Vauva arki

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja jaica
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Meidän vauvaa täytyy ainakin näin aamuisin herätellä tissille. Mutta en ole vielä keksinyt missä järjestyksessä kaikki kannattaa hoitaa; vaihdanko eka vaipan jotta vauva herää, vai vaihdanko vaipan vasta sitten, kun imetyksen jälkeen tulee kuitenkin lisää täytettä?

Minä vaihdan vaipan ennen imetystä, yritän välttää kaikkea ylimääräistä liikettä täydellä mahalla tuon puklaamisen takia. Toki jokainen tavallaan ja nämä nykyvaipathan on nopeasti pintakuivia. Toki jos kakat tulee, on putsattava.

Jos vauva on itse herännyt nälkään, niin annan maitoa niin että pahin terä nälästä taittuu. Sitten vaihdan vaipa ja imetän lisää. Jos imetyksen ja röyhtäytyksen jälkeen vaippaan on tullut lisää täytettä niin vaihdan sen vielä kerran ennen uudelleen nukuttamista. Öisin kyllä vaihdan vaipan vain jos on tullut kakkaa ja vain kerran syötön yhteydessä. Päivisin sitten vaihan tiheämpään. Neiti myös usein pissaa ainakin yhdet pissat vaipan vaihdon yhteydessä, niin yleensä hetki ihmetellään hymynaamaa ja ilmapeppuillaan. Tietenkin jos tyttö on hyvällä tuulella. Jos taas on kiukku, niin vaipan vaihto suoritetaan mitä nopeammin.

Aikasemmin kun tyttö piti hieman herätellä syömään niin yritin ensin imettää ja jos ei onnistunut, niin vaihdoin sitten vaipan. Se tehokkaasti herättin häntä. Monesti myös vaihdoin vaipan kun tyttö kesken kaiken nukahti tissille, vielä nälkäisenä.

Minäkin olin alussa hieman pihalla miten kannattaisi tehdä, mutta kokeilemalla eri tapoja löytää itselleen ja lapselleen parhaan:) Vauvaa kun voi hoitaa niin monin tavoin.

Minäkin vaihdan ennen imetystä, puklailu meilläkin syynä. Yöllä vain jos kakkaa tai jos vaippa täynnä pissaa. Mutta yleensä aamuun tai aamuyöhön selvitään ilman vaihtoa. Muutenkin mukavampi kun vauveli nukahtaa syötön yhteydessä, ei tarvii erikseen ruveta nukuttamaan.

Meillä menee yöllä yleensä yksi syöttö vaihtamatta, mutta muuten saa olla kyllä joka välissä vaihtamassa.

Minäkin vaihdan ensin vaipan ennen imetystä, koska varmasti tulee puklut jos alkaa syötön jälkeen pyörittelemään. Meillä poika nyt kaksi yötä syönyt niin että klo 22 on syönyt ja alkanut nukkumaan ja herännyt seuraavan kerran klo 5 syömään ja siitä vielä 8-9 saakka nukkunut. Päivällä syö n. 4 tunnin välein. En ole alkanut yöllä herättelemään kesken unien, koska ikää nyt jo 1 kk joten olen antanut nukkua pitkän pätkän yöllä.

Vauva on nyt 6pvä ja viimeiset kolme yötä on nyt mennyt suunnilleen niin, että imetykset olleet n klo 23, 3 ja 7. Itse imetys kestää n tunnin, tänään heräsimme klo 9 ja imetin 1h 45min putkeen, eli nukkui pitkään, mutta söi sitten senkin edestä. Hankalaa kun ei ole oikein mitään mihin verrata, muuta kuin että synnärillä pelottelivat sillä että joutuu takaisin sairaalan jos paino ei nouse jne

Käpynen, jokainen vauva on yksilö, joten nukkumiset vauhtelee. Ihan kuin aikuisillakin. Jos vauva selvästi jää nälkäiseksi tai on kovin veto pois, herättäisin syömään. Muuten antaisin nukkua miten nukkuu ja syömään miten syö. Meillä oli ollut sairaalassa matalia verensokereita, mitä sitten alussa stressailin. Herättelin vauvaa aluksi syömään 2h välin, mutta tajusin nopeasti antaa vauva nukkua. Hän heräsi nimittäin noin 30-60min minun herätyskellon jälkeen syömään. Uni on kumminkin pikkuiselle kovin tärkeää! Kakka ja pissa määriä laskemalla voi myös tarkistaa syökö tarpeeksi. Minä myös kutittelin vauvan varpaita, että pysyisi tissillä hereillä eikä vaan nukkuisi.

