Vauva arki

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja jaica
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Viime yönä olisin vauvan puolesta saanut nukkua vähän pidemmän pätkän, n 4-5 tuntia, mutta itse nukuin silloin tosi levottomasti. Nostin kaksi kertaa vauvan rinnallekin, koska jotenkin luulin sillä olevan nälkä, mutta se vain nukkui. Vähän pännii, kun taas meni hyvä unipätkä hukkaan... No, ehkä nää yöt tästä vähitellen taas rauhoittuisi. Noin 3 kk iässä vauva nukkui jonkun viikon 6-7 tuntia putkeen, siihen olisi kiva taas päästä.

Muuten tuli tässä mieleen kysymys: kaikki perhepedissä nukkujat, miten hoidatte yösyötöt? Aina kuulee siitä, miten yöllä vain lykkää rinnan vauvan suuhun, mutta ainakin jos itselläni on yössä vaikka kaksi syöttöä niin syötän yhden kummastakin rinnasta, silloinhan vauvaa pitää kuitenkin siirtää? Ja missä kohdassa sänkyä vauvanne nukkuu? Vierellänne vai kainalossa? Tällaista olen miettinyt jo vauvan syntymästä, mutta en koskaan ole muistanut kysyä täällä. :) Meidän vauva nukkuu sivuvaunussa, johon nostan sen syötön jälkeen. Joskus nukahdan kesken syötön ja silloin jää kainaloon. Yön viimeisen syötön jälkeen jää viereen nukkumaan.

Meillä vauva nukkuu minun ja seinän välissä. Mulla onnistuu imettäminen kummastakin rinnasta samalla kyljellä maaten :p Pitää vain kääntyä enemmän vatsalle.

Käpysen tyylillä ja monesti vauva on sillein taktisesti sängyssä, että mahdun vauvan ja miehen väliin sekä vauvan ja seinän väliin. Kun haluan itse vaihtaa kylkeä, niin ''hyppään'' vaan toiselle puolelle. Mulla tosin auttaa näihin suihkutisseihin samasta rinnasta moneen kertaan peräkkäin imettäminen, joten saatan syöttää koko yön yhtä rintaa, jos heräämisiä tulee vaan pari. Sitten aamulla kun vauva herää ja on aamulypyllä (eli haluaa paljon maitoa, kun on vaan huikkaillut yöllä) niin annan sen täydemmän rinnan eka ja sitten jälkkärit tyhjemmästä vielä päälle :)

Ajaa, okej, mulla on jotenkin vähän vaikeaa imettää samalla kyljellä molemmista rinnoista ja muutenkin kääntyilen yöllä aika paljon. Olen kuitenkin nyt vähitellen tottunut nukkumaan vauva vierellänikin.

Meillä typy nukkkuu joko osin ja äitin välissä tai äitin ja pinniksen välissä. Muutaman kerran viikossa nukkuu omassa sängyssä ekat unet.

Sent from my Lumia 900 using Tapatalk

Mä nukun siis alkuyön sängyssä oikealla kyljellä ja ensimmäisen imetyksen jälkeen loppuyön sohvalla vasemmalla kyljellä. Ja kyllä, mietin kyllä kauanko lantio tai lapaluu kestää tällä menolla. Puhumattakaan selästä, jossa skolioosi joka aamu muistuttaa olemassa olostaan yhä selkeämmin (raskaana olessa ei oireillut). Rakastan vauvan kanssa nukkumista, mutta näiden järjestelyiden takia odotan kyllä sitäkin aikaa että vauva nukkuu omassa sängyssä (joka ei ole vielä edes hankittuna).

