Vauva-arki :)

Meillä on kitisty eilinen ja viime yö ja tämä aamu (hyvää äitienpäivää vaan muillekin :) ). Johtopäätökset mahavaivoista ja kitinästä on tehty nyt kahden otoksen perusteella: olen käynyt ravintolassa syömässä. Ravintolaruokahan on (jos ei salaatteja lasketa) todella paljon rasvaisempaa ja suolaisempaa yms., ja kummankin kerran jälkeen on vauva kaksi päivää ollut ilmavaivaisena, mahavaivaisena ja onnettomana. Onko muilla vastaavia kokemuksia, kuinkahan pian tuo elimistö tottuu eli koska voisi mennä syömään ravintolaan ilman pelkoa siitä, että pieni on kipeänä sen jälkeen? Hääpäivä lähestyy ja olisi kiva käydä silloin syömässä hyvin...ja toisaalta kuinka pitkään sitten tuo vaikuttaa maitoon?

Ei mitään käsitystä että miten nopeesti ruokavalio vaikuttaa maitoon. Mä en ainakaan osaa yhdistää että mistä ruuista vois tulla masukivut. Ite oon vähentäny kahvin, tuliset, maitotuotteet ym. ja poju vaan ähisee ja kitisee mahaa. Viime yönä taas, ähinäkitinäherätykset klo 1,2,3,4,5,6,7,8 ja 9. Aina noustaan ylös pompotteleen jumppapallon päällä ja se auttaa mutta vaan hetkeksi. Kauankohan tää mamma jaksaa :dead:

Hei kaikki ja oikein hyvää Äitienpäivää!! :Heartbigred

Onpa mukavaa kuulla että hyviä päiviä on ja lohduttavaa (!) että haasteitakin myös muilla. Vielä mies on kotona kuukauden verran, mutta kun se menee töihin niin en tiedä kuinka pärjään kaikkien kolmen kanssa! Perus-vauvanhoito on hanskassa kohtalaisen hyvin mutta työn määrä läkähdyttää kun on nuo kaksi vauvaa - nyt 2,5kk ja sitten tämä 2v3kk esikoinen.

Pariin kysymykseen vastaan mitä tuossa jäi mieleen kun taas lueskelin useemman sivun kerralla..

RÖYHTÄYTYKSESTÄ joku kysyi jo pari viikkoa sitten.. TIetenkin vauva pitää olla pystyssä, mutta ihan paras kun heittää olalle niin pitkälle, että vauvan molemmat kädet menee oman pään taakse ja sitten vauvan toinen jalka koukkuun tai jopa molemmat. Kun jalka on koukussa, vatsalihakset rentoutuu ja röyhtäys tulee paljon helpommin. Itse tuen ranteella pepusta ja sormilla pidän jalkaa... :-P

IMETYSTÄ kukaan ei huomaa kahvilassa tai ravintolassa kun valitsee nurkkapöydän tai loosin ja vaan kääntyy osittain seinäänpäin. Kun käyttäytyy itse niin kuin ei tilanteessa olisi mitään erikoista, ei usein kukaan ulkopuolinenkaan huomaa edes että imettää. :-) Rohkeesti vaan, ekan kerran kun on imettäny julkisella paikalla niin sit on jo helpompaa. :joyful: Ja pk-seudulla alkaa olla hoitohuoneita siellä täällä.. Kampin ostoskeskuksessa on tosi hieno!!

Meillä vauvat syö rintaa vuoroöin, ja päivisin suunnilleen vuorotellen. En ole oppinut syöttämään yhtäaikaa.. ja maitoa tulee koko ajan paremmin. Nyt molemmat saa rinnasta varmaan 1/4 tai 1/3 ja loput korviketta. Tyttö on alkanut selkeesti suosia rintaa, ja sekös äidin mieltä lämmittää. Tsemppiä kaikille syötitte kumpaa vaan!!
MUSTIKALLE ja muille rintakumilaisille: kannattaa sillon tällön kokeilla ilmankin - kaverini vauva söi kumin kanssa 4kk ja yhtäkkiä vaan alkoi kelvata ilmankin.

Kiitos röyhtäytysvinkistä, täytyy kokeilla tota jalkaa :) Yritän myös välillä syöttää ilman rintakumia, ja poika jaksaa hetken aikaa mutta koska ote ei pysy kauaa niin hetken päästä menee hermo (pojalla ja välillä äitilläkin) ja laitan kumin. Oikeesta rinnasta ei olla saatu vielä ilman kumia, se on jotenkin isompi ja pulleempi rinta.

