Vauva-arki

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Leina
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Meillä esikoinen iltaisin ylivilkas ja hölmöilee juurikin siitä syystä, että päivät menee kotona suurimmaksi osaksi. Kai täältä kotoa pois vielä päästään, nyt ei vaan pysty eikä jaksa. Hyvä kun saa siivottua ja kaikki ruokittua, siihen on tällä hetkellä tyytyminen. Ei ole isovanhempia lähellä tai muitakaan ketä pyytää avuksi.

Intsu, viihtyisikö vauvasi liinassa tai manducassa tms? Mulla on siis vuoden ikäinen esikoinen, joka on hyvin temperamenttinen tapaus. Vauva ei viihdy kaukalossa eikä vaunuissa, jolleivat ne liiku. Olisin ihan totaalisen pulassa ilman manducaa ja liinaa. Esikoinen ei viihtynyt kummassakaan ennen kuin 6kk iässä, joten olen nyt joutunut ihan opettelemaan tän homman.

Meillä isoveli kiukuttelee ja kitisee milloin mistäkin ja turhautuukin selkeästi tähän kotona oloon. Mutta leikkii onneksi yksinään jopa tunninkin. Viihdytän häntä lähinnä juttelemalla/laulamalla, katsotaan kirjoja (poika yrittää kyllä repiä niitä), istuskelemalla sohvalla sylikkäin (edellyttää että vauva liinassa tai sängyssään).

Mutta esikoinen oli todella itkuinen vauva enkä nauttinut vauva-arjesta lainkaan. Sanoinkin sen suoraan. Nyt nautin joka sekunnista aivan eri tavoin. Enkä haluaisi, että vauva koskaan kasvaa isoksi.

Mutta kaaostahan tämä on. Pakko myös hyväksyä se, että huudolta ei voi välttyä. Itkuja on ja tulee olemaan. Vielä en ole poikien kanssa käynyt yksinäni missään, joten se jännittää. Esikoinen ei siis kävele vielä, joten mun on roudattava kaukaloa ja 10kg isoveljeä sylissä....

Meillä meni hauskaksi tämä arki nyt kun isommalle iski viime yönä kovan kuumeen ja kaipaa nyt valtavasti mun huomiota ja läheisyyttä. Onneks mun äiti oli tässä osan päivää niin se huolsi pienempää. Nyt vaan odottelen että isi tulis kotiin. :/

Meillä oli tänään eka onnistunut kauppareissu vauvan kanssa ihan kaksistaan. Johan tätä on odotettu. Sain keskitettyä ajamiseen kun ei ollut maailma loppuu itkua takapenkillä. Nyt bebe oli rauhallisesti, nukkui lähes koko kauppareissun. Bonarina onnistuneen kauppareissun päätteeksi sain kakkasuihkun päälleni reissun jälkeen vaippaa vaihtaessani. Ei kuitenkaan vienyt pisteitä tuosta onnistuneesta kauppareissusta. :)

M&S, vauva on meidän esikoinen. En totisesti käsitä miten ihmiset selviää useammasta pienestä lapsesta kerralla. Itestä tuntuu että hädin tuskin edes tästä yhdestä selviää. Eikä edes todellakaan ole koko viittä viikkoa jatkunut tätä! En vain ole ite nukkunut nyt viiteen viikkoon enempää kuin 3h kerralla, ja sitäkin harvakseltaan, joten kaipa se alkaa syödä jo naista. Muistatko Ameeba että minkä ikäisenä teidän vauvalla alkoi rytmi muuttua?

Tuntuu jotenkin tyhmältä valittaa ja hävettää olla näin väsynyt, eihän tässä ole edes mitään koliikkeja eikä mitään "oikeita" ongelmia. Mutta ei voi mitään, siinä vaiheessa kun kello on 5 aamulla ja olen 4 tuntia härvännyt vauvan kanssa, ite ehtinyt nukkua noin 2 h siihen alle,oon vaan ihan lopussa. Luojan kiitos on mies jonka voi herättää siinä kohtaa. Normaalisti oon aika vähäuninen, pärjään kuudenkin tunnin unilla suht hyvin ja 7 riittää unen määräksi ihan jokapäiväisesti, mutta nämä parit hassut tunnit nyt ei todellakaan riitä. Mitenkähän joku selviää vauvan hoitamisesta yksin?!?