No onpas teillä hulinata monella! Täällä onneks nukutaan edelleen yöt (pitää lähtee koputtelemaan mäntyä). Illasta nukkumaanmeno on venynyt eli viime aikoina on valvonut kymmeneen asti. Tuo ei oikeastaan ees vaihtele päikkäreidenkään mukaan, outoa kun aattelee. Aamulla nukutaan 6-7 asti. Päikkärit kyllä vaihtelee päivittäin, välillä ottaa pieniä tirsoja ja seuraavana päivänä vedetään pidemmän kaavan mukaan.
Yöt meillä nukutaan omassa sängyssä ja aamuimetyksen jälkeen jatketaan unia vielä hetki isin ja äidin välissä :)

Meillä ei oo tähän ikään mennessä ollut vielä mitään hulinoita.. Tai sit en saan tiiä mitä ne tarkalleen ottaen on.. :rolleyes:

Meilläkin jotain pientä hulinaa on ollut. Toisinaan nukutaan edelleen hyvin, välillä taas joutuu tuttia laittamaan suuhun useamman kerran yössä. Syöttöjä yleensä klo 4 ja klo 7, kun 21-22 aikaan nukahdetaan. Viime yönä poika sai jonkun todella pelottavan kuuloisen itkukohtauksen, en ole vielä kuullut hänen itkevän niin. Isänsä sylissä ei rauhoittunut, minuun syliini sitten kyllä. Koko yö menikin todella levottomasti puolen tunnin välein heräillen. Itku kuulosti sellaiselta kauhunsekaiselta paniikkihuudolta.

Mun kaverini kertoi vauvan painajaisista. Hänen poikansa herää yöllä itkemään ja muistaakseni vapiseekin. Itse en ole koskaan lukenut asiasta.

Tökkönen: hui kauheeta! Tuollaiset oudot itkukohtaukset ovat varmaan tosi pelottavia. Meidän vauva itki tosi lohduttomasti silloin 3 kk rokotusten jälkeen, mutta silloin tiedettiin mistä johtui.

Te jotka saatte nukkua, nauttikaa minunkin puolestani! Alan olemaan aika poikki nyt kun hulinaa on ollut jo varmaan kuukauden. Jotkut yöt menee paremmin, mutta useimmiten nukkuu max 3 tuntia putkeen. Tiedän, että voisi mennä paljon huonomminkin, mutta väsyttää kuitenkin.

Tökkönen, meidän poika on kanssa pari kertaa alkanu huutaa kovaa kesken unien, mutta on rauhoittunut syliin onneksi melko nopeasti. Oletan, että jotain painajaista, koska vatsanväänteistä johtuva itku ei ala noin yllättäen, en ainakaan usko. Nälästäkin meillä ilmoitellaan ennakoitavasti.

Meillä vauva menee yleensä yöunille ennen kymmentä. Nukutus kestää 5-20 min riippuen siitä, koska on edellisiltä unilta heräillyt. Pojan unet on päivällä lähinnä satunnaisia nukahteluja milloin leikkimatolle, syliin, vaunuihin, autoon... Unet ei valitettavasti jatku juuri koskaan, jos yrittää siirtää paikasta toiseen... Muru on myös sellainen, että jos häntä nukuttaa makuuhuoneessa päiväsaikaan ja poistuu paikalta liian pian, niin kyllä havahtuu hereille. Unien pituus on tällä hetkellä aika lyhyt, eli useimmiten vauva ei pääse syvään uneen. Mutta tiedän, et se on nyt tämä vaihe, kun vauvan liikkumaan oppiminen häiritsee noita unia... Meidän ipana on kyllä muutenkin niin herkkä kaikille ärsykkeille ja jopa ylivilkas. Tietyllä tapaa odotan syksyä ja pimeneviä iltoja, josko sitä alkais valon vähenemisen ja ilmojen viilentymisen myötä unet maittamaan päivälläkin vähän enemmän. Eikä siinä muuten mitään, mutta poika tarvitsee todella paljon viihdykettä ja viihdyttäjää! Yöllä meillä nukutaan melko lailla hyvin. Kop, kop, kop ja vielä kerran kop!

Mitenkä muiden vauveleiden unet nykyään? Meillä kans käytiin noin 1 kuukausi sitten 6h unilla mutta se oli jokin ohimenevä vaihe näköjään ja taas tuttu ja turvallinen 3h sykli päällä.. Parempia öitä odotellessa :shifty:

Meilläkin oli 6h unet silloin 3 kk iässä, mutta sitten lyheni lyhenemistään ja oli välillä jo 1h sykli. Nyt on sentään 2-3h, ja olen jopa ihan tyytyväinen, niin rankkaa se kerran tunnissa herääminen oli.

Takaisin