Vauva-arki

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Leina
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Et oo omppu semmosta lasten suihkussa käytettävää "lierihattua" ajatellu? Oriflamella ainakin myydään sellaisia.

Onko jollain muulla jännetupentulehdus? Oikea ranne on kipeytynyt nostelusta ja kantamisesta. Oli jo ennen synnytystä kipeä, mutta nyt kyllä kipu on melkein sietämätön.

Tää mun vauva taitaa kaivata aika kovasti kohtuun takas. Päivisin ei oikeestaan nuku kuin manducassa. Iltapäivällä/illalla saattaa nukahtaa muuallekin. Mutta mielellään olis vaan pää vasten mun rintakehää. Äsken itki ihan raivopäänä selkä kaarella. Kun pistin manducaan, hiljeni HETI!

Huomenna saan myös liinan käyttöön. Voi äidin takiainen <3

Edit: nyt kun oon pari päivää kantanut poikaa aika paljon repussa niin iltaisin nukahtaminen on ollut hirmu helppoa! Ja omassa sängyssä vetelee alkuyön unipätkän.

Manducassa on turvallista olla kun kuulee tutut sydämenlyönnit. Mä en oo kaivanut vielä Manducaa enkä kantoliinaa esiin, mutta viimeistään siinä kohtaa kaivan kun mies lähtee takaisin töihin.

On nää vauvat niin pieniä ja kuitenkin kasvavat niin kovaa vauhtia, että tarvitsevat sen kaiken läheisyyden mitä voidaan antaa. Mietin että luontokin varmaan sanoo että vauvasta ei raaski irrottautua kuin pieniksi hetkiksi. Mun pitäisi kampaaja varata, mutta kun ei oo mitää rytmiä nii en oo vielä varannut. Parin tunnin erossa olon ehkä kestän, mutta en enempää.

Meillä vauva rauhoittuu myös asennossa jossa lepää sydäntä vasten :) kantoliina olisi, muttei ole vielä ehtinyt opiskella sen käyttöä.
Iltaisin ja öisin tyttö ei meinaa rauhoittua syönnin jälkeen nukkumaan. Piehtaroi ja huitoo rinnalla ja sängyssään. Vatsavaivoja ollut synnäriltä asti :(
Eilen kokeilin ekaa kertaa Swaddle "kapaloa" ja tyttö rauhoittui heti huitomiseltaan. Se vain että aluksi säälitti katsoa häntä siinä "pakkopaidassa" :/ mutta ei hän itse ollut millänsäkään. Nukkui yön hyvin.

Mekin nukuttiin sairaalassa navat vastatusten päikkäreitä ja pari kertaa otin tytön kainaloon jatkamaan unia syötön jälkeen. Nyt hän nukkuu taas mun mahalla syömisen jälkeen :) saa nähdä miten eka yö kotona sit sujuu kun täällä mä en sänkyyn uskalla ottaa ton pyörivän äijänkörilään takia :meh:
Mut on tää kyl nii :Heartbigred

Minä joutuin totuttelemaan olemaan vauvasta erossa sektion jälkeen, kun vauva oli keskolassa. Oli ihan kamalaa aina iltaisin toinen jättää sinne :( ja nyt tällä viikolla joutuin sairaalahoitoon kolmeksi vuorokaudeksi, niin ihan kamalasti itkin koko sen ajan ko oli niin ikävä. Vauva sai olla mun luona päivät, mutta yöt oli sitte iskän kans kotona. Hienosti he olivat täällä kotona pärjänneet ♡

Nyt sitten harmittelen sitä, kun maidon tulo taitaa olla kokonaan loppu vaikka niin hienosti sitä alkoikin tulemaan. Tämä sektion jälkeinen infektio tosin on varmasti syynä siihen, mutta harmittaa silti :/

Pian lähden taas hakemaan antibiootit suonensisäisesti, toivottavasti on viimeinen kerta. Huomenna kontrollilabrat ja jospa sais siirtyä tablettiantibiooteille.

