Vauva-arki

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Leina
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Meidän 3 viikkoinen on hereillä helposti jopa 3-5h. Varsinkin alku-yöstä 22- 02. Saan olla onnellinen jos nukkuu yli 2h kerrallaan. Tänäänkin laitoin ulos vaunuihin ja siellä hän sitten tuijotteli ympäriinsä ainakin 1h ennen kun lopulta nukahti.

Meillä on myös ärsyttävä rytmiongelma yönukkumisessa toi iltavalvominen. Vauva ei millään tunnu ikinä nukahtavan ennen puoltayötä, vaikka olisi ollut kuinka hereillä ilta-aikaan. Sit nukkuu kyllä kaksi hyvää pätkää esim. 0-3 ja 3.30-6....mutta sit taas valvoo 1-2 tuntia eli esikoinen kerkee herätä. Alle kuuteen tuntiin jää oma uni tällä systeemillä. Nyt vielä isyyslomalla ollaan vuoroteltu ilta- ja aamuvuorot nukkumiseen ja vauvan kanssa nukutaan sohvalla. Pari päivää enää tätä luksusta.

Kiva, kun muillekin alkaa syntyä näitä kuopuksia, niin saa vertaistukea tähän erilaiseen vauva-arkeen. Erilaiseen siis siinä mielessä, että tässä arjessa ei levätäkään päivisin silloin kun vauva nukkuu, vaan juostaan esikoisen perässä. Meillä on arki kahden pienen kanssa pyörinyt nyt jo 3 viikkoa, ja edelleen ollaan kaikki suht selväjärkisiä. [emoji1] Mulle suurin haaste tällä hetkellä on ruoanlaitto. Mies tulee monesti töistä kotiin vasta 17 jälkeen Esikoinen tietysti täytyy ruokkia jo noihin aikoihin, enkä millään kerkeä laittaa ruokaa yksin täällä näiden kahden pienen kanssa. Nyt aletaan varmaan tehdä ruokia sitten myöhään illalla valmiiksi seuraavalle päivälle. Niin, enkä tykkää että lounaalla ja päivällisellä tarvitsisi syödä samaa ruokaa.. Pakkasessa on vielä esikoiselle joitakin ruokia varalla. Itse olen mennyt melko heikolla ruokinnalla kyllä. [emoji17]
Edit. Sen verran vielä, että vauva ei viihdy hereillä ollessaan yksin ollenkaan ja myös esikoinen on varsin viihdytettävä tapaus. Ihanaahan heidän kanssaan on olla ja touhuta, mutta sitoo mun kädet siis aika pitkälti heihin, eikä makkarakeiton ainesten silppuamiseen.

Mä olen jäämässä tiistaina yksin 1v10kk ja 3-viikkoisen kanssa. Aiemmin ruoanlaitto onnistui, mutta kyllä muakin ihmetyttää jatkossa. Toistaiseksi vauva on ollut aina hereillä esikoisen päikkäreiden ajan..puhumattakaan siitä, että esikoinen ei meinaa aina enää nukahtaa päikkäreille!

Mulla on täällä 1v 5kk ja pian 6 viikkoinen ja nyt oon tosiaan 3vk ollu päivät yksikäni lasten kanssa. Kiirettä pitää ja kädet+syli on täynnä, mutta pääosin ollaan kaikki oltu suht tyytyväisiä. Täällä myöskin vauva usein hereillä esikoisen päiväunien aikaan. Samoin illalla hereillä muutaman tunnin esikoisen jo mentyä unille. Rytmien yhtenäistymistä odotellessa..

Meillä myös tuo iltavalvominen jatkuu. Vauva nukkuu vain klo 0-6 sikeämmin ja ollaan isyysloma vedetty puolison kanssa aamu- ja iltavuorolla. Mä valvon illat ja saan aamulla puolestani tunnin pari lisäunta. Tälleen jaksaisin hyvin, mutta saa nähdä, pystyykö puoliso töihin palattuaan auttelemaan aamuissa. Totutetaan myös tyhmästi vauva sohvalla nukkumiseen ja saadaan lisäduuni kun makkariin siirrytään joskus. Mutta tällä hetkellä järkevämpää, että saadaan nukuttua enemmän.

Meilläkin mies lähti tänään töihin. Ei ollut tähän väliin mahdollisuutta pitää kuin viikko isyyslomaa (ja siitäkin me oltiin vauvan kanssa puolet sairaalassa). Koko revohka oli ylhäällä jo vähän kuuden jälkeen, kiitos kellojen siirtämisen. Saapa nähdä miten pärjätään. Esikoinen (5v) varasi jo, että pitää vauvaa sillä aikaa sylissä, kun teen ruokaa. Onnistunee, jos vauva ei itke.. Onneks tää on ollut ainakin toistaiseksi helppo vauva. Itkee vain kun on nälkä. Imetysvälitkin on harventuneet sen jälkeen kun maito nousi kunnolla, niin ihan 24/7 ei tarvi istua imettämässä.

