Vauva-arki

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Leina
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Juu niinpä, mutta syömisen jälkeen ihan reilu aika pystyssä. Meillä oli täsmälleen samanlaista. Puklua tuli tunti parikin syömisen jälkeen ja muun muassa nenästä. Myöhemmin alkoi lentämään ihan kaaressa :( Se oli aikamoista. Välillä olin varma että ykän haju on kroonistunut mun nenään.

Esikoinen söi hotkien, nopeasti tänne kaikki heti tyyliin ja puklaili valtavasti.

Kunpa silloin olisi vain ymmärtänyt ottaa vauvan välillä pois rinnalta ja röyhtäyttää välillä, olis niin säästynyt monilta itkuilta.

Näin jälki viisaana luulen että syötin poikaa liikaa ja siksi sitä puklua ja vatsavaivaa riitti. Tarkoitan siis ihan myös kiinteää ruokaa. Nyt hän jo vähän itse säännöstelee syömisiään ja juomisiaan, mutta kuitenkin. Nämä vain minun omia mietintöjä...

Meillä auttaa puklailuun huoattavasti, kun pidetään syötettäessä vähän väliä röyhtäytystaukoja ja muutenkin taukoja. Meillä tyttö hotkii maitoa kauhealla kiireellä ja ilmaa menee valtavasti samalla, vaikka on koliikkipullot käytössä. Mutta noilla useilla röyhtäytyksillä ollaan saatu puklauttelua vähenemään, vaikka kyllä niitä pulautteluita siltikin välissä tulee.
Eikä vauva hermostu näistä tauoista?
Meidän ahmatti vetää melkoset kilarit, kun koittaa välissä röyhtäytellä..

Meidän esikoinen puklaili tosi paljon vauvana. Meillä oli aina harso sen pään alla sängyssä, sylissä, leikkimatolla ja missä ikinä oli.. Yritettiin pitää taukoja, röyhtäytellä ja pitää pystyssä puolisen tuntia syötön jälkeenkin. Ei näyttänyt vauvaa vaivaavan ja kun kasvoi hyvin, ei neuvolassakaan huolestuttu. Joskus se puklailu sitten väheni ja loppui. Olisko ollu kiinteiden alotuksen aikoihin, 4 kk ikäisenä tai hiljalleen sen jälkeen. Jep, nyt muistan värilliset sosepuklut, eli vähän sen jälkeen vasta helpotti.

Minä tuikkasin röyhtäytys välissä tarvittaessa tutin kaverille suuhun ni sai sen sitten rennommaks ja ei ihan niin pahasti hermostunu.

No yks pukluton syöttö nyt takana. Pystyin tauottamaan ja vähän hermostuikin mutta hämmentyi kun aloin välissä röyhtäyttämään. Pystyssä yritin pitää mutta hän möngersi itsensä aina vaakaan. :D

Huh. Onko muille käynyt niin että nukahtaa kesken nukutuksen? Vauva huusi niin että mä nukahdin! Äsken heräsin siis syöttämään häntä niin ei hän ainakaan enää huutanut.

joo, kyllä meilläkin neiti meinaa hermostua, mutta tuttia ja taputtelua vaan. ja usein ky niinkin, että kun sen röyhtäsyn saa tulemaan, niin sen jälkeen vauva syökin jotenkin rauhallisemmin. Eli se ilma häiritsee sitä itseäänkin, vaikka ei sitä tietenkään itse ymmärrä.

..ja takapakkia. Puklaillaan taas. Sain neuvon ostaa maidon sakeuttajaa apteekista.
Myöskin kuukautiset on mahdollista tulla vasta kuukausi synnytyksestä ja semmoiset mulla nyt on. Ei tosin ole kipeät. Neuvolasta sanoi että se ei tarkoita että seuraavat on kuukauden päästä.

Hepsuli, älä säikähdä jos vauva kakoo syötyään sakeutettua maitoa. Hän ei ensin osaa sitä puklata. Ei siis välttämättä edes puklaa, mutta saattaa yrittää. Menin itse ihan paniikkiin ekalla kerralla.

