Vauva-arkea

Äh mikä yö. Karpolla oli koko yön asiaa...oon niin nukkuneen rukous. Tekeehän teidän muiden vauvat kanssa tätä; eli siis höpöttävät? Välillä tulee ihan ihme ääniä...tai siis äänteitä. Tavallaan käy sääliksi toista, kun pimeessä huoneessa yksin höpöttää (tai no useimmiten on kyllä silmät kiinni, eli kai se on sitä pinta unta).

Täytyy tänä iltana kokeilla, tosin huudothan siitä seuraa, et pidän kaverin hereillä... nukkuu iltaisin niin levollista unta, et ei ihme päivän ja illan nukkumisen jälkeen yöt on kiva höpöttää.

Tänään "ehkäisy"neuvola, saas nyt nähdä mitä siitäkin tulee... tai lähinnä päästäänkö me edes hengissä ulos täältä.

Kyllä meijän poika höpöttää on alkanu nyt ihan kunnolla hymyilee ja tutillekkin nauraa sillen ähäkutti enpäs otakkaan tyylillä :p ja tekee sellasia "huu" kiljahduksia

Parasta on herätä siihen, kun toinen juttelee pinnasängyssä, eikä huuda suoraa huutoa niinkuin yleensä. <3

Ccxi onpa jännä, että teidän pienellä on niin paljon asiaa! Ja vielä unissaan höpöttelee ilmeisesti.. Toisaalta kuulostaa söpöltä, mutta ei varmaan enää tunnu siltä, jos joutuu valvomaan sen takia.

Meillä poika vasta opettelee höpöttämistä. Aika on mennyt itkemiseen, joten nyt vasta huomannut osaavansa muutamia äänteitä. Joten... viime yönä täälläkin oli Karpolla asiaa :D Tosin välillä itkettikin.

Neuvolasta soitti terkka äsken vain kysyäkseen kuinka voin. Aivan todella hyvältä tuntui <3

Eilen ei pojalle päiväuni maistunut missään. Tänään on ekat päikkärit kestäneet pian kolme tuntia (ulkona) vain kahdella tutin laittamisella. Ihmeellisen erilaisia ovat päivät!

Meillä kans jutellaan! Ihan vakio on että kun yrittää laittaa tyttöä omaan sänkyyn päiväunille, alkaa hirveä höpötys :grin Jos menee kovin villiksi ja kiljahtelee, huitoo ja pyörii, ja häntä menee makuuhuoneeseen katsomaan ja rauhottelemaan, hymyilee hirveän leveästi ja naureskelee :)

Yöllä tää ei onneksi yleensä jutustele, mut viime yö oli kyllä poikkeus ja juttua riitti vaikka valot oli sammutettu ja oltiin miehenkanssa jo molemmat hiljaa sängyssä... Yleensä neiti jää tosi hyvin rauhassa yöunille, kun vaan laittaa omaan sänkyynsä, valot pois ja käy itsekin nukkumaan. Hetken saattaa huitoa ja ähistä, mut muutaman kerran kun laittaa tutin suuhun ja tarvittaessa pitää hetken vispaavista käsistä kiinni, nukahtaa kyllä nopeasti.

Meillä rauhottuu tää tyttö välillä tosi huonosti päiväunille. Yöt nukkuu onneksi yleensä tosi hyvin, mutta päivällä haluais monesti vaan olla sylissä ja seurustella. Syliin kyllä nukahtaa, mutta sit kun laittaa sänkyyn, alkaa just tuo höpöttely ja hirveä huitominen ja riekkuminen... No, mieluummin näin päin! Vaunuihin kyllä nukahtaa kun käydään lenkillä, ja käydään kyllä päivittäin vaunuilemassa. mä en vaan uskalla jättää ulos nukkumaan, kun me asutaan kerrostalossa, ja yläkerran naapuri ja seinänaapuri polttaa vähän välilä tupakkaa parvekkeella :angry1 Uskallatteko muut kerrostalossa asuvat nukuttaa parvekkeella? Meillä neiti kyllä välillä jää sit päiväunille vaunuihin kun tullaan sisälle, kuoritaan vaan varovasti makuupussi auki ja ulkovaatteet pois. Oon huomannut että paremmin nukkuu siinä, kuin jos yrittäis siirtää omaan sänkyyn.

