Vauva-arkea

Villivadelma! Veit sanat suustani! Yöunille nukahtaminen kestäääääääääääää ja kestääääääää.... ja äitiä väsyttäääääää. Meillä sitten ongelmaa aiheuttaa se, että kun viimein nukahtaa niin kädet tekee seb morotus-refleksin -> poju säikähtää -> itku. Kuinka Villivadelma nukutat? Ihan vinkkien toivossa kysyn.

Mä nukutan omaan sänkyyn (kiinni meidän sängyssä ja laita laskettu) ja pidän tuttia suussa. Vähän joudun niitä vispaavia käsiä pitämään kiinni, koska ne todellakin vievät tilaa unilta. Ja sitten kun refluksikin tekee levottomaksi.

Päiväunet tuntuu nykyään maistuvan kyllä. Eilen 4h ja 2h vaunuissa.... Pitäiskö laittaa yöunillekin ulos? :D

Ja hei, Villivadelma, meilläkin nukutaan aamulla aina johonkin 10 saakka kun se touhu nukahtamisen kanssa vie niin paljon aikaa.

Vielä tohon käsien vispaamiseen, niin kai muillakin vauvoilla on jalat mukana? Täällä äiti saa mono, vähän niin ku maha-aikana, tietty tällä kertaa ulkoa päin :D

Ihan lyhyesti meidän rytmistä...
nukkumaan klo 22 (about) herätään syömään 01:30 ja siitä sitten karpoillen aamuun... noin 05:00 lisää maitoa, sitten nukutaan siihen seiskaan, sitten maitoa ja lisää karpoilua, ysiltä tais ottaa pikku nokoset (n.15 min), sitten leikitään matolla ja istutaan sitterissä, treenataan kääntymistä... tuohutaan jotain, että toinen nukkuis ees vähän ja nyt näyttäis nukkuvan suht levollista unta :D yleensäkin ne parhaimmat unet on tässä 12:00 - 15:00, ilta menee vähän vaihtelevalla aktiivisuudella, mutta iltarutiinit aloitetaan 20:00

Meidän päivät on aikalailla samanlaisia, tietty jos on jotain neuvolaa, vieraita, kauppareissua tms niin ajat vähän heittelee. En oikein tiedä, et mistä lähtis tätä arkea korjailemaan, oisko se vaan ilta, jolloin tekis kaikkea ja pitäis vauvan virkeänä, kunnes sit iltapalan jälkeen nukkumaan... äeh, en tiiä. Eilen tosiaan iltakin oltiin pystyssä, mutta ei se uni sen helpommin tullut (vaikka söi ihan tajuttoman satsin 250ml, tunnin sisään)

Triina, me käytetään kapaloinnissa semmosta jäykempää peittoa, mikä päivisin toimii myös puuha-alustana. Uskon, että siitä on vaikeampi rimpuloida itsensä irti kuin ohuemmasta peitosta. Ja sitten kapalointityylimme on kutakuinkin tämäntyyppinen:http://www.ensijaturvakotienliitto..../vauva-itkee/nukuta-vasynyt-vauva/kapalointi/

Tosin me laitetaan peitto pystysuoraan ja käännetään alareuna siihen paketin päälle ja taakse. Kuumahan vauvalle tulee, mutta oon ajatellut, että pään kautta kuitenkin haihtuu lämpöä ja että kai se itkisi jos olisi tukala olo. Ja tosiaan se kapalon tiukkuus on tosi tärkeä irtirimpuilun estämiseksi. Meillä mies yleensä hoitaa kapaloinnin ja täytyy sanoa, että aluksi toiminta näytti aika hurjalta, mutta samalla tavalla ne teki Jorvissakin. Nykyisin mäkin uskallan :)

Meillä aluksi vauva huusi kapalossa, mutta jonkin ajan kuluttua rauhoittui ja nykyisin rauhoittuu aika nopeastikin. Ilmeisesti kaikki vauvat eivät kapaloa hyväksy ja silloin on tietysti muut vinkit kullanarvoisia, mutta jos on pienikin mahku että hyväksyy, niin mun mielestä kannattaa kokeilla totuttaa vauvaa siihen. Alettiin noin viikko sitten kapaloimaan pieni aina iltaunille mennessä ja halleluja, meille tuli unirytmi! Tyyppi nukahtaa noin klo 22 kymmenen minuutin nukuttamisen jälkeen ja herää noin klo 8, välissä nopea syöttö noin klo 4. Ennen nukuttaminen kesti pari tuntia ja syömään heräili parin kolmen tunnin välein.

