Vauva-arki

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Leina
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Pastakattila kiehuu ja vauva herää rattaissa ulkona. Tää on niin tätä...mä ajattelin että syön rauhassa. Haahaa..no istun keittiössä toppatakki päällä,ikkuna auki että kuulen jos vauva herää. Ja tuli mieleen että täällä on muuten tosi paljon kissoja naapurustossa vapaana eli mäkin tarviin jonkun systeemin ulkona nukuttaessa.

Pastakattila kiehuu ja vauva herää rattaissa ulkona. Tää on niin tätä...mä ajattelin että syön rauhassa. Haahaa..no istun keittiössä toppatakki päällä,ikkuna auki että kuulen jos vauva herää. Ja tuli mieleen että täällä on muuten tosi paljon kissoja naapurustossa vapaana eli mäkin tarviin jonkun systeemin ulkona nukuttaessa.
Kuulostaa niin tutulta! Aina kun suunnittelee syövänsä, menevänsä pesulle, ottavansa päikkärit tms niin eiköhän vauva herää unilta :D

Minä ostin Babystylestä Clippsafen verkon. Oli jonku 18€ ja on kyllä vahvaa materiaalia.

Meillä vauva nukkuu uniaan päivisin ja iltaisin pääasiassa sohvalla missä itsekin oleskelen.. Päivisin käydään pitkällä vaunulenkillä ja yöt nukkuu sivuvaunussa. Mutta päivisin/iltaisin nukuttaminen makuuhuoneeseen "yksin" on osoittautunut lähes mahdottomuudeksi. Vinkkejä? Vai koituuko sohvalla nukkumisesta myöhemmin ongelma? Itsestä tuntuu, että vauva ei tykkää nukkua hiljaisuudessa vaan tykkää taustamelusta ja muiden läsnäolosta

Meillä paras käytäntö ollut se että likka nukkuu kahdet päikkärit rattaissa ulkona, kerralla n.3-4h ja yhdet/kahdet lyhyemmät päikkärit illasta sisällä pinniksessä tai kopassa, kun sitä sitteriä ei ole.

muoks. Esikoisen ulkoilujen takia helpompi, et typy nukkuu rattaissa.

Ja jos itse on kartalla millon neiti on valmis päikkäreille, ni varsinkin rattaisiin sitä ei tarttee muuta ku laittaa vaan ni jo nukutaan. Rattaissa siis välillä kitisee kesken uniensa jotain ja jatkaa uniaan. Reagoin oikeastaan vasta siihen ku typy rupee esittää oikeita heräämisen merkkejä.
Mut illalla yöpuulle ja pinnikseen meno onkin jo sitten asia erikseen.

Muokattu viimeksi:
No miettinyt tuota että kun aamulla syötän ja nukahtaa yleensä puoleksi tunniksi tai tunniksi niin nukkuisiko sen pätkän pidempään ulkona? Tosin sitten jää seurustelut väliin. Syötän klo 9-12 välillä kaksi kertaa. Sen jälkeen lähdetään vaunuilemaan tai nukkumaan vaunuihin ulkona. Lyhyet pätkät sisällä sohvalla.

Meillä menee päivät samanlain. Houkuttaisi laittaa vaunut parvekkeelle ekan aamusyötön jälkeen eli 6/7 aikaan niin olisi optio pidempään uneen itselläkin. Harmi vaan kun se itkuhälytin on edelleen ostamatta. Alkaa olla vähän kylmä nukkua ikkuna auki..

Meillä myös 6/7 mutta en uskalla silloin vielä poikaa yksin ulos laittaa. Meillä ei parveketta vaan terassi. Nukun siitä 8-9.30 seuraavaan syöttöön.

Esikoisen kohdalla testasin tuota aamu-unille ulos taktiikkaa. Ei hänellä ainakaan aamu-unia pidentänyt, niiden unien tarkoitus oli hällä olla lyhyet. Päivällä sitten vaunuillessa 3-4h. Ja iltaisin yksin nukkumaan makkariin on tässä alkuvaiheessa ollut molemilla samanlaista, just tuota heräilyä ja huutelua. Nukkuis meidän kanssa sohvalla telkkarin ääniä kuunnellen, mieluiten sylissä (päivällä ei tätä vauvaa tule sylissä nukutettua, kun esikoinen kutsuu). Esikoisella se itsestään muuttui yöunille menon rytmittyessä.

Meillä ei onneks tarvii ikinä varsinaisesti nukuttaa tätä tyttöä, toisin kuin esikoista. Nukahtaa melkein mihin vaan (sitteriin, syliin, äitiyslaatikkoon, pinnikseen, autoon, vaunuihin) ja nukkuu suurimman osan päivästä. Yöt on sit asia erikseen. Sillo parhaiten nukahtaa viereen, mutta olen yrittänyt useimpina öinä edes jonkun pätkän saada nukkumaan sängyssään jotta mun selkä saa hetken lepoa hankalilta asennoilta. Viime yön oli koko yön vieressä kun nukkumaan mennessä oli kovat vatsavaivat ja huus parisen tuntia vähän väliä. Tahtoo pantata kakkaa aina 1-2 päivää ja loppujen lopuks sullä on niin ikävä olo et se ähkyy ja huutaa pahaa oloaan.