Muokattu viimeksi:
En oikein osaa antaa muuta vinkkiä siihen miten miestä saisi aktivoitua enemmän kuin se että käydään avoin ja rehellinen keskustelu asiasta mieluiten tietysti hyvässä hengessä ilman syyllistämistä. Kaikki parisuhteet ovat erilaisia ja kaikki parisuhteet ovat omissa vaiheissaankin erilaisia eli tänään tilanne on joku ja huomenna saattaa olla jotain ihan muuta. Uskon että hemppuliina ja ccix teidän miehet piakkoin tajuavat kuinka onnekkaita ovat että te olette heidän naisiaan ja alkavat itsekin pistää enemmän eforttia tekemisiinsä!

Täällä kateellisena lueskelen, kun teidän vauvat juttelee ja hymyilee. Meidän pieni päästelee jokeltelun tyyppisiä ääniä vain sillon, kun on huono olo eli ei varmaan niinkään juttelee vaan käsittelee puklua suussaan :) Juttelusta en ole vielä huolissani, mutta tuo hymyily ja muutenkin kontaktin ottaminen saisi kyllä pian tulla. Oon vaan kuulu kaikkialta kuinka innoissaan yleensä vauvat ovat vanhempiensa kasvoista ja katselevat niitä mielellään ja hymyilevät 4-6viikon ikäisinä juuri äidille tai isälle. Meillä taas kun vauva on sylissä ja yritän luoda häneen katsekontaktia hän välttelee katsetta ja alkaa seuraamaan lähellä olevia valoja kun taas jos hän on jonkun muun sylissä esimerkiksi entisen työkaverini sylissä silloin jaksaa katsella tämän kasvoja vaikka puoli tuntia putkeen ja jopa väläyttää hymyyn. Onkohan tämä ihan normaalia vai olenko jotenkin onnistunut saamaan lapseni vieroksumaan minua jo nyt?

Ummetukseen: Meillä mallas auttoi vähän aikaa ja neuvolasta suositeltiinkin ihan keitetyn veden juottamista ja Levolacia. Myös vatsan hierominen myötäpäivään ja jalkapohjien kevyesti hierominen.

Höpöttelyä on täälläkin, lähinnä hoitopöydällä "väy"-ääniä, mukavaa vaihtelua huutoitkuun (; Lisäksi nukkumaan ruvetaan oikea käsi ylhäällä! :D

Kelläs oli rota-rokotus jo otettuna? Tuliko tosi löysää kakkaa sivuoireena muutama päivä rokotteen jälkeen? Meillä tällaista havaittavissa. Mietin onko rokotteesta johtuvaa vai ihan ripulia... Lisäksi kakka on aivan vihreää :)

Rokotteesta en tiedä mutta vihreä kakka on merkki ilmavaivoista/kaasuista suolistossa sanottiin meille neuvolassa.

Muistan esikon ajoilta ainakin sen, et se rota-kakka on semmost et täytyy pest hyvin kädet vaipanvaihdon jälkee. Ni kaipa se sit voi muillaki tavoin kakkaan vaikuttaa :)

Oliks syksyinen sun työkaverilla jotenki vahva meikki tai silmälasit? Ko semmosii selkeit juttui vauvat mielellää kattelee :)

Heinukka: nojoo, nyt kun mietin, niin olihan sillä mun työkaverilla mustakehyksiset silmälasit.. Niistäkö se sitten johtui se hymynen, voi vitsit tulipa hölmö olo :D hmm, pitäisköhän sitä tänään suunnata meikkiosastolle tai silmälasikauppaan itsekin hih!

Edellisen yön toisinto... huoh.

Miten vauvan unen laatuun vois vaikuttaa? Kun tuntuu, et yöt on jotenkin niin levotonta unta. Ja eilen, ei toi jätkä varmaan nukkunut ku muutaman tunnin päivän aikana ja illallakin ihan lyhyen pätkän ja yö, se nyt meni taas höpisten. Pahimmat on ne kunnon riehumiset, eli just kiljuntaa ja vispausta. Näkeekö pikkumies unta?

Mietin jos itse joisin "rauhoittavaa" teetä ja antaisin aina iltaisin maitoani...Onko se jotenkin haitallista vauvalle vai voisiko siitä olla apua levottomiin öihin?

Päivällä ja illalla on ihanaa, kun kaveri on niin sosiaalinen - ei käy aika pitkäksi :) mut nää yöt alkaa jo ottaa kupoliin.
Ja mietinkin, et miten tää poika onnistu vaihtamaan rytminsä... eka kuukausi meillä meni tosi hyvin, yöt nukuttiin ja syötiin. Välillä vaipan vaihto aktivoi, mut suht helposti nukahdettiin. Kai tän vireystaso on vaan noussut ja kohdentunut yöaikaan...

