Vauva-arki

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Leina
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Anna Hepsuli tutin auttaa vaan! Sulla on selkeästi tosi vaativa vauva ja mikä vaan auttaa, niin hyvä niin. Tutti suussa vaan vaikka koko hereilläoloajan, jos toimii. Keinusitteri vois kanssa olla hyvä investointi teille, toisaalta jotkut vauvat ei siitä tykkää. Jaksamista sulle, olet hyvä äiti, kun välität ja stressaat kerta. Ei ole äitiys vauvan huudosta kiinni, toiset vaan huutaa hirveesti. Meillä esikoinen huusi tosi paljon ja nyt tää kakkonen on helpompi. Enkä varmasti ole nyt parempi äiti..päinvastoin en vauvaa kerkii yhtään niin paljon pitää sylissä ym. Se on huono mäihä, jos sen huutopussivauvan saa, mutta ei se noin pahana kauaa jatku. Meillä 3-4kk ikä helpotti vähän ja sit puoli vuotiaana taas helpotti. Voi tuntua nyt pitkältä ajalta, mutta se menee nopeasti.

M&S:n kanssa samoilla menen!! Meillä Hepsuli rauhoitti myös älyttömästi semmonen vauvan riippukeinu. Ja öitä helpotti Woombie-kapalo.

Valvoin viime yön ihan paniikissa.
Vauva söi n klo 1, sitten kolmen aikaan heräilin kun ois ollu tyypillisen rytmin mukaan seuraava syöttö, niin huomaan et vauva on ihan hiestä märkä ja velton oloinen eikä mitenkään osoittanut heräämisen tai nälän merkkejä. Vaihdoin vaipan ja riisuin märän yöpuvun eikä SILTI herännyt. Valvoin vierellä että kai sentään hengittää...
Viideltä ei vieläkään ollut herännyt syömään, joten koitin unisena nostaa tissille - ei vieläkään mitään reaktiota. Kuudelta tökin miehen hereille ja itkuisesti selitin et vauva ei herää eikä oo syönyt viiteen tuntiin, mies vaan käänsi kylkeä et "hyvä vaan jos uni maistuu". No valvottuani koko yön ja googlattuani kaikki pahimmat skenaariot, vauva heräs virkeenä klo 7 ja heti vaati äänekkäästi ruokaa.

Tuntuu niin hölmöltä. Vauva ois nukkunut kuus tuntia putkeen ihan rauhallisesti, mutta mitä tein minä? Nyt väsyttää.

Mut vieläkin ihmetyttää se öinen velttous ja hikisen nihkeä iho. Ei ollut kuumeinen ja niskassa lämpö ihan ok... Vaisto sanoi silti niin vahvasti et nyt on vauva kipee.

Mietin tuota itkuisuusjuttua. Uskon itse, että jos ei varsinaisesta koliikista ole kyse, on vauvan itkuun ja rätinään aina jokin syy. Eikä se tosiaankaan joka kerta ole sitä "masun kipristelyä", seikka, jota mummut ja tädit meillä usein tarjoaa kun käsittelevät itse vauvaa kömpelöillä syliotteilla. Mummut pitää vapisevissa käsissään yhdessä ainoassa selinmakuuasennossa ja kauan, josta vauva ei tykkää. Yksi täti luulee että vauva on räsynykke jota voi pyöritellä miten päin haluaa. Kun vauva ärtyy, lisää vaan hyssyttelyä ja nykivää pyörittelyä.

Esim. syliä paljon itkevät vauvat saattavat olla yksinkertaisesti kylmissään. Sisälakkia ja kerrospukeutumista kannattaa ainakin kokeilla. Tuo lämpöjuttu on sellainen jota ei kyllä aina muista. Kun itse on kuumissaan vauvan hoidosta ja kaikesta hippasusta, tuntemus helposti sekoittuu mielessä "vauvan tuntemukseksi". Toinen itkua aiheuttava on meidän molemmilla tytöillä se että eivät kestä isoja muutoksia arjessa. Tämäkin typy oli kyllä eilen ostosreissulla näennäisen rauhallisessa unessa ja tissilläkin optikolla, mutta kotona sitten ressi purkautui itkuna. Laulukeinuttelu sylkyssä auttoi.

Tai toisinpäin. Meidän esikoinen oli tosi kova hikoilemaan ja jos se oikein kovasti itki, niin rauhoittui lähes aina, kun siltä otti housut pois. Tykkäsi olla vaippasillaan pelkällä bodylla, vaikka talvivauva olikin. Vieläkin se olis mielellään koko päivän t-paidalla ja boksereilla..

Niin totta Zoe. Poissulkumenetelmä toimii. Esikko ei voinut nukkua muuta kuin jalkaterät paljaina. Peiton tarvi, mutta sukat piti muistaa riisua, muuten herätteli pitkin yötä. Yöpotkareistakin piti leikata kärkiosat pois.