Meillä menee yösyötön jälkeen aina 2-3 tuntia, että vauva nukahtaa uudelleen. Alkaa pikkusen tuntumaan jo omassa jaksamisessa :( joinakin öinä vaan huutaa ja huutaa. Ilmeisesti masu kipeänä. Viime yönä kokeiltiin kaikki mahdolliset asennot ja nukkumapaikat, mutta ei rauhottunu. Vatsa toimii normisti. Mutta hirveästi ilmavaivoja. Cuplaton ja maitohappobakteeritipat on käytössä.
Miten te saatte rauhoittumaan vatsavaivaisen?

Tiuku meillä sama tilanne, mutta vatsa ei toimi ollenkaan. Nyt annoin mallasuutetta josko se auttais. Ainoa mikä vatsanväänteisiin auttaa on kapalointi. Cuplaton meilläkin käytössä, en osaa sanoa tuoko se mitään helpotusta.

Nuo vatsavaivat on kyllä vaikeita.. Meillä on käytössä disflatyl tipat ja kyllä huomaa jos ne on jääny joku päivä antamatta!
Mulle esikoisen kohdalla sillon sairaalassa sanovat, et usein vauva aluks itkee vastaansa ja kun saa olonsa helpottamaan, se kohta tajuaakin et nyt oon huutanu ja valittanu ja ollu hereillä niin kauan et on jo uudestaan nälkä ja väsyttääkin jo kovasti. Pieni mukava kierre siis..
joinakin iltoina/öinä kun tän pikkukakkosen vatsaa on vääntäny jo jonkin aikaa ja hää rauhottunu minimalistiseksi hetkeksi oon tarjonnu syötävää, röyhtäyttäny ja saanu sen täydellä kuvulla paremmin nukkumaan kun vajaalla.
Ja tällä typyllähän vatsa toimii, jokaisessa vaipassa on jonkinlainen rusketus raita ja isommat tortut väännetään n.kaks kertaa päivässä.

Mies lähti apteekkiin disflatylia hakemaan. Toivotaan että meilläkin se auttaisi :)
Viime yönä tarjosin rintaakin, kun tyttö vaan huusi muttei aluksi kelvannu. Vähän myöhemmin sitten kelpasi ja nukahtikin sen jälkeen vähän aikaa. Kunnes vähän ajan päästä huomasin itse torkahdellessani, että tyttö vaan tuijottaa pöytälamppua. Ei tainnu väsyttää.
Pitäs kapalointiakin taas kokeilla. Tää vauva vaan on semmonen kuumakaisa, että pääasiassa potkii peitonki päältään pois. Viime yönä pää ja niska oli ihan kuumia. Mittasin kuumeenki, mutta ei onneksi ollut.

Tää on varmaan ihan lapsikohtaista, mutta Cuplatonilla voi mun mielestä heittää vesilintua. Disflatyl on paljon tehokkaampi.

Meillä viime viikolla huudettiin mahaa päivät, mutta yöt nukuttiin hyvin.. Tai siis normaalisti heräiltiin 2-3 tunnin välein syömään ja sit jatkettiin unia. Kokeilin tota disflatyliakin mutta en kokenu että siitä oli meillä mitään apua :(. Nyt viikonloppuna laitoin ruokavalion aika kovaan syyniin, alkuun ajattelin että en pärjää mitenkään ilman suklaata, kahvia ja ruisleipää ym, mutta tänään ollut masun suhteen niiiin paljon parempi päivä että taidan jatkaa samalla linjalla!

Meillä on kans kakkaapanttaava pierumoottori. Mulla on kompastuskivenä omassa ruokavaliossa suklaa ja sipuli, joita menee lähes päivittäin. Pitäis varmaan tiputtaa ne pois, mutta ruoka ilman sipulia ja päivä ilman suklaata.. Ehkä paras vaan tehdä testi muuttuuko tilanne jos jättää syömättä niitä

Mä jätin suklaan kahvin ja sipulin hetkeksi vähemmälle. En huomannut eroa. Sipuli on edelleen pois mut kahvia kerran päivässä ja suklaata pari menee taas ;)

Kuinkahan kauon pitää olla esim sipulittomalla ruoalla? Olin 5 päivää, enkä kyllä huomannu mitään vaikutusta joten laitan taas sitä ruokiin. Kahvia juon pään takia yhden kupin aamulla. Ruisleipää syön palan tai kaks. Suklaata ei ole tullu syötyä...

Neuvolassa sanoi, että kaksi viikkoa kestää mahan totutella kun oli puhetta d-tipoista. En siis itse ole mitään ruoka-aineita vältellyt.

Toisaalta musta kyllä tuntuu että nää vatsavaivat kuuluu tähän vaiheeseen söi sitten sipulia ja suklaata tai ei ( :D ) Alotin D-tipat vaiheittain yks tippa viikossa, nyt on menossa neljä tippaa pvässä. Siinä Wonderweeks sovelluksessa oli, että tässä vaiheessa vauvan ruuansulatuselimistö kehittyy. Oon ajatellut että se aiheuttaa niitä puruja

Takaisin