Jos mä en kauheesti muista väärin niin siinä 2-3 kk iässä muuttui pikkuhiljaa ja siinä tosiaan auttoi ne aamumenot, neuvolat ja muut. Yövalvomiset on varmasti tosi rankkoja, tsemppiä Pipanainen! Yöllä asiat tuntuvat suurilta, koita saada päivällä nukuttua

Triina käytän kyllä sekä liinaa että reppua, mutta vauva nukkuu niissä. Hereillä ollessa ei siis viihdy ja se tuntuu tällä hetkellä vähän ongelmalliselta. Tai siis tarkoittaa sitä, että joudun miettimään esikoisen ulkoilut (vauva vaunuissa tai kantorepussa), kaupassa käynnit yms autolliset menot (vauva turvakaukalossa) niin, että ajoittuvat vauvan uni-aikaan. Toistaiseksi tuntuu, että hänen hereillä ollessa meidän täytyy olla tässä kotosalla sisällä tai muuten menee huudoksi. Noh, eiköhän tuo tuosta ajan kanssa muokkaannu.
Toistaiseksi voin kai kuitenkin olla melko tyytyväinen siitä, että vauvalla on suht selkeä rytmi, johon myös esikoisen päikkärit kivasti synkronoituu. Toki sen rytmin toteutuminen vaatii minulta myös panostusta.

Edit. Jos tää vauva olis esikoinen, en välittäisi mistään rytmeistä vaan olisin onnellinen jokaisesta nukutusta minuutista.

Tsemppiä kaikille! Meillä oli esikoinen tosi itkuinen ja olin ihan rikki..ja ehkä just siksi liikuin sen kanssa paljon. Muuten pää hajos ihan kokonaan kotona sen huutoa kuunnellessa. Nyt tää toka on paljon rauhallisempi..onko sitten korvikkeella kuinka paljon tekemistä asian kanssa. Säännölliset ruokailuvälit, ei ainakaan vielä heräilyä yöllä muuten kuin syömään (esim. klo 1 ja 5) ja tyytyväinen hereillä ollessaan paitsi iltahuutoja välillä enemmän. Pelkoni liikkumisen rajoittumisesta ovat onneksi olleet turhia ja aamupäivisin vauva nukkuu läpi kauppakeskus-reissujen ja automatkojen. Ainut harmi on, että iltanukahtaminen on välillä tosi myöhään, jolloin omat unet jää vähälle. Kaiken kaikkiaan tosi rankan esikoisen vauva-ajan jälkeen olen aivan ihmeissäni, miten hyvillä mielin tätä hommaa voi tehdä. Jaksamista kaikille ja tulevaisuutta ajatellen toka lapsi voi olla ihan erilainenkin kokemus! En kyllä aio henkseleitä liikaa paukuttaa kuin päivä kerrallaan..homma voi muuttua hankalammaksi milloin vain. :D Muistakaa, että näitten pienten kanssa: Kaikki on vaan VAIHE. Hyvä ja huono..se on vaan vaihe. :)

Musta taas tuntuu etten viitsi itkevän lapsen kanssa kamalasti liikkua ihmisten ilmoilla. Ei mua se vauvan itku sinänsä hetkellisesti haittaa, mutta ne ihmisten katseet ja kommentit. Miksi jokaisen mummelin täytyy jotenkin kommentoida? Viimeksi kauppareissulla 2 iäkkäämpää rouvaa pysähtyi eriksedn ihmettelemään itkevää vauvaa. En viitsinyt siinä kassalla alkaa luennoimaan mitkä mahdolliset syyt vauvaa saattavat itkettää tällä kertaa, tyydyin hymyilemään nätisti ja poistumaan paikalta ripeästi.

Mulle tuli varsin tuomittu olo tänään.
Olin aatellu jotenkin höhlästi että oltais tänään saatu meijän kenkku kaara kotiin. Illalla heräsin siihen todellisuuteen, että kaara on edelleen pajalla levällään! Eli en pääse huomenna perhekerhoon, enkä edes kaupassa käymään! Ja isäntä meni lipsauttamaan että voi mennä pitkälle ensviikkoon että sen saa kuntoon. Tässä jo kohta viikko tullu oltua ilman autoa.. rupee olee vähän semmonen olo et mitäs tekemistä sitä kekkasis tolle päälle 2v jannulle.

