Vauva-arkea

Triina; jotain siltä väliltä.. Haluaa pulloa, sitten tissiä, sitten itkeskelee, sitten sammuu vartiksi kun saa maitoa ja sama uudestaan. Välillä makoilee vaan ja katselee..

Nyt valvoi tunnin ja taas nukkuu.. Pelottaa jo mitä yö tuokaan tullessaan. Olo on niiin rikkinäinen ja väsynyt. Viimeyönä makasin vaan silmät kiinni kun en saanut auki ja mies kanniskeli häntä ympäriinsä, äänikin välillä on lähtenyt kun on tullut kipeä olo väsymyksen myötä. Mutta ei kait muu auta kun sopeutua lapsen rytmiin jotenkin.

Vauva nyt 3,5 viikkoo ja nukkuma-ajat vaihtelee kovasti. Ihan vinkkina, etta jos vauva tuntuu vain nukahtavan syliin niin kantoliina on tosi hyva. Toissa iltana vauva oli yli vasynyt ja oli nukahtamassa mutta sitten taas havahtui ja itku jatkui. Olin ihan poikki ja laitoin vauvan baby bjorn kantoreppuun ja kavin sohvalle pitkakseen. Siina nukuttiin sitten 3h yhdessa ja sitten syoton jalkeen jatkettiin unta sangyssa. Eilen tajusin etta jos vauva on ylivasynyt niin kun menee pimeeseen huoneeseen niin silloin rauhottuu kun ei voi katsella mitaan valoja huoneessa.

Olen samaa mielta Libran kanssa etta nukkumisessa on vaikeinta se nukkumaan meno. Sen sijaan etta puuhailis muuta kun vauva nukkuu niin taytyy vaan menna pitkakseen ja nukkua.

Mä meen pitkäkseen ja silmät kiinni ja yritän rentoutua ja antaa unen tulla. Vaan ei onnaa! Mutta, täytynee opetella vielä!

Meillä poika nukahtaa manducaan mutta herää heti kun liike loppuu. Kokeilen kantoliinaa huomenna kun kaveri tuo. Jospa siihen kuukahtaisi pidemmäksi aikaa.

Meillä poika tuntuu sammahtavan kunnolla vain vaunuihin tai tissille. Nooh, hyvä että johonkin edes...

Ja Hemppuliinalle tosi paljon tsemppiä!! Toivotaan parempaa yötä!

Triina mä oon vähän samanlainen päikkäreiden suhteen. Ja eniten ärsyttää mennä sänkyyn makoilemaan silmät kiinni, jos uni ei tuu. Oon ratkaissut ongelman niin, että meen sohvalle viltin alle pitkäkseni ja laitan leffan pyörimään. Joskus väsyttää ja uni tulee ja joskus katson vaan leffaa ja lepäilen. Suosittelen, tulee edes levättyä kuitenkin. :)

Ihana pikkupötkö Triina :)

Meillä on Hemppuliina vähän tommost samanlaist touhuu öisin välil. Mut jotenki mä sen kestän kuitenkin ku esikoisen kanssa oli sata kertaa pahempaa. Vaik väsy on nytki kova :|

Minua on surettanut tänään tuo Kuopion perhesurma. Lapset ihan saman ikäiset kuin omani (6viikkoinen ja 2,5vuotias). Oliko äidillä synnnytyksen jälkeinen masennus? Miksi hänen hätää ei nähty? Miksi hän ei hakenut itselleen ensin apua? Tosi paha olo tuli tästä uutisesta. :(

Arvon foorumi kollegat: Olemme raskaassa elämäntilanteessa ja mikäli tunnette masentuvanne, niin sitä ei kannata hävetä. Älkää epäröikö pyytää apua mikäli sitä tarvitsette. Vahvempi on se joka myöntää tarvitsevansa apua.

Tällaisia ajatuksia täällä. Jaksamisia.
Pitäkää toisistanne huolta!

Eniten tää kipu, särky ja tykytys päässä ärsyttää, joka toki johtuu väsymyksestä.

Miten te ratkotte tän itkuisuuden. Tiedän että kaikilla auttaa vähän eri jutut mutta mitä erilaisia juttuja teette? Ehkä itellä jääny jtn vielä kokeilematta.. Nyt työnnän vuoroin tuttia ja pulloo suuhun samalla kantaen ympäriinsä.. Tätä jatkan niin kauan että sammuu. Tissistä huuto yleensä vaan yltyy.

Siis oon ollut muutenkin järkyttynyt tosta uutisesta ja tullut todella paha olo siitä, mutta että hänellä oli meidän vauvojen ikäinen vauva! Tulee ihan itku kun miettiikin koko asiaa... Aivan hirveää miten ihminen voikaan toimia mistä lie syystä. Ei tosiaan varmaan saanut tarvitsemaansa tukea/apua. Onhan tämä rankkaa mutta en silti voi ymmärtää.. Voin kuvitella että on ihan voimaton ja valmis luovuttamaan mutta silti on varmaan edes joku kelle pystyisi puhumaan.. En tiedä. Mutta aivan hirveän surullinen asia.. Ihan kauheeta.

Olen varmaan maininnutkin, mutta täällä ei ole jumppapallon voittanutta! Vaihtopöytä on myös hyvä. Ja joskus vauva rauhoittuu, kun hänet laskee pois sylistä.

Eksoottisempia tapoja, jotka joku tutuista on havainnut toimivaksi, ovat nukuttaa vauva linkoavan pyykkikoneen päälle, laittaa imuri huutamaan pinnasängyn alle, lähteä ajelulle, laittaa vauva vaunuihin ja lykkiä niitä kynnysten yli.

