Vauva arki

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja jaica
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Ripuli on ihan vetistä ja imeytyy aikalailla vaippaan. Usein myös hausee pahalle. Tavallinen maitokakka on kuitenki vähän kiinteämpää. :-) täällä kakkaspesialisti kun värikin kertoo niin paljon. :-) mm. Onko sappitiet auki, ilmavaivoista jne...

Niin, meidän neuvolan täti sano, että ripuli sitten imeytyy kokonaan vaipaan ja pinnalle jää vain väriläikkä. Normaalissa kakassa jää sitä ''liejua'' tai sitä massaa siihen vaipan pintaan. Kakka on yksi hyvä ja tärkeä mittari vauvan hyvinvoinnin seurannassa, joten siitä on syytä puhua ja kysyä, jos on kysyttävää:)

Meillä saatiin tänää eka rokote. Puklua on tullut ihan reippaasti jo. Saas nähdä meneekö ripulille ja kuinka pahasti:/ Tyttö tuntuu olevan aika ihmeissään mitä hänelle tapahtuu ja syli kelpaa enemmän kuin hyvin.

Meille ei edes esitetty sitä rota-rokotetta. Enkä itekään puheeksi ottanut. Nyt tuo lapsi makaa tyytyväisenä isänsä rinnalla ja röyhtäilee.

Lillukka, hyvä kun meni noin mallikkaasti sitten:) Tosiaan mielestäni fiksua lykätä sitä rotaa kun se juuri voisi aiheuttaa taas sitä yrjöämistä ja teillä on aika tärkeää saada sitä painoa nousemaan.

Ei vihlo kädet, mutta oikeassa etusormessa nivelen alapuolella ja oikeassa polvessa sivulla jotain feelua. Sormen kestän, polvea en vaikka tuntuukin vain kun laitan polvelle painoa eli lääkäriin on mentävä :(
Täällä oli kakka hukassa kokonaan kolme päivää ja just kun kysyin neuvolasta, niin alkoihan tulemaan kolmen päivän eestä. Oli aika sinappituubi näky kun pariin otteeseen aloin vaihtamaan vaippaa ja olikin pursottaminen kesken :) No jos kellään muulla katoaa kakka kokonaan, niin meidän nla tykkäs, että viikon voi odotella ennen kuin tarttee tutkia.

Möttönen, mun esikoinen oli kans tosi harvoin kakkaavaa sorttia. Hänellä tuli kakka 2 viikon välein. Sitten sitä tulikin kerralla ovista ja ikkunoista. Tiesin yleensä jo päivä kun tytöllä alkoi tavaraa tulla. Vaipan sai avata ja antaa tulla että mahtui kaikki ulos :) tytöllä ei ollut vatsavaivoja ja oli muuten todella tyytyväinen. Ja kuulemma ihan normaalia. En tiedä oliko vaikutusta kun esikoinen söi korviketta ja muut rintaa. Esikoinen ainoa jolla kakkaamis väli noin pitkä. Muilla n. Kerran päivässä tuli kakat.

Siis piti kirjoittaa että yleensä tiesin sen päivän kun kakka oli tulossa, niin tarkka oli se kakkaamis väli monta kuukautta.

Vielä tuohon käsien vihlontaan; Mietin, että johtuuko siitä, että mulla ensimmäinen vauva, joten käytän käsiä jotenkin eri lailla kuin ennen (siis nostellessa). Päivällä kädet vertyy ja kipu on vaan taustalla pienesti. Mut yöllä, kun kädet on olleet levossa, niin esim, vauvan syömään nostaminen on tuskaa. Kipu tuntuu peukalojänteestä ranteeseen (onko peukalojännettä olemassa vai keksinkö taas uuden sanan ;) )

