Vauva-arkea

Täällä kiukkuillaan tissille myös..varsinkin iltaisin!Meillä ei kyllä voi johtua siitä ettei maitoa tulis ku sitä tulee suihkuamalla...eikä ole kyllä sitäkään että liikaa tulis ku ei auta vaikka vaihdan tissiä vähemmän tuottavampaan :) Sitten kun saa pullon suuhun niin imee tyytyväisenä..huoh. Onneksi ongelma on vain illalla eikä kuitenkaan joka ilta :) Nyt on taas joku ihme kausi että yöllä syönnin jälkeen jäädään kätisemään sänkyyn. Oon kolmen jälkeen nukkunut tunnin pätkissä..tunnin silitellyt kätisijää ja tunnin nukkunut kunnes taas oon herännyt kätinään. Kaks yötä nyt kestänyt. Meillä oli viikon verran tosi hyviä öitä kun poitsu nukahti samantien syötyään joten äitikin pääsi heti takaisin uneen. Mutta edelleen kateellisena täällä luen teidän tekstejä joilla vauva nukkuu ihan huikeita pätkiä. Täällä ollaan tyytyväisiä kolmen tunnin pätkiin, joita tulee yks/yö :D En valita..ihan hyvin oon jaksanut parinkin tunnin pätkillä kunhan vain kätinät jäis pois. Toivottavasti johtuu siitä rokotteesta ja ens yö ois jo parempi!

"Ihana" kuulla, että muillakin itketään. Meidän vauva (6vk) itkee usein syötön jälkeen, maha menee ihan pinkeäksi ja poika muuttuu rautakangeksi selkä kaarella itkijäksi. Voikohan olla vain suoliston kehittymättömyyttä? Viime yö oli joka syötön aikaista ja jälkeistä itkua :(

Meillä oli juuri ensimmäiset miniraivarit rinnalle. Tulin juuri salilta ja vaikka ei ollut vielä ruoka-aikakaan typy huusi ruokaa heti minut nähtyään, vaikka oli ihan ok siihen asti. Ja sitten raivosi rinnalle ja nyt nukahti. Outo homma, lieneekö kasvupyrähdys päällä ja isompi nälkä.

Jos vauva syö tosi paljon ja kasvaa tosi nopeasti, sekin lisää itkuisuutta. Ehkä muillakin on kasvupyrähdyksiä? Meillä suorastaan loikattiin 56 koon yli.

EDIT: Raivareiden syy selvisi: vatsanvaanteet. Kylla turahti vaipassa siihen malliin etta oksat pois.

Muokattu viimeksi:
Kuin myös! Tuntuu, että kokoa 56 käytettiin hurjat 2 viikkoa. Tietysti olisi äiti voinut vähän aiemmin jo kokeilla, että mahtuisko 56 mutta kun ne tuntui niin hurjan isoilta eikä mun pikkuinen pienoinen voinut mitenkään kasvaa niin nopeaan :)

Tässä taas täsmäpäivitys kuulumisia kun pääsin taas nettiin.

Triina: tsemppiä arkeen. Kyllä se askel kerrallaan muuttuu paremmaksi.

Minulla omaa aikaa ei ole paljon mutta niinä päivinä kun saan pienen nukahtamaan pitkään yksikseen kehtoon niin olo on kuin voittajalla. Tänään esim olo oli epäuskoinen että saanko minä tosiaan tänään näin paljon omaa aikaa. Sain kokattua ja siivottua rauhassa. Tein ystävälle hintalistat joulutorille ja nyt ehdin vielä nettiinkin kun tultiin käymään kansalaisjärjestössä missä nimijuhlat pidetään. Kiitos vauvalle :)

Tuntuu siis täälläkin että arki alkaa koko ajan helpottumaan. Nyt on varmaan se tiheän imun kausi meilläkin. Painoakin tulee sitten paljon enemmän kuin aiemmin päivässä.

