Vauva-arki

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Leina
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Täällä ei ole vieläkään mitään rytmiä ja vauva nukahtalee ja heräilee miten sattuu. Itse yritän jotenkin luovia siinä välissä et saisin edes hampaat pestyä ja syötyä jotain. Vesipullo on koko ajan tossa pöydällä mutta harvoin siitäkään ehtii hörpätä. Pääasiassa poika roikkuu tissillä niin monta tuntia putkeen kun annan, jos lasken alas niin alkaa kauhee huuto. Nyt oon onneks keksinyt et ulkona saan sen päivisin nukkumaan mutta muuten ollaan kyllä hereillä. Yöt menee jotenkuten. Puolet päivästä hypin täällä alushousut ja t-paita päällä kun en ehdi edes pukemaan.. Alan olla melko vakuuttunut että oma maito ei vaan yksinkertaisesti riitä. Hivenen voi jopa sanoa että vituttaa. Olis ihanaa kokea sellanen ihana vauva-arki ja hetkiä jolloin vois tehdä jotain muuta kun toimia nisänä

Kwrtokaahan viisaammat koska pitää epäillä vauvalla ummetusta? Vatsanväänteet ovat hieman vähentyneet mutta kakkaa ei ole tullut pariin päivään. Ensimmäiset kaksi viikkoa kakkaa tuli monta kertaa päivässä. Onko tämä luonnollista kehitystä vai pitääkö huolestua?

Mä oon saanut hurjasti apua imetysjuttuihin fb.n imetyksen tuki ryhmästä! Mullakin oli ma sellanen päivä että ajattelin että ei ole todellista että en pääse edes vessaan ja en ehdi vettä juoda. Se olikin vaan se maaginen 6.päivän tiheän imun päivä. Ja sitten helpotti...kunnes ke yöllä alkoi mahavaivat ja nyt on pitänyt opetella uusia imetysasentoja ja mahdollisten suihkutissien kontrollointia. Ja röyhtäytykset! Luulin että meille oli jo tullut rutiini...haha. Uusia vaiva ilmenee ja uusi rytmi...juuri kun luulee että mä.pääsen kärrylle tuon pienen miehen tavoista. Todella välillä on usko koetuksella. Tänään taas parempi päivä. Vaunulenkkeilty ja jaksan pestä pyykkiä. Ja istun syömässä ilman että vauva on kantorepussa.

Hehe, jos noita tiheän imun kausia ajattelee niin täällä olis koko kolme viikkoa ollut "tiheän imun kautta" :D

kirpsu: jos vauva rintamaidolla, kakkaamistahti voi olla monta kertaa päivässä tai kerran viikkoon (kaikki normaalia) ja korvikevauvalla pitäisi tulla vähintään kerran päivässä kakka

Jnk. Meillä lähes samanlaista. Odotan sitä 3n kk etappia jolloin pitäisi olla jo kehittynyt joku rytmi. Niin ne ainakin neuvolassa lupailee.
Imetyksen tuki o mun mielestä väärä nimi heille kun ovat niin korvike vastaisia. Mä en kokenut saavani sieltä mitään apua vaan lisäsi vaan mun pahaa oloa.

Mun lukemisten mukaan korvikkeella tulee usein harvemmin kakka ja monien päivien odotus on ok, jos kakkaaminen ei ole kivuliasta ja tuotos kovaa. Meillä meni jo kerran kivuliaaksi (4päivää oli väli), niin ollaan annettu välillä mallasuutetta.

Mä odotan kans sitä kolmatta kk:tta kun kuuta nousevaa. Olis vaan helpompi jos siirtyis kokonaan korvikkeeseen mutta maitoa tulee kuitenkin vähän rinnoista niin ajattelee väkisin että pakko imettää. Mut sit kuitenkin samalla käy selväksi että maitoa ei tuu läheskään tarpeeksi. En jaksa uskoa että olisi mistään tiheän imun kausista kyse tai että vauva tilailee maitoa. Jotenkin tuntuu että vaikka vauva tilaisi maitoa monta tuntia rinnalla niin silti äiti ehtisi esim syömään tai käymään vessassa

Juu siis tuo meidän napero syö kyllä vastikettakin mutta max 150ml päivässä, joten kai tuo kakkaaminen on sit normaalia.

Tuntuu, että mä olen kyllä ihan ulapalla joka asiassa. Ärsyttää.

Mulla oli itsellä pari päivää sitten kamala ripuli. Jätin lapsen ensin pinnasänkyyn mutta kun lapsi vain huusi ja huusi nälkäänsä ja istuin vessassa aika pitkiä aikoja kerrallaan niin lopulta istuin pöntöllä poika tissillä. Useasti päivän aikana syön vain sellaista, minkä saa kaapista suuhun vain yhtä kättä käyttäen. Vaikka saankin nukkua öisin, minun on hankala kestää tämä öbaut 17.00-23.00 välinen aika jolloin vauva vain on hereillä ja vaatii jatkuvaa huomiota ja heijaamista syömisten välissä. Tiskikone täyttyy yhdellä kädellä, pukeminen vie korkeintaan minuutin, joten sen aikaa vauva voi hyvin vaikka kitistäkin. Oikeastaan ainoa asia mihin en kykene tällä hetkellä on suihkuun meneminen. En pärjäisi ikuisesti yksin. Pärjään kyllä päivän ja illan mutta vain koska tiedän että apu tulee aina päivän päätteeksi, antaa halin ja pusun ja päästää pesulle ja nukkumaan. Isän sylissä poika siis kitisee vain jos sillä on oikeasti nälkä ja tällöin hänet tuodaan minun luokseni. Siivota mä en juuri viitsi tiskien ja pyykin lisäksi ja sen kyllä huomaa... Ja ei, mä en ikinä päästäisi ketään tänne siivoamaan. Hui. Villakoirat saa vallata lattiat vaikka siihen asti kun jälkikasvu alkaa ryömiä.

