmana vaan sen sitominen, kun on yksin kotona :/

Mietin tässä myös että laittaisko pojan vielä unille ulos. Sisällä kun ei nuku muualla kuin sylissä. Ärsyttävää toi kun aina tuulee.

Muoks. Laitoin pojan viideltä vaunuihin ulos nukkumaan. Alko hengailla liikaa rinnalla kiukkusena. Heti nukahti kun ulos pääsi. Nyt on nukkunut jo 1,5tuntia. Luulis että yölläkin nukkuu paremmin kun raitis ilma alkaa aina itseäkin ramasee.. ;)

Muokattu viimeksi:
Poika nukkui illalla sitten 3.5tuntia ulkona. Saas nähdä oliko liian pitkät, vaikuttaako yöuniin? Kerron aamulla..tai yöllä. ;). Nyt ainakin vaikuttaa liian pirteältä nukkumaan.

Meidän kissa sitten raapaisi poikaa jalkaan :/ Pyysin miestä olla kertomatta sitä muille. Tiedän miten kissavihaajat saa vettä myllyynsä tuosta. Eikä kissa saapunut paikalle raapastakseen. Istui lähellä poikaa ja kun jalat allkoi heilumaan...tapahtui niin nopeasti.

Turhauttavaa. Poika nukkunut hyvin koko yön yhdellä syötöllä. Ja minä en ole nukkunut kuin 3 tuntia! Tää tästä nyt vielä puuttuu että minä en nuku vaikka saisi.

Agape Niin tuttua. Itsellenikin kävi noin.

Poika nukkui yönsä paremmin kuin hyvin. Kahdella syötöllä.. illan nukuttaminen oli hetken sähläystä tutilla ja pari hämistä sain laulaa ennenkuin kuului tasainen tuhina.
Ärsyttää kuntuo myrskytuuli vaan jatkuu. Enn uskalla poikaa tänään ulos laittaa kun äsken lensi meidän lautasantenni..

Muokattu viimeksi:
Meillä on aivan karmeeta hulinaa tää touhu. Huutoa ja unettomia päiviä & öitä. Nyt aamun on viettänyt puklaten koko vatsan sisältönsä. En kyllä tavallaan ihmettele kun koko illan ja yön käytti syöden. On myös väsynyt poika tällä hetkellä. Tärinäsitterissä torkkuu.

Toivottavasti se meno teilläkin jossain vaiheessa helpottuu. Mielestäni meillä meno jo paljon parempi kuin kuukausi sitten.

Joo, mä toivon et tää on nyt sitä kuuluisaa kuuden viikon hulinaa ja helpottaa parissa viikossa. Tänään nimittäin tuli se kuusi viikkoa ikää.

Ajattelin tänään myös kokeilla sellaista, että yritän nukuttaa pojan yöunille jo todella aikaisin. Siis tyyliin kuudelta tai seitsemältä. Olen nyt kokeillut monta iltaa myöhäistä nukkumaan menoa ja se ei toimi. Luin jostain, että jotkut vauvat pitää laittaa nukkumaan ennen kuin iltalevottomuus alkaa. Joten kokeilen. Eihän se mitään ota jos ei annakaan.

Tosin, nyt poika on nukkunut koko aamupäivän, joten helposti voi nukkua koko iltapäivänkin. Että sitten ei ehkä kannata haaveilla aikaisista yöunista. Mutta jos kävisi iltapäivällä kunnon vaunulenkillä niin saisi raitista ilmaa. Nyt en myrskyn takia viitsi laittaa ulos. Enkä senkään takia, että puklaa jatkuvasti nyt.

Mä oon jotenkin niin asennoitunutkin siihen että iltahulinoita on vielä pitkään. Tosin olisi kivaa mennä nukkumaan itsekin ennen klo 01 yöllä kun tankkaus kestää pitkään. Ja nukahtaa vaan rinnalle. Kantoliinassa pahimmat huudot ja auton tärinään nukahtaa.

Siellä MLL sivuilla on kyllä tosi hyviä vinkkejä uneen, ruokailuihin ja esim varhaiseen vuorovaikutukseen
http://www.mll.fi/vanhempainnetti/tukivinkit/erossa_vanhemmista/
Tässä mun mielestä ihan fiksua luettavaa myös vauvan psyykestä.

Muokattu viimeksi:
Meidän vauva ei tankkaa iltaisin vaan syö päivällä 1-2h välein ja yöllä 3-4h välein. Nukkumaan on menty n. 22-23 ja herätään 6-7 aikaan. On siis vauva tottunut jo tosi hyvin medän päivärytmiin ja huomaan itsekin olevani jo paljon pirteämpi.

Takaisin