Vauva-arkea

Yhdellä syötöllä on ehkä meikäläiseltä vähän väärin sanottu... Yksi syöttö sydänyön aikana n. klo 4-5 maissa ja loput kaksi syöttöä aamun aikana vähän tiuhempaan klo 7-10 välillä :) Mutta kyllä merkkaa paljon, että saa jossain kohtaa yön aikana nukkua sen pidemmän 3-4 h yhtäjaksoisen pätkän. Siihen päälle sitten pari lyhkäsempää pätkää...

Mietinkin tuossa juuri, että jos sais poikasen nukahtamaan vähän aiemmin, niin aikaistuuko myös yön ja aamun heräämiset. Kyllä varmaan.

Kysymystä pukkaa: Meillä mennään nukkumaan klo 21-23 riippuen iltahuudosta ja syödään 2-3h välein kunnes klo 6-7 otan hänet viereeni ja siitä nukutaan vielä yhdessä vähän aikaa. Olisikohan viisasta ruveta päivisin pidentämään valveilla oloaikaa? Nyt valvoo 1-1,5h kerrallaan päikkäreiden välissä. Ihan vaan sillä, josko saisi yöllä pidennettyä nukkumispätkiä...

Meillä täälä kohta kolmeviikkoinen, ja tosiaan iltatoimet alotetaan ajoissa, koska joskus menee se kaksikin tuntia et ollaan unessa. 19 tänään oli kylpy, 15 yli syötiin ja puolen aikoihin nukahti tissi suuhun :D Siitä siirsin sit pikasesti sänkyyn. Nyt ainakin vielä nukkuu kiltisti... Ja yleensä herää just vähä jälkeen ku oon ite mennyt nukkumaan, eli 12 jälkeen, sit ehkä neljältä, sit vähä miten sattuu, mut ysiltä oon yleensä vieny koiran ja ollaan olkkarissa, tai sit poitsut jatkanu hyvällä tsägällä unia yhdessä!

Mun mielestä kiva laittaa pieni aikasin sänkyyn tai aloittaa iltatoimet ajoissa, koska saa sit sitä omaa ilta-aikaa paremmalla todennäkösyydellä enempi ja muutenki en osannu missään vaiheessa ajatella et alkais nukuttaa vaikka ysin jälkeen, tuntuu aika myöhäseltä :D

Kuulemma ei pidä yrittää väkisin pitää hereillä, siitä saattaa seurata vain yliväsymystä ja itkua sen takia. Toki pitkät päikkärit voi yrittää "keskeyttää" kodin normaaleilla äänillä ihan jo syömisenkin takia.

Kyllähän meidän vauvat on vielä sen ikäisiä, että unta vedetään palloon 16-20 h/vrk. Jostain luin, että 1-2 kk ikäiset jaksaa olla hereillä keskimäärin tunnin kerrallaan. Sitten on jo tirsojen aika - joko lyhyiden tai pidempien.

3kk iästä eteenpäin voi yrittää jo jonkinlaista rytmiä mutta silloinkin lapsi vetää vähintään kolmet päikkärit :)

Itse ehkä lähtisin pikemminkin harjoittamaan rutiineja, jotka korostavat päivän ja yön eroa, kuin pitämään vauvaa hereillä. Esim päivällä on ääniä, ulkoilua, seurustelua, kylpyjä, valoa, leikkiä jne. ja yöllä ei. Päivällä on mielenkiintoista olla hereillä, yöllä tylsää, joten kannattaa nukkua. ;) Minusta hyvin levännyt vauva on kaikkien etu. :)

Täällä mahtava yö takana, kiitos onnistuneen kapalointi yrityksen. Ei meinannut nukahtaa kapaloonkaan, mut kyllä me kaikki jo paljon ennen kymmentä oltiin unessa. 01:30 syöttö ja yleensä alkaa karpoilu, mutta onneksi ei :D poitsu jatkoi unia tyytyväisenä. Kolmen aikaan vähän inisi ja annoin pikkutulkan maitoa, ja tutin ja sit 5:13 annoin tutin (ajattelin torkuttaa), mutta 5:25 oli siis selkeä nälkä ja tässä sitä ollaan pystyssä ja karpolla on asiaa. Mutta tuli kyllä nukuttua, siis mä olin unessa jo varmaan puolysi eli eka unipätkä oli sen 5 tuntia mulle, mies ilmeisesti antoi huikopalaa poitsulle vielä simpsoneiden aikaan/jälkeen...