Kiitos Syksyinen. Mä uskon että kapalo meilläkin auttaa jos vaan saisin sen kestämään. Kokeilen tänään vinkeilläsi.

Niin ja Syksyinen, meilläkin poika katselee kiinnostuneemmin vieraita ja isiä kuin minua. Mun naama on vaan niiiiin nähty. Hymyt on myös hyvin vähissä täällä vielä.

Ja kyllä viuhtoo täällä kädet ja jalat samaan tahtiin!

Kauhea ku oon aktiivinen nyt; mut vaipoista piti kysymäni...

Meillä nyt liberot ollut käytössä ja ihan tyytyväinen olen. Mutta mennään siis vaippakoko 3 (4-9kg), joka on alkanut sekin jo tuntua jotenkin tiukalta. Seuraavahan on sitten 7-14 kg - onko ne jo ihan valtavat sitten, eli kannattaako vaan jatkaa tolla 3. Siis eihän vaipat vanhaksi mee, ja niitä seuraavan koon vaippoja tulee tarvitsemaan, mutta jos joku on jo siirtynyt noihin kokoihin...

Meillä tulee itkukonsertti, jos typy on liian väsynyt nukkumaan mennessä. Luulin aina, että vauvat vain nukahtavat väsyneinä, mutta neidillä menee itkuksi. Ja meillä hyvä nukkumaanmenoaika on 20-20:30, typy nukahtaa heti. Meillä se itkuaika on aamulla 4-5 aikoihin, kun kakkaaminen on kesken. Toooosi kiva. Ei oltais haluttukaan nukkua. Seuraelämän kannalta haastavat ajat. :)

Olen pyrkinyt rytmittämään päivää, mutta se on hankalaa, kun syömisrytmi on elää ja mamma on joskus vähän väsynyt, jolloin en esim jaksa lähteä ulos. Kuitenkin teemme vauvan kanssa samat jutut suunnilleen samoihin aikoihin joka päivä.

Minä yritän myös rytmittää päivää ja tehdä joka päivästä aika samanlaisia. Toki neuvolat ja satunnaiset kyläilyt muuttavat päiväjärjestystä. Nyt meillä on venyneet iltatoimet liian myöhään, sillä poika saadaan petiin vasta kympin aikaan. Tosin se johtuu näistä lääkehommistakin. Syömisen jälkeen pitää olla puoli tuntia pystyasennossa ja sitten lääke ja jälleen vähän pystyasentoa jne.

Kylpy tuntuu rauhoittavan ja rentouttavan. Yritän kylvettää mahdollisimman usein.

Tänään kokeilin punnita poikaa vaa'alla. Jo 5,2kg!! Ja osittain 62cm vaatteita käytössä :) Ja itse olen samassa painossa kuin ekalla neuvolakäynnillä!

Ooh! Mä sain tänään ekaa kertaa tytön jäämään ulos vaunuihin nukkumaan! :cool05 Ja nyt en tiedä miten päin olisin täällä sisällä... Tähän mennessä tyttöä on siis ollut todella vaikea saada päivisin jäämään nukkumaan muuta kuin syliin. Ja vaunulenkillä nukkuu, mutta joka kerta on herännyt sitten kun yrittää sen päätteeksi jättää pihaan nukkumaan... Joten voitto!

ccix
, paljonko teidän vauva painaa? Meillä on nyt 5vkoa ja 4,4kg, vielä Liberon 2 koon vaipat kertakäyttöisistä (osittain käytän myös kestoja). Mutta varmaan seuraava paketti kertiksiä ostetaan jo kokoa 3, luulisin.

Taas alkaa tää oma vauva tuntua kääpiöltä - meidän neiti 2 kk siirtyi vasta käyttämään koon 2 vaippoja, ja nekin tuntuu vielä vähän löysiltä :eek: No, mut ihanaa kun on pieni vauva, mahtuu kaikki söpöt pikkuruiset vaatteet pidempään :p

Meillä myös nukutaan omassa pinniksessä kiinni meidän sängyssä. Nukutan ihan vaan niin, että iltatoimet ja yökkäri päälle, iltatissi ja sitten omaan sänkyyn n. klo 23 maissa tällä hetkellä. Jään itse viereen toiveissa että saisin itsekin nukahtaa :) Tutti suuhun ja sitten odotellaan. Kärsivällisesti tuttia takaisin suuhun kun sylkäsee pois. Muutoin en ota kontaktia tai tosiaan pidä käsistä kiinni. Välillä "nukahtaakin" mutta heti kun tutti tippuu niin alkaa viuhtominen ja vähän ajan kuluttua myös kitinä ellei tutti löydy takas suuhun. Jos poika alkaa lohduttomasti itkeä, niin sitten toki syliin hetkeksi.