Meidän arki muuttui viime yönä kello kolme... Heräsin siihen että vauva kuuma ja itki, imetin ja mittasin kuumeen 39,2... hätäkeskukseen soitto ja ambulanssilla Jorviin. 4 viikkoa vanhalta otettiin verikokeita, selkäydinnestenäyte ja virtsanäyte. Sydäntä raastavaa! Tulokset jotka tähän mennessä saatu niin ei poikkeavaa, tuloksia tulee ripotellen keskiviikkoon saakka. Ilmeisesti verenkiertoon päässyt bakteeri, kuume nousee ja laskee, onneksi syö hyvin ja jaksaa välillä seurustella. Niin se elämä voi hetkessä muuttua, pisti taas vähän miettimään mistä arkisista asioista sitä välillä jaksaa jankuttaa!

Hui! :/ ja nuo piikitykset näin pienelle on todellakin hirveitä,vaikka kuinka onkin hoidon takia välttämättömiä. Toivottavasti saatte pian pienen kuntoon!

Anmama, toivottavasti saatte pian pikkuisen kuntoon. Itsekin koitan muistaa olla aina valittamatta ihan oikeasti joutavista asioista. Monesti olen miettinyt kuinka onnekas sitä onkaan kun tällä hetkellä lapset on terveinä. Se kun ei ole itsestään selvää. Tsempit teille, huoli varmasti omasta pienestä on valtava.

Anmama: voi kauheaa, toivottavasti asiat selviävät pian. :sad001 Tuli itsellekin nyt mieleen, että joskus tulee valitettua ihan typeristä asioista, esim. tänään kun vauva vain valvoi ja valvoi ja kitisi, kun itselläni oli asioita tehtävänä. Pitäisi muistaa, että terveys ei ole koskaan itsestäänselvyys.

Tsemppiä, Anmama! Osaan kuvitella miltä tuntuu, oma pienemme vietti vajaan viikon sairaalassa tutkittavana pari viikkoa sitten kun hengitys pysähtyi hetkeksi. Voimia teille ja hyvä että olette hoidossa!

Tsemppiä anmama!

Tän alun nihkeyden(pulauttelut, yrjöt, kitinät) jälkeen osaa kummasti arvostaa sitä puolikasta tuntia tai jopa reilua, kun nyytti töröttää tyytyväisenä sitterissä. Tai nukkuu tunnin kaksi putkeen ilman ähinöitä joihin itse on pitänyt juosta katsomaan, että mikä on hätänä.

Joo ja sitäkin, jos viihtyy edes 10min tyytyväisenä lattialla. Ja että löytyy hetki päivästä jolloin tyypin voi siihen kaaren alle laittaa ilman että on väsynyt, nälkäinen, kiukkuinen tai juuri syönyt (lue tuntia aiemmin).

Meillä ei kyllä oo mitään suurempia suruja ollut mut välillä oon kaivannut lisäkäsiä kun isommat vaatii jotakin, ja ruokaa vaikka pitänyt laittaa ja vauva tahtonut sylissä vaan olla.. . Mutta hehkutan vähän kantoliinaa!! Ollu mulla tässä pari päivää nyt käytössä ja tyttö viihtyy siinä tosi hyvin. Nukkuu parin tunnin unosia ja jos ei nuku niin töllöttelee ympäriinsä.. :) oisko sellaisesta apua teille?? ^^

Mä hankin kantoliinan, sellainen Mam eco liinan, joka on kai jonkinlaista trikoota. Olen yrittänyt kaksi kertaa tuplaristisidontaa, mutta vauva ei viihdy siinä ollenkaan. Molemmilla kerroilla vauva on ollut tyytyväinen juuri silloin, mutta liinaan laitto on aiheuttanut huutoa ja kiukkua. Manducassa viihtyy, mutta se on liian kuuma tän lämpöpatterin kanssa. En tiedä toimisikö jokin toinen sidonta paremmin, viihtyykö paremmin sitten kun vähän kasvaa vai eikö liina vain sovi meidän vaaville.

Takaisin