Turhautumisen ja voimattomuuden tunteet on tuttuja kun vauva itkee vaikka kaikki tehty. Öisin selviän sillä että mäkin tanssahtelen tai ehkä lähinnä hetkuttelen vauva pystyasennossa mun sylissä ja laulan ja laulan ja hyräilen. Siihen se yleensä nukahtaa. Nyt kun olen tuon tajunnut. Meinaan pari päivää sitten ei tarvinnut laulella.

Viime yö oli taivaan lahja. Eka pätkä 5,5 tuntia heräämättä. Sitten 2 tunnin syöttö ja vaippa sessiot. Sitten taas 3h unta.

Voihan niihin itkuihin syytä etsiä, mutta kyllä toiset vauvat tuntuu itkevän kyllä myös ihan muuten vaan. Mun oma kokemus on ainakin, että tää toinen toistaiseksi (1kk) "helppo vauva" on saatavilla tyytyväiseksi kokeilemalla eri asentoa, vaipan vaihtoa tai muuta. Mutta esikoinen ei tyyntynyt millään ja kaikkea kokeiltiin. Nälkä sillä jälkikäteen ajateltuna varmaan oli usein, vaikka painoa tuli kohtuullisesti..täysimetys oli luultavimmin virhe..mutta sen korjaannuttua poika oli edelleen ns.vaativa vauva ja temperamentti on säilynyt tähän päivään asti. Eli joo, ehkä itkuun oli joku syy, mutta toisia vauvoja häiritsee pienet asiat tai kivut niin paljon, että heti pitää huutaa ja kovaa. Ja ei niille välttämättä pysty mitään tekemään..enkä ainakaan suostunut mitään 'huono-äiti-syndroomaa' ottamaan esikoisesta, kun en useinkaan saanut sitä kovasta yrityksestä huolimatta lopettamaan itkua.
Ja mä mietin tosta koliikista, että ei sitäkään ole pelkkää vaihtoehtoa "koliikki tai ei koliikkia". Kun ei sitä oikein tiedetä, mistä se johtuu, ja vauvat huutaa tosi erilaisia määriä, niin mä uskon, että vauvalla voi hyvin myös olla "vähän koliikkia" tai "koliikkimaista itkua".
Enkä tosiaan tarkoita, ettei vauvan itkun syytä kannata yrittää selvittää! Mutta aina se ei vaan selviä ja ei se tarkoita, että äiti olisi toiminut huonommin kuin joku toinen äiti.

Muokattu viimeksi:
Joo, en mä ainakaan sitä tarkoittanut, että vauvan vois aina saada tyytyväiseksi, jos vaan syy löytyy. Toiset vaan itkee enemmän ja on herkempiä eri ärsykkeille. Onhan meilläkin ollut yksi tosi itkuinen vauva, joten ei tuo voimattomuus ole ollenkaan outo tunne. Tosin kyllä meillä tuon toisen lapsen itkuille ihan selkeä syykin oli, mutta allergioiden ja refluksin aiheuttamia kipuja ja epämukavaa oloa ei niin helposti voikaan poistaa. Aika lottovoitto kyllä, että ainakin vielä näyttäis siltä, että kolme neljästä on näitä tyytyväisempiä tapauksia, joiden vauva-ajasta oikeasti nauttii.

• Tykkään
Reaktiot: M&S
Enkä mäkään kyllä ajattele, että olisin sen kummempi äiti ollut kenellekään näistä neljästä. Tuskinpa voin itteeni kiitellä siitä, että vauva nukkuu hyvin ja on tyytyväinen. Eikä kyllä kannata syyttää itteensä vauvan itkuisuudestakaan, jos parhaansa yrittää.

Täällä neiti nuhanenä nukkui eilen käytännössä koko päivän ja oli vasta illalla hereillä klo 19.30-23. Sitten hän päätti herätä valtavaan nälkään ja kaikkeen muuhun ja roikkui tissitakiaisena klo 2-5. Kuudelta kipristi mahasta ja röörit oli tukossa ja evästä piti saaha vielä lisää, jotta uni maistuis. Seiskalta heräs esikoinen ja siinä vaiheessa lemppasin isännän huoneesta pihalle olee pojan kans et voitiin typyn kans jatkaa unia. Typy heräs Klo 8 ylös ja tehtiinpä siinä sitten aamu hommat. Pikkusen meinas yöllä hajottaa, mutta minkä teet.
Nyttenkin typy nukkuu kopassa ku sitteriä ei oo tullu hommattua ja sänkyyn ku sen laittaa pitkälleen ni jo on nokka tukossa ja alkaa vikinä, että ottakaa mut syliin! Kopassa nukkunu tänään siis vain osittain.
Keittosuola tippoja laitoin nenään illalla ja aamulla viimeeks ja ne autto ihan hyvin.

