Vauva-arki

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Leina
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mulla niin ikävä mun pientä. Tänään hän pääsee osastohoitoon ja sieltä mun vierihoitoon kaiketi maanantaina. Täällä kotiutus teholta tapahtuu kaavan mukaisesti näin. Jo eilen sanottiin ettei hän ole enää tehohoidon tarpeessa. Sokerit tasapainossa. Oli siis "menettänyt syntymässä sokerivarastonsa". Jos joku tietää mitä tuo tarkoittaa niin kertokaa...

Oon ollut tosi kipeä ja uhkana oli uusi leikkaus. Vauvan luona oon kulkenut paareilla. Siitä huolimatta maito on nussut hyvin! Ja eilen pikkuakka imi tissiltä rintakumin kanssa muutamia kuuden sarjan imuja ja nukahti. Oli juuri syönyt kun tulimme, ja aamun ollut virkkuna kattelemassa hoitsun sylistä maailmaa.Myöhästyimme syötöltä kun mulle tuli taas yksi suurempi kipukohtaus. Tänään uusi yritys.

Täällä suhtaudutaan aika erikoisesti lääkkeitten käyttöön vs. imetys. Teholla myös. Esim. mulla menee vahva opiaatti ja tarvittaessa toinen opiaatti sekä tulehduskipulääke ja antibiootti ja joinakin öinä unilääkekin. Silti käsketään imettään ja lypsää vauvalle. Kaatelen salassa lypsymaitoja viemäriin ja nyt yritän olla tietyn tuntimäärän vaan panadolin voimalla. Sanovat että vain hyvin harvat lääkkeet ovat vaarallisia imetyksen suhteen ja että kyllä kaikki sektioädit täällä käyttää samoja lääkkeitä kuin minä ja silti imettävät. Kertoiaa viisaammat mitä tää tämmönen puhe on?!

Kia, joo kyllä on niin, että lääkityksestä huolimatta saa imettää. Käytetyt lääkkeet on tutkittu mahdollisimman turvallisiksi. Vain hyvin pieniä määriä erittyis äidin maitoon. Ja toisaalta vastasyntynyt ylipäätään syö vielä niin pieni määriä. Esim tulehduskipulääke on jo joitakin vuosia ollut poissa kielletyistä lääkkeistä. Ymmärrän kyllä halusi yrittää pärjätä mahdollisimman vähillä lääkkeillä, mutta kannattaa myös harkita tarkkaan oma vointisi. Kivuissa kituuttaminen ei edistä sun paranemista eikä myöskään maidontuotantoa. Toivottavasti vointisi helpottaa pian!

Kyllä mullakin meni sektion jälkeen opiaatti pari-kolme päivää ja tulehduskipulääke+panadol vielä monta viikkoa kotonakin ja vauva oli alusta asti imetyksellä. Kyllähän noissa tilanteissa mietitään, mikä on kokonaisuuden kannalta paras ratkaisu. Kivuissa kärvistely ei äidin toipumista ainakaan nopeuta.

• Tykkään
Reaktiot: Kia
Lulu, kiva kuulla että auttoi. Meillä välillä pitää pitää myös kättä painona peiton päällä että rauhoittuu nukkumaan. Kun ei tunnu että mikään auttaa niin pitää keksiä uusia tapoja. :D

Tänään aamulla ihmettelin, että jos puoliso olis töissä, niin nyt huutais kaks lasta niin samaan aikaan. Tähän asti vauva on aina nukkunut sen ajan, että esikoisen on saanut vähän hereille ja puuroa napaan. Täysin samaan aikaan herääminen aiheuttaa kyllä yksin toimiessa logistisia ongelmia. Käytännössä lienee esikoinen saa huutaa ja odottaa, että vauva on syötetty. Meidän 1v10kk saa oppia odottamaan..hrmm, voi mennä hetki siinä opissa..

Selvisi kuvauksissa, että mulle on jäänyt pieni märkäpesäke kohdun reunamalle. Mutta nyt crp laskenut jo 50. Antibiootti jatkuu.

Käytiin teholla ja yhtäkkiä siihen tuli lääkäri ja kotiutti mulle mun pienen. Nyt siirrymme molemmat uudelle osastolle illalla. Mulla mahakipu tänään jo hellittänyt inhimilliseksi. Silti oon ihan puhki. Pyörätuolilla pitkät matkat.Vähän jänskättää miten jaksan vauvan hoitaa. Täällä nykyisellä osastolla aivan huippu kätilö hoitanut mua taiten ja tarkasti.

