Vauva arki

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja jaica
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Meillä pojalla ollu yörytmi alusta alkaen. Tää illalla nukahtaminen vaan on vähä ongelmaista ku kädet heiluu ja jalat potkii ja kuinka väsyttäs ni kauhee taistelu unta vastaan. Mut sit ku nukahtaa ni menee 4-6 tuntia, sit 10 min syönti, 3-4 tunnin unet, syönti, ja sit alkaa oleen unet about 1-2 tunnin syklissä ja aina aamuyöllä alkaa ähinä ju puhina vatsan kanssa.. Tollanen rytmi ollu laitokselta alkaen ja tiistaina tulee ikää 6 viikkoa.
Ja päivisin - riippuen päivästä - vetää 15 min / 45 min / 4 tunnin päikkäreitä..

Meilläkin nukutaan yöllä yleensä hyvin, mutta ihan noin pitkää pätkää ei ole nukuttu kuin limpulla. Kertokaas, miten saatte vauvanne nukkumaan päivällä... meillä on nimittäin vähän sellainen tapaus, että uneen täytyy yleensä autella. Pikkuinen helposti jää natisemaan väsymystään, ellei ihan nukuttamalla nukuta sänkyynsä. Vaikka hän olisi silmin nähden väsyny, niin silti yrittää taistella vastaan. Nukuttaminen kestää yleensä 30-45min. Tiedän, että osittain johtuu siitä, ettei oikein vielä ole sinut pinnasänkynsä kanssa, mutta jos antaa nukahtaa syliin, niin säpsähtää kyllä hereille heti, jos yrittää siirtää sänkyynsä. Tiedän, että vauvoilla menee se puolisen tuntia, että on syvässä unessa, mutta meidän kaveri nukkuu välillä sen verran levottomasti, että säpsähtää hereille vaikka kuinka odottelisi. Kyllähän pikkuinen saa toki tirsat ottaa sylissä, mutta kun yleensä uni maittaa 3-4 tuntia, niin sellaista aikaa ei kyllä istuta paikallaan...

Luulin, että pikkuvauvat nukahtaa spontaanisti aina kun vatsa on täynnä ja vaippa puhdas ja muuten mukava olla. Luulin näköjään väärin... Onko jollain vastaavaa ja mahdollisesti jotain hyvää konstia vauvan nukuttamiseen mahdollisimman vaivattomasti?? Meillä laitetaan tutti suuhun, pidetään kättä kevyesti vatsan päällä, silitetään poskesta, mutta vältellään puhumista ja katsekontaktia. Näillä yleensä onnistuu lopulta. Tuntuu vaan turhauttavalta nähdä se 45min vaiva, jos vauva säpsähtääkin pian hereille uudestaan...

Toiset vauvat nukkuu, toiset ei.
Meillä ei nuku päivällä kun liikkuvissa vaunuissa. Ei aina niissäkään. Ja syliin sammuu. Mutta ei yleensä jatka unia jos laskee johonkin.
Itse en ole kertaakaan nukuttanut tyttöä. Olen ajatellut että kun ei nuku niin ei nuku. Pääasia että yöllä nukkuu.

Meiläkin oli vain tuo yksi yö jolloin nukkui sen 8 tuntia. Normisti 3-5 tuntia. Päivällä nukkuu vain 20min pätkiä tissillä. Paitsi nyt kun olen antanut lisä maitoa parina päivänä niin on nukkunut päivisin 2x 1-2h yleensä meidän sängyssä.

Sent from my Lumia 900 using Tapatalk

Nukahtaa siis tissittelyn yhteydessä.

Sent from my Lumia 900 using Tapatalk

Vihdoin totta:
Sama juttu meillä, et uneen pitää auttaa.. Yleensä, ei aina.
Mulla kans sisko sano et hällä lapset ku oli maha täynnä nukahtivat vaan.. Tää ei.. Muutako yöllä.

Mä puhun ja annan katsekontaktia päivisin kyllä, mut en yöllä. Rintareppuun sammuu aina helposti, mut muuten kotona tulee käveltyä kämppää ympäri jos tosissaan yrittää saada muksun nukahtamaan. Kärryyn ei todellakaan aina nukahda.