Meillä oli muuten tänään eka julki-imetys :) Käytiin äitienpäiväkahvilla sellasessa ulkokahvilassa vaunujen kans ja poika alko kiljuun just samaan aikaan kun saatiin miehen kans kahvit eteen. Hyvin sujui imetys ja poika saatiin tyytyväiseksi :)

Pitääpä kokeilla tuota röyhtäytystä. Oon saanu pojan röyhtäsee ihan vaan satunnaisesti ja useita asentoja on kokeiltu.
Tiistaina olis edessä jälkitarkistus, huh huh että aika kiitää! Synnytyksestä sitte jo 6vkoa:nailbiting: eka annos pitäis laittaa rotaa ja hirveesti pelottaa ne oireet joita saattaa tulla, mutta varmasti ite tauti on pahempi jos jättää väliin...

suunniteltiin reissua kesäksi, omat vanhemmat ja täti miehensä kanssa on lähdössä pohjoiseen. Siellä on äidin lapsuudenkoti ("mökki") jota pitäis mennä vähä kunnostamaan. Siellä vietettiin kaikki kesät omassa lapsuudessa serkkujen kanssa leikkien, taisin viimeksi käydä siellä 8 vuotta sitten... siellä ei kyllä meinata yöpyä vaan ehdottomasti mennään pikku perheellä hotelliin kylälle ja päivät vietetään "mökillä" ja autetaan tarpeen mukaan. Hullua että tuo 5:den päivän reissu on heinäkuun alussa ja se on ihan pian! Äsken oli vielä lunta:laughing002

Oletko kitty koittanut antaa pullolla korviketta esim yöllä?Se kuitenkin on vähän tuhdimpaa,kuin äidinmaito,josko se pitäisi vähän pidempää pojan kylläisenä. Ne mahavaivat helpottaa kyllä. Annatko jotain tippoja vaivaan? Ja laita mies antamaan tuota korviketta,että saat itse välillä levättyä,kun et kerta pumpata jaksa omaa maitoa.
Oma arkielämä on huimasti helpottanu,kun olen antanut äm:n lisäksi korviketta tai mies on,kun mulla ei pumppaamalla tule ja päivittäin haluan sen.oman rauhan ilman vauvaa jolloin mies on hoitovastuussa sen ajan.

Meillä oli eilen nimiäiset ja äitienpäiväjuhlat,huippua kun ei tarvinnut ravata jokaisen äidin ja mamman luona erikseen. Nimeksi tytölle tuli Tea Gabriella. Juhlat meni kaiken kaikkiaan hyvin,vieraat sai syötyä ja juotua ja tyttö kävi välillä vähän nukumassa juhlinnan lomassa ja muuten käyttäytyi asiallisesti,vain parit pienet itkut tuli kun alkoi väsyttämään. Yö meni myös kohtalaisen hyvin parilla syötöllä ja hyvin vähäisellä kitinällä.

Muuten meillä alkaa illatkin tasaantumaan,nukkumaan tyttö käy 20-22 välillä,ilahtukoot halventuneet paljon,kun alkanut nukuttaa heti kun alkaa haukotuttamaan enempi.Ruokaa tankkaa yleensä 17-20 välillä reippaasti ja sit vetelee enin pidemmät unipätkät alkuun.Yksi yö heräsi vaan kerran syömään ja edeltävästi nukkui 6h ja jatkoi sen jälkeen vielä pari tuntia unta,kunnes aamu koitti.

Mites pikkuset ovat reagoineet rotarokotteeseen? Meillä ripulioksentelupieruhuuto meneillään kolmatta päivää...

Kuulostaa ihan hirveältä! tsemppiä teille Piivi! Siis oikeasti osaako pieni vauva oksentaa? Varmaan ihan tyhmä kysymys kun osaahan ne puklatakkin. . ☺ eikös rota voi tarttua vanhempiinkin noista eritteistä? ?

