Hei kaikki lokakuussa uroteon tehneet! Olen itsekin lokakuun alussa esikoiseni synnyttänyt äiti, joka on seuraillut teidän keskusteluja itse niihin osallistumatta, koska en ole oikeastaan ikinä minnekään netissä kirjoitellut ja ajatus tuntui kovin vieraalta. Teidän käymänne keskustelu on kuitenkin ollut sen verran mukaansatempaavaa ja asiallista, että päätin lopulta luoda tunnukset. Eli meidän poikamme tosiaan syntyi kätilöopistossa Helsingissä lokakuun alussa. Raskaus meni melko ongelmattomasti jo kesäkuussa alkaneita harjoitussupistuksia lukuun ottamatta. Synnytyskin oli aika nopea toimitus ja kolmannen asteen repeämätkin ovat jo kutakuinkin parantuneet. Muksu tuli ulos 10 pisteen vauvana, mutta siitäpä alkoi alamäki.
En ole teitä lukiessani huomannut, että kenelläkään olisi mitään sen kaltaisia vaikeuksia kuin mitä meillä on ollut. Ajattelinkin kirjoittaa, koska osalla teistä on ehkä muita lapsia, joilla on koliikkia ollut tai edes tuttuja. Meillä kun on tosiaan pahemman luokan koliikkivauva, eikä oikeastaan kenelläkään lähipiirissä ole sellaista ollut. Huuto alkoi jo noin viikon vanhana. Pahimmillaan vauvamme huusi päivin öin ja öisin nukuin enintään parin tunnin pätkiä sekä välissä valvoin huutavan lapsen kanssa tunnin tai pari. Kaiken maailman tippoja me juotiin, sekä suomen että parin ulkomaankin apteekeista saatavat (vaikka kyllähän ne lääkäritkin sanoivat, ettei niistä todennäköisesti ole mitään apua). Ilmavaivat tuntuvat olevan meidän vauvan suurin ongelma ja aiheuttavat paljon kipuja. On ollut melkoinen tunteiden vuoristorata seurata itse täysin uupuneena oman lapsen tuskaa voimatta auttaa. Etenkin ne yöt ovat olleet ja ovat edelleen raskaita. Pitkään mietin sitäkin, miten saan muodostettua hyvän kiintymyssuhteen lapseen, joka lähinnä kärsii ja minussakin herättää paljon muitakin tunteita rakkauden lisäksi. Onneksi poika on kuitenkin kehittynyt hyvin kuten koliikkilapsilla on kai tapanakin ja nyt tuota pelkoa ei sentään enää ole yhtä vahvana vaan rakastamme kyllä poikaa kovasti. Hänen kanssaan on kuitenkin edelleen erittäin raskasta. Nukuttaminen kestää yleensä noin tunnin ja siitä alkaakin sitten erittäin katkonainen uni. Syömään hän ei herää kuin kerran aamuyöstä ja sitten aikaisin aamulla, mutta mahassa pyörii ilma koko yön ja pieruja tulee, joten nukkuminen on erittäin levotonta ja minä saan herätä kerran tunnissa hieromaan vauvan mahaa, ettei itku ylly hirveästi ja herätä lasta kokonaan. Lähes joka yö tulee myös parin-kolmen tunnin pätkä, mutta vain yksi sellainen. Olen myös huomannut, että vaikka ennen vauvaa minulla ei ole ollut minkäänlaisia ongelmia nukkumisen kanssa (ja se olikin suosikkipuuhiani :)), niin nyt vaikka vauva nukkuukin sitä vähän pidempää pätkää minä yleensä heräilen siinä välissäkin lyhyesti. Mietinkin, oppiiko sitä itse kunnolla nukkumaan jos vauvan ilmavaivat joskus helpottavat. Ja toki myös sitä, miten kauan tällaista oikein jaksaa?
Elimme siinä toivossa, että 3kk rajapyykki tuo helpotuksen, mutta siltä se ei nyt vaikuta. Nyt onkin välillä vähän epätoivoinen olo, koska nyt tätä saattaa kestää miten kauan vain. Tai no, ainakin vielä useamman kuukauden. Ja oppiiko se vauvakaan sitten kunnolla enää nukkumaan kun on tottunut niin levottomiin öihin ja siihen, että välillä se otetaan yöllä vanhempien sänkyyn, että saisin edes vähän paremmin nukuttua. Vauvan isä ei herää oikein mihinkään, joten hän ei oikein pysty minua tuuraamaan öisin, sillä minä herään herkästi ja hän nukkuu vaikka vauva huutaa korvan juurella. Olemmekin jo kolmesti vieneet lasta yöksi vaarilleen, vaikka hän tuntuukin kovin pieneltä yökylään. Siitäkin on sitten syyllisyyden tunteita, vaikka hoito on varmasti ollut hyvää, mukana on ollut minun maitoani ja lapsi on ollut ihan tyytyväinen sieltä tullessaan. Hirveä avautuminen tästä nyt sitten tuli, pahoittelut siitä. Kaipaisin teiltä tosiaan jotain kokemuksia vaikeamman koliikin kanssa elämisestä, edes muilta kuultuja :)