Jep, mustakin tuntuu että kyse on vauvan luonteesta ja taipumuksista. Esikoinen oli ihan mahdoton nukkuja, heräili yöllä pahimmillaan n tunnin välein 4kk alkaen. Päivällä juurikin noita torkkuja, paitsi liikuvissa vaunuissa ulkona, kunnes nukkui enää yhdet päikkärit, silloin pari tuntia unta. Tämä kakkonen ennemminkin nukkuu koko ajan ja on hereillä n tunnin pätkissä joitain kertojs päivässä. Toki tuo aika lisääntyy jatkuvasti. Mutta AIVAN erilaisia nukkujia, ja ihan samoilla systeemeillä mennään. Eli ei ehkä ole ihmeemmin omista toimista kiinni, toki niin että vauvalla on mukava ja turvallinwn olo.

OK, no näköjään hyvin erilaiset tarpeet vauvoilla nukkumisen suhteen... Ihmettelen vaan sitä, että luulisi ihan pienen tarvitsevan unta ainakin sen 15 h vuorokaudessa... Mutta jos vauva on tyytyväinen, niin ei kai se sitten niin tarkkaa ole. Eikä meillä siis millään lailla ns. pakkonukuteta, vaan nukutetaan, jos poika osoittaa väsymisen merkkejä, ja yleensä se uni tuleekin melko samoihin aikoihin vuorokaudesta.

Minkälaisia teidän vauvat ovat hereillä ollessaan? Siis silloin, kun eivät syö? Viihtyvätkö leikkimatolla tai sitterissä vielä? Tai esim. rintarepussa? Meillä vauva viihtyy syömisen ja vaipan vaihdon jälkeen vaihtelevasti 5-30min, mutta kaipaa seuraa ja virikkeitä. Ns. itsenäinen oleminen on hyvin lyhytaikaista, sitten alkaa natina. Me yritetään pikkuhiljaa totuttaa olemaan leikkimatolla ja sitterissä edes lyhyitä aikoja yksin niin, että poika kuulee tai näkee isän tai äidin. Sylissä hän tietysti viihtyy parhaiten, mutta en kannata liiallistakaan sylissä pitoa, koska siitä voi tulla myöhemmin ongelma. Vauva tottuu liikaa sylissä oloon ja huutaa kuin palosireeni, jos "joutuu" lattialle. Siellä harjoitellaan kuitenkin monenlaisia tärkeitä motorisia taitoja ja tutkitaan maailmaa... Mutta tämä on vaan mun näkemys, jokainen tekee niin kuin itse parhaakseen näkee tietty!

Ns. Lattia-aika on hyvä juttu varsinki sitteriin verrattuna. Puolestaan sylissä pitäminen ei heikennä motorista kehitystä. Siitä oli joku tutkimuskin, että oppiiko ne kääntymään yhtä nopeasti kuin verrokkivauvat, jotka olleet enemmän lattialla. Kyllä. Molemmissa ryhmissä nopeita ja hitaita kääntyjiä ja ryömijöitä, joten syli ei vaikuta liikunnallisuiteen. Peruskehitys on koodattu jonnekin syvemmälle vissiin. :)

Ja siis todellakin vauvat on erilaisia ja kaikilla on se oma tapa, joka on omalle vauvalle hyväksi havaittu. Itse vaan kolmen kohdalla olen huomannut, että kukaan ei ole jäänyt viereen lopuksi ikää nukkumaan, eikä kasvanut syliin kiinni. On ollut superhelppoa vaan itselle nukkua yöt samassa sängyssä ja kun aika on kypsä, niin sitten omaan sänkyyn ja omaan huoneeseen. Meidän taapero 1v 9kk nukkuu isoveljensä kanssa kerrossängyssä, eli on oppinut pinnasängystäkin ajat sitten pois ja vieressä on vauvana nukutettu ja sylissä asui ekat kuukaudet. Ja tämä kuopus on ihan sylikissa. Hyvä että on, kohta sitäkin roudataan futismatseihin ja syliin saa kerjätä. :-)

Jeps, ja toi kehitysvauhtikaan ei ole riippuvainen siitä lattia-ajasta, minulla ja kaverilla esikoiset parin päivän ikäerolla. Toinen nukkui ekat 4kk, toinen oli hereillä kokoajan ja lattialla. Silti se nukkuja aloitti kävelemään pari kuukautta aiemmin, 9kk iässä :-) Ja tämä ei ryöminyt tai kontannut missään vaiheessa.