Libra: osaat hyvin pukea sanoiksi eri tuntemuksia väsymyksestä pulppailevaan rakkauteen. Minulla välillä silmissä tuntee väsymyksen kun näkö alkaa lähteä. Samanlaisia oireita oli raskausdiabeteksessä joten on minunkin muistettava tankata ja syödä tarpeeksi vaikka mielessä onkin aina vaan vauva. Olen niin kiitollinen miehelleni kun hän aina aamuisin nousee vaihtamaan pikkuisen eka vaipan että saan levätä silloin enemmän.

Meillä ei ole telkkaria vaan kaikki katsotaan DVD:ltä jos jotain katsotaan ja videoprojektorilla seinältä. Nyt on nettikin poikki niin ei voi mitään netistäkään katsoa. Ja joskus katson tuota hollantilaista kikker Plonts sammakko lastenohjelmaa yhdessä pikkuisen kanssa, yleensä hän katsoo sitä isänsä kanssa. Siksi hän varmaan nukahtaakin sen pariin helposti kun illuusio siitä että olenmme vieressä on jo olemassa. Ohjelmassa on ihanan leppoisa ja pirteä musiikki joka rauhottaa itkevänkin vauvan.

Musiikki on usein päällä kotona. Kun netti toimii niin yleensä kuunnellaan belgialaista studio Bryssel radiota ja olen huomannut että pikkuinen tykkää paljon musiikista. Sain lahjaksi sellaisen soittokirjan jossa voi lapsen kanssa laulella suomalaisia lauluja musiikin säestyksellä joka tulee kirjasta. Tosi kiva keksintö ja helpottaa laulua lapsen kanssa.

Hemppuliina: Mulla on ollut joskus sellainen arki että pääsen vessaan niin että imetän samalla, pöntöllä. Mutta ehkä lasta voi nyt huudattaa sen verran että vessaan pääsee. Tuntuu vain ettei voi. Tuntuu pahalta syödäkin kun tyyppi huutaa naama punaisena. Onneksi tulee kaikkeen tekemiseen tietty rytmi pikkuhiljaa.

heinukka: minunkin pikkuinen syö joskus tosi pitkään putkeen. Olen alkanut oikein urakalla lukea naistenlehtiä joita on kotia kertynyt siinä samalla. Saan siivottua ison kasan kohta niita pois kun kaikki on kannesta kanteen luettu.

ccix: minuakin järkyttää tuo Kuopio tragedia. Olenhan minäkin Kuopiosta kotoisin. Tekijä on veljeni ikäinen ja lapsi oli varmaan lokakuinen kuten meidän pienet ja toinen lapsi toisen veljeni lapsen ikäinen. Miten sekaisin voi olla etta edes harkitsee tuollaista.

Minä olen pakkaillut ekoja vauvanvaatteita pois ja nyt on 56 käytössä mutta tuntuu että poika kasvaa yön aikana aina pajon, ainakin hiuksista näkee kasvun. Kohta on varmaan kikkarapää isänsä mukaan kun sen verran hiukset jo laineilee. Vauvanvaatteista kyllä huomaa miten paljon poika kasvaa.

Libra&Villivadelma: Täällä myös ihmetelty, miten nopeasti 56cm-vaatteet kävivät pieniksi. Toki jos syntymäpituus oli jo 55cm niin ei sinänsä pitäisi ihmetellä. :D Eikun 62senttistä päälle. ;)

Tänään poika ollut onneksi rauhallisempi kuin eilen. Johan pääsin sanomasta: iltahuuto alkoi just nyt, pitää mennä!