Ja Nutrilon sakeuttajaa (johanneksenleipäpuujauhe) saa myös esim. Prismasta. Se on halvempaa siellä :)

Toivottavasti auttaa teitä! Meille sakeuttaja oli korvaamaton välttämättömyys monta kuukautta!

Liityin itse juuri Imetyksen tuki-ryhmään Facebookissa. Siellä voi myös kysyä kaikesta imetykseen liittyvästä jos tuntee kaipaavansa apua.

Mulla esikoinen oli refluksivauva ja saatiin lastenpolilta ohjeeksi antaa 1-2ml gavisconia joka syötön jälkeen. Siihen loppui puklut ja itkut. Mä tein silloin sen virheen itse, että joka kerta kun vauva alkoi itkeä annoin rintaa, koska luulin että hänellä oli nälkä, en tajunnut että itki kipeetä mahaa ja haki lohtua rinnasta joka lopulta pahensi vatsavaivoja. Maito tuli mulla niin vauhdilla että aiheutti vatsanväänteitä, niihinkin kokeiltiin vaikka ja mitä, osa pahensi, paras apu oli disflatyl-tipoista. Nyt toisen kanssa jo helpompaa kun eka oli niin vaikea vatsastaan.

Meilläkin oli se Gaviscon käytössä jonkun aikaa, mutta aiheutti pahaa ummetusta. Auttoi kyllä itkuisuuteen pari viikkoa kunnes menetti tehonsa. Myös Nexium oli hetken aikaa kokeilussa, mutta se vain pahensi tilannetta.

Kuinka toivonkaan että kuopus säilyisi refluksivaivoilta!!

Meillä kans auttoi Gaviscon refluksikkovauvalla. Puklailu ei sillä loppunut, mutta auttoi kipuihin. Poika oli ihan reppana, kun jo reilusti alle puolivuotiaana rauhoittui Gaviscon-pullon näkemisestä. Meillä tuo sakeuttaja ei käynyt, kun maitoproteiinin lisäksi myös maissi (ja myös maltodekstriini) pahensi refluksioireita. Mun maidoton ruokavalio helpotti pojan oireita huomattavasti, mutta pulauttelu loppui kokonaan vasta sen jälkeen, kun poika oppi kävelemään. Meillä siis hyvin pitkälti oli kyse allergiaperäisestä refluksista tai ainakin allergiat pahensi sitä.

Kiitos Triina varoituksesta ja vinkistä.
Leina olen itse myös kys. ryhmässä ja myös tehnyt tukioyynnön..vastaus oli vaan niin ympäripyöreä ja korvikevastainen etten valitettavasti saanut apua siitä yhtään.

Ekat kunnon huudot meille..11-päiväinen typy vetänyt puoltoista tuntia paniikki-itkua lyhyillä tauoilla. Maitoa annettu ja lisää ei uskalla antaa, jos on vatsavaivaa. Koliikkipelko iskee väkisin ja voiko 2v nukkua oikeasti tässä metelissä..

Sama täällä. Aamu oli yhtä huutoa ja nyt illalla sama juttu. Oli pakko antaa 2-viikkoiselle tutin, joka oli laatikossa hätävarana. Heti kyllä auttoi, mutta onko huono antaa tuttia niin pienelle ja vaikuttaako se negatiivisesti imettämiseen?

Meillä on ollut tutti koko ajan, kun imetys loppui yhden vrk iässä..eipä se tuohon paniikki-itkuun auta.
Mutta jos imetys sujuu hyvin, niin kyllä mä kahden viikon kohdalla uskaltaisin tutin jo antaa.

Käytettiin alussa mutta poika on sellainen Houdini että saa aina kädet ulos pääntien kohdasta. Nyt musta tuntuu ettei se tykkää kun kädet ovat kiinni. Hän laittaa usein kädet naaman kohdalle.

Takaisin