Tänään sit fressinä neuvolaan :D eilen ei muuten tainnut kakka tulla, joten mä niin toivon, ettei oo sit jumalattomia torttuja siel neuvolassa :)

Täällä on sitten tooosi freessi hot mama... Juu ei. Mies kehtasi eilen illalla motkottaa, että otin suihkun liian myöhään ja hän ei saa nukuttua, ja minä siitä suivaantuneena kunnon marttyyrin ottein hoidin koko show'n koko yön. Tietysti vauva nukahti joka kerta kesken ruokailun, joten imetin sitten kahden tunnin välein. Kannattiko? Ei tietenkään. :) Mutta nukun päikkärit, kun appivanhemmat tulevat kylään.

Vauva on siis niiiiiiin ihana. Miten voi toinen ollakaan näin rakas? :) Pikkutiitinen. :Heartred

Kiva et kapalo jeesas teillä ccix! :) Täällä kaikki näyttäis laittavan vauvan nukkumaan. Itellä rutiinit on ihan hakuessa ja en voin kuvitellakkaan et -laitan vauvan nukkumaan-.
Pitäis varmaan neuvolasta kysellä apuja, toki ilolla otan täälläkin vastaan.
Ja itekki esikoista haen päiväkodista välillä 12:30 ja välillä vasta kolmelta niin ulkoilukaan ei aina samaan aikaan onnistu. Tuntuu et vauvan rutiinit on vaan niin hankala toteuttaa kun syödään ja nukutaan miten sattuu, harvemmin yli 3 tunnin välejä syömisessä on ja tyttö nyt 5 vk,
Nyt jätin ruisleivän pois niin tyttösen masuvaivat helpottanu. Ennen yötämyöten hytkyteltiin jumppapallon päällä yms. et sikäli nyt iltarutiinit ja nukkumaan meno on varmasti helpompaa.

Äh tulipa sekava viesti. Muutenki tänne kirjottaminen on hankalampaa kuin ennen ja monesti mieli tekis muttei jaksa puhelimella räveltää, nyt sentäs pääsin koneelle :)
Joka päivä kyllä lueskelen teidän muiden kuulumisia, on kyllä tärkeetä vertaistukea. :)

HALLELUJA!!!! Kapalointi onnistui ja poikanen nukahti paaaaaljon nopeammin kuin aiemmin ja myös nukkui 5h putkeen :D äippä oli niin ihmeissään (ja tottunut jo pitkiin nukutuksiin) ettei saanutkaan itse unta heti. Ehkä ensi yönä sitten.

Kapaloin niin, että jalat liikkuvat, jotta pieni saa pumpattua kuitenkin pierut ulos.

Olisi pitänyt kuunnella teitä viisaampia jo aiemmin. Jotenkin vaan piti mennä päin puuta ennen kuin ymmärsi paremmin :) Kyllähän minä sitä kapaloa aiemminkin kokeilin mutta silloin siitä seurasi vain itkua. Joko kapaloin epävarmasti tai ei vain ollut vaavin mielestä oikea hetki sille.

Voi morjens mikä yö oli täällä! Olen nukkunut NOLLA. Poika nukkui ehkä kolme tuntia. Pientä parkaa ummettaa ja sitten koskee mahaan. Huusi suoraa huutoa melkein koko yön. Nyt rupes aamuyön Levolac-annoksella vatsa toimimaan, mut ruoka ei maistu lainkaan. Ja se on todella harvinaista täällä!

Lisäksi pikkuinen on aivan super-väsynyt nyt. Katsotaan miksikä kääntyy tämä.... Nyt poika nukkuu tässä sohvalla mun vieressä. Itse olen aivan poikki, mutta en pysty nukkumaan. Huoli kalvaa sydäntä..

Ja iso jeeeee kapaloille! Jos meillä olo helpottaa, kokeilen kapaloa täälläkin vielä. Se hieno woombie-vetskarikapalokin on jo matkalla!

Täälä eilen tein kans epämääräisen kapalon, niin oli tyytyväinen sylissä tunnin ajan! Kun aina pitäis jotain hyssytellä tms :D Ja hereillä oli. Yöksi tein myös ja pelästyin taas yöllä ku heräsin ku oli nukkunut jo 6h! Sit hain viereen ja heräsi pian ite syömään. Kapalotaikaaa!

