Vauva-arki

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Leina
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mä saatan nukuttaa vauvan vatsalleen, jos on kovin levoton, ja kun on sikeässä unessa niin käännän kyljelleen. Ei ole kertaakaan herännyt tuohon kääntöön.

Hepsuli tuollaisen parikuisen hyvin lyhyeksi hetkeksi kerrallaan. Pienen lapsen ruuminlämpö nousee todella nopeasti, joten muutamakin minuutti riittää.

Mun tuttu hankki kätkyt-hälyttimen, niin uskalsi nukuttaa mahallaan. Saunaan ei alle puolivuotiasta mun muistaakseni kehotettu viemään. Tuskin laimeissa löylyissä tai alalauteella hetkestä mitään haittaa olis.

Siis en ole viemässä. Sikakissa vaan mainitsi. Meillä on ollut sauna kyllä lämmin kun olin vauvan pessyt viereisessä pesuhuoneessa.

Mulla kans käsitys että löylyihin vasta liki vuoden ikää, mut pieneen saunan lämpöön vois ottaa aiemminkin jos vauva on esim . Vannassa? Meillä esikoinen tais olla yli puol vuotias ku ekaa kertaa löylyihin pääs.

Meijän kuukauden ikäinen typy on käynyt jo saunassa. Sauna ei tietenkään ollut kuuma eikä löylyä heitetty ja istuttiin ala lauteella. Tyttö viihtyi ja kylpy kelpasi saunan päälle. Saunan jälkeen tankkasi ja yön nukkui hyvin. Kakkakin irtos paremmin ilman suurempia vääntelyitä. :)

Yritin saada vauvaa nukkumaan pinnikseen. Edellis iltana nukkui siinä sentään puoli tuntia. Nyt hän tuntui aavistavan pahat aikeeni ja heti kun siirsin hänet lähellekään sänkyä, silmäträpsähti täysin auki ja kaamee huuto. :/ Miten tää voi onnistua?

Saako laidan pois? Mulla on onnistunut imettäminen suoraan pinnasänkyyn esikoisen kanssa ja nytkin onnistuu siirtäminen silloin, kun ei pahin itkuilta ole. Käyn itse omalle sängylle viereen tuijottelemaan vauvaa.

Kyllä se onnistuu ennemmin tai myöhemmin. Vauvaa ei kuitenkaan kannata nukkuvana siirtää sinne vaan laittaa sinne hereillä ja rauhoitella. Vauvat säikähtävät jos heräävät eri paikasta minne nukahtivat. Loistava linkki:

https://www.perheaikaa.fi/Nettiluento 0-6 kk vauvan uni.pdf

Itseäni helpotti kovasti kun ymmärsin, että nukahtamiseen voi liittyä itkua. Kun en itse ahdistu huudosta niin homma toimii. En hytkytä enkä kuljeskele (jos ei ole kipua) vaan rauhoitan omaan sänkyynsä toistuvasti toimimalla täsmälleen samalla tavalla. Enkä siis tosiaan pidä mitään unikoulua vaan autan vauvaa nukahtamaan. Välillä ei onnistu vaan vauva kaipaa aivan kiinni minuun (tiheän imun päivät, masukivut tms). Mutta eilen meni omaan sänkyyn rauhoittamiseen puoli tuntia. Ja on kovin helposti ärtyvä vauva meillä.

No just ihan väärin sitten yritin. Jos pullolla antaa sänkyyn niin miten sitten röyhytys?
Pitää vaan yrittää jo illalla eikä silloin kun on itse jo nukkumassa puoliksi.

Koska vauvat. Ei kai ole muuta selitystä. Mutta kovasti olen tätä pohtinut!

Iltaisin vauvat ovat jo päivän ärsykkeitä täynnä ja väsyneitä ja levottomia jne jne.

Mä imetän illalla sängyssä ja poika yleensä siihen nukahtaa. Tarkoituksella havahdutan vauvan vähän hereille röyhtäyttämällä ennen kuin siirrän vauvan kehtoon. Nukahtaa yleensä nopeasti simme uudelleen, joskus itekseen ja joskus pitää vähän aikaa keinuttaa kehtoa. Jos laitan nukkuvana kehtoon niin herää takuuvarmasti pian, mutta jos nukahtaa sinne niin nukkuu yleensä 4-5h ennen ekaa syöttöä. Ekalta syötöltä jää sitten viereen nukkumaan loppu yöksi, kun en jaksa vauvaa yöllä siirrellä sängystä toiseen.

Zoe, meillä myös jää ekalta syötöltä viereen kun nukahdan itse syötölle. Jos havahdun hereille niin saatan siirtää takaisin omaan sänkyyn, mutta harvemmin.

Miten te, joilla on taapero, saatte siivottua? Oikeesti. Toi esikoinen repii KAIKEN joka kaapista ja laatikosta lattialle. Keittiön kaapeissa on nyt lapsilukot, mutta vaatekaapit, pyykkikorit, astianpesukone yms yms. Hermo palaa. Ja lauantaina on ristiäiset enkä saa mitään siivottua!

Triina ikävä kyllä varmasti saat sen kolkyt kertaa siivota ennen lauantaita, kannattaa varmaan perjantaina yrittää siivota jos mahdollista. Meillä pahin kausi tuossa tavaroiden/kaappien sotkemisessa on onneksi ohi. Poika veti jokaikisen kaapin ja laatikon tavarat ympäriinsä ja oli/on vaikka minkänäköistä teippiviritelmää tehty estoksi :/
Minä vielä vähän järjestelyvimmaisena olin hermoromahduksen partaalla!

Zoe Noin teen päivällä kun puen vaunuun ulos. Täytyy koittaa samaa illalla. En enää jaksa kun vauva potkii mua öisin rintaan.

Takaisin