Tyttö kakkasi aikasemmin 24/7 niin paljon, ettei ollut koskaan vaipassa vaan pissaa. Se takia vaihdoin yölläkin joka syötöllä. Nyt vasta (neiti päälle 5viikkoa) alkaa välillä olemaan vaan pissavaippoja ja sitten taas täydempiä kakkavaippoja. Tavaraa tulee kyllä ihan sikana! Jos haluaisi, että on koko ajan puhdas vaippa, niin saisin oikeesti asua hoitopöydän vieressä:woot:

Meillä ei voi yhtään tietää minkälainen yö on tulossa. Edellisenä yönä poika nukahti klo 21.30, ja heräsi vain klo 2 ja 6.30 syömään. Viime yö oli taas tosi levoton, ja syömään piti heräillä 1-2 tunnin välein... :inpain: Päivisinkin poika haluaa nykyään rinnalle n. tunnin välein, Ja sitten taas kun syödään ja ahnehditaan hiukan liikaa maitoa niin sitten pulautellaan ylimääräiset ulos. :wtf:

Ulla, oletko kokeillut tuttia siihen imemistarpeeseen? On vähentänyt meidän pojan pulauttelua. Minua ohjeistettiin lastenklinikalla pitämään kiinni kolmen tunnin syöttövälistä. Sillä tavalla on pulauttelu vähentynytkin todella reilusti. Tutilla ja sylillä sitten lohdutellaan jos masua vääntää.

Ulla! Mä olen kanssa käyttänyt tohon vaivaan tuttia. Jos syötön jälkeen tyttö puklaa ja haluaa muka nälkäisenä lisää, niin tarjoan tuttia. Yleensä tämä ''nälkä'' menee ohi kun pitelee sylissä, hejailee ja tutti on tytyn suussa. Jos ei silti mene tyytymättömyys, niin tarjoan tissiä uudemman kerran. En siis pidä kiinni mistään syöttäväleistä, vaan tyttö saa tissiä milloin haluaa. En kumminkaan anna tissiä, jos hän on selvästi täyteen ahdettu ja kaikki tulee ulos kun on liian täynnä eli puklailee menemään. Sylissä pitely ja heijaaminen auttaa monesti siihen tissin kaipuuseen kun siinä saa sitä läheisyyttä mitä tyttö on selvästi vailla. Neuvolan tätikin sanoi, että tämän ikäiset vauvat ovat vielä sen verran ''oraalisia'' eli heille se suu kosketus on niin tärkeää, että hyvillä mielin voi käyttää tuttia rauhottamassa.

http://neuvolainfo.fi/artikkelit/perustietoa-lapsen-refluksitaudista/

Refluksitauti voi aiheuttaa erittäin monimuotoisen ja vaihtelevan oireiston. Tyypillisimpiä oireita vauvoilla ovat runsas oksentelu (jopa tunteja syömisen jälkeen, useita kymmeniä kertoja päivässä), itkuisuus, levottomuus, syömis- ja nielemisvaikeudet, limaisuus ja hengityksen rohina, unenaikaiset hengityskatkokset, runsas nieleskely ja hikkailu, vaikeus nukahtaa ja tiheä heräily unilta, makuuasennon vastenmielisyys, selän ja niskan yliojentaminen sekä kohtausmainen vääntelehtiminen. Eräs refluksin muoto on ns. silent-refluksi, johon ei liity oksentelua. Tämä voi olla perinteistä refluksia kivuliaampi ja hankalammin tunnistettava.

Kuulosti ihan kuin olisi meidän tytöstä kirjoitettu.

Kahdellakin ystävän vauvalla ollut tuo silent-refluksi. Huuto loppui kun sai kunnon lääkkeet. Mutta edellytti sydänfilmiä ennen lääkitystä, kun nevrefluksilääkkeet on niin stydejä että kun lamaannuttavat yliaktiivista vatsaporttia niin lamaannuttavat myös muuta hermostoa. Siksi olen itse juurikin sitä mieltä että lapsi tutkittava kunnolla jotta saa oikeanlaisen lääkityksen ja mahdolliset sivuvaikutukset minimoidaan. Ts. neuvola ei aina ihan osaa vaan on päästävä parempaan hoitoon.