Okei, aina sitä oppii uutta! Itse oon työskennellyt lasten parissa, myös taaperoikäisten, mutta pikkuvauvat on vieras asia. Vielä tuosta nukkumisesta, että tämä meidän tapaus on sellainen, että tosiaan yöunillekin yleensä täytyy nukuttaa. Jos pojan vain laittaisi sänkyynsä, alkaisi natina ja huitominen, ja lopputuloksena olisi yliväsynyt huutava lapsi. Senkin takia aletaan nukuttamaan ajoissa, ettei tuota yliväsymystilaa tulisi. Ensimmäisestä yösyötöstä eteenpäin hän nukkuu meidän vieressä. Silloin kyllä uni tulee itsestään. Ja juu, täytyy vauvaa pidellä tottakai paljon sylissäkin, kun jossain vaiheessa se syli ei enää kelpaakaan. Ja onhan sylikin tietysti vauvan kehityksen ja itsetunnon kannalta tärkeää!

Meilläkään ei onnistuisi, että nostetaan vaan omaan sänkyyn ja öitä!
Tyttö sammuu mun viereen illan viimeisellä syötöllä. Siitä sitten siirrän omaan sänkyynsä, jos en ole nukahtanut ennen tyttöä. :grin

Esikon kanssa nukutin aina omaan sänkyyn,nyt otan viereen ja imetän nukuksiin,tai nukahtaa sohvalla syliin ja tulee mukaan viekkuun nukkumaan kun ite menen. Tyttö ei tällöinkään herää yleensä,kun tietää että nukkuminen jatkuu iholla,vaikkakin sängyssä. Itse koen tämän tavan helpommaksi (eli perhepedin),kun esikkoa sai joskus nukuttaa siihen aamuyöhön saakka,kun aina heräs omassa sängyssä,jolloin nukutus alkoi uudelleen. Se oli tosi raskasta aikaa,ja jälkikäteen tuntuu että olis vaan pitäny nukkua kimpassa eikä olla niin ehdoton niinkuin sillon olin. Ajattelin vaan tiukasti että pitää opettaa heti omaan sänkyyn ettei nuku 7vuotiaaks meidän sängyssä (kuten minä nukuin äidin vieressä), nyt sekoisin jos nukkuisin niin vähän kun sillon nukuin

Samaa mieltä Andylin, itsekin nukutin esikoista omaan sänkyynsä ja toisinaan se nukahtaminen kesti. Toisen lapsen kanssa nukuttiin vierekkäin ja nukutus ja yö syötöt sujui todella paljon helpommin. Mietinkin että miksi ihmeessä en tehnyt samoin esikoisen kanssa. Nyt kaikki kolme lasta nukkuvat omassa huoneessa jokainen omassa sängyssään koko yön. Vuoden ikäisenä olen siirtänyt omaan huoneeseen nukkumaan ilman ongelmia.

Ja tämä neljäs nukkuu yöt vieressäni, nukahtaa illalla n klo 22 yö unille viereen. Kerran syö ja jatkaa unia 6-8 välille saakka. Eli tämä ainakin toimii meillä.

Meillä yritän saada nukkumaan sivuvaunussa, välillä onnistuu välillä ei. Muuten nukkuu vieressä. Vauvan ollessa sivuvaunussa pystyn itse vaihtelemaan paremmin asentoa ja mahdutaankin paremmin. Viereen nukahtaisi kyllä paremmin ja nukkuisi vähän pidempään putkeekin, mutta se menee kunhan ei mene niinkuin viime yönä... normaalia useammin herätty ja kahdet isot kakkavaipat poikkeuksellisesti vaihdettu, taitaa rotarokote vaikuttaa. Onneksi jää mies huomisesta lomalle niin saa korjailla tarvittaessa univelkaa.