Mä kanssa uskon että itkulle ei ole aina syytä. Monet asiat kuten palelun, nälän, märän vaipan pystyy helposti sulkemaan pois syistä mutta toisinaan itkulle ei löydy syytä. Esikoisen vauva-aikana tuli jossain vastaan käsitteet vauvojen "luonteista"..vai miksi sitä kutsuttiin.. No esikoinen kategorioituu johonkin kastiin "ärtyisä". Edelleen on perusluonne sellainen ettei sen itkusta ja pahasta olosta ota selvää mikä on hätänä.

Tämä pikkuneiti on meillä kuumaverinen niinkuin veljensäkin, pojalla aina tyyny märkänä vaikka alasti nukkuis. Tulleet minuun, mä olen kova hikoilemaan ja harvoin palelen. Muutaman kerran olen jo meinannut lämpöä alkaa mittailla tytöltä kun on niin lämmin jopa kuuma iho. Päättänyt sitten kuitenkin olla stressaamatta kun vauva on virkeä ja ruoka maistuu. Iho myös jäähtyy kun vähentää peittoa tai vaatetta. Meillä ei kovin kuuma koti ole mutta hyvin tuntuu tyttö tarkenevan yhdellä ohuella vaatekerroksella.

Meille on kyllä osunut harvinaisen tyytyväinen tapaus! Alussa ei huudettu edes likaista vaippaa vaan ainoastaan nälkää. :eek: Vähän oltiin ihmeissämme synnärillä ja ekoina päivinä kotona, kun kaikki sujui niin helposti. Nyt ääntä on ruvennut jo vähän löytymäänkin ja likainen vaippa tai mahan kipristelyt vähän itkettää. Ei ole kyllä ihme noi mahan kipristelyt kun juuri yksi päivä jouduttiin antamaan korviketta enemmän kun itse olin leikkauksessa ja sitten sain taas uudet antibiootit. Tuntuu kuitenkin, että vauvalle annettavat maitohapot ovat vähän helpottaneet mahan tilannetta.

Itseäni ärsyttää ihan suunnattomasti uusi nostokielto... Ennen tämän viikon leikkausta sai jo itse osallistuttua enemmän vauvan hoitamiseen ja nyt on taas pelkkä maitobaari... Kamalaa kun pieni huutaa mahavaivoja ja ei pysty itse heti nostamaan ylös, että tulisi parempi olo vaan pitää aina huutaa mies paikalle... :sad001 Toivottavasti pääsisin viikon sisällä taas nostelemaan vauvaa itse!

Mielenkiinnosta kyselen, että mikä nostamisen kieltää tän tokan leikkauksen jälkeen? Sektiossa ymmärrän tikkien repeytymisriskin ja muutenkin kivun vatsan alueella.

Nyt kun alkaa säät viiletä mutta eivät vielä ole kylmiä ja vauva on hikivauva niin mitä suosittelisitte pukea neuvolaan päälle ettei ne siellä sano että oon pukenut liian vähän. Eli meillä on semmonen teddypuku ja sen alla yleensä ollut päivävaatteet sekä tietysti pipo+lapaset+villasukat ja makuupussissa vaunukopassa. Sukkahousut?

No ei kai ne semmosta sano, jos vauva on ihan lämmin? Ihan normaalilta minusta kuulostaa tuo vaatetus.

Me käytiin tänään ekaa kertaa ulkona ja pojalla oli body, housut, lapaset ja sukat, kypärämyssy ja pipo sekä äitiyspakkauksen toppahaalari. Haalari on justiinsa sopivan lämpöinen ja suuren kokonsa vuoksi lähinnä toimii makuupussin ominaisuudessa. Käppäiltiin mun vanhempieni luokse ja koska heillä on remontin takia useampi kuin yksi patteri pois käytöstä niin huoneilma oli keskivertoa viileämpi. Poika vetäs onnellisena päiväunet "makuupussissansa" ja ihan sisätiloissa ja kun tultiin kotiin niin ei kyllä ollu mitenkään hikinen tms. Vielä se vähän jatkoi nukkumistakin ja mä kerkesin laittaa safkan tulemaan.

Kyseinen toppa-asu käy siis vielä jonkin aikaa. Kun vihdoin tulee pakkasta niin lisään vielä villatakin ja mahdollisesti kaulaliinan.

Vihjaili viimeksi että kohta saatte lisätä vaatetusta. Mutta tosiaan kysyinkin kun säät viilenee mutta vielä ei pakkasta.

Minustakin Hepsuli kuulostaa ihan hyvälle vaatetukselle. Ei meillä ole neuvolassa koskaan kommentoineet lapsen vaatetusta, koska lapsi lämmin (ja yleensä riisutaan odottaessa, niin eivät ole näkemässä mitä on ollut päällä).

Takaisin