Täälläkin mies palasi töihin tänään. Meilläkin olen hoitanut ns yövuoron jonka jälkeen aamulla mies on ottanut vauvan sillä aikaa kun nukun lisää. Mies on myös hoitanut lähes kaikki kotityöt ja pessyt ja keittänyt meillä tuttipullot, rintakumit ja tutti aamuisin. Harmillista ettei isyysloma ole pidempi. Tämä on kuitenkin kahden ihmisen kokopäivätyö ;).

Sitä aina odottaa viikonloppua että saa tehtyä jotain ja kädet vapaiksi. Pitkästä aikaa leivoin lauantaina ja mies piti poikaa..olin juuri syöttänyt ja poika ei sen jälkeen nukahda muualla kuin sylissä.

Meidän eka päivä on ainakin tähän asti sujunut erinomaisesti. Näköjään neljän pienen lapsen äidilläkin voi olla hyvin rauhallinen kahvihetki keskellä päivää. Kolme pienintä nukkuu ja vanhin on kerhossa. Tuo toiseksi vanhin nukkuu päiväunet ehkä kerran kuussa, joten täytyy nyt nauttia tästä rauhasta. Tuskin on jokapäiväistä herkkua. :)

Sen pienen hetken kun vauva ja esikoinen nukkuvat samaan aikaan, on mulla suurensuuria vaikeuksia päättää söisinkö, ottaisinko pienet päiväunet, laittaisinko itseni vähän siistimmän näköiseksi vai mitä.. Sitten kohta huomaakin, että toinen herää ja itse ei ole saanut oikein mitään aikaiseksi. Paitsi kännykän selailua tietysti.. No, onhan sekin jonkin sortin aivojen lepuutusta. Synnytyksestä on nyt 6vk ja mulla ei ole vieläkään oikein ruokahalu palautunut. Saatan mennä pitkälle alkuiltaan pelkällä aamiaisella. Ei ihme, että maidontuotantokin tyssäsi.

Vauvan naama on täynnä hormoninäppyjä ja niin taitaa olla munkin. Syönyt niin huonosti ja nyhjää pääosin sisätiloissa koko ajan.

Ekojen päivien fiilikset tiivistettynä.

Öisin: Miksei se nuku? Onkohan sillä joku hätä kun vaan kiemurtelee ja kitisee?

Päivisin: Miksi se vaan nukkuu? Onkohan sillä joku hätä kun ei se herää ees syömään saati seurustelemaan?

Samanlaista huolimyrskyä kuin ekallakin kierroksella siis. ;) Onneks esikoinen vaatii niin paljon huomiota ettei ehdi velloa pelkässä paniikissa.

Samaa mietin Hepsuli. Mietin myös, miten toimia karstan kanssa. Mun vauvaan on ilmaantunut tänään inha talin haju päähän. Mies ei haista mitään. :) Esikolle käytin jotain voidetta joka tehosi yhdessä yössä, mutta en muista nimeä.

Onko muilla hajuaisti herkistynyt? Minä haistan jopa sen, kuka vieraista on viimeksi pitänyt vauvaa sylissä. Kuin eläin...

Karstaan käytän ceridal öljyä, annan vaikuttaa harjaan ja taas öljyän. Välillä pesen pään. Hyvin on lähtenyt. Meidän pojalla sitä oli myös kulmakarvoissa sekä nenän ja silmän yhtymäkohdassa.

• Tykkään
Reaktiot: Kia
Mä oon laittanut pukluihin ja kakkatahroihin tuoreeltaan sappisaippuaa ja heittänyt sitten pyykkikoriin odottamaan pesua. Tahrattomia on tullut valkoisistakin vaatteista.

Justiinsa ripustin harsot narulle ja ei kyllä haise puklulle. Olisko tässä pesuainekohtaisia eroja? Käytän Omon sensitive hajusteetonta pesuainetta. Myös pyykinpesukone on melko uusi ja uskoakseni tehokas.

Ei munkaan pyykit haise. Niihin jää vaan keltaisia tahroja. Käytän nestemäistä
Lumme sensitive.

Vqrmaan riippuu tuo tahrojen luonne siitä miten rasvaista äidinmaito sattunut olemaan. Ja vauvan syljestä. Ei kaikki puklut tahraa.

Takaisin