Meijän pojasta tulee vissii joku kääpiö.. 56 cm vaatteet on iha yli suuria vieläkin vaikka ikkää on jo kohta 9 viikkoa.. :O nukkuuko teillä vauvat omassa huoneessa vielä? :) oon alkanut miettiä että uskaltaako vielä poikaa laittaa omaan huoneeseen nyt kun saadaan muutettua..
Meillä ollaan taas pari päivää kitisty, vaihdoin korvikkeen niin kait se johtuu siitä.. Tuntuu ettei mikään korvike passaa! :( onneksi sentään yöt nukutaan :)

Meidän houdini kun on päässyt irti kovemmankin tekijän kapaloista, niin tänäänpä ystävän luota lähtiessäni poikkesin Jumboon ja löysin kapalon, jonka saa tarroilla kiinni. Ja voi veljet! Meillä nukuttiin iltatorkut että päästiin miehen kanssa yhdessä saunaan ja nyt nukahti ainakin hetkeksi todella äkkiä. Tämä ei varmaan enää huomenna toimi, mutta siihen asti: halleluja!!

Myös lääkitys pelaa. Toivottavasti huomennakin. Kyllä täällä siis itketäänkin vielä, mutta paaaaaljon vähemmän ja kivuttomammin kuin ennen.

Pliiiiiiissss maailmankaikkeus, äiti maa ja isä jumala, antakaa tämän tilanteen jatkua meidän perheessämme!

tipitii: hitaasti ja varmasti täälläkin kasvetaan. en oikein haluaisi laittaa lapsesta kuvia nettiin mutta tässä nyt yksi teille iloksi. kuusiviikkoinen pikku mustikkani siis tällä viikolla :)
triina: minäkin kapaloin poitsua niin saan hänet paremmin nukkumaan. Kylvyn jälkeen kapaloon toimii myös tosi hyvin kun on vielä puuvillamyssy päässä.

Liitteet

• 6-viikkonen.jpg
    6-viikkonen.jpg
    373 KB · Katsottu: 40
Taitaa meilläkin asua pikkuhoudini. Juuri kun selkänsä kääntää niin johan siellä on friidulla käsi pystyssä! Varmaan on joku ennätysaikakin jo rikottu. Miten se käsi sieltä aina kaivautuukin esiin? Pitääköhän itsekin etsiä tuo Triinan mainitsema kapalo. Täksi yöksi jeesusteipistä olisi apua kotitekoisten tarrojen tekoon. ;)

Mutta on meillä mitä ihanin vauva. :) Mieskin sanoi, että miten hän pystyy olemaan päivät töissä ilman pikkuista. Voi rakkaus. En vieläkään voi käsittää, miten kertakaikkisen ihana ja rakas nyytti me saatiin. (Katselen tässä tuhisevaa nukkujaa)

Meillä on alettu itkemään iltaisin ja ei kyllä tämä mamma tiedä miksi..!? Välillä tuntuu taistelevan unta vastaan, sammuu heti, kun saa rauhoiteltua. Tissillä on hiljaa sen hetken, kun sieltä tulee jotain. Olisi kauemminkin, mutta päästää otteen irti ja alkaa hakeen nänniä suuhun uudelleen. Eli menee sitten venkoiluksi. Tänään testasin, että itkeekö nälkäänsä, jos mun maito ei riitäkään ja annoin korviketta. Mutta eipä näyttänyt auttavan sekään. Menisi helposti myös rotavirusrokotteen piikkiin, mutta mun mielestä tää alkoi jo ennen sitä. Mietin, että voisko olla jotain masuvaivaa, kun pystyasennossa rauhoittuu parhaiten.

Kuulostaa tutulta ja myös minä luulen, että mahasta johtuvaa olisi.

Mmmustikka, on kyllä tosi suloinen poika teillä. Ihanat hiukset, siis väri :)

Meillä on tosi paljon käytettyjä vaatteita, ollaan saatu siis tuttavilta. Ja todella monet on jo jääneet pieniksi. 62 osa on tosi piukeuta, kun täällä ollaan niin pitkäselkäistä - leveys suunnassa olisi vielä tilaa. Tämä pätee siis myös uusiin bodyihin, eikä vain pesuissa kutistuneisiin. Ja äitiyspakkauksen bodyt tuntuu nyt aika hyviltä, vaikka alkuun niihin ois hukkunut :D pakko varmaan lähtee jo kalastelemaan 68 (niin malli-, merkkikohtaista tuo sopivuus).