Meillä oli mielenkiintoinen päivä eilen. Heräiltiin pojan kanssa aamu-unilta kymmenen aikoihin kun äiti soitti nähneensä lastenvaatekirppiksen ikkunassa kyltin "muuttomyynti, kaikki 50cnt" ja sinnehän oli låhdettävä. Otettiin äiti matkaan ja lähdettiin kävelylle. Menomatkalla pysähdyttiin toiseen alennusmyyntiin, jossa poika sitten heräsi kitisemään. Määränpäähän saavuttaessa kitinä oli ohi mutta laps edelleen hereillä. Nappasin hyllyistä äkkiä säkillisen vaatetta, sillä kitinä alkoi uudelleen. Ulkona kitinä loppui mutta poika jäi hereille. Mentiin kauppakeskukseen koska äiti halusi syömään. Minä vietin koko ajan lastenhoitohuoneessa syöttöpuuhissa ja söin sitten salaattini pikavauhtia äidin viihdyttäessä poikaa, joka edelleenkin vain tuijotteli ja alkoi kitistä heti kun tanssahtelu loppui. Lähdimme kotiin päin ja poika lopulta nukahtikin n. 500m ennen kotia ja sisäällä hän nukkui puolisen tuntia kunnes heräsi taas vaatimaan vaipanvaihtoa ja tissiä ja ihan vaan huomiota. Kello oli nyt neljä. Poika tuijotteli maailmaa uteliaana taas kahdeksaan asti kunnes nukahti tunniksi. Huoltotoimenpiteiden jälkeen hän oli hereillä melkein yhteen asti ja nukkui sitten puoli neljään. Eli poika oli jotakuinkin tyytyväisenä hereillä koko päivän, vaati jatkuvaa viihdytystä, väsytti minut täysin ja nyt kun hän on jälleen nukahtanut ja minä olen aivan rättiväsynyt, EN SAA UNTA!!!

Muokattu viimeksi:
Hereillä pakko olla kun vauva ähisee, hyörii pyörii ja kitisee vieressä. Menimme jo kymmeneltä sänkyyn kun niin ramaisi. Vauva vaan ei suostunut nukahtamaan. Tutti putosi koko ajan pois. Lauloin välillä nukahtaen. Puoli yhdeltä imetin taas. Sitten poika sammui syliini. Kyllä väsyttää.

Onko teillä muilla vatsavaivaisia vauvoja? Miten olette saaneet vauvan oloa helpotettua? Meidän tytöllä ollut väänteitä jo synnäriltä. Kakka tulee paineella ja välillä puklaa heti syömänsä maidon. Maitohappobakteeritipat on ollu käytössä heti kotiutumisesta. Rintakumi on käytössä ja jostain luinkin, että sen takia voi mennä ilmaa vauvan vatsaan. Mutta nännit ovat niin matalat, ettei syötöstä tule mitään ilman rintakumia.

Tsemppiä kaikille! Meillä oli esikoinen tosi itkuinen ja olin ihan rikki..ja ehkä just siksi liikuin sen kanssa paljon. Muuten pää hajos ihan kokonaan kotona sen huutoa kuunnellessa. Nyt tää toka on paljon rauhallisempi..onko sitten korvikkeella kuinka paljon tekemistä asian kanssa. Säännölliset ruokailuvälit, ei ainakaan vielä heräilyä yöllä muuten kuin syömään (esim. klo 1 ja 5) ja tyytyväinen hereillä ollessaan paitsi iltahuutoja välillä enemmän. Pelkoni liikkumisen rajoittumisesta ovat onneksi olleet turhia ja aamupäivisin vauva nukkuu läpi kauppakeskus-reissujen ja automatkojen. Ainut harmi on, että iltanukahtaminen on välillä tosi myöhään, jolloin omat unet jää vähälle. Kaiken kaikkiaan tosi rankan esikoisen vauva-ajan jälkeen olen aivan ihmeissäni, miten hyvillä mielin tätä hommaa voi tehdä. Jaksamista kaikille ja tulevaisuutta ajatellen toka lapsi voi olla ihan erilainenkin kokemus! En kyllä aio henkseleitä liikaa paukuttaa kuin päivä kerrallaan..homma voi muuttua hankalammaksi milloin vain. :D Muistakaa, että näitten pienten kanssa: Kaikki on vaan VAIHE. Hyvä ja huono..se on vaan vaihe. :)
Kuulostaa hyvin paljon minun arjelta :)
Myöskin beibe pääasiassa nukkuu kaippareissut ja automatkat. Ja myöskin täysin erilainen on tämä vaavi kuin esikoinen. En olis uskonut miten paljon helpompaa vauva-arki voikin olla kun vauva on ihan eriluontoinen (tai siis olisi helpompaa jos ei olis niin haasteellista tuon isomman kanssa).

Onko teillä muilla vatsavaivaisia vauvoja? Miten olette saaneet vauvan oloa helpotettua? Meidän tytöllä ollut väänteitä jo synnäriltä. Kakka tulee paineella ja välillä puklaa heti syömänsä maidon. Maitohappobakteeritipat on ollu käytössä heti kotiutumisesta. Rintakumi on käytössä ja jostain luinkin, että sen takia voi mennä ilmaa vauvan vatsaan. Mutta nännit ovat niin matalat, ettei syötöstä tule mitään ilman rintakumia.