Ja kyllä, meillä myös jalat mukana mutta kädet suurempi ongelma kun vetelee itseään turpaan :) Nyt kyllä ajattelin antaa vielä kapalolle mahdollisuuden koska hän on alkanut hieroa käsiä (tumput) voimakkaasti poskiin ja otsaan. Näin ollen nuo alueet ovat nyt kuivat ja punaiset.

Hyvä uutinen on, että nyrkki löytää tiensä jo yhä useammin suuhun ja kädet myös tavoittelevat lelukaaren leluja. Voi olla että piakkoin tuo yltiöpäinen huitominen siis loppuu :D

Meillä myös päivät melko samanlaisia mutta ihan ei kyllä kellon kanssa eletä. Samoja juttuja päivittäin mutta aikaraulut riippuu paljon pojan syömisistä, nukkumisista ja kuten Librakin totesi, äidin jaksamisesta.

Nyt olen opetellut olemaan armollinen. Jos väsyttää tai poika on levoton, niin unohdan pakot. Ei ole pakko mennä ulos, ei ole pakko pestä pyykkejä, ei ole pakko ottaa vieraita vastaan. Silloin vain ollaan yökkäri päällä ja rauhoitutaan yhdessä :)

Yritän antaa paljon hellyyttä, huomiota ja kosketusta päivisin, niin silloin yöllä sille ei ole niin suurta tarvetta. Ja onneksi, onneksi täällä nukutaan edelleen hyvin kunhan ensin nukahdetaan.

Meilläkin on 2 koon vaipat ollu jo 2 viikon iästä käytössä.. Tänään kävin muuten vaan punnitsemassa neuvolassa, kun päivisin enemmän syönyt tissiä, painoa 5010! Päivässä tulee sellanen 36g. Minimi mikä päivässä pitäis tulla on 20g meidän neuvola hoitsun mukaan, joten ihan ok.

Ikää tänään tasan 5 viikkoa <3 Tuntuu kun ois jo vuosi ainakin mennyt!

Meidän päivärytmi on ainakin vielä vaihteleva, tosin jotkin asiat toistuu päivittäin; Herätään "aamuun" klo 10-11.. Sitten klo 13-14 lähdetään parin tunnin vaunulenkille, klo 20-21 on iltakylpy jonka jälkeen maitoa ja yleensä alkaa "nukkumaanmenohuuto" joskus ilman huutoa makoilee, ja sit siinä vaihtelevasti nukahtaa.. Yleensä ennen 11. Mutta tosin tänne alakerran sohvalle. Kun pinnis on ylhäällä meidän makkarissa ja en viitsi häntä yksin sinne viedä makoilemaan niin nukahtaa olkkariin (sohvalla on hänen oma makoilu nurkka, jossa joskus vaunulenkkienkin jälkeen jatkaa unta) meidän kanssa kun syödään ja tuijotellaan ilta telkkaa. Ja ei hän edes nuku pinniksessä vaan minun vieressä mutta siis pointtina että aina kun itse siirrytään yläkertaan 22-12 niin vauveli meidän kanssa siirtyy nukkuen omalle paikalle.

Luen aavistuksen vihreänä kateudesta noita teidän "herätään kymmeneltä"-juttuja. :) Meillä tosiaan päivä alkaa miehen herätessä töihin seiskalta ja typy seurustelee, kurlaa ja nauraa. Tosin nukutaan ysiltä jo aamupäikkärit, puolilta päivin on siesta ja iltapäivällä taas päikkärit, myös mammalle. ;) Haluaisin kovasti puuhailla kaikkea, mutta uni yleensä vie voiton tärkeysjärjestyksessä.

Meillä on kapalo aivan ehdoton, varmaan vielä teininäkin käytössä. ;) Laitan vain isompaa peittoa kapaloksi ja toimii. Tutti on myös ahkerassa käytössä - en tiedä, miten pärjäisimme ilman.