Maitoa tulee nyt tulvimalla. Imetyskertoja vasta kaksi. Ihan hyviä alkuja, mutta pulloruokittu pieni ei motivoidu pitkiin sessioihin. Hän syö ko 70ml aterioita 4h välein. Antavat luovutettua maitoa teholta mukaan. Itse lypsin äsken 100ml ja arvatkaa oonko siitä hassusti ylpeä!

Join eilen oluen ja tänään on maitoa tullut oikeesti suihkuamalla! En tiennyt et se voi vaikuttaa noin kovasti :) Pakkaseen pumppaan muutenki maitoa, hyvä olla aina varalla jos tulee äkillinen tarve.

Meillä tyttö melkein kuukauden kannattelee kans päätään aika hienosti ja on muutenki jämäkän oloinen. Kannan häntä päivittäin liinassa, sillä voi olla jotain vaikutusta asiaan.

Me päästiin eilen kotiin <3 11 päivää sairaalassa, joista 5 tehohoidossa. Seuranta (verikokeet) jatkuu 2x/vko ja lastenpolin kanssa kontrollit säännöllisesti. Mutta veriarvot lähtivät tasaiseen nousuun ja muuten aivan priima poika. <3

Nyt onkin ihmettelyä tämä kotiarki, kun ei tarvitse pelata sairaalan aikataulujen mukaan ja stressata ruoka-aikoja (omia ja vauvan).

Vauva syö n. 3-4 tunnin välein, ilmoittaa itse nälkäänsä useimmiten. :) aamuisin on virkeänä hereillä parikin tuntia ympärilleen katsellen. :) toinen vireämpi jakso iltapäivällä, aivan kuin kohdussakin!

Kivaa Megara että pääsitte vihdoinkin kotiin. Tsemppiä koti-arkken!

Täällä ensikosketus oikeeseen arkeen. Päästin puolison vapaaillalle, kun siskoni on tulossa käymään. Nyt selvinnyt alkuun 1,5h yksin kahden alle 2v kanssa eikä vielä tilanne ole katastrofi. :D

Tsemppiä M&S mä olen kans nyt mennyt jo kolmatta viikkoa kolmisteen tyttöjen kans (se 1v1kk ja 1kk). Tai no en kaikkia päiviä, mutta 2-3 päivää/vko. Puoliso on onneksi pystynyt olemaan joitain päiviä apuna samoin kuin hänen äitinsä.

Mutta ihmeen hyvin se on alkanut sujumaan. Tilanteita tulee, kun esikko ei oikein ymmärrä, että äiti on vähän busy vaavin kanssa, mutta niistäkin on selvitty. Ehkä ikävin sattumus tänään, kun vauvaa laittelin ulos nukkuun, niin esikoinen leikki sohvalla ja putosi sieltä alas. En oikein nähnyt, mikä osa edellä, mutta melkonen oli kolaus. Onneksi ei näyttänyt käyvän pahemmin, kun itkukin oli lähinnä säikähdystä ja laantui tosi nopeasti ja noin 5 minuutin päästä siellä sohvalla keikuttiin taas - mitään ei siis oppinu yhestä kerrasta.

Kuulemma mun tarttis jotain suppoja ostaa kun vauva saa ensimmäisen rokotuksen? Mitenkäs te joilla jo lapsia on, onko kuume iskenyt ja onko suppo ainoa lääke?

Neuvo ei tullut neuvolasta.

Panadol mixtuura on vaihtoehto. Sitä käytänny itse lapselle. Ensimmäinen rokotus oli rota (nestettä suun kautta); oireili väin löysempänä ulosteena.

Niistä pistettävistä rokotteista (eka laitetaan ainakin kansallisen rokotusohjelman mukaan 3kk neuvolassa), voi nousta kuume. Meillä on tainnut tulla kaikille. Kannattaa hankkia joko suppoja tai nestemäistä kipulääkettä (panadol tai burana) varalta. Ite oon tykännyt enempi noista nestemäisistä suun kautta annettavista, kun ne voi tarkemmin annostella painon mukaan.

Rotavirusrokote on eka rokotus, eka on täällä 2kk neuvolassa, jossain paikoissa tieten jo 6vkon neuvolassa, mutta se annetaan suun kautta, eikä siitä yleensä tule kuumetta.

Joo mixtuura on paljon tehokkaampaa. Suppoja taisin esikoiselle laittaa kun hällä oli eka korvatulehdus kolmen viikon ikäisenä. Mutta ei ne oikeen pelitä. Lastenlääkärit sitten ohjeistivat mixtuuraan.

Rokotusten jälkeen ei ole vielä kertaakaan tainnut tarvita särkylääkettä.

Kiitos joo rota ekana. No hyvä jos siihen ei reagoi muuten. Pitää hankkia tota nestemäistä kaappiin. Mitä muuta pitää olla lapsen lääkekaapissa? Lääkehiili?

Takaisin