Meillä miekkonen nukkuu vaavisängyssä vieressäni. Käytännössä sama kuin olisi sivuvaunussa, pieni väliseinä vaan välissä. Nukahtaa itse sänkyynsä kymmenen aikaan, nukkuu 4-8tuntia ennen seuraavaa syöntiä. Yleensä 6 tuntia. Sitten jatkaa unia yleensä sinne 7-8 saakka. Ei tarvitse nukutella. Ilmoittaa päivälläkin hyvin selvästi kun haluaa nukkumaan ja nukahtaa itse. En kyllä kuvittele tämän jatkuvan ikuisesti, odottelen jatkuvasti, että koska hulinat alkaa. Mutta nyt nautin! Tällaista luxusta ei ollut esikoisen kanssa :-)

Meillä tyttö nukahtaa aia syliin taii viereen. En enää edes uneksi, että tyttö nukkuisi muualla kuin sylissä. Sylissä pitäminen ei tosiaan aiheuta mitään kehityksen hidastumista tai aiheuta lapselle mitään ongelmia. Jos ei jaksa vauvaa kantaa, niin liina on kätevä väline! Meillä tyttöä ei sillein varsinaisesti nukuteta. Jos vaikuttaa väsyneeltä, niin tutti suuhun ja hyssytellään sylissä. Siihen se sitten nukahtaa ennen pitkään. tyttö viihtyy välillä tosi pitkiä aikoja itekseen lelukaaren alla. Kiitän siitä sylissä nukkumista. Läheisyyttä saa niin paljon kuin haluaa, niin viihtyy sitten itekseen myös:) Vauvat on myös tietty yksilöitä, että kaikki ei toimi kaikilla. Kehotankin ennakkoluulottomasti kokeilla kaikenlaista jaluottaa omiin vaistoihin ja havaintoihin että mikä toimii ja mikä ei:) Itse suosin lapsentahtista hoitoa ja kasvatusta. Vauva nukkuu vieressä, on sylissä, saa tissiä kun tahtoo yms. Tietty pitää ottaa myös vanhempien jaksamista huomioon, mutta näin meillä:)

Meillä poika käy yöunille yleensä siinä klo 19-20. Nukkuu pinnasängyssä, jonka toinen laita on alhaalla ja sänky kiinni meidän sängyssä. Eli melkein kuin nukkuisi vieressä, mutta ei kuitenkaan. Alkuun pari viikkoa nukkui myös vieressä, mutta nopeasti tottui pinnasänkyyn. Päivisin ei erikseen nukuteta, ainoastaan pidetään sylissä ja hyssytellään jos tulee väsymys-itkut. Välillä vaan nukahtaa syliin ilman mitään sen ihmeellisempää. Illalla meillä on sit sellaiset iltarutiinit, että kun pojan silmät alkaa lupsumaan, niin menen hänen kanssaan makkariin (joka on pimennysverhojen ansiosta hämärämpi paikka), syötän hänet, laulan iltalaulun ja sitten pidän sylissä sen aikaa että lähes nukahtaa. Yleensä nostan hänet siinä vaiheessa sänkyyn, johon sitten nukahtaa välillä ihan heti ja välillä pitää hyssytellä ja silitellä selkää vaihtelevasti 5-30min. Yleensä on ihan tyytyväisenä sängyssä kunnes nukahtaa, vaikka siinä nukahtamisessa menisi aikaa. Jos alkaa itkemään niin sitten nostan hänet uudestaan syliin. Yöunet menee niin että poika herää 4-6 tunnin välein syömään, yleensä syö sen kaks kertaa yössä ja aamulla herää n. klo 7.Joskus harvoin, jos illalla nukahtaminen on venähtänyt lähemmäs klo 21 niin sitten voi olla että herää vain kerran yön aikana syömään. Yleensä nukahtaa saman tien uudestaan kunhan on saanut masun täyteen, joskus pitää sylitellä jonkun aikaa syömisen jälkeen. Mutta omaan sänkyyn aina nukahtaa. Tämä toimii meillä, ja tähän olen ihan tyytyväinen. :)
Ja lattialla poika viihtyy leikkimatolla vaihtelevasti, välillä voi olla siinä lähemmäs puoli tuntia jos hänelle pitää siinä seuraa. Yksinään ei yleensä viihdy paljon 5min kauempaa. Sylissä toki tykkää olla. :)

Takaisin