Ehkäpä tästä vaikeuksien kautta voittoon! :)

Meillä myös on palattu sairaala ajan tapaiseen äidin-syli-nukkumiseen. Iltaisin saan pojua pitää sylissä syöttöjen välissä. Jos lasken viereen alkaa armoton itku. Tänään kastejuhlan levottomuus harmitti vauvaa myös ja rauhoittui vasta mun sylissä. Toiset sanoi että hällä on nälkä..mut en uskonu kun juuri oli syönyt otin vaan pois vieraiden sylistä omaani. Äiti on äiti. ;)

Neito antibiootit hidastaa maidonnnousua. Kyllä se silti nousee, ja kuurin jälkeen kunnolla.Mullaki antib. ja pitkä ero alussa vauvasta. Maito nousi kunnolla vasta yli viikon kuluttua ja kotona.Nyt oon nukkunut mieletöntä univelkaa pois niin että mies on antanut pullosta eka yösyötön.Mulla kuitenkin maidon riittävyydessä ongelmia alkanut tulemaan ja ahkeroin nyt itse imettää myös yöllä. Senhän sanotaan olevan parasta maidonnostatusta.

Väsymys öisin ja aamuisin ihan järkyttävää. Tyttö nukkuu parhaillaan sen 2-2,5 tuntia kerrallaan sängyssään tai vieressä. Ei mua nuo välit nyt niin haittaa mutta nukkumaan pääsen useimpina iltoina vasta puolilta öin kun tytön pisin hereilläolo ja ruokailuaika sijoittuu tuonne iltaan 20-00 välille. Ja sit kun yöllä saatetaan olla tunti hereillä ruokaillen ja vaippaa vaihtaen niin ei siinä yöstä hirveästi jää jäljelle. Esikoinen hyökkää sit 06-08 välillä herättelemään kun herää isin töihinlähtöön tai vähän sen jälkeen.. Mä oon niin tööt!

Väsymys öisin ja aamuisin ihan järkyttävää. Tyttö nukkuu parhaillaan sen 2-2,5 tuntia kerrallaan sängyssään tai vieressä. Ei mua nuo välit nyt niin haittaa mutta nukkumaan pääsen useimpina iltoina vasta puolilta öin kun tytön pisin hereilläolo ja ruokailuaika sijoittuu tuonne iltaan 20-00 välille. Ja sit kun yöllä saatetaan olla tunti hereillä ruokaillen ja vaippaa vaihtaen niin ei siinä yöstä hirveästi jää jäljelle. Esikoinen hyökkää sit 06-08 välillä herättelemään kun herää isin töihinlähtöön tai vähän sen jälkeen.. Mä oon niin tööt!
Sama. Mutta jotenkin, kun sen päivän saa käyntiin, niin väsymys ikäänkuin unohtuu. Ilalla tosin olis jo kasin aikoihin ihan valmis nukkumaan. Pahimpina hetkinä mä vaan ajattelen, että meitä on sentäs kaksi aikuista jakamassa tätä, eikä tarvitse aivan yksin selvitä. Vaikka arki kahden pienen kanssa onkin pirun rankkaa, niin yritän jollaintapaa nauttia ja kätkeä näitä hetkiä sydämeeni. Tämä pikkulapsiaika on niin ainutlaatuista, ja meillä luultavasti eletään sitä nyt viimeistä kertaa. Lapset kasvaa ja väsymys väistyy hiljalleen. [emoji4]

Meillä on nyt parina yönä ollut vatsan takia ähellystä, mut en oo yhtenäkään yönä vauvan syntymän jälkeen joutunut yhteen soittoon valvomaan puolta tuntia kauempaa. Koko ajan kyllä jännitän milloin valvominen mahdollisesti alkaa.