Meillä on myös juuri otettu käyttöön koon 2 vaipat. Ja ikää on 10 viikkoa. Olisin voinut ottaa ne käyttöön vähän aikaisemminkin, mutta olen niin uusavuton, että luulin niitä jo käyttäneeni, ennen kuin tajusin ostaneeni vääriä vaippoja. Sitä varmaan erehtyy harvemmin, jos ei ole kirkuva lapsi kainalossa ja itsellä tuskanhiki otsalla ja parin kuukauden univelat. ;)

Omena, viimeksi (eli 5 vko) paino oli 5,8kg ja nyt ollaan kyllä yli kuuden varmasti :D huomenna on lääkärineuvola niin saa päivitetyt mittaukset (: eli paino on tuolla 3 koon haitarissa, mut en tiiä... jotenkin piukeet.

Ja samoin hieman kateellisena lueskelen tuota muiden heräämistä... ite pakko nousta viim seiskalta kun mies lähtee liikenteeseen, mutta useimmiten herään jo ennen kuutta, kun tuolla eräällä on niin paljon asiaa aamumaidon yhteydessä. Siksi oonkin iltaisin niin naatti, odotan vaan et pääsee nukkumaan, tietäen et kahentoista jälkeen yöllä uni on katkonaista ja silloin sitä venaa vaan et kello on sen viisi, et voi nousta keittää kahvit :D ääh, toivotaan et pian jonkinmoinen rytmi löytyy ja kaveri jaksais nukkuu vaikka niitä kuuden tunnin unia.

En nyt muista oliko jo aiemmin puhetta mutta röyhtäytyksestä.. Miten röyhtäytätte? Kauan menee ja onko jtn niksejä miten ilman saisi ulos helpommin?

Meillä toimii parhaiten kun olen selällään puoliksi istuen puoliksi maaten ja poitsu rinnan päällä, joka toimiikin yöllä kätevästi. Ja röyhtäytättekö yöllä/ päivällä joka syötön jälkeen? Vaikuttaako onko rinta/pulloruokinta.

Itse olen huomannut että jos syö rintaa niin tulee ilma melkeinpä siinä kylellään itsestään ulos. Pullosta taas kun syö saa joskus tunnin ollalla heiluttaa että saa kaikki ilmat pois.

Hemppuliina, voipi olla et oli mahavaivoja! Loppuivat ku lähettii kärryttelee ulos :)

Täälläkin nukutaan 10 asti, koko poppoo, paitsi isi sillon ku on töis. Mut nukkumaan mennään vast 00-01 aikoihin. Ja syödään "yöllä" kerran siinä 6-7 aikoihin. Hiukan vois sitä nukahtamista kyl aikaistaa mut kaipa se tästä pikkuhiljaa muuttuu :) Rutiineina meillä aamupesu ja aamupala, sit seurustelua. Sit syömää ja päiväunille 13 aikoihi, klo 16-17 herätää syömää ja siit sit illan torkkuu aina välillä pienii, 10min-20min pätkii. 21 aikaa alkaa iltatankkaus, jonka aikan syödää ehkä noin sata kertaa! Käytännös melkee koko aja tissillä ja se loppuu just joskus puolenyön aikaan, jollon saa viel pullost 60-80ml ja sit nukkumaa!

Mä röyhtäytän joko tos rinnan päällä pystyasennos tai sit sylis semmoses kippuras :) Meil röyhyt tulee parhaite yleensä selkää ja kylkiä kevyesti hieromalla, mut joskus käytän sitä perinteist taputteluaki. Ja toisinaa röyhyt tulee ihan itelläänki

Kyllä me käytetään 3 koon vaippoja ja mietin kans et millonkohan siirtys neloseen :D kun tuntuu painaumia jo jäävän noistakin. Poitsu varmaan kuudessa kilossa kun viime neuvolassa 5.5kg, parinviikonpäästä toka neuvola,taitaa olla se käynti kun on 2kk ylitetty.

Mitä teette tälleen klo 19 aikaan? Meillä vetäsee unet näihin ainoihin ja sitten herää n tunnin jälkeen, ja alkaa iltasyömiset, mitähän keksis ettei nyt nukkus jos paremmin sais yörytmiä kun syö yölläkin tiheesti,kateellisena luen teidän "meillä mennään yhdellä syötöllä" juttuja. Kyllä meillä mennään 3-4syötöllä ja aamulla ei pääse sitten ylös kun joskus 10 aikaan,siis en jaksa nousta aiemmin,riipuen yöstä.

Meidän pikkuneiti menee nukkumaan klo 20 ja syö öisin klo 12, 3 ja 6, plus/miinus 30 min. Tyyppi on kuin kello, todellakin herää ajallaan. Menisikin yhdellä syötöllä! Sitä odotellessa...

Takaisin