Täällä tuo kapalointi ei oo aikoihin enää ollut pikkumiehen mieleen. Ketarat levällään nukkuu, niin kuin isänsä. Eli tää meidän 160cm sänky on todella ahdas :P noooh, kohta saa siirtyä pinnikseen, kun alkaa olemaan jo niiiiin iso poika :D tosin voi tuntua hänestä pinnasänky aika ahtalta....

Ja plaaah, taitaa jäädä äidin pikkujoulut väliin.. mies jossain räkätaudissa (ja karanteenissa toisessa huoneessa).Toisaalta en ole kyllä mitenkään niin innoissani menossakaan, kun alkaa olemaan jo niin raato alkuillasta. Kuudelta alkavat kinkerit kuulostaa kauhean rankoilta :D

Vastavirrassa; meillä on ihan sama juttu! Vaikka maitoa rinnasta tulisikin niin silti vauva irrottautuu ja rähisee ja lopulta itkee kunnes saa taas rinnan takaisin suuhun..ja tätä jatkuu kunnes nukahtaa. Yöllä ei kuitenkaan herää muutakuin syömään. Ja tosiaan vain iltaisin tätä tapahtuu. Mullahan oli se antibiootti joka loppui jo, mutta varmaan vaikuttaa vieläkin ja aiheuttaa masuvaivoja. Ollaan annettu maitohappoja jauheena mutta ei ne noihin masuvaivoihin oo juuri auttaneet. :(

Tissille kiukutteluja täälläkin! Nyt tosin on saanut pullostakin kun pakko antaa sakeuttajaa ensin. Joten siis saattaa kiukutella tissille kun eka tarjotaan niin helppoa pulloruokaa :)

Lääkäri tosiaan rohkaisi ottamaan imetyksen rinnalle kokeiluun korviketta, jotta mun lepo onnistuisi mahd. hyvin. Nyt on sitten kokeiltu Nan 1 ja Nan ha 1. Mun mielestä ei sovi kumpikaan. Annoin eilen 60ml tota ha:ta ja parin tunnin päästä siitö huudettiin kuin syötävä.

Ehkäpä yritän vaan ehtiä pumppailemaan. Piru kun unohdin reilu tunti sitten pakkasesta sulatetun rintamaidon tiskipöydälle enkä oikein tiedä voiko sitä enää käyttää. Siis tunnin ollut lämpimässä. Sulatin sen jo aamuyöllä huoneenlämmössä ja oli välillä jääkaapissa....

Onko teillä muiden vauvoilla karstaa päässä? Meillä on nyt tullut! Olen laittanut nyt iltaisin vauvaöljyä päähän ja äsken tuolla äp:n harjalla rapsuttelin irti sitä karstaa.

Triina: Ei kai se rintamaito vielä tunnissa pilalle mene huoneenlämmössä...? Niin ja sittenhän kannattaa kokeilla soijapohjaisia korvikkeita (apteekista) jos kaupan maitopohjaiset ei käy..

Omaa: Voi päänsärky ja selkäsärky!
:( Vissiin pakko mennnä lääkärille ennen jälkitarkastusta, kun selkä on niin rikki. Mun öiset imetysasennot vissiin jumittaneet selän.

Jees, täällä kanssa selkä aivan jumissa. On pitänyt lekurille suunnata, mut varmaan jää sinne jälkitarkastukseen. Toi selkä vielä säteilee käsivarsiin ja ranteet mulla nyt muutenkin on aina sökönä rasituksesta (mulla luut jotenkin vammasesti ranteissa, eli rasittuu tosi helposti). Tiikeribalsamia hartioihin, näillä mennään. Venyttelystä ei oo ollut lohtua, enää :(

Takaisin