Vauva saattaa olla myös kyllästetty ärsykkeillä ja ei siksi nukahda. Tai yliväsynyt. Luin juuri artikkelia näistä ja yllätyin, että esimerkiksi jo vanhemman katsekontakti saattaa pitää vauvaa hereillä ja siksi sitä pitäisi välttää nukkuma-aikoina.

Joo mä olen huomannut että poika pysyy virkeånå jos katselen häntä. Niinpä katson nukutustilanteessa muualle tai pidän silmät kiinni.

Tämä saattaa kuulostaa hullulle, mutta minä olen päättänyt etten öisin kuljeskele ympäriinsä. Vaihdan vaipat sängyssä nopeasti (kosteuspyyhkeet pyllypesuna). Meillä vauva rauhoittuu niin, ettå vaikka olisi kuinka itkuinen, pidän vaan tuttia suussa ja käsistä kiinni niin että ei viuhdo. Nukahtaa joskus minuutissa, joskus kymmenessä. Jos uni ei tule noin, otan tiukasti kainaloon. Meillä ylerndä itketään melko lohduttomasti juuri ennen nukahtamista.

Eri asia toki jos vauvaa selkeästi koskee johonkin. Silloin saatan kuljeskella tai kokeilla rauhoittuuko supolla.

Meillä ollaan nyt neljåttä yötä todella rauhattomia. Poika herää vähän väliä. Välillä itkee ja vällillä on nälkä. Mut viimeisin unijakso oli max. 2h. Toivottavasti kyse on tiheän imun kaudesta eikå tämä meininki ole tullut jäädäkseen!

Hyvä Triina et jaksat kokeilla erilaisii keinoja pojan rauhottamiseksi :)

Meil alko ny arki, iiks.. Miehen herätyskello soi hetki sit ja mä syöttelen poikaa. Mitä tästäki vielä tulee, arki vauvan ja uhmaikäsen kanssa... :D Tänään onneks kärrytellään kaupunkiin ja treffataan mummi eli mun äiti, vähän pehmeempi lasku arkeen ku hän voi kans kattoi ton isomman perään tai sit pitää vauvaa jos mä karaan isommn peräs pisi katui... :D

Tuleepa paljon kirjotusvirheitä ku silmät harittaa väsymyksestä eikä nää osuuko sormi oikeeseen kirjaimeen vai ei :D

Niin ja piti lisätä, että mainitsemani rauhoittelukeinot toimivat öisin. Päivä- tai ilta-ajan huutoihin ei toimi mikään...

Eilen kanssa juteltiin miehen kaa tosta Kuopion jutusta, tuntui ihan kamalalta. Sama kesällä ku tuli julki ne Oulun vauvakuolemat - otin jotenkin tosi raskaasti. Samaten Valheen vangeissa ku oli toi viime jakso... hoh hoh...ite just taustani huomioiden oon neuvolapsykologin asiakas ja samoin avoimen lastensuojelutyön (saa esim kotipalvelun ilmaiseksi) - mutta oma pää on kyllä jaksanut hyvin, väsymys toki luonnollisesti painaa, mut masennusta tai muuta epätoivoa en ole havainnut. Itse en häpeä hakea apua, mutta monelle kynnys esim lastensuojelun asiakkaaksi on suuri. Mulle on tärkeä vain tietää, että apua on ulkopuolella (vaikka en siis nyt ole tarvinnut esim kotipalvelua).

Nyt viikonlopun oon nukkunut suht hyvin tai poitsukin on vähentänyt tota aamuyön mölinää. Oon melkein satavarma et kaveri puhuu unissaan. Kun tarkistan vaipan, et jos siitä hölöttää, niin havahtuu hoitopöydälle ihan hölmistyneenä. Eli kai se unessa on.

Lisäksi täällä ollaan kyllä selkeesti tuleva adhd tapaus - täällä lentää pullot ja tutit seinään, äidin hiuksissa ollaan solmussa, lensi mun rillitkin :D ja ihan kauhee juttelu ja kiljumisen opettelu, ihan kateeksi käy kun jollain on energiaa noin paljon. Ja luojan kiitos, itkuja ei oo tullut. Todella tyytyväinen, mutta joo... toi energia taso! Rauhoittuis välillä :)

Meillä taas on ihan käsittämätön imukone tuo vauva! Jos en ole tutin kanssa haukkana paikalla, heti on peukalonsyrjä suussa. Ja multitaskingikin onnistuu, kun kakkaamisen voi kätevästi hoitaa syömisen ohessa. Ja tosi utelias, sosiaalinen, chill ja tyytyväinen tapaus - mitä enemmän jengiä, sitä paremmat bileet! Typy keskustelee onnellisena, kiertää sylistä toiseen ja nukahtaa puheensorinaan. Ihme vauva! Ei kyllä ainakaan vielä ole introvertti. ;)

Vinkuvatko teidän vauvat? Siis paljon? Hengittäessään siis, ihan semmosta kunnon kovaa vinkumista? Ei itkua tai kitinää.

Ei ole muulloin kuin hetkellisesti silloin, kun vetaa maitoa liian nopeasti ja osa paatyy vaaraan kurkkuun. Sita seuraa aina yskinta, jonka jalkeen yleensa vauva pelastyy ja alkaa itkea heti peraan. Raukkanen, syyna on mamman maitotykit.

Sellaista rohkimista on kylla. :)

Takaisin