Nyt sille tuli hikka. Tanssahtelu alkakoon taas.

Kuulostaa niin tutulta!! Tänään päätin ottaa itselleni "tauon": pumppaan maitoa ja nautin oluen tai ehkä jopa kaksi (!). Ah.

Joo, ulapalla ollaan täälläkin. Mietin että Joku osais röyhyttää tän paremmin tai ei tulis pukliu näin paljon jos joku muu äiti tekis. Mietin koko ajann teenkö tän oikein. Tarttis ostaa joku vauvan hoito-opas. Se sovellus wonder weeks windowsissa ainakaan ollut ei. Oli yks mut siinä oli joku arabialaisen nimi kehittäjänä.

Meillä mitään kiinteätä kakkaa tuu. Kunnon sinapit kerran päivässä, parhaana kaksi. Niin sitäkin mietin kun lukee että äiti pystyy rauhoittamaan itkevän vauvan niin juu ei. Jos ei kesken vaipan vaihdon laita rintaa suuhun niin en pysty. Yritän jutella, laulaa,lorutella mutta ei..vaipan vaihto on välillä semmoista itkua ei mitään kamalaa mutta pitääkö aina itkeä?

Vaihdatko vaipan ja teetkö muutkin hoitojutut Hepsuli aina samassa paikassa esim. hoitopöydällä? Taas niin huomannu miten vauvat rakastaa tuttuja juttuja, toistuvuutta ja rutiineja. Meillä neiti stressaantuu joskus vieraista tai jos oon liian pitkän reissun tehny hänen kanssaan uusissa ympäristöissä. Silloin kaipaa turvatissuttelua ja kun sekin loppuu stressi purkautuu itkuna. Tuttu hoitopöytä kuvineen ja hajuineen on rauhoittanut kummasti. Tää vauva vaikuttaa olevan temperamentiltaan samanlainen herkkis kuin isosiskonsakin.

Muoks. Yks juttu on myös lämpötila. Pienet vauvat palelee tosi herkästi. Päällepäinhän se ei juuri näy muuta kuin itkuna. Minä käytän fleecehuopaa tms. jolla peittelen muuta kehoa. Hoitoalustankin pitää tälle vauvalle olla lämmin.

Auttoiko muuten sängyn päädyn korotus teillä pukluhommaan?

Muokattu viimeksi:
Kia Vielä ei ole sänkyä korotettu kun poju edelleen nukkuu meidän välissä. Odotetaan pinnasängyn päälle kissaverkkoa.
Hoitohommat teen aina hoitopöydällä ja olenkin peittänyt hänet harsolla jos kokonaan riisun.

Tuntuu että tutin käyttöön ottamisen jälkeen ei enää osata lohduttaa häntä muuten. Lopuksi tutti aina auttaa tai tissi.

Meillä tutti ei auta jos kunnon kierrokset vetää. Ja usein juuri vaipan vaihdossa huutaa aivan hermorauniona. Täytyy yrittää tuota peittelyä.

Sain pojan rauhoittumaan omaan sänkyyn alkuyöksi! Jeee! Nukkui omassaan 22:30-02 ja sitten viereen syömään. Ja sen jälkeen taas 4h unta! Mutta illalla oli raukalla kyllä pahasti masuvaivaa. Kovin itki paukkuja ja kakan tuloa :( Väänteet alkavat suunnilleen vartti syömisen jälkeen. Omassa ruokavaliosta en keksi muuta aiheuttajaa kuin ruisleivän.

Mutta tokihan nuo väänteet nyt vaan kuuluvat asiaankin. Kunhan eivät pahenisi...

Äh toinen levoton yö putkeen. Koko aamuyöstä tähän asti tyttö lähes koko ajan hereillä; tissiä hamuaa ja örisee vieressä. Just kun hetkeks nukahtaa että kyllä se nyt on hetken tyytyväinen niin kohta taas herättää.
Mies oli mun "luvalla" varpajaisia viettämässä niin sitä vaan odotteli millo se tulee kotiin ja että varmasti selviää kotiin. Esikoisen nukkumaanmenokin oli illalla yhtä helvettiä kun ei pystynyt ymmärtämään etten voi ottaa sitä vauvan kansaa samaan sänkyyn, onneks nukkui sit kuitenkin huutamatta ja heräilemättä edes se.

Tänään tarvitsen vähän lohdutuspalkintoa niin nappaan tytön messiin, jätän pojan krapulaiselle ja lähden etsimään juhlamekkoa kaupungilta. Nyt jo kolme tilaisuutta olis mihin tarvii paremman mekon ja mun kaapissa ei ole raskauden jäljiltä ainuttakaan juhlavaatetta.

Takaisin