Vauva arki

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja jaica
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Onko täällä saunojia?
Meillä ei oo omaa saunaa, mutta nyt on tyttö mökillä saunonut kahdesti. Ekan kerran juhannuksena ja tokan kerran tänään. Ekalla kerralla oli järkyttyneen oloinen, tänään viihtyi paremmin. Ilmotti kyllä itse sitten kun oli aika lopettaa.

Gartsu, en tiedä mitä sulle on sanottu tuosta saunomisesta, mutta meille sanottiin, ettei mielellään saunaan ennen yhtä ikävuotta. Liittyy ihon lämmönsäätelykykyyn. Vauva ei siedä vielä niin suurta lämpötilan vaihtelua. Mutta en tiedä kuinka tarkkaa on...

Samaa mieltä ^ meillä on kersat ollu lähempänä vuoden ikää totuttelemassa saunaan, alalauteilla. Juuri tuo lämmönsäätely syynä.

Vauvauinnissa käydään nelikuisesta lähtien saunassa pikkuisen hetken ajan lämmittelemässä. Mutta mäkin olen käsittänyt, että varsinaista saunomista ei kannattaisi vielä harrastaa.

Ei meilläkään tyttö saunomalla sauno. Tietenkään. Alalauteella istuu mun sylissä pesun ajan.
Ja tosiaan heti kun ilmoitti että riittää, niin lopetettiin. Oltiin ehkä 5-10min.
Itselleni alalauteella lämpö on ku istuis puolipilvisellä säällä räystäällä, luotan että tytölle sopiva. :)

Muokattu viimeksi:
Meillä oli tyttö joskus 2kk iässä saunan lattialla sitterissä. Saunan ovi oli auki, joten ei ollut kovin kuuma ja silloinkin vaan hetken kun heräsi unilta ja piti nopeesti pestä itseni.

Mulle on sanottu, että ihan maalaisjärjellä pärjää. Alle vuotias vaan hetkeksi ja mietoihin lämpöihin. Siitä voi sitten iän karttuesaa hiljalleen pidentää aikoja ja lämpötiloja. Aikoinaan ainut paikka peseytyä oli sauna. Siellä myös synnyttiin yms, että ei se ehdoton nou nou ole.

Näin minäkin olen ymmärtänyt saunomisen suhteen, että vasta vuoden iässä suositellaan varsinaisen "saunomisen" aikaisintaan alkavan, mutta sitä ennenkin voi lapsen saunaan ottaa mietoihin lämpöihin hetkeksi, ja ilman löylyjä. Me ei olla vielä poikaa saunaan otettu, vaikka meillä sauna onkin. Ei sillä että en haluaisi poikaa vielä saunaan ottaa mut ei oo vaan saanut aikaiseksi lämmittää saunaa - sähkösaunan lämmittäminen kun vaatiikin niin paljon... :D

Jos saunassa ois enempi tilaa, oisin tuonut ammeen mukanani jossa ois saanut lillua.

Meillä on pojat istunu vesisoikossa saunassa silloin liki vuoden ikäisenä. Taisivat istua lystikseen monta vuotta keskilautilla vadissa löylyjen ajan :)

Meilläkin ollaan aloitettu saunomaan pienestä pitäen. Ala lauteilla sylissä pikku löylyt ja ovi vähän raollaan. Tässäkin asiassa varmasti pärjää ihan maalaisjärjellä, että ei vauvaa liian kuumassa löylyssä pidä. Itse kun ovat oppineet istumaan niin ovat päässeet itse lauteille istumaan ja vedellä läträämään. Isommat muksut ovat kaikki todella kovia saunomaan:D

Minä oon vauvauinnin jälkeen käynyt ukon kanssa saunassa (oli alottaessa 3kk). Ku kaikki muutkii meni, niin ajattelin sen olevan ok. En siis ollut tietoinen voiko mennä vai ei. Eihän siellä tietenkään löylyä heitetä, joten lähinnä lämmittelyä. Ja huomasin, että moni imetti siellä samalla. Ite en uskaltanut, ku jäbä aika usein kakkaa imettäessä. Siinäpä oiskii ollu siivoominen, ku saunassa kakkais syliin :facepalm:

Kuinka usein teillä muilla kakataan? Meillä tekee päivässä 3-5 kakat. Onko se normaalia? Mietin vaan kun paino ei pysy käyrällä, että voiko olla joku imeytymisongelma?!? Ens viikolla 4kk lääkäri, niin pitää asiasta kysyä...

