Vauva arki

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja jaica
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Meillä on kaikki muksut olleet turvakaukalossa kauppareissun ajan. Myös kotiin tultaessa olen joskus antanut nukkua päikkärit loppuun saakka turvaistuimessa. Mä en ole edes lukenut tuommoisista happivaje jutuista yms mistä Nodde kirjoitit. En myöskään ole osannut pelätä että vauvan selkä kärsisi turvakaukalossa matkustamisessa, ainakaan kauppareissun aikana. Isompia reissuja ei ole tehty kun vauvat olleet ihan pieniä, eli siitä ei ole kokemusta.

Ja esikoista olen nukuttanut yöt turvakaukalossa pari kuukautta kun oli kova puklimaan selällään.

Meilläkin neiti on nukkunut päikkärit parhaiten autossa ja jatkanut kaukalossa. Ja vähän vertailukohtaa, esim. keskussairaalareissulla (lastenpoli ja osasto mm) vauva töröttää jo yhteen suuntaan melkein 1,5 tuntia kaukalossa. Ei se lapsi siihen säry ja piloille mene, jos ei sentään 24/7 siinä rellota. Tuskin kukaan joka päivä tuntikausien shoppailumaratoneja naapurikaupunkiin tekee :)

Täällä itku kurkussa vauva kantorepussa lueskelen juttuja ja samoilla mennään osan kanssa. Neiti puklailee tosi paljon ja neuvolan mukaan on normaalia kun kasvaa hyvin. Puklailun lisäksi itkee myös ilmeisesti ilmaa mahassa. Ei viihdy käytännössä ollenkaan päiväsaikaan vaakatasossa vaan pystyssä ja sylissä. Kantoliina useimmiten pelastaa sen,että saa syötyä ilman itkua.

No höh. Onpa meritähdelläkin typerä neuvola. Refluksilapsella paino voi myös nousta, kun kipuiluun ja tuskaan vedetään tissiä koko ajan. En tosin sano, että teillä sitä on. Mun silmään normimäärä puklua on jotakuinkin max ruokalusikallinen. Kyllähän sun huoli pitäisi pikkuisen tolkummin käsitellä.

Meidän vauva siis ilmeisesti huitoo koska, noh, on aktiivinen ja huitova tyyppi :p Sanoi myös meidän th, joka kävi tänään. Povasi ettei tule koliikkivauvaa kun on nyt jo niin tyytyväinen.
Ehdotti kiepauttamaan vauvan peittoon tms jotta sais nuo huitokädet kuriin. Välillä tuntuu että puolet maidosta on vauvan naamassa kun alkaa heiluminen. Vauva ei siis lainkaan huuda, ellei sitten turhaudu kun ei saa maitoa kun ei nyrkki ja rinta mahdu samaan aikaan suuhun :p

Meritähti, meilläkään ei tyttö viihdy vaakatasossa, ellei ole leikkikaaren alla tai sylissä.

Kiitos lillukka tosta normi määrän kertomisesta, kun itsekkin olen sitä miettinyt! Puklua tulee yleensa just joku ruokaqlusikallinen, ellei typy ole vetänyt itteään sillein ylitäyteen, että vikat maidot pyörii suussa. Silloin tulee välillä enemmänkin. Jus tollanen Käpysen mainitsema heiluminen ja jumppailu edes auttaa sen puklu tulemista ja kun tyttö heiluu aina ja koko ajan kun on vaan hereillä... Puklaaminen ei tunnu häntä myöskään kauheesti häiritsevän. Vaan jos tavaraa tulee enemmän kerralla ylös niin hänelle taitaa tulla nälän tunne, vaikka en usko hänellä oikeasti nälkä silloin olevan kun vatsassa on vielä aimo annos.Tarjoan silti hieman tissiä ja yleensä hän juokin vain max 3 kulausta ja on sitten tyytyväinen. Meillä välillä kestää kauheen kauan sen röyhtäsyn odottelu.

ahomelskaaja, meillä taitaa olla juuri tuota maailma rankkuutta ilmassa. Huutu ja kiukku loppuu nimittäin ilman sen kummallisempia temppuja kuin hyssyttely ja läheisyys eikä silloinkaan heti vaan jonkin ajan päästä. Kiitos tekstin näyttämisestä:)

Ulla, voihan se olla, että poju saa ns. liikaa maitoa. Mä yleensä ensin imetän ja sitten tarjoan tuttia kun maito rupee tulemaan paluupostinan takasin. Se yleensä helpottaa hyvin sitä puklun määrää. Jos tää ei toimi, niin kyse voi olla muustakin.

Se ''huoltonäyttö'' olis kyllä tosi kiva lisäosa vauvaan, mutta toisaalta se tuo ihan omanlaista läheisyyttä ja oman lapsensa tietämistä kun pitää arvuutella mikä merkki tarkoittaa mitäkin tarvetta. Huomaan että mitä isommaksi neiti tulee niin sitä monipuolisempaa viestintä on ja vähitellen tulen kokemuksen kautta paremmaksi ja nopeammaksi tyydyttämään tytön tarpeita:) Ja mikä yhdistäisi paremmin äitiä ja tytärtä kuin jaetut unettomat yöt ja yhteiset itkuthetket!:rolleyes:

No meillä tulee puklua kyllä yleensä enempi kuin ruokalusikallinen. Meillä perusmäärä on kyllä ehkä puolisenkin desiä? Vaikea sanoa miltä se näyttää levinneenä harsoon. Tosin läheskään joka kerta ei puklua tule. Tänään tuli tunnin kuluttua ruokailusta ihan yrjöäänen kanssa niin että oli sellainen tiskirätin kokoinen alue puklussa. Tätä ei ole kuitenkaan tapahtunut joka päivä, mutta parin päivän välein. En osaa sanoa mistä tuokin johtui, tyyppi oli sitterissä aika pystyssä asennossa.