Tänään olen ensimmäistä päivää lasten kanssa kotona yksin. Miehen isyysloma siis päättyi. Esikoinen 1v ja kuopus 3vkoa ovat kyllä pitäneet kiireisinä. On kuitenkin ollut ihan tosi mukavaa! Yhdessä vaiheessa tuli aikamoinen kaaos kun pienempi huusi pierujen & väsymyksen takia ja isompi oli nälkäinen. Olipahan konsertti ennen kuin vauva nukahti liinaan ja sain ruveta lappamaan ruokaa isomman suuhun.

Nyt kumpikin poika nukkuu ja sain tehtyä ruokaa. En nimittäin ole syönyt itse mitään koko päivänä aamiaisen (jonka mies teki mulle valmiiksi) jälkeen. Mutta aika on mennyt tosi rattoisasti! Koti on kuin hävityksen kauhistus kylläkin..........

Voi tätä pierujen määrää! Mikähän on normaali määrä? Tuntuu, että tyyppi pieree koko ajan. Ja haisee kananmunalle. Ei kuitenkaan pahemmin itke vatsaansa.

Meillä valvotaan yöllä. Vauvan virkein aika vuorokaudesta on selkeästi siinä 24-04 välillä suunnilleen. Hän viuhtoo ja huitoo ja kitisee, mikään asento ei oikein ole hyvä eikä mikään meinaa kelvata. Sitten jossain vaiheessa simahtaa aamusella. Ja päivällä nukkuu hyvin, varsinkin sylissä. Toivottavasti tämä pian tasoittuu... aika raskasta on vaikka miehen kanssa pystytään vuoroissa hoitamaan. Vauva on nyt melkein 5 viikon ikäinen.

Oi vitsi, onpa kauan jatkunut teillä toi. Onkohan esikoinen aamulla herättämässä lisänä..

Mä en vaihda vaippaa yöllä, sellainen ohjeistus tuli synnäriltä molempien lasten kohdalla. Toki jos läpi menee tai häiritsee vauvaa niin silloin. Meillä on myös yöllä tunnin tissitys ja oon hereillä koko ajan. Lisäksi esikoinen huutaa ja iltahulinoiden jälkeen kello on 1 kun pääsee nukkumaan. Toivon mukaan siirtyy aikaisemmaksi jossain kohtaa, mutta vielä kestän sen. Väsymys on välillä kovaa! Päiväunia koitan ottaa niin sitten taas jaksaa. Oon kyllä intsun kanssa täsmälleen samaa mieltä, että tää pikkulapsivaihe menee nopeaan ohi ja nautin tästä kyllä vaikka välillä saa olla hiukan huvituttinakin. Mulle on tärkeää se, että saan imettää ja että se lähti sujumaan, siitä oon tosi onnellinen.

Ja jotenkin mietin välillä, että mikä kiire tässä on kun välillä huomaa muita äitejä suunnittelemassa menoja sinne tai tänne, niin mä ehdin sitten myöhemmin ja mietin sitä psykiatrien ohjetta, että yksi tunti per ikäkuukausi ja vuorokausi per ikävuosi on sillälailla karkeana ohjenuorana hyvä mun mielestä. Joskus tuollainen ohje iski silmään jostain artikkelista. Toki kiva piipahtaa välillä ruokakaupassa yksin, mutta en sen suurempia haaveile. Pikkujoulut olisi tulossa, mutta mietin että ottaisin sinne vauvan mukaan ruokailun ajaksi ja sitten kotiin. Toisaalta tää tissitakiainen tankkaa just iltaisin 2-3h, niinkuin pikkuvauvat iltaisin yleensä et täytyy sitten katsoa pääseekö. Ja siitä kampaajareissusta haaveilen myös, toki sekin onnistuu kun pumppaan maidon valmiiksi ja joku tulee katsomaan lapsia.

Pipanainen; meillä oli esikoisen kanssa samaa, tosin sinne 2-3 saakka yöllä ettei ihan noin pitkään. Pikkuhiljaa muuttui kun oli pakollisia menoja neuvolaan ja muualle aamulla niin saatiin siirrettyä yhteen ja sit klo 24. Kauan mentiin nukkumaan 23-24, mutta sekin tuntui jo tosi hyvältä kello kolmen sijaan.