Meidän tyttö sai rotarokotteen viime tiistaina ja kyllä mahavaivat lisääntyi. Muutenkin tyttö kärsinyt vatsavaivoista, mutta itkut oli ehkä tätä aiempaa hieman rauhoittuneet. Ehkä tänään kipuitkut ovat samalla tasolla kuin ennen rotarokotetta. onneksi ei ole oksennellut, mutta kakka vetisempää ja ilmaa erittäin reilusti. Neuvolan th opasti huolelliseen käsihygienian kahdeksan pv.n ajan, ettei virus tartu vanhempiin.

Mitkä on hyödyt ja haitat rota rokotteesta? Eikö tää oo se mihin tulee vielä toinen vahvistus rokote sit vähän myöhemmin?

Ei sitte laitettukkaan vielä rotaa...vasta parin viikon päästä ku poju sillon 8vkoa...turhaan stressasin koko viime yön, pelkään millaseks arki muuttuu sen jälkee.. huuto, vatsa ym. Kysyin noista oireista ja terkka vaan meinas että harvoille tulee mitään ripulia, pierua, huutoa, kuumetta... tuntuu että täältä saa lukee että monelle on just tullu noista jtn oireita.

Eka tulee 2kk:n iässä,seuraava 3 kk:n ja kolmas kk:n iässä.
Rokotteen kai pitäisi lieventää rotavirus aiheuttaman vatsataudin oireita,en usko siihen jos sanotaan sen estävän ko taudin tuloa.Rokote on iältään kuitenkin niin nuori,kun vertaa muihin kansantautien rokotuksiin.
Haitoista paljon lukenut ja niitä sivuoireita tuntuu yksi sun toinen vauva saada,toiset lievempänä ja toiset vaarallisen voimakkaina. Ja kestoltaan muutamasta päivästä viikkoon ellei ylikin.

Haukotus, täällä kitistään vatsaa... kuinka paljo teidän vauvat nukkuu? Tuntuu että viime päivinä ei olla nukuttu ollenkaa...nii tai päivällä ehkä tunnin kerralla. Eilen ei kyllä sitäkään vaan pientä ähinää, kitinää, seurustelua koko ajan.
kaikki kotityöt jää tekemättä ku sylissä pitäis saada olla, minä kyllä nautin siitä ku vauva (ennen ainakin) nukku aamupäivät ja sai tehä omia pieniä juttuja. Aamupalan syöminen ilman sylittelyä on jo luxusta nykyään... tänään pitäis taas tehä vaikka mitä, eli eipä nukuta vissiin päivälläkään....
onneks miehellä on isyyslomaa ens vko! Saapa seki nähä mitä tää arki nykyään on, viimeks oli lomalla sillon ku poju oli 2vkoa vanha. Ei tosiaan oo sama nähä "arki" vaan vkonloppuna ja nähä se joka päivä.

Jos meillä on kaikki normaalisti, eli ei oo mahavaivoja tms, niin tyttö nukkuu yleensä noin klo 11-14. Sitten jos hyvin jatkuu, niin esim klo 15-17. Tähän voi tulla lisäuni tunteja puolin ja toisin tai voi olla myös ihan katkonaista, riippuu ihan päivästä. Eilen heräsi 7.30, nukkui sitten 9-10, 12.30-16.30, 17.30-19.30 ja yöunille klo 22.15.

Meille laitettiin just maanantaina rota eikä tullut mitään. Esikollekkaan ei tullut mitään pelkästä rotasta, seuraavasta nousi lievä lämpö mutta silloin tulikin iso satsi eri rokotteita

Mä en oo koko rokotteita miettinykkään, saatika niitten jälkiseurauksia. Mutta en kyllä aio miettiä vastedeskään, jos tulee oireita ni sitte mennää niitten mukaa mut kyllä mä aion ne perusrokotteet laitattaa. Hyödyt kuitenki suuremmat ku haitat, mun mielestä.
Joko teillä vauvat seurustelee aktiivisesti? Meijä Herra 6 vko on nyt ihan lähipäivinä ruvennu vaatimaan sitä seurustelua. Ääntelee huolestuneena ja jos jos siihen ei reagoi ni kimakka huuto päälle. Sitte ku höpöttää että mitä asiaa, ni hymy leviää kasvoille :) ihanaa kun siltä alkaa saamaan vastakaikua. Neuvolasta saadulle hymiölle joka kiinnitettiin hoitopöydän päälle se on hymyillyt ja jutellut jo pitkään mutta meihin ku on katse kääntynyt ni vakavoitunu samantien :D

Takaisin