Vauva-arki :)

Meillä jätetään rota ottamatta. Jos tosi vatsavaivainen vauva niin olen kuullut jopa että neuvolatäditkin ovat sanoneet ettei kannata ottaa. :)
Rotahan suojaa vain yhtä ripuliatautia vastaan ja niitä ripuleita on paljon eri kantoja. Tärkeää on ripulissa pitää huoli nesteyksestä kuivuminehnan on se suurin(?) huoli pienien vauvjoen kohdalla.

Joku tuonne aikasemmin kirjotti että korvike "tuhdimpaa" ja pitää nälkää paremmin. Osittain totta, vauvan elimistö ei osaa käsitellä sitä / sulattaa niin hyvin kuin äidinmaitoa ei siis ole tuhdimpaa vaan ei sovelu vatsalle niin hyvin kuin rintamaito siksi voi pitää nälkää kauemmin. :)

Nyt kun mahaoireet ovat helpottamaanpäin, voisin avautua eräästä toisesta varsin ärsyttävästä asiasta. Miksi ihmeessä vauvan saaminen nukkumaan päiväunille on niin pirun hankalaa ja kun viimein saadaan unen päästä kiinni, päikkärit kestävät 10 minuuttia...Mihin meni se autuas aika kun pystyi kävelemään puolen tunnin päähän lounasravintolaan, syömään, kävelemään takaisin ja keskittymään siihen päälle vielä isäntään ilman että vauveli heräsi? Nyt koko päivä on yhtä nukuttamista. Se harmittaa jo niin paljon, että tänään tein mielummin kaikki kodin putkihommat sillä välin kun mieheni laittoi tyttöä nukkumaan...

Oisko joku vaihe vaan? Ei se meilläkään nappia painamalla suju se nukahtaminen...monesti sitterin hytkytys auttaa, mut siitä kun nostaa tytön omaan sänkyynsä niin...

Onko teillä joku tietty päiväuniaika, vai miten ajotatte päikkärit? Meillä vauva nukkuu sillon kun käydään jossain (vaunuissa/kaukalossa) ja sitten kun käyn koirien kans lenkillä niin jätän pojan ulos nukkumaan. Mutta muuten en kotosalla yritä sitä nukuttaa, ellei itse nukahda.

Kyllä tämä varmaan on joku vaihe. Meillä oli jo ihana kolmen tunnin rytmi.Ensin syötiin,sitten höpöttelyä ja sitten puolentoista tunnin päikkärit kun tyttö alkoi näyttämään väsymisen merkkejä. Oli niin helppoa ja ennalta-arvattavaa touhua. Toki vauva nukkuu nytkin hiukan paremmin autonistuimessa tai vaunuissa. Tänään on ollut kaatosade ja myrskytuuli, joten vaunuttelu olisi ollut melko kurjaa. Kyllä tämä varmaan tästä. Rokotteesta tulleet mahahulinat ja samaan aikaan lisämaitotilaus kasvuspurtin myötä ovat sekoittaneet pakkaa aika tavalla.

Meillä ei oo mitään aikataulua päikkäreitten kans, aika vaihtelevaa. Riippuu siitäkin monelta aamulla herätään. Jos on yö mennyt ihan hulinaks niin ollaan saatettu aamulla nukkua pitempään niin ei ole aamupäivällä ollut mitään päikkäreitä. Mutta jos herätään jo vaikka ennen kasia niin poika on nukkunut puoli tuntia-tunnin ennen puolta päivää vaunuissa pihalla tai sellasessa keinussa sisällä tms. Iltapäivällä ollaan käyty sään salliessa vaunulenkillä ja hyvänä päivänä poika nukkuu lenkin ajan ja vielä sen jälkeenkin tunnista kolmeen tuntiin. Ja iltaisin ollaan otettu vielä yhdet päikkärit joko vaunuissa, mun sylissä, meidän sängyssä tms. Ja huonompinä päivinä ei mitään näistä edellämainituista vaan poika nuokkuu sylissä koko ajan eikä anna unen tulla :wideyed:

Eipä oo tänäänkään paljoa nukuttu päivällä...aamusta noustiin ylös klo.8:20 aamutoimet, syöttö ja poju nukku niiden jälkeen (9:30-11). Sitte syöttö, seurustelua ja lähettiin kauppaan (autoilu ja kauppa kesti n.1h ja sen ajan nukkui ajoittain). Sen jälkeen ei oo nukkunu ku 15min kerralla...kuitenki ollu tyytyväinen ja suostunu olee sitterissäki että oon saanu tehä itelleni sapuskaa, muuten viihtyny sylissä. Saunassa kävin pikasesti ja sen ajan oli vaunussa ja nassutti tuttia. Kylvetin ja nyt on ollu nukutus käynnissä 40min, näkee että väsyttää mutta pitää vaan väkisin sinnitellä.
Päivisin en yritä ees nukuttaa, välillä koitan laittaa vaunuun ja toivon että nukahtais. Autossa ja ulkoillessa simahtaa kyllä heti, mutta tuohon sateeseen en kyllä lähe.
Päivisin nukkuu vaunussa sisällä tai ulkona(jos nukkuu), yöt menee pinniksessä.

vinkkejä miten iltasin sais rauhottumaan? Nukutus alkaa syönnin päälle, makkari on hämärä ja mobilea rullataan ties montako kertaa, tuttia mussuttaa ja kun tutti on pois suusta niin tietää pojun nukkuvan...joskus vaan menee yli tunti, onneks öisin sitte nukahtaa helposti.

Voi itku...meillä on illat aika raskaita. Likka kitisee ja kätisee, ei viihdy sylissä ei sitterissä... :( välillä sitten haluis syödä kolme tuntia illalla putkeen. Välillä ei tosiaan ole tissistä kiinni. Onko teillä muilla tämmöstä? Mua niin harmittaa kun hyvällä tuulella ja normaalisti ollessaan tyttö on niin ihana, mutta nää illat on ihan paskoja :(

Jos yhtään lohduttaa niin täälläkin on ihan paskat illat :P just tässä koitan saada poikaa nukkumaan huonolla yrityksellä. Huusi tuossa puolituntia-tunnin perseestä asti, eikä mikään auttanut. Mies sai pojan rauhottumaan ja annoin sille maitoa. Nyt pinnasängyssä kova ähinä käynnissä..pidetään peukkuja :)

Mutta siis illat kitistään ja huudetaan täälläkin! Vaikka alkuillasta ihanasti nauroi ja jokelteli, niin kaikki voi näköään muuttua sormia napsauttamalla ääripäästä toiseen..

Nooh, mulla on tiedossa loppuviikko yksin likan kanssa, mies työreissulla. Voi ahdistus. Ja ens viikolla kanssa pari yötä yksin miehen työreissutessa. Tai eihän niissä öissä, ne menee meillä ihan hyvin. Mutta nää illat on aina enemmän tai vähemmän perseestä ja tulee siitä paha mieli :(

Täällä kans hankalata niin iltaisin kuin öisinkin. Päikkärit nukutaan vaunuissa, jotka alkaa noin klo 11-12.30 välillä ja yleensä nukkuu 1,5-2 h. Eli tuolloin ulkoillaan ja jos kerkeän niin teen vähän kotitöitä kans. Tyttö ei meinaa millään nukkua tai nukahtaa enää muille päikkäreille vaan iltakätinä saattaa alkaa klo 18 aikoihin ja jatkua klo 23kin asti, ehkä nukahtaa kymmeneksi minuutiksi välillä ja välillä ei. Huoh..
Onko teillä mobile tai vastaava käytössä nukutuksessa ja auttaako se?

Meillä mobile ja sitä ollaan käytetty tosiaan iltasin/öisin. En tiedä auttaako, mutta ehkä tottuu tuohon melodiaan ja joskus ymmärtää sen liittyvät nukkumiseen/yöhön:grin kiva ku huomaa että poju on nyt kiinnostunu leluista jotka kiikkuu siinä mobilessa:)

Miten teidän parisuhteet voi? Tässä vaan mietin omaani..tuli kauhee riita ja mies lähti pojan kans vaunuilemaan. Meillä varmaan ihan sairas parisuhde kun tuntuu että tulee nimiteltyä niin pahasti toista :'( Mua vaan jotenki ärsyttää kun tuntuu ettei meillä ole sellaista läheisyyttä ja hellyyttä ollenkaan. No joo, pusuja päivittäin mutta siinäpä se. Oon vissiin vain äiti, enkä nainen. Peitto ei ole heilunut moneen kuukauteen ja tuntuu ettei mies halua! Vaikka väittää että haluaa..ei vaan voi tehdä asian eteen mitään. On se aina vähän ollut sellanen ettei nuo sänkypuuhat ole ehkä niin paljon mielessä kuin normaalisti miehillä on :D tai emmätiiä.. En vaan jaksais olla aina se aloitteen tekijä, varsinki nyt kun tarvis sitä tunnetta että joku haluaa. Ihan paska fiilis :( onpa näistä ennenkin selvitty, vaikka veinkin miehen perivaatteet eri huoneeseen..saa nukkua siellä seuraavan yönsä.