Lillukka, tutulta kuulostaa meilläkin. Tosin meillä asia tutkittiin ja olivat sitä mieltä, että vain hyvin lievää takaisinvirtausta lyötyi. Olisivat tehneet kyllä leikkauksen, jossa sitä vatsanporttia olisi kiristetty, jos oltaisiin haluttu. Mutta olin lääkärin kanssa samaa mieltä, että seurataan tilannetta ensin. Nukutus ja leikkaus kuukaudenikäiselle kuulostaa aika agressiiviselta keinolta kun nyt ainakin pulauttelu lievää.

Fashionhunny, mehän ollaan menossa lasten osastolle tutkimuksiin. Meidän terkkari ei uskonut, kun puhuin useammalla käynnillä refluksiepäilystä. Tytöllä on paino noussut hitaasti. Th käski antaa lisämaitoa joka käynnillä vaikka sanoin monta kertaa, että se pahentaa puklailua. Ja listasin nuita oireita mitä tytöllä on. Tänään eksyin tuonne neuvolainfoon sekä refluksilapset ry:n sivuille ja yhä enemmän olen sitä mieltä, että refluksia tällä lapsella on.

Näin pienelle en todellakaan toivo leikkausta tai lääkehoitoa kuin äärimmäisinä keinoina. Itselle jonkun syyn löytyminen on kuitenkin siinä mielin tärkeää, kun neuvola on vähätellyt huolia ja epäilystä ja syyllistänyt maidon vähyydestä ja saanut minut itsenikin epäilemään itseäni.

Lillukka, onneksi olet pysynyt tiukkana ja saat nyt hoitoa vauvallesi! On kyllä pöyristyttävää kun terkkarisi ei ole ottanut sinua tosissaan. Jos monta kertaa olet vielä hänelle asiasta toitottanut ja oireita listannut, niin pitäs edes neuvola lääkärille päästä!

Kiitos Lillukka linkistä, oli todella hyödyllistä tietoa. Siellä näytti olevan keskustelupalstakin, josta saisi vähän vertaistukea. Itsellä on alkanut sellainen vahva ahdistus asiaan liittyen. Vaikka pulauttelu on pysynyt vain hyvin vähäisenä (yhdet isommat vuorokaudessa jos sitäkään), menen paniikkiin kun se tapahtuu. Jalat meni eilen illalla ihan veteläksi, vaikka kyseessä oli aivan normaali määrä puklua, ehkä vaahteranlehden kokoinen määrä harsolla. Tämän jälkeen en saanut kolmeen tuntiin unta, kuuntelin vauvan ähinää ja pelkäsin että tulee lisää puklua.

Alkaa tuntua siltä, että pää ei ole nyt asian suhteen ihan kunnossa. Meillä siis nuo kotihoito-ohjeet toimii todella hyvin eikä kyseessä tosiaan ole ehkä edes varsinaisesti refluksista, olen vain tällä hetkellä niin paniikissa, että mielessäni jokainen pulautus joka tapahtuu makuuasennossa, on mahdollinen tukehtumisriski. Täytynee kysellä neuvolasta jotain keskusteluapua.

Ymmärrän Tökkönen varsin hyvin. Minusta tuntuu, että kun tuo lapsi nukkuu hiljaa pitää käydä vähän tökkimässä, että liikahtelee niin tiedän että on hengissä. Kauheaa. Parhaiten tuo lapsi nukkuu automatkan jälkeen kaukalossa.

Mehän käytiin neuvolalääkärillä, mutta sielläkin kitistiin vain painon vähäistä nousua ja epäiltiin maidon riittämistä, kun vanhempien lasten imetys ei sujunut. Tuo toinen terkkari sai meille ajan terveysaseman lääkärille jota kautta tuo lähete saatiin. Ja tuo toinen terkkari oli se joka aidosti kuunteli ja ymmärsi huolen. Hän tuntee minut äitinä 8-9 vuoden ajalta, joten tietää, että turhista minä en pillitä ja lapsen kohdalla hätäile.

Voi itku, meillä isommat muksut on oksennelleet tänään. Vatsatauti varmaan iski. Toivottavasti ei vaan tartu tähän pikku mieheen..

Takaisin