Meillä aika samanlaista. Vauvalla on tosi löysä kakka ja välillä vihertää, paineella tulee ulos. Tänään neuvola, voisin ehkä aiheesta kysellä siellä. Kuitenkin rintamaidolla on ja silloin lähes kaikenlainen kakka taitaa olla normaalia. Jalkoja oon pumpannut ja sitterissä usein kakkaa, kun siinä taitaa olla niin hyvä asento. Ei kyllä erityisemmin valittele vatsaansa kun on niin rauhallinen tapaus muuten.

Edit: niin ja mullakin on rintakumi käytössä + maitohappobakteerit vauvalla

Tiuku täältä löytyy. Tokikin nyt reilun kuukauden ikäisenä alkaa vähitellen helpottamaan. Samasta syystä oli meilläkin rintakumi käytössä ja se jäi jossain vaiheessa pois, kun poika oppi imemään hermostumatta. Kyllä se kumi mun mielestä aiheutti enemmän ilmavaivoja, ikävä kyllä.

Apuna meillä on ollut perinteiset lämmin kylpy, pierujumppa, maitohappobakteerit, koliikkipullot ja cuplaton. Lisäksi jätin sipulin kokonaan pois ruokavaliosta, vaikka ei se ruoka kyllä samalta maistu. Neuvolassa eilen myös näyttivät pari kanniskeluotetta, joilla saa ilman paremmin ulos vattasta.

Meillä ongelmana on lähinnä ummetus ja taukoamaton piereskely. Äskenkin tuli kolmen päivän kakka ja voin kertoa, että sitä kakkaa oli sitten niskassa ja leuassa asti.

Muoks. Unohdin vielä mainita, että osittaisimetyksellä kun ollaan niin sopivan vastikkeen löytyminen ratkaisi aika paljon. Nyt on käytössä Nutrilon Omneo. Tarpeeksi sakea koostumus ettei pysty hotkimaan.

Muokattu viimeksi:
Meidän vauva viihtyy sikiöasennossa vasten mun olkapäätä kun oikein pierettää. En nyt koe että mitenkään hirveästi olis puruja.
Tänään on taas kaikki imetyt maidot puklattu heti ulos. :-\ Huonosti nukutun yön jälkeen hirveä väsymys.
Syön itsekin maitohappobakteeria. Josko sekin auttaa.

Meillä vatsavaivainen vauva ja disflatyl auttaa! Mutta sitä pitää antaa vähintään se 3x päivässä. Neuvolasta sanoi äsken et saa antaa useamminkin.

Meillä poika siis usein itkee selvää kipuitkua ennen kakkaa/ paukkuja. Vyöhyketerapiassa ollaan myös käyty.

Nuo vatsavaivat haittaavat erityisesti nukahtamista. Sipulin mäkin olen jättänyt ruokavaliosta. Kahvia juon vain yhden kupin aamulla. Mutta huomaan jo tuon yhdenkin kupin vaikutuksen.

Minäkin syön itse myös maitohappobakteerikapseleja :) meillä ollaan pelkällä rintaruokinnalla rintakumin kera ainakin nyt. Korviketta sai vain synnärillä, kun ei vielä itsellä maito noussut. Täytynee kokeilla itsekin jättää sipuli ruoista pois. Cuplatonia ollaan mietitty nyt tosissaan. Viime yö oli kyllä tytölle hankala kipristelyjen kanssa. Synnäriltä lähtiessä kysyin cuplatonista, mutta oli kätilö sitä mieltä ettei vastasyntyneelle. Mieluummin maitohappoja. Neuvolassa taas ei pitäny cuplatonia pahana, mutta toivoi että kokeillaan maitohapot ensin.

Onko teidän vauvat päälaelta kaljuja? Kyllä tällä haivenet oli vielä synnärillä, muistan muotoilleeni niistä irokeesia :D vaan eipä oo enää....

Meillä vatsavaivainen vauva ja disflatyl auttaa! Mutta sitä pitää antaa vähintään se 3x päivässä. Neuvolasta sanoi äsken et saa antaa useamminkin.

Meillä poika siis usein itkee selvää kipuitkua ennen kakkaa/ paukkuja. Vyöhyketerapiassa ollaan myös käyty.

Nuo vatsavaivat haittaavat erityisesti nukahtamista. Sipulin mäkin olen jättänyt ruokavaliosta. Kahvia juon vain yhden kupin aamulla. Mutta huomaan jo tuon yhdenkin kupin vaikutuksen.

Oliko vyöhyketerapiasta apua teille?

Takaisin