Ei pitäisi nuolaista ennen kuin tipahtaa..kyllä se niin on, että kapalo toimii vain jos vauva itse antaa sen toimia, vaikka eilen hehkuttelin täällä siihen malliin, että muka omaakin ansiota olisi ollut mukana :D Tähän mennessä meidän poitsu on antanut sen toimia, mutta viime yönä sätki kyllä tiukatkin nyytit auki. Uni tuntui muutenkin olevan aika huonolaatuista, kun heräili välillä puklaamaan...toivottavasti ensi yönä parempi meininki. Mutta kiva kuulla, että muutkin ovat saaneet onnistuneita kapalointikokemuksia!

Joo meilläkin kapalo välillä toiminut kuin unelma ja välillä taas poika saa sen hetkessä huidottua auki eikä enää rauhoitu.

Täälläkin ollaan herätty koko yö 2 tunnin välein... Olo on ku jyrän alle jääneellä, väsyttää niin penteleesti.. Mies on ihan sekasin univajeen takia, sekoilee jtn ihan omiaan öisin; hakee maitoa ihan omaan tahtiin ja yks yö oli taas lähteny hakee maitoa, vaikkei sitä kukaan kaivannut, huitonu kukat nurin portaissa. Nyt yöllä heräsin ja hän istu imetystuolissa ja lämmitti vanhan maidon, hyvä että hoksasin että on vaan 40ml pullossa.. Pitäisi antaa hänen varmaan nukkua yks yö rauhassa.. Mutta olen ehkä liian itsekäs näin väsyneenä siihen. Normaalisti olen imettänyt/antanut pullosta ja hän on röyhtäyttänyt. Viime yönä en uskaltanut hänelle pikkuista antaa, kun hyvä että pystyssä pysy. Tuntuu että vaikka itsekin olen ihan poikki, silti ajantaju yms säilyy.

Aika hassulta kuulostaa näin luettuna, mutta aika turhauttavaa on kyllä myös. Kaipa annan hänen ensi yönä nukkua.

Meillä ei ole kertaakaan koko aikana nukkunu yli 3h. Että kateellisena luen teidän pätkiä, tosin kyllä mekin toivottavasti pian niihin päästään.

Triina; taisit itse vinkin minulle antaa mutta siis laitoin luumut illalla likoamaan keitettyyn veteen ja yöllä annoin ruokalusikan verran. Ja ihanat kakat tuli. Mikään muu meillä ei oikeen tehoa ummetukseen.

Argh, mikä hiki. Piti taas "juosta" tuolla liikenteessä, vaikka aikaa ois löntystellä ihan rauhassa. Raitis ilma tekis muutenkin hyvää meille molemmille.

Jeps, kiitos kapaloinnin, viime yö meni todella hyvin. Jätin myös jaloille tilaa, eli kaveri oli niin ku pakkopaidassa ja jalat väljemmässä pussissa (: täytyy toivoa, että ensyö menee yhtä mallikkaasti.

Hemppuliina, täällä toi mun äijä on ihan samassa tilassa ja ennen kaikkea käy tosi hitaalla. Sanon jotain se reagoin vartin päästä... :D ottaa satunnaisesti aivoon, mutta en viiti haastaa turhaa riitaa nalkuttamalla asiasta. Tosiaan nämä arkipäivät meillä menee tosi mukavasti, jotenkin selkeempi roolitus, mutta viikonloput - argh, menee välillä hermo äijän saamattomuuteen.

Meillä mies kääntää vain kylkeä öisin, ei useinkaan edes herää pojan nälkähuutoon. Ja toisaalta miksi heräisi, ei tuosta oikein apua ole, kun poika syö tissiä.

Meillä on alettu puklailemaan ja paljon. :( Viimeksi neuvolassa ei ollut paino noussut tarpeeksi, ylihuomenna painokontrolli ja mielestäni puklailu on vain lisääntynyt tässä neuvolakäyntien välissä. Ihan pelottaa, onko painoa tullut enää sitäkään vähää.

Hemppuliina! Kiitos muistutuksesta. Taitaa mulla olla pää niin jumissa unettomuudesta, etten muista omia juttujani.....

Takaisin