Meillä kans kakkaa taas useammin vihreitä limaisia tuotoksia. Ja painon nousu hidastui taas :/ Reagoi johonkin ilmeisesti minun syömiseen. johan tuo kasvu olikin tässä hetken aikaa vauhdikasta. Tässä välistä kakkasi 2-3 päivän välein. Tekisi mieli latoa muutamat painokelvottomat sanat, kun taas on jotain.

Laarapaara, kakkaa voi tulla useesti päivässä tai sitten viikon välein tai miten vaan siltä väliltä. Eli ihan normaalia on! Painon ei tarvii pysyä normikäyrillä jos paino kumminkin nousee sen 500g kuukaudessa. Jos paino nousee, vauva vaikuttaa tyytyväiseltä ja ei satu, niin ei ole imetysongelmaa :)

Meille sanoi Lastenklinikan kirurgisen osaston lääkäri, että niin kauan kuin kakka ei ole täysin valkoista, ei tarvitse olla huolissaan. Valittelin silloin täysin vihreää kakkaa. Kakka oli pojalla tosiaan vihreää ja vahvan hajuista kuukauden verran. Muuttui oranssiksi ja miedomman hajuiseksi kun aloitin bioteekin maitohapot. Samaan aikaan minulla alkoi myös kuukautiset, joka voi ilmeisesti tehdä kakan vihreäksi. Nyt ei ole taas kuukautisia kuulunut, pysykööt poissa vaan :-)

Ja tsemppiä, Lillukka! Meillä poika nyt nuhassa ja kyllä äidillä on taas huoli kun ei poika meinaa saada hengitettyä yöllä kun nenä ihan tukossa. Nyt pitelenkin häntä sylissä kun pysyy näin parhaiten pystyssä. Ei tule itse liiemmin kyllä nukuttua!

Voi Tökkönen, jospa pikkuinen pian paranee. Itseä niin hirvittää, jos vauva taas jostain flunssan saa. Oli se ensimmäinen tauti niin hirveä kun pieni oli ihan tukossa. Onneksi ikää on nyt paljon enemmän ja vahvistuvat nämä pienet päivä päivältä. Kamala katsoa kun oma rakas sairastaa, oli iso tai pieni. Pikaista paranemista sinne.

Meillä oli poika kans 1,5 kk:n iässä nuhassa. Oli se sydäntä raastavaa katsoa kun toinen yskii ja rohisee. :( onneksi poika pysyi silloin yleisvoinniltaan hyväkuntoisena ettei tarvinnut sairaalaan lähteä. Sen jälkeen ei onneksi ole ollut mitään, poika on nyt 3,5kk. :)

Nyt on muutaman yön saanut nukkua tosi hyvin, kun poika on herännyt vain kerran yössä klo 1-2 aikoihin ja seuraavan kerran vasta aamulla n. klo 6-7. Nukahtaa iltaisin kahdeksan aikoihin. Mää jo ehdin pelätä että pelkkä maito ei enää pidä pojalla nälkää pitkään poissa kun ennen näitä hyviä öitä hän selvästi tihensi syömistään, söi n. 3 tunnin välein. Nyt pidän sormet ristissä että nää yhden syötön yöt jatkuisi eikä tää olisi vain hetken mielihäiriö... :D

On voinu Ulla olla joku tiheän imun kausi tai muu läheisyystankkaus :)

Tsemppiä Tökkönen!

kyllä minä tänään terkkarille sanoin, että kun menisi edes kuukausi tasaista arkea, vaan heti kun melkein huokasee tuli uus juttu. Onneksi vauva ei kuitenkaan tunnu kärsivän noista vihreistä kakoista, on siis hyväntuulinen ja nauratteleva tyyppi. En ole kyllä kuullut, että menkat vauvalle tekisi kakkajuttuja, mutta minulla oli kyllä viikonloppuna maha sen kuuloinen, että voisi enteillä kierron käynnistymistä. Blääh, on niin mukava ollut olla ilman menkkoja!

Vihreys tulee usein ilmavaivoista ja myös korvikekakka ja kiinteiden alkaessa voivat olla vihertäviä. Valkoinen tai harmaa kakka ovat merkki vakavasta sappiongelmasta ja vaatii pikaista leikkausta. Siksi ne sitä väriä aina tenttaa aluksi. Se kakan keltainen väri tulee sappinesteestä ja aluksi bilirubiinista. Aikuisellakin sappikakka voi olla kellertävää. Jos siis ei keltaista väriä olisi, olisi kyse vastasyntyneen sappitieatresiasta, joka vaatii leikkaushoitoa. Kaikki muu siis väreinä on lähes normaalia. :-)

Takaisin