Ccix, en muista olitteko jo kokeillut, mutta siis kapalointi on ollut ainakin meidän öiden pelastus. Vispaavat kädet tiukasti suoraan sivuille ja nyytti kiinni, niin johan kaveri rauhoittuu ja simahtaa. Rauhattomuuteen tuntui auttavan myös se, että lopetin kahvin- ja teenjuonnin.

Nyt en tiä mikä on mut tähän mennes on koko päivä ollu pelkkää huutoa. Ihan kirjaimellisesti... Syöny välis ja taas jatkuu........

Syksyinen, miten saat kapalon tehtyä pitäväksi? Mä en kertakaikkiaan saa niitä pysymään! Vaikka auttavat kyllä ainakin vähän.

Mä tilasin nyt netistä semmosen woombie-kapalon. Vedetään vetoketjulla kiinni. Toimii myöhemmin myös unipussina. MUTTA sen tuloon menee vielä aikaa ja vispaavat kädet eivät anna nukkua lapsukaisen.....

Heinukka oisko maha? Ootte varmaan jo röyhtäyttäny yms kokeillu.. Meilläkin oli tollasta mm. eilen just aamupäivä.. Loppu sit vasta 1 ku nukahti vaunulenkille.

Mut meil se huuto johtuu mahasta. Ummetus. Mallasta ollaan annettu ja vettä mutta tuntuu ettei oikeen silti kakka löydä ulos., :(

Oon myös huomannu että meillä usein huudon takana ylensyönti. Ahtaa itsensä niin täyteen ja mä ku aina kuvittelen et viel ois nälkä ja sit vasta ku puklaa pari kertaa niin olo helpottaa.

Muokattu viimeksi:
Joo, käytettiin kapalointia, muttei ei viihdy... varmaan just siksi ettei saa rauhassa vispaa :D tykkää siis nukkua kaikki ketarat levällään. Lisäksi toi on niin kuumakalle, et hikihän sille tulee kapalossa, vaik ois vaan lakana :P

Vein pojan pinnikseen nukkumaan, mut kälätys jatkuu... eli siitä ei oo apua (asutaan siis kaksiossa eli ei täällä pääse ääniä pakoon ja mä pysyn hereillä). Kai tässä kohta alkaa olemaan jo niin univeloissa, et eiköhän sen kälätyksen säestyksessä pysty nukkumaan - mutta haluisin kyllä jotenkin saada ton rytmin käännettyä. Tai et nukkuis noita syvempiä unia öisin... Meillä on siis ollut samat iltarutiinit lähes kotiutumisesta asti, mutta varmaan pitäis päivääkin alkaa rakentaa jotenkin säännölliseksi.

Meilläkään ei viihdy yhtään kapalossa. Sairaalassa ekan päivän oli ja teholle ku joutu niin siel ei enää pystyny kapaloimaan ja tottu olee raajat vapaana.

Eilen sit päätin kokeilla kapaloida pitkästä aikaa, ku kaikki täällä sitä hehkuttaa, ja siis MIKÄ HUUTO! Piti heti repiä kääreet auki et naapurit ei kuvittele et on joku isompikin hätä meillä :D näytti vielä nyrkkiä mulle ku sai kädet vapaaks :P että se siitä :D

Tosin vieressä ku nukkuu niin aina ojenta mulle käden ja pitää ottaa joko koko kädestä kii tai hän ottaa mua peukalosta <3 jotenki niin sydämensulattavaa <3

Ccix ja Triina: meillä samaa ongelmaa. Vispataan niin maan prkleesti :) Kapalo joko ärsyttää pientä tai sitten se aukeaa. En varmaan ole uskaltanut laittaa tarpeeksi tiukalle.

Eilenkin yöunille nukahtaminen kesti 2h mutta sitten kun nukahti niin nukkui aamuun asti hyvin vain yhdellä syötöllä. Mutta voi kun ei menis tuohon nukahtamiseen niin kauaa. Se aika olis kiva minunkin nukkua.

Kyselin kyllä sekä neuvolassa että lääkärillä tuota vispaamisasiaa ja sanoivat molemmat että antaa vispata vaan, ei siitä haittaa ole. Ja ei kuulemma edes pidä estää vispaamista, jotta tottuu nukahtamaan niin. Ainoastaan siinä tapauksessa voi kokeilla esim. kapaloa tai hetken käsistä pitämistä jos vispaaminen vie unilta liikaa aikaa. Meillä tuo yöunille nukahtaminen on ainoa ongelma. Ehkä kestän sen. Kohtahan ne kädet rauhoittuu kun lapsi tajuaa, mitä varten ne on olemassa :)

Meillä kyllä olisi aika muuttaa vuorokausirytmiäkin niin, ettei enää nukuttais aamulla puolillepäivin :)

Takaisin