Tota just olis kans pikkujoulut ensi viikolla ja pojusta pitää olla erossa 5-6tuntia! Yritin miehelle että mentäisiin vaan syömään, mutta ei suostu..voi olla että kohta jään kokonaan pois sieltä..en tiedä miksi mies ei ymmärrä. Ja meilläkin ilta on just sitä tankkailua yötä varten.
Mulla on nyt takana kaksi huonosti nukuttua yötä. Tänään illalla otin pikku tirsat, mutta mies lähtee työmatkalle...en tiedä miten taas jaksan.

Muokattu viimeksi:
M&S, vauva on meidän esikoinen. En totisesti käsitä miten ihmiset selviää useammasta pienestä lapsesta kerralla. Itestä tuntuu että hädin tuskin edes tästä yhdestä selviää. Eikä edes todellakaan ole koko viittä viikkoa jatkunut tätä! En vain ole ite nukkunut nyt viiteen viikkoon enempää kuin 3h kerralla, ja sitäkin harvakseltaan, joten kaipa se alkaa syödä jo naista. Muistatko Ameeba että minkä ikäisenä teidän vauvalla alkoi rytmi muuttua?

Tuntuu jotenkin tyhmältä valittaa ja hävettää olla näin väsynyt, eihän tässä ole edes mitään koliikkeja eikä mitään "oikeita" ongelmia. Mutta ei voi mitään, siinä vaiheessa kun kello on 5 aamulla ja olen 4 tuntia härvännyt vauvan kanssa, ite ehtinyt nukkua noin 2 h siihen alle,oon vaan ihan lopussa. Luojan kiitos on mies jonka voi herättää siinä kohtaa. Normaalisti oon aika vähäuninen, pärjään kuudenkin tunnin unilla suht hyvin ja 7 riittää unen määräksi ihan jokapäiväisesti, mutta nämä parit hassut tunnit nyt ei todellakaan riitä. Mitenkähän joku selviää vauvan hoitamisesta yksin?!?

Ei hirveästi ehdi täällä foorumilla käymään. Vauva on nyt enemmän hereillä päivisin ja nukkuu yöt melko hyvin, mutta herää syömään 2-3 kertaa yössä. Tämä tietysti on pois omista unista ja alkaa tuntumaan ettei hormonit enää auta väsymykseen. Pakko siis yrittää nukkua päikkäreitä ja juoda paljon kahvia. Syyllisyyden ja riittämättömyyden tunteita tunnen esikoista kohtaan kun en hänelle pysty niin paljoa huomiota antamaan tai edes ulkoilemaan, kun imetys vie suuren osan ajasta + vauvan rytmiin tutustuminen, mikä nyt tuntuu muuttuvan päivittäin eli sitä ei vielä ole. Mitään nautintoa en tästä vauva-arjesta saa. Ihanaa seurata kuinka vauva kasvaa koko ajan, mutta tavallaan olisi kiva hypätä ajassa eteenpäin kun tämän arjen pyörittämisen pitäisi helpottaa. Eilen oli molemmissa rinnoissa patit, jotka onneksi lähti tiheällä imetyksellä. Vanne kiristää koko ajan päätä kun vaan väsyttää :/ Että en todellakaan tiedä miten yksineläjät jaksaa.

Ihanaa, kun joku uskaltaa sanoa tuon ääneen. Siis ettei nauti vauva-arjesta. Täällä samoja tunteita. Mutta se ei toki tarkoita etteikö vauva olisi maailman eniten rakastettu. Miten te, joilla pieniä (alle 2v) sisaruksia kotona saatte heidät viihtymään? Musta tuntuu että esikoinen hyppii seinille ilman ulkoiluja tai kyläily aktiviteetteja. Vauva taas ei viihdy vaunuissa tai turvakaukalossa hereillä ollessaan. Joten vaatii melkoista organisointia, että arki rullaa ilman jatkuvaa jomman kumman tyytymättömyyttä.

Takaisin