Täällä juuri oli taas riita pystyssä, kun tunnen myös itseni epä-seksyksi, ja kuitenkin saan ulkopuolisilta kuulla että "näytät hyvältä vaikka kolme pientä lasta" ja "ei uskoisi että oot kolme lasta saanut"...kuuma ja hottikin kuulin olevani kun olin tuossa ulkoilemassa muutama viikko takaperin. MUTTA, en ole kuullut näitä omalta mieheltäni!! Ja sekös ahdistaa kun tuntuu että toista ei kiinnosta...ja siinä sitten pitäisi itseäkin muka kiinnostaa aikuisviihde kun tuntuu että toinen ei arvosta tai halua yhtään.
Noh, saimme asiasta riidan pystyyn, josta seurasi hyvää sovintoseksiä :grin Asia sitten toistaiseksi selvis sillä :hilarious:

Kyllä näinä ruuhkavuosina on parisuhde aika hyllyllä...

Parisuhde on kyllä muuttunu...mutta niin varmaan minäkin, en jaksa laittautua, karvat on ajamatta, en tee alotetta makkarissa, suutun helposti...ihan hirvee akka siis. Mutta kyllä välillä suutun mielestäni ihan syystä, ei tuo kotitöihin osallistuminen oo lisääntyny ja tuntuu välillä että teen kotona kaiken+hoidan vauvan. Mies on päässy välillä moikkaa kavereita ja ollu pois jopa useemman tunnin, kovasti tahtois mennä juhlimaan synttäreitä parin vkon päästä... millon mä pääsen kavereille useemmaks tunniks tai vaikka yhelle terassille??
Mies nyt tän viikon työmatkalla ja kesä-elokuu tekee melkeen joka toinen vko reissuja ympäri suomea. Tän viikon oon ollu tosi yksinäinen ja stressaantunu, mutta tätä tämä elämä tulee olemaan kuitenkin nyt kesän... tietysti meillä on hellyyttä ja läheisyyttä, mutta välillä tuntuu että en oikeesti panosta yhtään tähän suhteeseen, enkä kyllä itseenikään! Uusia vaatteita oon nyt yrittäny tilata, mutta saa nähä meneekö tää kesä vaan pieruverkkareissa....

Mä oon kans saanut kehuja ja katseita muilta tuolla ulkomaailmassa :D no ok, kyllä mieskin toisinaan sanoo jotain nättiä mutta tässä ei enää pelkät sanomiset riitä! :|

Meillä voi parisuhde mielestäni tosi hyvin. Tottakai välillä tulee tiuskittua puolin ja toisin, kun hermo on tiukalla joskus. Ja kyllä mua joskus harmittaa, jos mies tekee töissä pitkän päivän ja sitten menee salille ja on kotosalla klo 18 jonka jälkeen haluaa itse levätä -> enhän MÄ tietenkään itse tarvitsisi lepoa. Mutta mulla on myös mielestäni maailman ihanin mies (ihan hyvä sinänsä, kun naimisissakin ollaan :grin) ja suostuu aina päästämään mut urheilemaan, joka päivä siis käytännössä. Tukee siinä asiassa ja muussakin, jos tuntuu siltä että oon ihan paska mutsi.

Miehet ei ehkä oo niin kovia sanomaan niitä kehuja, oikeasti. Se voi olla monelle itsestäänselvyys, jota ne ei edes ajattele. Kyllä mäkin olen antanut palautetta, että oishan se kiva kuulla että näytän kauniilta. Vartalon muutoksista ollaan tässä puhuttu myös hyvin paljon ja siinä mua mies tukee. Tietää myös, että kyllä se kroppa sieltä takaisin tulee :). Ehkä monet miehet voi olla myös vähän arkoja ja epävarmoja koskemaan naisiin synnytyksen jälkeen?

Yrittäkää naiset muistaa, että meillä kaikilla on hermot tiukemmalla kuin normaalisti ja hormoonit saa järkevätkin naiset ajattelemaan välillä ihan pähkähulluja juttuja. Vauvan tulo muuttaa todella montaa juttua ja tässä parisuhde punnitaan.

Takaisin