Yritän jatkuvasti muistutella itselleni tuosta Ahomelskaajan esilletuomasta pointista, että vauvat itkee nyt ylipäätään paljon, eikä kaikelle tarvitse löytyä selitystä. Sattuneesta syystä kuitenkin kyttään tyypin olemista aivan koko ajan ja alan olemaan todella väsynyt ja ahdistunut asian suhteen. Kaikesta löydän huolen aihetta.

No se ruokalusikallinen ei ole mikään absoluuttinen totuus vaan se mikä minusta kolmen lapsen kokemuksella tuntuu normaalilta :)

Muoks. Toki lapsen kokokin vaikuttaa :)

Muokattu viimeksi:
No se on kyllä ihan ymmärrettävää että huolestuttaa tökkönen! Kyllä mäkin vaikka meillä harvoin typy puklailee edes nii mietin että mitä jos vaikka sen yhen kerran sattuu olemaan selällään ja tulee puklu ja tukehtuu.. Mut sillä aiheutan itelle vaan kamalan ahdistuksen joten parempi olla ajattelematta niin.. Nyt kun meillä oli pieni nuhassa ja välillä kuulosti siltä että ei henkeä meinannut saada niin en kyllä yöllä kovin hyvin nukkunut ku kyttäsin koko ajan et vieläkö on hengissä.

Joo kyllähän niitä jokainen äiti tietenkin pelkää. Eikä meilläkään pitäis olla mitenkään todennäköistä että tilanne uusiutuisi, mutta luulen että ainoastaan aika auttaa mua rauhoittumaan. Harkitsen kätkythälyttimen hankkimista, onko kellään kokemuksia? Siis sellaisesta joka laitetaan vauvan vaippaan kiinni. Antaa äänimerkin jos vauva ei ole liikkunut tai hengittänyt vähään aikaan. Tiedän, että on kyllä vähän liioittelua, mutta mietin että vois ehkä jonkinlaista mielenrauhaa antaa? Nimenomaan siihen pelkoon että yöllä tilanne uusiutuisi ja meinaisi taas tukehtua pukluunsa niin etten ite heräisi siihen.

Ei oo itellä kokemusta enkä oo kyllä kuullut keneltäkään. Mutta hankkisin ehkä itsekin jos olis vastaavaa tapahtunut enkä pystyis rauhoittumaan asian suhteen.. Mut aika auttaa. Ja ku vauva kasvaa nii varmaan helpottaa. Toivottavasti teillä myös!

Tökkönen: Voin vain kuvitella kuinka rauhaton olo sinulla varmaan on. Kun muutenkin on huolestuvaa sorttia niin tuo varmaan on tosi rankkaa. :sad001 Varmasti voisi olla hyvä idea kokeilla tuota kätkyhälytintä, jos se vähän rauhoittaisi mieltä.

Minä mietin tuossa, että tuon gavisconin aloituksen jälkeen ei ole tullut yhtään henkeä salpaavaa puklua ja yhdet tai kahdet nenäpuklut, kun seuraava lääkkeenottoaika on lähestynyt. Eli vois väittää apua olleen. Eilinen ilta oli aika hankala, oliko syynä sitten d-tipat, relat vai disflatyl. Mitään noista ei tänään saa.

Rota-rokote olis tänään, mutta tultiin miehen kanssa siihen tulokseen, että sitä ei nyt oteta. Rauhoitetaan tää tilanne täysin ja sitten vasta. Me kun ei käydä ihmisten ilmoilla muuta kuin kaupassa niin riskit sairastua on tosi minimaaliset. Ja kaupassakin 1-2 kertaa viikko.

Minä päätin myös lykätä d:n antoa, kun relan d:stä tuntuu maha menevän ripulille. ( Vihreää ja tosi pahalle haisevaa). Tai koitan sitä super d: tä ehkä vielä. Rupesin tässä pohtimaan, että johtuikohan niistä dtipoista se meidän välikohtaus ja limainen oksennus, kun samaan aikaan oltiin ne aloitettu ja kakka oli silloinkin vihreetä ja pulauttelu alkoi. Nyt olen pari päivää taas antanut ja ripulilla jälleen. Helevetti mä todella kaipaan sitä manuaalia joka kertoo milloin mikäkin vikana.

Ja Lillukka, on varmasti ihan järkevää jättää se rota aluksi väliin. Itse sitä pohdin myös. Meidän tyttö siitä oksensi heti jo neuvolassa...

Onko teillä kellään muulla ongelmana vihlovat kädet? Mulla nimittäin juilii molemmista käsistä peukalon alta läheltä rannetta. Yöllä vessassa käydessä en meinaa saada pyllyä pyyhittyä. Mies epäili jännetupintulehdusta tms...

Voisko se olla sitä rannekanavan ahtaumaa ( vai mikä se oli?) joillain tuo vaivaa raskausaikana ja helpottaa vähitellen synnytyksen jälkeen. Rannetuet ainakin yöaikaan auttaa siihen.

Kirjoititte, että vauvalla on ripuli. Eikö vauvan kakka ole tässä vaiheessa normaalistikin ihan löysää? Millaista se ripuli sitten on? (Anteeksi, että johdan keskustelun näin hehkeään aiheeseen... :p)

Takaisin